1 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

1 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Lis maçlar: b başl u pazar ıyor Haftanın mühim karşılaşması F. Bahçeile Beşiktaş arasında yapılacak Bu hafta Fenerbahçe karşısında göreceğimiz Beşiktaş futbolcuları Spor mıntakalarına gönderdiği ta- mimle faaliyete başladığını resmen bildirerek Türk Spor kurumunun tâ- rihe karıştığını haber. veren Beden Terbiyesi Umum Müdürlüğü bu haf- tadan itibaren bütün Türkiyedeki lig maçlarının başlamasına da müsaade etti, Lig maçlarının gelecek hafta baş- hyacağını tahmin cden klüplerimiz bu havadisi öğrenince : tabii “olarak telâşa düşecekler ve bir hafta sonrası için ayarladıkları futbol takımları- ran çalışmalarını önümüzdeki üç gün içine sığdırmağa uğraşacaklar- dır, Atamızın ölümü münasebetile tatil edilen spor faaliyeti tam üç hafta bir inkıtadan sonra tekrur başlıyor. Lig maçlarının en hararetli bir zamanında ve takımların esas for- muna girecekleri bir sırada üç hafta istirahate çekilen futbolcuların ani bir emirle birdenbire sahaya çıkma- larının kliplerin pek de lehine olm- yacağı kanaatindeyiz. Bu işteen Kârlı çıkacaklar, bu tatli müddeti es- nasmda snirenemanlarını ihmal et- miyenlerdir. Muntazam bir şekilde çalışmış olan klüpler Pazar günkü maçlarda hemen Kendilerini belli €decekler ve rakiplerinin hazırlıksız. Tıklarından istifadeyi ihmal etmiye- ceklerdir. Eski mizamte, tehir edilen omaçların, müsabakaların hitamında oynanacağını âmir oldu- Bundan İstanbul futbol ajanlığının gönderdiği maç programından ânlg- şılacağı veçhile Beden Terbiyesi Umum Müdürlüğü de eski nlzamna- menin bu maddesine riayet etmiş ve maçların tatil edildiği yerden değil | lig maçlarının bidayetinde tanzim edilen fikstür mucibince. 4/12/938 tarihine tesadüf.eden müsabakalarla başlamasına karar vermiştir. Piks- | tür mucibince bu haftaki maçlarda Galatasavayla İstanbulspor, Vefa ile Hilâi, Topkapı ile Süleymaniye ve Fenerbahçe ile Beşiktaş karşılaşmcak- lardır. Güneş lig maçlarından çekil. diği için Beykoz bu hafta da istira. hat edecektir. Hiç şüphesiz bu karşılaşmalar için- de en mühim maç olarak Fenerbah- çe ile Beşiklaş müsabakası göslerile- bilir, İlk karşılaşmalarını Fener sta- dinda yapan bü iki kuvvetli takım bu sefer Şeröf stadmda oynıyacuklardır. Lig maçlarının bidayetinde Beşiktaş klübündeki malüm kargaşalıklar yü- | zünden sahaya büyük bir moral bo- ! ii i 4 zukluğu ile çikan Siyahbeyazlılar için bu sefer böyle bir mesele mevzuu bahis değildir. Kendi sahalarında ve kendi seyircileri önünde cereyan ede- cek bu müsabakada Beşiktaşlıların büyük avantajları vardır. Maamafih bu Karşilaşmada ân yukarıda söyle- diğimiz gibi en mühim rolü üç haf- talık tatili müddeti esnasında çalış- mış olan klüp oynıyacaktır. İzmirli Saimin Wtihakile delici bir muhacim hattına dayanan Sarılâci- verdiilerin eskidenberi Şeref stadın- da en güzel oyunlarını çıkardıklarını da unutmamak lâzımdır. Puan cedvelinde 16 müsavi puanla omuz omuza yürüyen bu iki güzide klübümüze de muvaffakiyet diler ve bizlere çoktanberi hasret kaldığımız temiz bir oyun göstermelerini te. menni ederiz. ŞAZİ TEZCAN Lig maçları programı İstanbul beden terbiyesi direktörlüğü futbol ajanlığından: 3/12/933 Cumartesi maçla, Baş stadı: HUâJ - Topkapı B takım- Yarı saat 1430 hakom Adnan Akın. 4/12/933 Pazar günü yapılacak maçlar; Taksim stadı: Karagümrük - Anndolu A takımları saat 13 hakem Adnan Akın, lstasaray - İstanbulspor A takımları sant 1445 hakem Necdet Gezen, yan ha- kemleri Fahreddin Somer ve Halld Özbay- kal, Beşiktaş stadı: Beşiktaş - İstanbulspor B takımları saat 11 hakem Şazi Tezcan, Anadolu - Feneryilmaz A takımları saat 13 hakem Şazi Tezcan, giktaş A takımları Adem Göğdün, yan hâkemleri Ziya Ku- yamlu ve Pikret, Fenerbahçe stadı: Hâl - Vefa A takım- ları sat 4 hakem “Tarık Özerengin, yan hakemleri Ahmed ve Bekir, Süleymani. ye - Topkapı A takımları saat 1445 ha- kem Halid Galib Ezgü, yan hakemleri Halid Uzer ve Neşet. manlye stadı: günü yapılacak Galalagençler - aşa B takımları saat 9 hakem Pahreddin Bomer, Beylerbeyi — Y. Davat- | paşa A takımları saat 11 hekem Bahasd. | din Uluz, Altmordu - Galatagençler A ta- kımları saat 13 hekem Refik Osman Top, Eyüp - Ortaköy A takımları saat 1445 hakem Relik Osman Top. Bölgeler şampiyonluğu 26/11/938 tarihinde grup birinci- Yikleri ile başlıyacak olan bölgeler şampiyonluğu maçlarının, Beden ter- | biyesi umum müdürlüğünden gönde- rilen bir tamimle 18/12/938 tarihine tehir edildiği bildirilmiştir. Bu tarihte grup merkezi olarak in- tihap edilen Samsun, Adana ve Koca- eli şehirlerinde müsabakalara başla- nacaktır, >») 4ejiiX ile SABAH, ÖĞLE ve AKŞAM her yemekten sonra muntazaman dişlerinizi fırçalayınız İn Beden terbiyesi umum müdürlüğü faaliyete başladı Kabul edilen yeni Spor kanunu mucibince teşekkül eden Beden terbiyesi müdiriyeti umumiyesi, bütün spor mıntakalarına gönder- diği bir tamimle, faaliyete başla- dığını resmen bildirmiş ve mınta- kalardan, hudutları dahilindeki spor faaliyetleri hakkında ihsai malümat (göndermelerini iste- miştir. Rasing, Arsenal ile 1-1 berabere kaldı Her sene muayyen tarihlerde paris malülleri menfaatine tekrarlanmakta olan Arsenal - Rasing maçı pazar gü- nü Pariste 30 bin seyirci önünde ya- pılmış ve çök çetin bir şekilde devam eden bu maç, tarafeynin birer sayısı ile beraberlikle nihayetlenmiştir. Oyunun golleri birinci devrede ol- muş ve İlk golü Fransızlar atmışlar- dır, Devrenin nihayetine doğru İngi- | beraberliği | lzler sağiçleri vasıtasile temin edebilmişlerdir. Berabere vaziyette ikinci devreye başlıyan Fransızlar, şimdiye kadar vukuu olmuyan bir şekilde İngilizlerin | sert oyunile karşılaşmışlardır. Halkın #leyhlerinde büyük tezahürat yapma» Sına rağmen İngilizler bu sert oyun- dan vazgeçmemişler ve oyun bu sert- lik içinde nihayet bulmuştur. Fransızların fevkalâde oyunu, taraf- tarlarmı son derece memnun etmiş ve bu ayın dördünde yapilacak İtal- ya - Fransa maçı için ümidleri ço- ğaltımıştır, Alman - Holanda futbol maçı menedildi Amsterdam 30 (A-A.) — Almanya le Hollanda arasında 11 ilkkânunda yapılması kararlaştırılan futbol ma- | çı, oyun esnasında hadiseler çıkma» sndan korkulduğu için Rotterdam belediye reisi tarafından menedilmiş- tir. Kendine beyhude yere eziyet ediyor. NEVROZİN varken ıstırab çekilir mi? Baş, diş ağrıları itmekten müteveltid bütün ağrı, sızı, sancılarla nezleye, ro- matizmaya karşı EVROZİN KAŞELERİNİ ALINIZ. icabında günde 3 kaşe alınabilir İSMİNE DİKKAT Taklidlerinden sakınınız. Ve Nevrozin yerine başka bir marka verirlerse şiddetle reddediniz, | altına alınmıştır. 1 Kânunuevvel 1038 Yozgat mektupları Yozgatta imar faaliyeti devam ediyor Kağnılar kalkıyor, buğday alım merkezi Yozgat (Akşam) — Yozgatta bir gene gibi kısa zamanda birçok imar kültür, bayındırlık işleri başarılmış. tır. Bu muvaffakiyetlerden bir kısmı. nı bildiriyorum: Kağnılar kalkıyor Kağnıların kalkması işini azimkâr | valimiz kolaylıkla halletti, Evvel& hu- susi idarenin atölyesini genişletti. De- mircilik, marangozluk, arabacılık şu belerini kuvvetlendirdi. İyi bir mü. dürü başına getirdi, sonra Ziraat Ve- kilile anlaştı köylüye fazla yük olma. mak için araba paralarını birkaç tak. sitte vermek üzere köylüye ikrazda bulunmasını Ziraat bankasına kabul ettirdi, Şimdi Yozgat atölysei yüzlerce ara- ba yapıyor, bankaya veriyor ve araba- yı köylüye teslim ediyor. Vilâyet merkezi köylerinden başla- rulan bu hayırlı işe her sene devam olunacak üç dört sne içinde bütün memleket kağnıları arabayr çevrilmiş olacak ki kolaylıkla bu nimete kavu- şan köylünün sevinçlerine ölçü yoktur. ! Buğday alım merkezi Yozgadın senelerce iztırabını çekti- &i bir müşkülât daha vardı. Buğday alım merkezleri uzak istasyonlarda 4di. Halbuki uzak köylerden Yozgat merkezine gelen (43) kilometrede bü- lunan Yerköy merkezine gidemiyor. Jar, kağnılarla bir bafta yollarda pe- rişan olmaktansa ellerindeki zahire- yi ucuz pahalı elden çıkarıyorlardı. Valimizin teşebbüsleri üzerine Yozgat merkezinde de bir alım merkezi açıl- ması toprak ofisee kararlaştırılmış ve mühim miktarda zahire alacak va- si anbarlar temin olunması üzerine "Toprakofisi memurları gelmeye başla- mıştır. Köylünün buğdayın: hükümet al makla hem onları korumuş ve hem de uzak mesafelere gitmekten kurtarmıştır. En mühimi, Yozgat geniş bir alım ve satım merkezi haline gelerek ticaret hayatında eyni bir inkişaf ve hareket başlamıştır. İmar plânı, su derdi Memleketin imar plânı yok iken celbedilen mütehassıs bir heyet ma- rifetile plânm bir kısmı yapılmış ve bu suretle imar hareketleri bir plân Yozgadın bu derdi de bir hal yolu- na girmiştir. Su projesi (4000) liraya ihale edilmiştir. Mütehassıslar proje- İ ! yi verdikten sonra belediyeler banka. | sından iştirak edilerek esasen (o pek tatlı ve mebzul olan suları fenni vasi. | İ dır, talebe adedi kuruldu talarla beldenin her tarafına bol bol akıtılmış olacaklır. Kültür hareketleri Vilâyette kültür hareketleri bu se ne pek canlı ve pek feyizli olmuştur. Yıllarca evvel başlanmış ve birer par- ça duvar halinde bırakılmış olan ilk okullardan (40) ı ikmal edilmiştir. Sorgun ve Boğazlıyan gibi mühim kaza merkezleri için (26) şar bin Ji- raya keşfi yapılan iki mektebin in- şası münakasaya çıkarılmıştır. Ve ay- ni zamanda yatılı bir mektep açılmış- tar. Mekteplerin çoğu tam devreli ya- pılmıştır. Üç sene övvel okul adedi (65) ve talebe miktarı kızlarda (1672) erkek. lerde (4600), öğretmen sayısı (140) iken bu nisbet 938 de büyük mikyasta genişlemiştir. Bu sene okul adedi 90 (2569) zu erkek (5900) kız ve öğretmen adedi (170) e çıkmıştır ki memleket irfanı namına sevinmemek kabil değildir. Merkezde lisemizde ise (125) kız (600) erkek olarak (725) talebe vardır. Gittikçe artan talebeyi almadığı için ayrı bir ortamektep açılması düşünülmektedir. Hususi idare Memlekette memnuniyete şayan bir vaziyet varsa hususi idarenin git- tikçe gelirini çoğultması ve o nisbet- te memlekete müfit olmasıdır. Ufak bir mukayese için muhtelif senelerin rakamlarını kaydediyorum. Cümhuriyetten evvel (120,000) lira arasında bir varidatı olan hususi idare (1927) senesinde (230,250), 1931 de (300,555) , 935 senesinde (450970) son 938 senesinde ise (682625) lirayı bul- muştur. 938 senesine varıncaya kadar zaman zaman istikrazla tediyatta bu- lunan hususi idare 937 sonlarından başlayarak bülün tahsilâtını yapmış, borçlarını vermiş ve bu gün mühim bir para sandığında mevcut bulun- muştur. Bittabi bütçesinin inkişafı nisbetinde vilâyet yolları da, mektep- lerine, dispanser ve hastahanelerine mühim miktarlarda yardımlar yap- mıştır. ve mülhakatı için AKŞAM gaze- tesinin tevzi yeri münhasıran İz- mirde İkinci Beyler sokak 52 nu- marada Hamdi Bekir Gürsoylar mağazasıdır. * Kuşadası güzelleşiyor Kuşadası (Akşam) — Kuşadası | belediyesi, şehri güzelleştirmek ve | halk hizmetlerini lâyıkile görmek için tedbirler almıştır. Kuşadasında yeni bir elektrik fabrikası kurulması, ten- viratın ve halk ihtiyacının daha iyi şekilde temin edilmesi için teşebbüs- lere girişlimiştir. Kuşsadasının içme suyu meselesi de mühimdir, Şehre içme suyu gelen vesisntan ıslahı İçin de tedkikler ya- pılmaktadır. Arteziyen kuyusu aç- İ tırılmak suretile bir kaç yerde teo- rübeler yaptırılarak halkın su ihtk yacınm kolayca temini mümkün olur. sa arteziyen şekli tercih edilecektir. Kasabanın her tarafında temizliğe büyük ehemmiyet verilmektedir. Be- lediyeye varidat getirecek bazı akar- ar da temin edilmek üzeredir. Yeni belediye reisi B. Milatın gi- riştiği bu mühim işlerde muvaffak ol- masını dileriz.