2 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

2 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Fransada işçilerin ancak yüzde yirmisi greve iştirak etti Bene 21 — No, 7230 — Fiati her yerde Bm a ön 5 kuruş AKŞAM CUMA 2? Künunuevvel 1938 Nafla Vekâleti halk Için ucuz radyo tipini Telefon: Di 20585 — Yazı işleri: 20765 — İdare; 20681 — amam Italyanın yeni emelleri Mecliste ayağa kalkarak “Tunus, Korsika, Cibutil,, diye bağırdılar Meclis Reisinin birçok defalar çıngırağı çalma- sına rağmen | tezahürat devam etti “İtalya Harifciye Nazırı Kont Ciano- nun evvelki gün İtalyan meclisinde mühim bir nutuk söylediğini ajans telgrafları haber vermişti. Kont Ciano bü nutkunda, Avrupada Çekoslovak meselesinden dolayı çıkan buhran ve bunun halli için İtalyanın sarfettiği gayretlerden bahsettikten 80; İn- giliz - İtalyan münasebatına geçmiş, iki hükümet arasındaki anlaşmanın ehemmiyetini hararetli bir lisanla an- latnıştır. Dün gelen telgraflara göre, kont Ciano bunlardan başka İtalyan mille- tinin yeni emellerinden de bahsetmiş- tir. Bu münasebetle mecliste büyük ve heyecanlı tezahürat yapılmış, bazı dinleyici gruplar ayağa kalkarak: «Tunus, Cibuti, Korsika!» diye bağır- mak suretile yeni emellerin neler ol- duğunu göstermişlerdir. İtalyanın 'Tunus üzerindeki emelle- ri pek eskidir. İtalyan ricali birçok de- falar bundan açıkça bahsetmişlerdir. 'Tunusta yüz bin kadar İtalyan vardır. 'Tunusun iktisadiyatı tamamen bun- Ge iğ havzasını gösterir harita l gazetesi yazdığı bir makalede İtalya- | nın Tunustaki emellerinden bahsede- ların elindedir. Tunusta Fransız nüfu-| rek: «Tunus hakkındaki anlaşma ha- zundan ve Fransız kültüründen ziya» de İtalyan nüfuzu ve İtalyan kültürü hâkimdir, Eski Fransız Başvekili B, Lâva! bü- nu nazarı dikkate alarak 7 kânunusa- ni 935 te İtalya ile bir anl Tunustaki em rinden vazgeçiyordu. 945 ten itibaren 'Tunus- yanların bütün mektepleri (o kapanacaktı, ırada Tunustaki bütün tebaası olacak- İtalyan İtalyanlar Fransız imakla beraber ih olamamışlardı. 16 kânunusani 937 tarihli Tllustratlon imtiyazları | kiki olmaktan ziyade zahiri idi> di- yordu. İtalyan meclisindeki tezahürat bu düşüncenin doğru olduğunu gös- termiştir. Korsikaya gelince, İtalyanların bü- yük bir kısmı, Akdenizdeki bu adayı İtalyan toprağı saymaktadır. Korsi- | kalıların isimlerinin İtalyan isimleri- | ne benzemesini buna bir delil olarak gösteriyorlar, Cibuti limanı ise Habeş nm baş” lica iskelesidir, Habeşistan içlerine gi- den yegâne şimendifer hattı buradan kalkar, Bütün Habeşistanı ele geçiren | tt yanın bu liman hakkında emeller İ beslemesi bundan ileri geliyor. İtalyan omeclisindeki tezahürata İ dair dün gelen telgraf şudur; Yeni avukatlar kanunu meriyete girdi Dünden itibaren bir asgari ücret tarifesi hazırlan Yeni Avukat. lar kanunu düm- den itibaren me- riyet mevkiine girmiştir. Kanu- nun tatbiki için baroca yapılan hanrlıklar etra- fında İstanbul ba- rosu reisi B. Ha- san Hayri dün şu izahatı vermiş. tir: — Yeni kanun bugün meriyet mevkiine girdi, Kanunun emrettiği şında avukatların sicili mek ve avukatlığa m Minharririmize beya- natia bulunan Baro Keisi B, Hasan Hayri işlerin (o b&- ini tedir et- larının yapıl bugünden iti- ve avukat- dık, den iti mine başla Avukatların baroya kayıtları ikmal misir İzi zeren masına başlandı | umumiye toplantısı yaparak yeni Ba- ro relsini ve Disiplin meclisi âzasını geçeceklerdir, Bu seçimler yapılıncı- ya kadar baronun eski İnzibat mecli- si, yeni kanunun Disiplin meclisine verdiği vazifeyi ifa edecektir. Yeni kanun, avukat namzedlerinin staj müddet ve şekillerini de göster- mektedir. Bu kanuna göre, avukat namzedleri bir sene bir avukat yanın- da, bir sene de mahkemede staj yapa- caklardır. Kanun, Büyük Millet Meclisinde müzakere edilirken yapılan bir teklif üzerine namzedlerin, stajlarını evvelâ mahkemede ve bilâhare avukat yanın- da yapabilmelerine müsaade etmesi | için Adliye Vekâletine salâhiyet ve- rilmiştir, Bugünden itibaren baroya müraca- at eden avukat namzedleri yeni kâ- nun hükümlerine göre staja sevkedi- daşlardan ölen» t hizmetini kabul eden- vukatlıkla içtima. edemiyen hizmetlerde bulunanlar ve diğer ka- | nuni şeraiti haiz olmıyatılar m dini tiilaceklenir. İli Roma 1 (A.A.) — Parlâmentonun dünkü içtima: hakkında tefsirlerde bulunan gazeteler bilhassa Kont Ci. ano tarafından söylenen nutkun, İtal- yan milletinin yeni emellerinden bah- seden kısmı heyecanlı tezahürata ve- sile olduğu sırada bazı dinleyici grup- larınm ayağa kalkarak: ««Tumus, Ci. byti, Korsika» diye bağırmış oldukla- rını ehemmiyetle kaydetmektedirler. Gazeteler, Meclis reisinin mükerre- | sedaların devam ettiğini ilâve etmek- tedirler, Dükkan tlers da kusurlarımız Harf inkılâbının dün onuncu yıldö- nümünü doldurduk. Bu müddet zar- fında büyük mazhariyetlerimiz oldu. ğu muhakkaktır: Çocuklar olsun, mektep görmemişler ol- Memlekette ümmilerin nisbeti azaldı. Mat- baacılığın önünde pek çok teknik imkân- kolaylaştı. Fakat kusurlarımızı, eksiklerimizi düzeltmek için kendi kendimizi ten- kid de edelim: Basılan kitapların miktarı da, cinsi de bir münevveri tatmin edecek gibi değildir; halbuki, yalnız yeni harfleri bilen yüksek tahsil gençlerimiz çoğaldı. Maalesef, yeni harfleri hâlâ iyi de kul- lanamıyoruz; pek çok memurlar harfleri eclşbücüş çiziyor; mektep mezunları ara- sında bile meselâ (£) harfinin ne mevki. lerde istimal edileceğini Ukestiremiyenler vardır. Slenografi taammüm etmeği; onun için eski itiyadlarını birakmıyanlara rast- lanıyor. Halk mekteplerini tavsattık. Ye. niden işe alınanlara bile «Arap harflerini bilmesi. şartı koşulduğu sık sık vakidir. Bu kusurlarımızı önümüzdeki senelerde düzeltecek bir kültür siyaseti takib etme» Biyiz. —————————m, Türk - İtalyan ticaret anlaş- masının tatbikatı Ankara 1 (Telefonla) — Yeni Türk- İtalyan ticaret anlaşmasının tatbika- tını kolaylaştırmak üzere İktisad Ve- kâletinde daimi bir komisyon teşkil olunacaktır, Yeni many yereli ilk tat- ren çıngırağı çalmasına rağmen bu İ sun, az bir gayretle okuyup yazabiliyorlar. | lar açıldı. Garp kültürüyle muvasalamız Reisicü tesbit edecek Müdür: 20497 ————— mhurumuzla devlet reisleri arasında teati edilen telgraflar Ankara li (AA) — Reislcümhur İsmet İnönü, Relslcümhurluğa inti. habı münasebetile muhtelif devlet reislerile aşağıdaki telgrafları teati etmişlerdir; Ekselâns İsmet İnönü Türkiye Cümhürrelsi ANKARA Türkiye Cümhurriyaseti makamına ekselânsınızın intihabı sonsuz meser- ret ve memnuniyeti mucib oldu, Ek- selânsınızın tebriklerimi kabul etme- sini rica ederken, ekselânsınızın Tür kiye hakkındaki mesbuk ve bergüzi- de hizmetleri, riyasetleri devresinde Türkiyenin saadet ve tealisinin izdi. yad bulacağına delildir. Ötedenberi Afganistan ile Türki- ye arasında mevcut dostluk ve sami- miyetin bundan böyle arlıp payidar olmasını dilerim. Mohammed Zahir Padişahı Afganistan (Devamı 6 ncı sahifede) Yeni Valinin tayini dün telgrafla bildirildi Dün Ankaraya giden B. Lütfi Kırdar Reisicümhur, Başvekil ve Dahiliye Vekili tarafından kabul edildi Dündenberi vilâyet Işleri vali muavini B Hüdal tarafından vekâleten görülüyor Ankara 1 (Telefonla) — Yeni İstan- bul valisi Dr, B. Lütfi Kırdar bugün Manisadan şehrimize gelmiş ve Dahi liye Vekili Dr. Refik Saydamı ziyareb elmiştir. Bundan sonra Dr. B, Lütfi Kırdar, Başvekil B. Celâl Bayar tara fından kabul edilmiştir. Yeni vali, Re- isicümhur tarafından da kabul buyu- rulmuştur. Yarın (bugün) akşam- ki trenle İstanbula hareket etmesi muhtemeldir, Tayin kararı vilâyete bildirildi B. Muhiddin Üslündağın Vekâlet emrine alınarak Dr, B, Lütfi Kırdar İstanbul vali ve Belediye reisliğine ta- yini hakkındaki karar dün sabah tel- grafla vilâyet makamına gelmiş ve telgraf vali muavini B. Hüdai Kara- taban tarafındar aşılarak Muhiddin ündeğ ir. Vekâletten üzuma binaen Vali Mu. hiddin Üstündağın vekâlet emrine İ alınarak valiliğe Manisa valisi Lütfü Kırdarın tayini IHarf inhilâbı karşısın»! 29/11/938 tarihin- de âli tasdika iktiran etmiştir. İnfi- (Devamı 8 inci sahifede) Yeni Eraniyet Müdürü B. Sadreddin Aka