3 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

3 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Tekâmülün en yüksek derecesi: sn ÖPT 1939 Modeli Radyosu Reklâm değil, basit bir hakikattir. Tetrübeye buyurunuz: Şafak Ticarethanesi, Merkez Postanesi karşısında, Muhsinoğlu Han, i Kat, 1-8 Bene 21 — No, 7231 — Fiati her yerde 5 kuruş CUMARTESİ 3 Künunuevvel 1938 Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Reisicümhurumuz pazartesi günü memleket içinde seyahate çıkıyor İsmet İnönünün i Ik uğrayacağı yerin Kastamonu olması muhtemeldir Reisicümhur Inönü dün harp okulunu ziyaret ederek bir müddet kaldılar Avukatlık kanunu Cümhuriyet Adliyesinin başardığı büyük işlerden biri, tatbikine başla- nan Avukatlar kanunudur, Şükrü Baracoğluna borçlu alduğumuz bu yeni eser, avukatlığı başıboşluktan kurtararak teşkilâta bağlı bir meslek hâline koymuştur. Avukatlık kanun. ve mahkeme kadar eski bir meslektir. Her işe aid meslekler gibi, o da, zaman ve mekân içinde, İsalluk ettiği mevzuun tekâ- mülüne uymuştur, Bunun içindir ki kanunun <hilel şer'iye» ye dayandığı #altanat devrinde, halkın telâkkisi avukatlık marifeti ile «tezvir» hüneri arasında pek az ayrılık görürdü. Bü- yük avukatlar, kanunların dolambaçlı yollarından istifade etmeyi bilerek, en ! sarih haklar karşısında en açık hak- sızlığı mahkeme”Kararına bağlamağı bilen hokkabazlardı. Yalancı şahitli- ğin, mahkeme kapılarında meşru ti- caret olduğu zamanlarda avukatlığın da kendine mahsus garib bir ahlâkı olmasına şaşılamaz. Cümhuriyet devrinde kanun ve mahkeme sırf, vatandaşa adelet em- niyeti vermek için kurulmuş müesse- gelerdir, Bu müesseselerde çalışmak vazifesini üzerlerine almış olan in- sanların aynı tekâmüle uymaları lâ- yamdır, Yeni kanun, bu bakımdan, avukatlık işini iki esaslı düşünceye göre tanzim ediyor: I — Avukatlık, mahiyeti itibarile bir serbest meslek olmakla beraber, kanun karşısında hakkı âramak gibi yüksek ve mili bir vazife gördüğü için bir âmme hiz- metidir, 2 Avukatlık, devlet kuv- vetleri taksimi arasında en esaslı olan kaza kuvvetini işleten makinenin en mühim çarklarından biridir. Bu iki sıfat, avukatlığı inzi- batlı bir meslek hâline sokmayı em- reder, Teşkilâfa bağlı her meslek gi- bi, avukatlık mesleğinin en kuvvetli rabıta nizami, geniş ve yüksek mâ- Hak ararken şah- raslara âlet olma- şeyden üstün tut- nu he üvekkilini - herşeyden önce haslasının sıhhat ve hayatını düşü- nön bir doktor hassasiyetile - koru- mak, doğruluğu, namusu tek rehber bilmek... bütün bunlar yeni kanunun avukatlık £ ine çerçeve yaptığı ahlâki endişelerdir. Her ahlâk kal desi, bir müeyyideye bağlıdır. Kanun, vukat, avukatla dâva z münasebetleri k, bu mesleğin vsafı bütün hukuk müesse- e derin uyandıracak. zler N ddi Hariciye memurları arasında değişiklik yapılacak Ankâra 2 (Telefonla) Hariciye Vekâleti memurları arasında geniş mikyasta değişiklikler yapılacağın- dan bahsedilmektedir. Ankafa 3 (Telefonla) — Reisiciim- hur İsmet İnönünün pazartesi günü memleket dahilinde bir seyahate çi- kacağı söylenmektedir. Reisicümhu- Tun Ankaradan hareketinde ilk uğrır yacağı yerin Kastamonu olması muh- temeldir. Bazı gazeteler İsmet İnö- nünün İstanbula da uğrıyarak bir müddet kalacaklarını yazıyorlarsa da bu haberler bir tahminden ibarettir. Ankara 3 (Telefonla) — Reisicüm- huürumuzun memleket dahilinde ya- pacaklârı seyahatte kendilerine Da hiliye Vekili B. Refik Saydamın refa- kat etmeleri muhtemeldir. Ankara 2 (Telefonla) — Reisicüm- hur İsmet İnönü bugün Harp okulu- nu ziyaret etmişlerdir. Relsicümhurü- muz Harp okulunda genel kurmay ikinci başkanı general Asım Gündüz, okul kumandanı ve subaylar tarafın- dan karşılanmıştır, Reislcümhur İs- met İnönü okulda bir müddet kal mışlardır, Reisicümhurumuz İsmet İnönü italyan Meclisindeki tezahürat Fransızları çok kızdırdı Fransa, Italya hükümeti nezdinde şiddetli protestoda bulundu Bütün fransız gazeteleri şiddetli makaleler yazıyorlar İtalya ile anlaşma imkânı çok azaldı Paris 2 — Fransız matbuatı, İtal. yan Hariciye nazırı Kont Ciano- nun parlâmentoda söylediği nutku şiddetli bir lisanla mevzuubahs et- mektedir, 'Temps gazetesi diyor ki: «Kendile. rini kolayca hayallere kaptıranların gözlerini açmak için Kont Cianonun nutku kâfidir. İtalyan Hariciye ha- arının bu nutkunu mebusların «Tu- nus, Tunus» diye bağırmak suretile Münhal mebusluklar B. Hüseyin Cahid, Parti tara- fından namzed gösteriliy. Ankara2 — Açık bulunan on dört mebus- luğa bu ayın sonlarina doğ- rü yeni nam- zedler gösteri- lecek ve inti- hab yapılacak- tır. Haber al- dığıma göre, bu mebusluklar - dan birine C, Halk partisi ta- rafından Bay Hüseyin Cahi- din namzed gösterilmesi fırka yük- sek divanınca karar altına alınmıştır. İki gün evvel burada bulunan Bay Hüseyin Çahid İstanbula avdet et- B. Hüseyin Cahid | | miştir. tefsir etmeleri de ağır manalarla do- ludur, Fransız milleti bütün bunları tam ve mutlak bir sükünetle karşılayabi. lir. Enternasyonal sahada çıkabilecek bütün ihtimallere karşı koymağa müktedir bir vaziyet almak lâzımdır. Bu hâdise Fransız birliğini daha zi. yade kuvvetlendirecektir.» (Devamı 8 incel sahifede) Memurların halka hitab şekli u.Memürların halka hitab ve mud- melesi, yeknasak ve memnun edici bir şekilde değildir: — ZEimasım!... Dinle bak... Anlata- madsm... » tarzında lâwbalikler de oluyor. — Zattaliniz!.. » şeklinde Lüzum- suz iltifatlarda... Yahud da: — Bana bak, sakallı? Ne bu ifrata lüzum var, ne o tef- ite... Bir nizamname tertib edilip, polis- ten mahkemelere, tapudan Belediye- ye kadar her nevi dairelere tamim edilse... Lâubaliklerin ve vatandaşlar arasında bariz farklar gözelen hitab ve cümlelerin önüne geçilse... Bu, umumi manevi seviye üzerin- de de müessir olur, YenivaliDahiliye Vekilile temaslarına devam ediyor Vali muavini B. Hüdai ve Dahiliye Vekâleti hukuk müşaviri İla mahalli idareler umum müdürü valiliklere tayin ediliyor Eski vali Muhiddin Üstündağ dün Belediye mektup- çusunun odasında hususi evrakını tasnifle meşgul oldu Ankara 2 (Telefonla) — İstanbul valisi Dr. B. Lütfi Kırdar bugün de Dahiliye Vekili B. Refik Saydam ile temaslarına devam etmiştir. B, LUtü Kırdar bu akşamki ekspresle İstan- bula hareket edecekti, etmemiştir. Yeni valinizin yarın (bugün) hareket emesi muhtemeldir, Ankara 2 (Telefonla) — İstanbul vali muavini B. Hüdai ile mahalli ' idareler umum müdürü B, Dilâver ve Dahiliye Vekâleti hukuk müşaviri B. Ekremin valiliklere tayin edilecek- leri söylenmektedir. B. Muhiddin Üstündağ evrakını tasnif ediyor Eski Vali ve Belediye relsi B, Mu- hiddin Üstündağ dün de Belediye dairesine gelmiş, fakat Vekâlet em- rine alındığı hakkındaki tebliğden iti- baren riyaset makamı odasını terket- tiği için Belediye mektupçusu B. Ne- catinin odasında akşama kadar şah- sına ald evrakı tasnif emekle meşgul olmuştur, Yeni Vali ve Belediye reisi Dr, B, Lütfi Kırdann şehrimize ne zaman (Devamı 8 inci sahifede) Yeni Valimiz B. Lâtfi Kırdar üyük şair Namık Kemal için ihtifal yapıldı Gilzel Sanatlar akademisinde, Üniversite konferans salonunda nutuklar irad edildi (Yazısı 8 inci sahifemizdedir) (Tramvay, Tünel şirketleri satın alınmak üzere. Gazetelerden — Kapıcı — Şirketler dalresinde her yer dolu bayım! İki kişi için yerimiş yok, yalnız bir kişilik vart... Tramvay, Tünel şirketleri — Zarar yok, zarar yok!... Biz bir kişilik yere on kişi sığdırmasını bilirizt...