4 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

4 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün 16 sahife er — — Bene 21 — No, 7232 — Fiati her yerde Yeni vali ve Belediy reisim AKŞAM 5 kuruş PAZAR 4 Kânunueyvel 1938 bu sabahki trenle geldi Gazetemize mühim beyanatı " «Gerek devlet reisi, gerek cümhuriyet hükümeti İstanbulun tarihi, coğrafi ehemmiye- ti nisbetinde güzelleşmesine ve hüsnü idaresine çok ehemmiyet vermektedir. Bunun için her türlü yardımi vaad buyurmuşlardır. Kültürü çok ileri İstanbul halkinin ve kıymetli matbuatının yardımlarını göreceğime de eminim.» “Bu iyi şerait içinde mutlak muvaffak olacağım.,, Fikirlerde ve ruhlarda anarşi Avrupanın geçirdiği buhran, siyasi olmaktan ziyade mânevidir, ruhidir. Zira siyasi buhranlar bu kadar uzun sürmez ve bu derece şümullü olmaz. Eğer buhran, siyasi olsaydı, her pürüzlü politika meselesi ortadan kalktıkça Obuhranın da tedrice hafiflemesi lâzım gelirdi. Heri aksini görüyoruz: Büyük de arasında İhtilâflı işler halledildikçe buhran artıyor. Hattâ denilebilir ki beş, altı sene evvelkine nazaran ortada büyük birihtilâf kalmamış, fakat bugün, eskiye nisbetle buhran azami hadde varmıştı Buhranın sebebi ruhidir. Avrupa, cihan harbinden sonra, kendine top- ıcı bir pr p bulamamıştır. Av- rupa, merkezi bir ideal yoksulluğun- dan muztariptir. Devletleri ve miilet- leri birleştirici, mânevi bir bağ kal. mamıştır. Meselâ Orta kurunda Av. yanlık umdesi etrafında uzuncu asırda bir meş ii — mit& düsturu sul- | Asrımızın eye uğraşan muta» Bazısı, yeni idealini, eskisi gibi raside buluyor, kimi, son i derletçilikte arıyor, ki- kurtaracak birlik iter denilen rejimlerde . : ş nazarında İse Kes riye dönüp, eski «hür diyen totaliter dev sist yahut nazist rejim- £ ddisi Marksist doğmadan armakarışık naza- riyeler arasında ruhi anarşi gitgide artıyor. Zihinlerde ve ruhlarda anarşiyi zi- yadeleştiren âmil, ortalıkta boyuna İsimleri dönen demokrasi, komünizm, faşizm, nazisım gibi kelimelerin mânâ. si ve mahiyeti hakkında - bunları en Necmeddin Sadak (Devamı 11 net sahifede) AKŞAM Pek yakında Karilerimizin yazılarını zevkle okudukları muharrir arkadaşımız. Burhan Cahid m yeni bir romanını tefrikaya baş. hyacaktır. Arkadaşımızın son Ay. rupa seyahatinde yazdığı bu eser , derin bir hayat tedkikidir. Yeni vali ve belediye reisimiz B. Lütfi Kırdar bu sabah Ankaradan İstan- bula gelmiştir. Haydarpaşa istasyo- nunda bir çok zevat, bilhassa gazete- ciler kendisini karşılamışlardır; Doktor Lütfi Kırdar bir muhari- rimize şu beyanatta bulunmuştur: «— Büyük Şef İnönünün, büyük te- veccüh ve kıymetli Başbakanın yüksek itimad ve teveecühleriyle buraya gel- dim. Gerek devlet reisi, gerek Cüm- huriyet hükümeti İstanbulun tarihi, cografi ehemmiyeti nisbetinde gü zelleşmesine ve hüsnü idaresine çok ehemmiyet vermektedir. Bunun için her türlü yardımı vaad buyurmuş- lardır. Kültürlü ve çok ileri İstanbul halkınm ve ikaymetli matbuatının yardımlarını göreceğime eminim. Bu iyi şerait içinde mutlak muvaf- fak olacağıma, İstanbula iyi hizmet- ler ifa edebileceğime tam kanaatim İstanbul halkını işe başlar- ken hürmetle selâmladığımı lütfen yazınız. İstanbulun ihtiyaçlarını mahallin. de yapacağım tedkiklerden sonra hükümete arzedeceğim. Hükümet âzami müzaherette bulunacaktır. Halkın her türlü dileklerini, arzu | larını, bilhassa parti teşkilâtımız va- #ıtasile dinlemeğe ber zaman âmade- yim. — Belediye ve vilâyet erkânı ara- sında değişiklik olacağı söyleniyor; doğru mudur? — Şimdilik böyle mevzuu bahis olamaz. Vali ve Belediye Reisi İstanbulda on gün kadar kaldıktan sonra Mani. saya giderek âilesini alacak ve Ma- nisa halkına veda ile İstanbula gele- cektir. Yeni valimiz Parkoteline in- miştir. Vali muavini B. Hüdai, eski Vali ve belediye relsi B. Muhiddin Üstündağ eski polis müdürü B. Salih Kılıç ve vi- lâyet ve belediye zevatın Haydarpaşaya gitmek Üzere bu sabah bindikleri vapur sis yüzün- den kalkmadığından bu zevat Hay. darpaşada istikbal resminde buluna mamışlardır, Belediye reis muavinliği Haber aldığımıza göre Belediye reis muavini B. Ekrem Sevencanın Bodrum kaymakamlığına tayini üze“ rine inhilâl eden Belediye reis mua- vinliğine Çankaya kaymakamı B. bir tebeddül | LAtfI tayin edilmiştir. B. Lütfi evvel- ce Üsküdar kaymakamlığında bulun- muştur. Belediye reis munavinlerinden B. Raufun vilâyetlerden birinin idare ri- yasetine tayini mevzuu bahistir. Vali muavini B. Hüdainin tebdili- ne dair malümet yoktur, Filistin asi şefleri emir Abdullah aleyhinde Asi şeflerden biri, emiri siyasetin- den dolayı idama mahküm etmiş di Maverayı Erdün emiri Abdullah Paris 3 — Havas ajansı muhabiri Kudüsten bildiriliyor: Filistin meselesi. nl müzakere ve halletmek için Lon- drada toplanacak olan konferânsta temsil meselesi arâplar arasında şid- detli bir takım ihtilâflara sebebiyet vermiştir. Filistin asi şeflerinden bi- rinin itidal siyaseti takib eden Mave- bdullam, dürüstsüz- bikkamatler Yeni dilekler Halkın radyo hakkındaki temen- nileri, Nafia Vekâletince, tam umu- mi arzuya uygun olarak kuvveden jile çıkarılıyor: İstanbul radyosu ikinci bir merkezimiz halinde işleti- lecektir; ve en mühimmi: Yeni, ucuz bir halk radyosu tipi tesbit edilip, gümrüksüz olarak memlekete ithal edilecek, ahaliye satılacak. Bu satır. larımızla, umumi memnuniyete ter- cüman olmak istiyoruz. Âmme hizmetlerindeki diğer işle rin de - son zamanlarda tedkik edil melerine, kolaylaştırılmalarına rağ- men - yeniden gözden geçirilmelerini dileriz: Bu meyanda, telefon, daha az ge- lirli ailelerin de bütçelerini sarsma dan evlerine alabilecekleri kolaylık. lara nail edilemez mi?... Şehir dahili nakliyatı, bahusus Kadıköy ve Boğaz- içi vapurları ucuzlatılamaz mı?... Tek biletle muhtelif nakliyat vasıtaların. dâ seyrüsefer usulü ihdas edilemez mi? —————m. Belediye reis muavini Ankara 3 (Telefonla) — İstanbul Belediye reis muavini B. Ekrem Seven» can, Bodrum kaymakamlığına tayin rkânından birçok | | Halis Bıyıktay, Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri; 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 iz (Reisicümhur yalnız Kastamonu dahilinde küçük bir seyahat yapacak Ankara 3 (A.A.) — İstanbulda in. tişar eden bazı gazetelerde Reisicüm- hür İsmet İnönünün uzun bir seya- hate hazırlandığı ve bu meyanda İs- tanbul ve Trakyayı da şereflendire- ceği yazılmaktadır. Öğrendiğimize göre Reisicümhuru- muz ancak Kastamonu vilâyeti dahi. linde nisbeten küçük bir seyahate çi- | kacaklardır. | Kastamonuda sevinç Kastamonu 3 (Akşam) — Reisicüm- Başvekil B. Celâl Bayar muhtelit | katara bağlanan husus! vagonla dün saat İl,38 de Ankaradan şehrimize gelmiştir. Başvekil Haydarpaşa ga- rında Vali muavini B. Hüdai Kara- taban, İstanbul kumandanı General Tümgeneral Osman Başvekil B. Celâl Bayar Hay darpaşa garından çıkarken Kastamonuda büyük bir sevinç vardır. Herkes Reisicümhuru sabırsızlıkla bekliyor bur İsmet İnönünün Kastamonuyu şereflendirecekleri omüjdesi bütün memleket halkını sevinç ve heyecana gârketti. Köylere varıncıya kadar bü. yük İnönünü karşılamak için tezahü. rat hazırlıkları yapılmağa başlandı, Kadın, erkek, çoluk çocuk köylü ve şehirli bu büyük misafiri biran evvel aralarında görmek için sabırsızlıkla beklemektedir. Başvekilin muhtelif meselelere dair beyanatı Başvekil : “ Gazeteciler benim fahri müfettişlerimdir ,, diyor rimizdeki resmi ve hususi müesseseler direktörleri tarafından karşılanmıştır. B. Celâl Bayar Haydarpaşadan 11,55 seferini yapan Suvat vapurile İstanbula geçmiş ve doğruca Perapa- Tas oteline gitmiştir. amı £ üncü sahifede)