4 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Valilerinden ayrılan Manisalıların Reisicümhura çektikleri telgraf Reisicümhur Inönü kadirşinas Manisa halkını teselli ve tatmin etti Ankara 3 (AA) — İstanbul vali- ( lemekte olan kıymetli valimiz Dr. Tiğine tayin edilmiş olan doktor Vütfi | Lâtfi Kırdarm İstanbul valiliğine Kırdar hakkında Manisa belediye Te- | naklinden duyduğumuz sonsuz İees- İsi vekili ve arkadaşları tarafmdan | sürle, henüz başarılamıyan ve onsuz Reisicümhur İsmet İnönüne aşAğ- | yaşarılamıyacak (eserlerin, metrük daki telgraf çekilmiştir: kaldığı müddetçe daimi ve ebedi ola- Behdeüğakur İsyen$ İade cağını arz ile ibkası hususunun ten- Velyolummayüzkeüi > teeoolinlapı..| “#54 Aliya Ekiimmerm değişim #Sİeeiz, Bizle mütenasip umran eserlerile süs- (Devamı 11 nci sahifede) Italya 935 tarihli Fransız - İtalyan anlaşmasının tadilini istiyormuş Ingiltere son tezahürat münasebetile Italya nezdinde bir teşebbüste bulundu | dini mülâkatının tadilini istediği söy- i Paris — Fransız resmi mabhafiline göre Fransanın Roma sefiri, İtalya hükümeti nezdinde yaptığı teşebbüs. te İtalyan Meclisindeki nümayişlere karşı hükümetin hiçbir vaziyet alma- dığından bahisle bunun bu nümayiş. lerin tasvibi manasına gelip gelmedi. Yini sormuştur. Sefir, Fransanın İtal ya dost geçinmek arzusundan bahset- miştir. İtalya Hariciye nazırı: «İtalya bu nümayişin mesuliyetini deruhte ede- mez. Yalnız hükümetin hareketi na- zarı dikkate alınmalıdır.. demiştir. Fakat bu cevaba rağmen İtalyanın Tunus hakkındaki 935 Laval - Musso- Jeniyor. İngilterenin tşebbü: Londra 4 — İngilterenin Roma sefi- riİlalya Hariciye nazırını ziyaretle Jtalyan Meclisindeki tezahüratın İn- güliz - İtalyan anlaşmasına muhalif olduğunu söylemiştir. Bu anlaşma ile İngiltere ve İtalya Akdenizde statu- koya rlayet etmeği taahhüt eylemiş. lerdi. Roma 3 — Masegero gâzetesi yaz- dığı bir makalede diyor ki: Bütün Ay- rupa müvazenesi meselesini adaletten, tarihi haklardan ve cografi vazi- yetlerden doğan milletin emelle- (Devamı 4 üncü sahifede) - İşten çıkarılan Fransız amelesi polisle çarpıştı .Sosyalistler akdettikleri mitingde hükümetle | mücadele edeceklerini ilân ettiler © Toulouse $ (A.A) — Dün öğleden | sonra burada bir takım kanlı hadi- seler olmuştur: 30 ikinciteşrin grevi münasebetile işlerine umumiyetle ni- «Bütün memleketi dolaşarak mil. etin duygularını uyandırmak için şiddetli bir mücadeleye girişmeğe ka- rar verdik. 30 ikinciteşrin grevinin kurbanları tatmin edilmediği müd- detçe ve tek bir işsiz kaldıkça aman- sız mücadeleye devam edeceğiz.» Blum'un kürsüye çıkışı «Blum ik- tidara» seslerile karşılanmıştır. Eski Başvekil birinci halk cephesi hükümetindenberi vuku bulan deği- şiklikleri anlattıktan sonra demiş- tir ki; «Bu değişiklikleri yeis ile değil aci ile yadediyorum. Yapılan bütün işle- rin tamamile mahvolacağından kor- kuyorum Bir motör bir sandalı batırdı Sandaldaki dört kişi güç- lükle kurtarılabildi “Bandırma limanına mensup «Bü- yük Marmarâ» motörü dün akşam Halice girmekte iken içinde dört yol- cu bulunan Uzun Ömerin sandalına bindirerek parçalamış, denize dökü- len yolcular, karanlıklar arasında ölümle pençeleşirken «Büyük Marma- Tâ» kaza yerinden uzaklaşmışlır. Dört insanın feryad ve istimdadın: işiten Denizbankın 3 numaralı motö- rü vaka yerine yetişmiş ve sandal yolcularını bitap bir halde kurtar- Emniyet müdürü ve amele delegele- ri nümayişçileri teskin için beyhude yere uğraşmışlardır. Nümayişçiler iki gazeteciy! fena halde hırpaladık- tan sonra Dewoltine fabrikalarına zorla girmek istediklerinden polis kuvvetleri hücuma geçmiş ve bunla- rı dağıtmıştır. Birçok nümayişçi ya” Talanmış ve bir çoğu da tevkif edil- miştir. Komünist bir belediye reisi tevkif edildi Lille 3 (A.A.) — Dün öğleden son- Ta Mariy belediyesinin komünist rel- si Csrpantler tevkif edilmiştir. Vâlanelennes'de sosyalist ve komü- nist belediye reisleri yaptıkları bir toplantıda Carpartier'nin derhal tahli- yesini İstemişler eğer bu yapılmazsa müştereken istifaya karar vermişler- dir, Pariste sosyalist nümayişleri Paris 3 — Sosyolist partisi dün ak- şam bir meting tertib etmiştir, Me- tingde sosyalist partisi erkânı ve grev | neticesinde işlerinden çıkarılan ame- le mümessilleri hazır bulunmuşlar. dir. | Enternasyonal marşı söylenirken kürsiye çıkan Dormoy, memleketi s0- falete sürükliyeceği beyan edilen ka- rarnameleri şiddetle protesto etmiş lardır. «Büyük Marmara» kaptanı bilâl re yakalanarak hakkında takibata ç- ve amele hareketinin bastınlmasını | rişilmiştir. ve bu hususta kullanılan vwsulleri tak- emr agi bih eylemiştir. Dahiliye müsteşarı ise Paul Faure, Dâlzdier'nin aldığı tod- “basladı © birlere boyun eğecek bir milletin her Ankara $ (Velelowla) — Dahiiye eşarlığına tayin eğilen B. türlü zilleti kabul edebileceğini söy- İnönü ile Roose- velt arasında Mütekabil tebrikler teati edildi Ankara 3 (A.A.) — Amerika Birle- $ik Devletleri relsi B. Roosevelt, İsmet İnönünün Cümhürreisliğine intiha- Tİklerini ve en iyi muvaffakiyet te- mennilerini, bu hususu memur etti- ği Amerika Birleşik Devletlerinin An- kara büyük elçisi vasıtasile bildirmiş ve Roosevelt'e ayrı vasıta ile teşekkür ve iyi temenniler yollanmıştır. Yeni Vali Dün akşam Ankaradan İstanbula hareket etti Ankara 3 (Telefonla) — Evvelki gün şehrimize gelmiş olan yeni İs- tanbul valisi B. Lütfi Kırdar bu ak- şamki ekspresle İstanbula hareket etti. B. Lütfi Kırdar istasyonda Da- hiliye Vekâleti müsteşarı Vehbi Demirel, emniyet işleri umum müdürü Şükrü Sökmensüer, Trakya umum müfet- tişi general Kâzım Dirik, Dahiliye Ve. kâleti erkânı, mebuslar ve dostları ta- rafından hararetle uğurlandı. Emniyet işleri müdürü -B. Şükrü #stasyonda kendisine yeni İstanbul emniyet müdürü B. Sadri Aka ile emniyet İşleri umum müdür muavini B. Hulüsiyi takdim etti. B. Lütfi Kır- B. Sadri Aks ile İstanbul zabıta iş- leri hakkında kısa bir görüşme yaptı. B. Lütfi Kırdar hareketinden evvel bana: Ankaraya büyüklerimizle te- mas için geldiğini, İstanbula ald iş- ler hakkında alâkadar Vekâletlerle görüştüğünü, direktifler alarak İs- mıştır. Bunlar tedavi altına shnmış. | Sabri | tanbula gitmekle olduğunu: söyledi. Polis müdürü de Çarşambaya geliyor Zabıtai belediye memurları arasında esaslı bir tasfiyeden bahsedilmektedir Ankara 3 (Telefonla) — İstanbul Emniyet Müdürü B. Sadri Akanın Pazartesi akşamı yeni memuriyetine başlamak üzere buradan hareket ede- ceği yazılmıştı. Haber alındığına göre B. Sadri Aka buradan Salı akşamı hareket edecek, çarşamba günü İslan- bulda bulunacaktır. Öğrendiğime göre İstanbulda bilhas- sa zabıtai belediye memurları arasın- da esaslı tasfiye yapılacaktır. Ankarada Namık Kemal ihtifali Ankara 3 (Telefonla) — Bugün Gazi Terbiye enstitüsünde büyük va- tanperver şair Namık Kemalin hatı- rasını taziz için samimi bir ihtifal yapılmışlar. Limanda kalın bir sis 10 - 15 metre ilerisini görmek kabil olamıyordu Hiçbir hatta vapurlar sefer- lerini yapamadılar Bu gece sabaha karşı İstanbulu gayet kesif bir sis kaplamıştır. Alâ- kadarların söylediğine göre bir kâç senedenberi şehrimizde bu derece ke- sif sis görülmemiştir. Sis, denizi tamamile kapladıktan başka, karada da on on beş metre ilerisini gösteremiyecek bir derecede kalınlaşmıştır: Akay, Şirketihayriye, Haliç vapur- ları sabah seferlerini yapamadıkları | gibi, karada da otomobil ve tramvay- et ihtiyatla seyrüsefer etmek etini hissetmişlerdir. , yalnız Köprü gözüne yakın Lir verde iki motörün çarpışması hüdisesi olmuş, bu da maddi hasa bi dolayısile kendilerine samimi teb- | dar yeni İstanbul Emniyet müdürü | Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Yahudiler Almanların gündelik hayatından uzaklaştırılıyorlar Berlin 3 (A.A) — Havas muhabiri bildiriyor: Fena tesir yapması muhtemel Getto kelimesi kullanılmamakla beraber, Almanyada yahudiler aleyhine son alınan tedbirler, fiilen ve hukukan, i yahudilerin Alman ekonomi hayatın- .dan tamamile tasfiye edilmelerini ve | Almanların gündelik hayatından mut- lak surette ayrılmalarını hazırlamak- | tadır. Mili tesanüt bayrami olan bu- gün, bülün Almanyada, bütün yahu- dilere saat 12 den saat 19 a kadar 50- | kağa çıkmak yasak edilmiştir. Alınan | tedbirlerle, istikbalde, yahudilere tahsis olunmuş ve hududlarından di şarı çıkarılması yasak edilmiş mahal- Jeler teşkiline gidilecektir. Berlin 3 (A.A) — Berlin polis umum müdürü, 6 kânunuevvelde meriyet mevkiine girecek bir karar- nameyi imzalamıştır. Bu kararname mucibince, bazı umumi mahallerde, sokaklarda, umu- mi bahçelerde yaya veyabud araba ile gezmek ve bazı binalara girmek, Alman tebaası Yahudilerle tabiiyet- siz Yahudiler için daimi surette mem- nudur, Yunan Başvekili! Balkan genel kurmay reisleri şerefine bir ziyafet verdi sışlıyan sis, kazasız savuştu- Atina 3 (A.A.) — Başvekil Metak- | sas, bugün Balkan antantı devletleri genel Kurmay reisleri şerefine bir öğle ziyafeti vermiş ve bu ziyafette genel Kurmay reislerinden başka, €7- cümle Elen Harbiye, Bahriye ve Hava müsteşarları ve Balkan antantı dev- letleri Atina elçileri de hazır bulun- muşlardır. Türk - İtalyan ticaret anlaşması Ankara 3 (Telefonla) — Türkiye İtalya ticaret ve kliring anlaşmala- rile bunlara müteferri protokolların tasdiki bakkındaki kanun lâyibası Meclise verilmiştir. Yeni Ankara Emniyet müdürü Ankara 3 (Telefonla) — Emniyet müdürü B. Sadri Akanın İstanbul emniyet müdürlüğüne tayinile açı- lan Ankara emniyet müdürlüğüne emniyet umum müdürlüğü daire reislerinden B. Şinasinin tayini yük- sek tasdike iktiran etmiştr. Şimendifer atelyesinde bir kaza İzmir (Akşam) — Alsancakta dev- let demiryolları sekizinci işletme mü- dürlüğü atelyesinde bir lokomotif ka- zanını tamir etmekte olan Rizeli Şakir oğlu 18 yaşında İsmail, ansızın üze- rine edvrilen büyük kazanın altında kalmış, feci bir şekilde ölmüştür. Gayrimeşru çocuğunu bırakan kadın İzmir (Akşam) — İzmirin Çukur- çeşme civarında Cemile adında evli bir kadın, Hasan adında bir erkekle gayri meşru alâka tesis etmek neti- cesi doğurduğu Kız çocuğunu, altı günlük olduğu sırada götürüp Hasa- nın evine bırakmıştır. Zabıta, çocu- gunu bırakıp giden bu kadını yaka- lamış, adliyeye sevketmiştir. Romanyada 3 suikasdçi daha öldürüldü Bükreş 3 (A.A) — Emniyet umum İ müdürlüğü aşağıdaki tebliği neşret- | miştir: ! İlij'da üniversite rektörüne, karşı sui te bulunmuş olan Fagadaro ile Anania ve Petre adındaki şahıslar mullafaza altında sevkedilirken kaç- | | ağa teşebbüs ettiklerinden Umumi yerlere gitmeleri yasak edildi, otomobil de kullanamıyacaklar Yahudilere memnu olan yerler şun- lardır: Bütün tiyatrolar, sinemalar, kon- ser salonları, müzeler, Döyçlanhalle, sporpalas, olimpiyat stadyomu, bü- tün spor yerleri, umumi ve hususi bütün banyo ve plâj yerleri, Vilhem- strasse caddesi, harp ölüleri anıdının bulunduğu meydan da dahil olmak üzere Unter der Linden caddesine kadar Isipziger Strasse caddesi. Yahudilere meranu muıntakalar da- hilinde oturan Yahudiler, buralarda gezebilmek için polisten hususi mü- 3 kası alacaklardır, r emimame ile Yahudilerin il kullanmaları da yasak edil tir. Bu emimmamede deniliyor ki: Yahudi Grynspanın bütün Alman milleti tarafından takbihle karşılanan alçak cinayeti, Yahudilerin otomobil sahibi olmaya ve otomobil kullanma- ya salih olmadıklarını isbat etmiştir. Bunların otomobil kullanma Tuhsat- nameleri geri alınacaktır. Kamyon- Jar hakkında ayrıca bir neşrolunacaktır, Abide ve anılar Bu işlerle akademideki jüri heyeti meşgul olacak Ankara 3 (Telefonla) — Abideler ve amıdlara aid işlerle İstanbulda Gü- 26) Sanatlar akademisinde müteşek- heyetinin meşgul olması ka- Dahiliye Vekâleti bu münasebetle akademiye gönderdiği bir tamimde bundan böyle âbide ve anıdlara ald işler hakkında Vekâle- tin tavassutuna lizum olmadığını ve bu işler hakkındaki müracaatların doğrudan doğruya mezkür heyete ya- pılmasını bildirmiştir. emirname Yeni posta ve telgraf umum müdürü Ankara 3 (Telefonla) — Posta ve telgraf umum müdürlüğüne vekâle- tinde bulunan münakalât idaresi reis muavini B. Şerafeddinin tayini yüksek tasdike iktiran etti. Sümerbankın Hatay Yerli Mallar şubesi Ankara 3 (Telefonla) — Sümerbank Hatayda bir Yerli Mallar şubesi aç- mâyi kararlaştırmıştır. Bunun için banka şeflerinden B, İsmail ile ban- kanın Ankara şubesi şefi B. Ekrem Hataya gittiler. İskenderundaki serbes gümrük mıntakası Ankara 3 (Telefonla) — İskende- runda insa olunacak serbes gümrük mıntakası için İktisad Vekâleti li- manlar müdürü B. Ahsen Bora ile Denizbank şeflerinden B, Zihni İs- kenderuna gili erdir. Ankaraya gelen ecnebi kıta- lar komutanlarının teşekkürü Ankara 3 (Telefonla) — Atatürkün cenaze merasimine iştirak etmek üze- re buraya gelmiş bulunan ecnebi kı- taların komutanlarından Maarif Ve- kâletine ayrı ayrı mektuplar gelmiştir. Bu mektuplarda Vekâlete Ankara mekteplerinde misafir edilen askeri kıtaların istirahatlerini temin için gösterilen alâka ve ihtimamdan dola- yı teşekkür edilmektedir. Korent kanalında müna- kalat kesildi Atina 3 (A.A) — Şiddetli lar yüzünden K rinde erazi çökünt un gelerek nakliyat için bir telam maslalar ih- das etmiş ve,