3 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Fransız - italyan ihtilâfı şiddetleniyor Roma gazeteleri, icabında Fransa üzerine yürüyeceğiz, diyor Ingiltere, bu tezahüratın vahim neticelerine Roma hükümetinin nazarı dikkatini celbedecek Roma 3 — B. Mussolininin naşiri ef-; kârı sayılan B. Gayda, Gilornale d'İtalla gazetesinde, Fransa aleyhinde şiddetli bir makale neşrederek diyor ki: «İtalyan milleti hükümeti ile mü- tesanid olarak her fedakârlığa hazır- dır ve icap ederse Fransa üzerine yürüyecektir.» Tribuna gazetesi de 1881 senesinde Fransanın Tunusu işgal etmek sureti- Je İtalyaya yaptığı hakareti İtalyanla- rın hiç bir zaman unutamıyacakları- nı yazdıktan sonra Tunusla Korsika adasının İtalyaya iadesi lüzumu iddia ediyor. İngiltere Romada bir teşebbüs yapacak Londra 3 — Parlâmento mahafili. ne göre İngiltere, Roma hükümeti nezdinde bir teşebbüs yaparak İtal- yan meclisinde Fransa aleyhinde ya- pılan tezahüratın ve Roma gazetele- rinde Fransa aleyhine müteveccih şiddetli neşriyatın İngiliz - İtalyan muükareneti üzerinde yapacağı tesir- ler hakkında nazarı dikkatini celbe- decektir. İngiliz siyasi mahafili B. Çambör- Jaynin Romaya gitmek niyetinde bu- Tunduğu bir srada yapılan bu te- zahürat ve neşriyatın hakiki bir tah. Tik teşkil ettiği kanaatindedir. Filistinde 4 ayda Fransada grevciler 7359 kişi ölmüş | mahkemeye veriliyor Suriye meclisinde İngiltereye şiddetle hücumlar edildi Tondra 7 (A.A.) — Palestine Post gazetesinin neşrettiği istatistiklere göre, bu senenin 1 temmüuzundan 391 İikleşrinine kadar Filistinde 1089 Arap, 219 yahudi, 42 İngiliz ve muh- telif milletlere mensup 9 kişi ölmüş- tür. Yaralanan Arapların miktarı 504 dör. Berut 2 (A.A.) — Suriye Meclisine de mebuslar İngiltereye şiddetle hü- cum etmişler ve İngilterenin Filistin- de aldığı tedbirler üzerine bu memle- kete karşı cihadı mukaddes ilânı için 'bir Pan - Arap Kongresinin toplanma- - smıi istemişlerdir. © lerce İstanbul polis m B. Ribbentrop salıya Parise gidiyor Paris 2 — Alman Hariciye Nazırı B. Ribbentrop Fransiz - Alman ademi İccavüz beyannamesini imzalamak için salı günü Parise gelecek, perşem- beye Bertime döne dönecektir. — Romanya yahudileri Bukuvin'de Rı Rumeiceden baş- ka lisan kullanmayacaklar Bükreş 2 — Bukuvin valisi ırk me- şelesine taallük eden bir kararname neşretmiştir. Bukuvinde bulunan yahudilerin ma- gazalarda, fabrikalarda ve endüstri müesseselerinde Rumenceden başka Jisan kullanmaları memnudur. Yahu. dilerin bu kararnameyi tatbik etmedi. gi müesseseler kapatılacaktır. Berlin 2 (A.A) — Dahiliye Nazırı ile dilerini günün bazı saatlerinde dışarı çıkmaktan yasak etmiştir. Bu emir © hilâfında hareket edenlerden yüz elli marka kadar ceza alınacak ve yine bunlar bir haftadan altı haftaya ka- dar hapsedileceklerdir. Ankara 'polis müdürlüğü Ankara 3 — Ankara polis müdür. Tüğüne emniyet umum müdürlüğü üçüncü daire şefi B. Şinasinin tayi- ni tekarrür etmiştir. B. Şi ci #ebesinda si a aa lm İma gl gram mayammammammamammmnammaummmailane oyy gem Bunların arasta iş konfe- derasyonu umumi kâtibi, bazı sendikalar azasi var Paris 2 (AA.) — Hükümetin grev dolayısile âleyhlerinde “takibata ka- rar verdiği şahısların başlıcaları, umumi iş federasyonu genel sekrete- ri ve Fransa “Bankası “ idare meclisi âzasmdanı Jouhaux ile demiryolları sendikaları genel sekreteri ve bazı sendika âzasıdır. Paris 2 — Nazırlar, dün B. Dala- dier'nin riyâsetinde üç saat süren bir içtima akdetmişlerdir.- Bu içtima sonunda neşredilen resmi tebliğde memurların ve umumi hizmetler müstahdemlerile hususi smaj mü- esseselerde amelenin kahir ekseriyet- le gösterdiği vazife hissine ve milli disipline teşekkür edilmektedir. Ayni tebliğe göre hükümet, grev emrine tebalyet etmiş olan memur. Jar hakkında inzibati tedbirler alma- ğa kârar vermiştir. Bunlardan Bank âö Pransta, müstakil amortisman sandığında ve buna behzer Miesse- selerde hüküniciçe bir vazife ile tav- 3if edilmiş olanlar vazifelerinden affeğilmişlerdir. Merkez daireleri me- murlarından grev emrini din olanlar, ya azledilmişler yahud ğa çıkarılmışlardır. İşine gelmiyenlerin vazifele- rine nihayet verildi Lille 2 (A.A.) — Grev dolayısile iş- lerine nihayet verilmiş olan. amele- nin büyük bir kısmı bu sabah tekrar iş başına gelmişlerdir. Bunların fab- rikaya girmelerine müstade edilme- mek istenmişse de yüzleree kişilik gruplar halinde fabrikaların kapıla- rını zorlıyarak içeri girmişler, yerleri- ni almışlar ve dışarı çıkmaktan imti- na etmişlerdir. Fabrikaların müdürleri, vilâyete müracaat etmişler ve polis kuvvetleri de işlerine nihayet verilen bu amele- yi kapı dışarı eti etmişlerdir. İran Şahı Al Almanyaya davet edilmiş Deyli Telegraf gazetesinin Berlin muhabiri gazetesine şu malfmatı göndermiştir: ” İran şahı Rıza Pehley İ Kırdarn | deceklir. Bu peteği kararmame Atatürk Ti Türkofis salonunda bir ram köşesi ? ayrılıyor Türkofis İstanbul şubesi müdürü B. Cemal Ziya TTürkofis salonunda Atatürkün aziz hatırasını daima yâ- şatacak şekilde bir ihtiram köşesi #hdas etmek üzere hazırlıklara baş“ Jamıştar. Yapılacak ihtiram köşesinde Ata- türk, inkılâpları, isiklâi savaşı, ve rejim hakkındaki bütün neşriyat bu- Tundurulacaktır. Türkofis salonunun en mutena köşesine ebedi şefin bü- yük bir reşimicri konacak ve resmin altında hazırlanacak bir mahalde bü- yük nutukla Aziz Şefin diğer nutuk. ları bulunacaktır. Ebedi Şefin vefatından sonra gü zetelerde yapılan neşryiat da toplan- maktadır. Reisicümhurumuzla Yunan Kral naibi arasında telgraflar Ankara 2 (A.A) — Reisicümhur İsmet İnönünün. Cümhurreisliğine intihabı dolayısile Yunanistan veliah- fı ve kral naibi Paul ile Reislcümhu- rTumüz arasında aşağıdaki telgraflar teati olunmuştur. Ekselâns B. İsmet İnönü Türkiye Reisicümhuru ANKARA Cümhuriyetin en yüksek makamı- na isadı dolayısile ekselânsınıza en hararetli tebriklerimi hakiki bir mem- nuniyetle arzeder ve dost ve mütte- fik asil Türk milletinin tegli ve refa- hs için ekselânsınızı uzun seneler mu- hafaza buyurmasını cenabı haktan niyaz eylerim. Kral naibi Paul Altes Ruvayal Prens Paul ATİNA Reisiçümhurluğa intihabım dolayı- sile Altes Ruvayalinizin göndermek lütfunda bulundukları nazik telgrafa hararetle teşekkür eder ve şahsi saa- detleri ile dest ve milttefik — asil Elen milletinin teali ve refahı hakkındaki en samimi temennilerimi kabul eyle- melerini rica ederim. İNÖNÜ Başvekil B. Celâl Bayar bugün Anka- radan şehrimize gelecek Ankara 2 Telef fonla) — Başvekti 'B. Celâl Bayar bu akşamki eksprese bağlanan hususi vagonda İstanbula hareket etmiştir. Başveki) istasyonda Vekiller, mebuslar ve birçok zevat tarafından uğurlanmıştır. (Akşam; Başvekilin bindiği tren sa- at 11,35 de Haydarpaşaya — gelecek- tir.) ? Tasarruf ve yerli malı haftası Başvekilin nutku ile açılacak Ankara 2 (Teletonla) — Dokuzun- cu tasarruf ve Yerli Malı haftası ayın 11 inde Başvekil B. Celâl Bayarin saat 17 de Halkevinde irad edeceği bir nutukla açılacaktır, Tramvay şirketi- nin satın alınması Dün yapılan müzakerelerin kısa süreceği anlaşılıyor Ankara 2 (Telefonla) — Tramvay şirketi mümessillerile Nafia Vekâleti arasında şirketin satın alınma mü- zakerelerine bugün başlanmıştır. Mü- zakerelerin kısa bir zamanda neti- celeneceği umuluyor. Manisa valiliği Maraş valisinin Manisaya tayini yüksek tasdika arzolundu Ankara 2 (Telefonla) — B. Lütfü İstanbul valiliğine - tayini üzerine açılan Manisa valiliğine Ma- raş valisi B, Osman Şahin tayin edi- | | Mi İ bu yolda bir Londra 2 (A.A.) — Mebüs Harok dun Avam Kamarasına bir takrir ve- rerek hükümetten harici ticaret sa- hasında daha faal bir hattı hareket | ittihazını istemesi Oüzerine, ticaret parlâmento müsteşarı Hudson, huku- | met namına cevab vererek, Alman- | yanın merkezi ve cenubu şarki Avru- pasındaki bütün piyasaları maliyet fiyatından daha aşağı bir fintla mal | sürmek süretiyle istilâ etmiş olduğu- İ nu kaydetmiş ve demiştir ki: Almanyanın prensipi şudur: Polon- yaya ve Tuna havzasının diğer yiye- | cek ve iptidai madde müstahsillerine | dünya piyasasından daha üstün bir para vererek mal alhak vo buna mukabil onları diğer memleketler den daha ucuz bir fiatle Almanyadan İngiltere ile Almanya arasında iktisadi harp mi başlıyack? Bir İngiliz mebusu Avam Kamarasına takrir: verdi mamul eşya satın almağa mecbur et- mek, Biz, bu usule Büracaat elmek iste- miyoruz.. Fakat bu çeşit rekabete i karşı durmalıyız. Bunun için de y& gâne çâre, Almanyaya: «Bu çeşit re- kabete bir nihayet vermediğiniz tak- dirde size karşı ayni usulü tatbik i edeceğiz» diyebilecek surette endüs- İrimizi teşkilâtlandırmaklır. Büyük Britanya mâli bakımdan Almanyadan kıyas kabul etmez de. röçöle küvvetlidir. Binacnaleyh biz de bu çeşit bir mücadeleye girişecek olursak öyle zannediyorum ki zafer bizde kalacaktır. Hükümet, İngilte- rTeyo karşı aleyhte hareket eden mem- leketlerin civatalarımı sıkışlırmakla tereddüd etmiyecektir. Polonya hükümeti silâhlarını Varşova 2 (A.A.) — Hükümet par- lâmentoya 1 nisan 1939 dan 3i mart 1942 ye kadar devam edecek olan bir devre içinde milli müdafaaya yeni tah- sisat verilmesi hakkında bir kanun lâyihası tevdi etmiştir. Bu lâyiha hükümete milli müdafaa için bir milyar 200 milyon zloti sarfet- mek salâhiyetini vermektedir. Bun. dan maada milli müdafaayı alâkadar eden buzi endüstrilere tahsis edilmek üzere B00 milyon zloti sarfedimesini derpiş eylemektedir, Bu maksadla Ma. Mye Nazırma gerek dahilde gerekse arttırıyor hariçte kredi muameleleri yapmak mezuniyeti verilmiştir. Kartel endüstrileri hakkında par- lâmentoya verilen diğer bir lâyiha yal. nız umumi menfaatı tehdid etmiyen ve milli ekonomi için müsbet menfa- atler temin eden kartellerin mevcudi. yetine müsaade etmektedir. Haliha- urdaki Kartellerin yeni vaziyete uy- maları icap etmektedir. Aksi takdirde feshedileceklerdir. Yeni karteller ihda- sı için hususi bir müsaade almak şart- Mecliste Dünkü toplantıda üç mebusun ölüm tezkeresi okundu Ankara 2 (A.A.y — B. M, Meclisi bugün B. Fikret Sılâyın başkanlığın- da toplanmıştır. Celsenin açılmasını müteakib B. Halil Eem Elden -İstanbul-, Nuri “Muğla, İsmali Müştak Mayakon »Siiri- "in öldüklerine dair tezkereler okunmuş ve hatıralarına hürmeten ayakta bir dakika süküt edilmiştir. Meclis, htiyat zabitleri ve ihtiyat askeri memurları kanununun dör- düncü maddesinin değiştirilmesine ait kanunun birinci müzakeresini yaplıktan sonra pazartesi günü top- Janmak üzere içtimaa nihayet veril- miştir, er e İŞ eme İ i tadilât yapılacak Ankara 2 (Telefonla) — Yakında toplanacak parti kurultayında inti- habı mebusan kanununda bazı tadil- ler yapılmasının da mevzuubahis ola- cağı söylenmekedir. Yeni Dahiliye müsteşarı Ankara 3 — B. Vehbinin dahiliye müsteşarlığına tayini yüksek tasdike iktiran etmiştir. Yeni müsteşar bu- gün vazifesine başlıyacaktır. Şehrimizdeki Südet Almanları Yarın vapurla Karadenize çıkarak rey verecekler Almanyaya ilhak sile Südet ara- zisinde yarın mebus intihabatı yapi- | lacaktır. Şehrimizde bulunan Südet Almanları yarın sabah saat 10 da Şir- | keti Hayriyenin 55 numarah vapuru- na Büyükdere iskelesinden binerek Al man bandıralı Morea vapuruna gide- cekler ve Karadenize açılarak kara sw» Jan? heşicimle gerin verdikten tır. Parti kurultayı 26 kânunuevvelde Ankarada toplanıyor Ankara $ — Parti büyük kurultayı 26 kânunuevvelde toplanaraktır. Ku- rultay, Başvekilin bir nutku İle âçi- lacak, müzakeresi bir hafta sürecek- tir. Dahiliye Vekili ve fırka umumi kâtibi doktor B. Refk! Saydam, dün fırka merkezinde kurultay hazırlık- Jarile meşgul olmuştur. Kurultay ilk celsesinde iki reis ve- kili ve altı kâtible 15 âzalı program ve nizamname, 25 âzalı dilek encü- menl eçecek, sonra ruznameye dahil maddelerin müzakeresine geçes cektir. Ruüznamenin ilk madd fırka umumi reisinin imkihabı key yeti teşkil ediyor. Nizamname mu bince Atatürk, fırkasının ebedi şefi olarak kalmakla beraber umumi reis- zed gösterilecek ve kurultayca seçile- cektir. Kurultay, parti kongrelerinden ge- çerek kendizine arzedilen halkın di- Jeklerini tasnif ve tedkik edecek, tas- vib ettiği dilekleri hükümete direktif olarak bildirecektir. Bu dilekler arasında, hükümetin esas programına girmiş olan vergile- rin tenzili, hayatın ucuzlalılması, nafia inşaatı gibi maddeler vardır. Pangaltıda bir apartıman yıkıldı Dün akşam üzeri Pangaltıda Zafer sokağında yeni inşa edilmekte olan İ üç katlı bir apartman yıkılmıştır. Apartıman bay Minasyana aidâir, Bi- nanm alt kısımları henöz kurum dan üstüne kat ilâvesine devam edil- miştir, Ağırlığa tat alt kat duvarları birdenbire çökmüş“ tür. Bu yıkılma esnasında amel, Aziz ve Kazer duvarın altında ka'- muşlardır. İki cınele yaran olarak hastaneye kaldırmış tedavi altına