2 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 2 Kânunuevvel 1938 Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Parti teşkilâtı üzerinde tedkikat yapılıyor Dahiliye Vekâleti ile Parti genel sekreterliği vazifelerinin birbirinden ayrılacağı söyleniyor Ankaradan gelen haberlere göre yüksek makamlar, partinin bugün- kü teşkilâtı etrafında tedkikat yap- maktadır, Bu tedkiketın pek yakın- da bilmesi ve parti teşkilâtında tadi- lât yapılması muhtemeldir. Vilâyetlerimizde parti relsliği va- zifesinin valilere verilmesinden pek İyi neticeler alınmıştır. Maamafih Bazı vilâyetlerde işlerin çokluğu do- layısile valilerin hem vilâyet, hem de parti işlerile meşgul olmaları güç olduğundan parti işleri gene valile- rin uhdesinde kalmak şartile bu işler e kuvvetli vali muavinlerinin tavzifi bir mütalâa olarak ileri sürülmek- tedir. Dolaşan rivayetlere göre Dahiliye Vekâleti ve Parti Genel Sekreterliği bi- ribirinden ayrılacaktır, Bu iki vazife biribirinden ayrıldığı takdirde parti genel sekreterliğine Ankara valisi B. Nevzad 'Tandoğanın, Ankara valiliğine de Kastamonu valisi B, Avni Doğanın tayin edilecekleri söylenmektedir. Bu haberlerin bir takım şayialar- dan ibaret olup derece ve kuvveti he- nüz malüm değildir. Parti büyük kurultayınn kânunu- evvel içinde toplanması hazırlıklarına devam edilmektedir, Fransada işçilerin ancak yüzde yirmisi greve İştirak etti Amerika gazeteleri Daladier'nin muvaffa- kıyetinden memnuniyetle bahsediyorlar Paris i (A.A.) — Fransanın her ta- rafından gelen haberler, umumi gre- vin akim kaldığını teyid etmektedir. Bu hususta bizzat umumi iş konfede- rasyonunun kâtibi Jouhaux tarafın- dan yapılan beyanat manidardır. J0- uhaux, hükümet tarafından verilen vez'ıyed emrile askeri vesaitin faali- yete geçmesi sayesinde işlerin durma- dığını itiraf etmiştir. Cezayirden gelen haberlerde bütün umumi servislerin muntazaman işle- diği ve Oran şehrinin liman amele. sile tamvay müstahdemlerinin kis. men greve iştirak ettikleri bildirii- mektedir. Ajaccio'dan gelen bir habere göre, Korsikada grev emri hemen hiç yeri- ne getirilmemiş ve her tarafta tam bir sükünet hüküm sürmüştür. Paris 1 (A.A.) — Polis müdüriyeti tarafından neşredilen bir tebliğe gö- re çalışma serbestliğini ihlâl ve inzi. bat kuvvetlerine karşı isyan cürümle. rinden dolayı dün Pariste tevkif edi- Jenlerin adedi 430 u bulmuştur. Tevkif edilenlerin büyük bir kısmı tekrar serbest bırakılmıştır, Takriben 50 kişi hapishanede kalacaktır. : Nice'ten alından bir habere göre grev yapan şimendifer ameslesi tarafından ikarılan hâdiseler üzerine bunlardan si tevkif edilerek mahkemeye ser- kedilmiştir. Fransız parlâmentosu toplanıyor Paris 1 (AA.) — Akşama doğru Başvekil Daladier, Harbiye Nezare- tinden çıkarken, güzetecilere parlâ- mentoyu 8 kânunuevelde toplantıya çağırmak niyetinde olduğunu biüdir- miştir. Amerika gazetelerinin makaleleri Nevyork 1 (A.A.) — Bütün gazete- ler, Daladier'nin zaferinden bahset- mektedirler. Nevyork Times gazetesi, Daladier- ye zaferini sulistimal etmemesini, Ka- bine ile istişarede bulunmadan yeni kararlar ittihaz etmeğe devam etme- mesini, hulâsa demokratik rejimi dik- tatörlüğe tercih etmesini tavsiye et- mektedirler. Daily News gazetesi, dünkü muha- rebeden her zamankinden daha kuv- vetli çıkmış olan Daladier'nin Fran- saya uzun ömürlü demokrat bir hükü- met bahşetmesini temenni etmekte. dir. Bu gazete, bundan sonra Fransa- nin başma son 67 sene içinde 104 Ka- bine geçtiğini hatırlatmaktadır. World "Telegram gazetesi, Amerika- nın da ayni vaziyete düşmemesi için Amerikalıları Fransanın acıklı halini düşünmeğe davet etmektedir. - Yeni Türk - Yunan | Ticaret anlaşmasi müzake- resine tekrar başlanıyor | Atina Il — Yeni 'Türk - Yunan ti- | Caret muahedesi müzakerelerine bu- l rada bulunan Türk heyeti ile Yunan murahhasları arasında devam eğdile- cektir. Müzakereler, Yunan Başveki- M B. Metaksasın Ankaradan dönüşü- ne intizaren on gün evvel tatil edil süişti, B. Metaksasın Ankarayı ziya- relinde müzakere edilmekte olan ti- carst muahedesile alâkadar bazı nok- talar Türk ve Yunan murahhasları tarafından tedkik edilecek idi, , Ankarada orman çiftliği ahırlarmdan yangın çıktı Ankara 1 (Telefonla) — Orman çifliği ahırlarından yangın çıkmıştır. Ateş hububat ambarına da sirayet etmiş ise de itfaiyenin vaktinde ye- tişmesi, yangının büyümesini önle- miştir, Yangın sebebi henüz belli de- ildir, tahkikat yapılıyor Dahiliye Vekâleti müsteşarı Maraş valiliğine tayin ediliyor Ankara 1 (Telefonla) — Dahiliye Vekületi müsbeşarlığına ceki müsteşar | 'B. Vehbirin tayini, müsteşar B. Sab- | rinin © Maraş valiliğine nakli hak- kındaki kararname yüksek tasdike ar- dilmişti ili - si Kumbara talihlileri İş bankası merkezinde dün yapılan keşide de kazanan Bumaralar Ankara | (A(A) — Türkiye İş Bankasının kumbaralı ve kumbara- sız küçük cari hesaplar arasında ter- tib etttiği ikramiye plânının birin- cikânun keşidesi bugün Bânka umum merkezinde ve noter huzurunda ya- İstanbulda 69671 hesap numaralı bayan Atiye 1000 lira, Ankarada 4643 bay Sabite 500 lira, Mersinde 3383 Ali, Ankarada 2718 Remzi, İzmirde 19309 bayan Emineye, İstanbulda 21620 bayan Hüsnüye, İstanbulda 74602 Nâzım, Kayseride 3515 Hilmi- ye, ellişer liralık ikramiyeler isabet etmiştir. Bu keşidede ayrıca 150 ve 125 er lira kazananlar da vardır. Almanyanın Ankara elçiliği Ankara 1 (Telefonla) — Von Kel- lerin tekaüde sevkedilmesi üzerine açılan, Almanyanın Ankara elçiliği İçin henüz istimzaç yapılmamıştır. İktisat Vekâleti teftiş ve mürakabe reisl Ankara 1 (Tolefonlâ) — Eski Sa- | nayi umum müdürü B. Recal İktisad | Vekâleti Tefüş ve mürckabe reisliği- ayı d Bayan Sabiha Gökçenin sıhhati Deyli Ekspresin verdiği haber baştanbaşa uydurmadır Kadın imiz Sabiha Gökçen, Atatürkün vefatı üzerine fartı tesestir- den hastalanmış, tedavi altına alın- masına lüzum görülerek Ankârada Nümune hastanesine kaldırılmıştı. Gelen haberlere göre, değeril kadın tayyarecimizin sihhi ahvalinde salâh hasıl olmâğa başlamışlar, Bayan Sabi- ha Gökçen günden güne iyileşmekte- dir. Vaziyet bu merkezde iken Deyli Eks- pres gazetesi, bayan Sahiha Gökçenin Atatürkün ölümü üzerine derin bir teessüre uğramakla beraber uçuşla- rma devam ettiğini ve tayyaresile dü- şerek yaralandığını, bir bacağının ke- silmesi muhtemel olduğunu yazmış- tır. Karilerine heyecanlı haber vermek endişesile yazıldığı pek belli olan bu haber tamamen yalandır. Bayan Sabi- ha Gökçen, Atatürkün vefatındanberi tayyareye binmemiştir. Kendisi daha o gün İstanbuldan trenle Ankaraya gitmiş ve doğrudan doğruya hastane- ye yatmıştır. Tramvay şirketinin satın alınması Mümessiller Ankaraya gitti- ler, müzakerelere bugünden itibaren başlanıyor Ankara 1 (Telefonla) — İstanbul “Tramvay şirketi mümessiileri, avukat- ları B. Billiyoti ile birlikte bugün bu- raya geldiler. Heyet, öğleden #onra Nafia Vekili B, Ali Çetinkaya tarafın- Gan kabul edilmiştir. Şirketin satın alınması müzakerelerine yarın başla- Halk radyosu Nafia Vekâleti ucuz radyo tipini tesbite karar verdi Ankara 1 (Telefonla) — Nafıa Ve- kâleti halk için ucuz radyo tipini tes- bit etmeği kararlaştırmıştır. Halk gümrük resmi alınmı- a Deniz Bankın yeni vapurları Ankara 1 (Telefonla) — 25/3/931 tarihine kadar hazineden salın al- np taksitlerinin vaktinde ödenme- miş olmasından geri alınarak hazine öğenmek üzere sahiplerine iadesi hakkında Maliye Vekâletince yeni bir kanun prejesi hazırlarımaktadır. Istanbul radyosu Yeni Ankara radyo İstasyonu işle- meğe başladıktan sonra neşriyatı ta- til edilmiş olan İstanbul radyosunun yakında tekrar faaliyete geçeceğini memnuniyetle öğrendik. Nafia Vekâleti, İstanbul radyosu Için muvakkat bir stüdyo yapılma- sım emretmiş ve mühendis B. Fuad bu stüdyoyu Beyoğlu postahanesinin ist katında kurmağa başlamıştır. İstanbul radyosunun kuvveti, ge- ne eskisi gibi beş kilovat olacak ve neşriyatım 1961 tulü mevç üzerine Sovyetler - Polonya dostluğu hakkında tebliğ Yarı resmi Polonya gazetesi dostluğun,bütün vakayia rağmen sarsılmadığını söyliyor Varşova | — Hariciye Nazırının organı olan yarı resmi Enformation politigue Polonalse gazetesi, Polon- ya - Sovyet münasebetleri hakkında şöyle yazmaktadır: «Geçen ayın siyasi hadiselerine şa- hid olanlardan bir çoğu Çekoslovak- ya buhranına takaddüm eden zaman zarfında Polonya ile Sovyetler birliği arasındaki münasebetlerin bir ger- ginlik ve müşkülât devresi geçirdiği- ne dikkat etmemiştir. Bu gerginlik eylül sonunda iki hü. kümet arasında yapılan noktai na- | zar teatisinde de kendini göstermiş- tir. Fakat bu hal Polonya - Sovyet münasebetlerini tanzim eden eski #tilâfların temelini sarsmamıştır. Ge- çenlerde Varşova ve Moskovada neş- redilen tebliğden de anlaşıldığına göre bu temel bütün şumulü ile ade- mi tecavüz paktı da dahli olmak üzere, Polonya ile Sovyetler birliği arasında akdedilen bütün muahede- lerle sağlam bir şekilde idame edil- miştir. Polonya - Sovyet komşuluk İ münasebetleri bu suretle evvelce te- | sis edilen statukoya avdet etmiş bu- | Tunmaktadır. İ Polonya ve Sovyet hükümetlerinin | mütekabil münasebetlerinin esasla- rını alenen İfa etmek usulünü ik de- | fa ölarak lalbik etmediklerini hatır- | latmak lüzumdir, 10 eylül 1944 te | Sovyetler birliği Milletler Cemiyetine girdiği zaman iki hükümet bir nola teatisi suretile mezkür temelin, öyi komşuluk münasebetlerinin Milletler | Cemiyetinin maruz kalatağı müşki- lât haricinde istikrarını teminen ak- dedilen iki taraflı itilâllarla idame edüdiğini müşahede etmişlerdir. İ Polonya ve Sovyet hükümetlerinin, i mütekabii münasebetlerinin bütün vekayie rağmen sarsılmadığını ilân etmeleri hayırlı bir alâmet olarak takdir edilmelidir. Kont Ciyanonun son nutku İngiliz gazeteleri nutku mem- nuniyetle karşılıyorlar Londra 1 (A.A.) — Kont Ciano'nun İtalyan meclisinde söylediği nutuk, İngilterede geniş akisler uyandırmış- tar. İtalyan Hariciye Nazırının, son bey» nelmilel buhran esnasında sulhü kur. tarmak için Çambörleyn tarafından sarledilen asilâne ve cesurane gay- retlerden bahsetmesi ve İngiliz - İtal. yan itilâfınm ehemmiyetini tebarüz ettirmesi takdirle karşılarımıştır. Evening News diyor ki; «Ciano'nun nutkundan eylül buhra- nında sulhü hakikaten kurtaran ada- mun Mussolini olduğu anlaşılıyor. R daki Bözabürat 'Roma 1 (A.A.) — Meclisin tekrar açılışı münasebetile kont Ciano tara- fından söylenecek nutku nakleden ho- parlörleri dinlemek üzere halk, par- Jâmentonun önüne ve etrafına ve Ro- manın sokaklarma ve meydanlarına yığılmıştı. Nutuk bittiği zaman hnlk Venedik meydanına giderek Mussoliniyi selâm- Jamıştır. «Duçe» nıldalarile davet edi- Jen Mussolini, üç defa balkonda görü- nerek şiddetle alkışlanmıştır. - ... Faşist meclisi Trablusgarp hakkındaki ka- nun İâyihasını görüştü Roma | (A.A.) — Büyük Faşisi'mec- Jisi evvelki akşam Mussolininin riya- setinde toplanmıştır. Meclis geçende İtalya krallığı erazisine hak edilen Libya'nın (Trablusgarbın) dört eya- Jeti hakkındaki kanun iâyihasını ied- kik etmiş, bundan sonra bu Eyalet- lerde doğan müslümanların vatandaş- lığı meselesile meşgul olmuştur. Kanun lâyihasında bu eyaletlerde doğan Libyalı müslümanların 18 yaşı- nı bitirdikleri zaman, istedikleri tak- dirde, hususi bir vatandaşlık hakkı ih- raz edebilecekleri kaydeğilmektedir. Alman Hariciye nazırı Parise gidiyor Berlin 1 (A.A) — Yarı resmi bir membadan bildirildiğine göre, Hari- ciye Nazırı B. Von Ribbentrop, Fran- sız hükümetinin daveti üzerine kısa bir ziyaret için bu pazartesi günü Pa- rise gidecektir. Posta telgraf muamelât müdürü Ankara 1 (Telefonla) — Nafin Ve- kâleti Neşriyat umum müdürü B. Os- man, Posta, Telgraf Muamelât mü- dürlü ne tayin edild Ingiliz - Italyan dostluğu Bingazi yolile Mısıra hava seferleri yapılacak Bingazi 1 (A.A.) — Birkaç sivil İn- Eliz tayyaresi, İngilterenin şarkta ve Cenubi Afrikadaki erazisine doğru yol- larına devam etmeden Bingazi hava meydanına inmişlerdir. Bunları diğer İayyareler takib edecektir. Bundan başka gelecek sonkânundan itibaren Londra ile İskenderiye ara- sında Bingazi yolile bir İngiliz hava servisi ihdas edilecek ve haftada mun- tanzaman iki sefer yapılacaktır. Dİ- ger memleketlerin hava hatlarına ait tayyarelerin de Bingazide duracakları öğrenilmiştir. Ankara vilâyet umumi meclis intihabatı yapıldı Ankara 1 (Telefonla) — Vilâyet umumi meclisi intihabalı yapıldı. AÂzalıklara tüccardan B. Arif Çubuk- çu, Devlet Şürası eski rtislerinden B. Ali Riza, Etimesudda çifçi B. Abdür- rahman, Tokat mebusu eczacı B. Hü- seyin Hüsnü, Eski Ankara mebusu B. 'Muslihüdâin, avukat B. Emin Halim ve Ziya, Ford acentesi B. Reşid, Zira- af bankası merkez müdürü B, Necdet Eski üzadan B. Ahmed de yeniden seçildi, . Yugoslavyada Gazeteler, yirminci yıldö- nümü münasebetile uzün makaleler yazıyorlar Belgrad 1 (A.A.) — Bütün Yugos- lav gazeteleri, ilk sahifelerini Yugos- lar birliğinin 20 nci yıldönümüne tah- sis elmekte ve İlk birincikânun 1918 de ilân edilen birlik hakkında tarihi vesi- kalar neşretmektedirler. Gazeteler, kral ikinci Pier ile, birliği rücude getiren kral Aleksandrın ve kral birinci Pier'in resimlerini neşret- mektedirler, Birlik bayramı münasebetile resmi j gazete bilhassa matbuat cürümlerile diğer cürümler için geniş bir af karar- yamesinin metnini dercetmektedir. Ankara emniyet müdürlü- güne kim tayin edilecek Ankara 1 (Telefonla) — Bay Sad- reddin Akanın İstanbuia Emniyet Müdürlüğüne tayini üzerine açıları Ankara Emniyet müdürlüğüne, An- İ kara Belediye reis muuvinlerinden B. Halük ile Wmniye? wmavinlerinden B. Hulüsiden birinin tayin edilmesi