11 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

11 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

i Bene 21 -— No. 7239 — Fiati her yerde 5 kuruş İsmet İnönü Savarona ile Zonguldağa hareket etti Reisicümhur dün Küre'de bakır madenile meşgul oldu Jneboluda halkı ve memurları kabul ederek muhtelif meseleler hakkında izahat aldı Reisicümhurun Kastamonu nutku Cümhuriyet idaresinin dikkate de- ğer en güzel vasfı, iş başında bulunan devlet adamlarının halkla ve memle- ketle yalnız resmi daire odalarında değil, halkın içine giderek ve memle- keti gezerek meşgul olmalarıdır. Memleketin dertlerini, milletin İh- tiyaçlarını ikinci, üçüncü derecede Yasıtalara lüzum bırakmadan, yerin de ve bizzat doğrudan doğtuya din- lemek, Cümburiyet şeflerimizin ülke. de açtıkları en değerli çığırdır. Ne Atatürkün, ne İsmet İnönünün, | cephelerde ve siperlerde adim adım müdafaa edip kurtardıkları bu vatan topraklarında, karış karış gezip gör. Medikleri -yer yoktur. Asırlardan be- Ti, içine girilmeye, hattâ yanma yak» laşmaya tenezzül edilmeyen bu mil. | İet şuursuz bir sürü gibi saraylardan, tzbere idâre olunmuştu. Onun -İçin- dir ki şeflerin: yıllardan. beri, memle- ketin en uzak köşelerine kadar yaptık. Tarı bu tetkik seyahatleri her tarafta hâlkın şükran duygularile karşılanı- yor. Reisicüümhur İsmet İnönü, yüksek vazifesinin emrettiği ilk iş olarak, bu ananey: devam ettirmek istemiş, mü. Şahedelerinde noksan kalan Kastâmo- huya gitmiştir. Relsledmhurun, bu #eyahatinde, önüne çıkah her vatan- daşın derdi ve dileğile nasıl alâkadar olduğunu gördük. Bu alâkanın, en basit köylüye kadar, Kaslâmonu hal- kının gönlünde uyandırdığı ümid ve | Minnetir derecesini tahmin etmek | güç değildir. N Relsicümhur, gördüklerini ve his Settiklerini, Kastarnonuda parti vilâ- | yet kongresinde söylediği nutukla bü- tün millete tebşir ediyor: «Kadın ve erkek va daşlarla temaslardan al- dığım intiba şudur ki, diyor, onlar şu- Urlu ve fedakâr olarak, büyük Türk Ailesinin içinde milliyetçi ve lâik Türki- ye Cümhuriyetinin aşınmaz ve sar- etmeğe her zaman hazırdırlar. İsmet (Devamı 4 üncü sahifede) | sında, Sılmaz kalesi olmak meziyetini ispat PAZAR 11 Kânunueyyol 1938 Reisicümhur İsmet İnönü Kastamonu Halkevinde halkın dileklerini dinliyor ve not alıyor Nafia Vekili ve Vekiller Sıvasta vagon atelyesini gezdiler Sıvasta lokomotif inşa eden büyük bir fabrika kurulacak Erzincan hattı bugün merasimle açılıyor Kastamonu 10 (Hususi muhabiri- mizden) — Reisicümhur İsmet İnönü buğün 7,45 de halkın coşkun alkışla- rı arasında Kastamonuya veda ede- rek İneboluya hareket etmiştir. Saat 9,35 de İnebolu yolu üzerinde bulunan Küre kasabasına vasıl ol muş, burada hükümet konağına ine- rek muhtelif sınıflara mensub halkı dinlemiş, ayrıca hükümet memurla- rile de görüşmüştür, Burada bilhağ- sa Küre Bakır madeni hakkında iza- bat almışlardır. İsmet İnönü buradan tekrar yolla- rma devam etmiş ve Saat 1230 da binlerce İnebolulunun - alkışları ve İtalyada Fransaya karşı neşriyat durdu B, Mussolini 16 kânunuevvelde Sardenya adasında mühim bir nutuk söyliyacek Londra 11 — İtalyadan buraya ge- len son haberlere göre İtalyan gaze- telerinin Fransaya karşı şiddelli hü- cumları durmuştur. Maamafih İlalya Hükümetinin Tunus ve Korsika me- selelerinde nasıl bir siyaset takib ede- ceği belli değildir. Dün Napolide, İtalyan talebesi s0- !I kaklarda nümayişler yapmışlar ve i Frahsız könsoloshanesine gitmek is- temişlerse de zabıtaca menedilmiş- lerdir. İtalyan Başvekilinin mühim bir nutku Roma 11 — B, Mussolini, 18 kânu- ruevvelde Sardenyna adasına giderek oradaki zengin kömür madenleri ci- varında yeni kurulmuş olan Karbons ya şehrinin açılış töreninde buluna- caktir. 18 kânunuevvyel, Habeş harbi esna Milletler Cemiyeti kararile İtalyaya karşı zecri tedbirlerin tat biki yldönümüne orasladığı cihetle, İ B. Mussolini mühim bir nutuk irud mabafil, bu nulka «Yaşa, varol» sadaları arasında İnebo- luya şeref vermişlerdir. Reisiçümhur halk arasında bir müddet yürüdük- ten sonra doğruca Halkevine giderek hükümet memurları ve halkla temas- lara başlamışlardır. i İsmet İnönü Halkevinde bu suretle İki saat kadar meşgul olduktan ve Lemasları hakkında hot aldıktan son- ra sabahtan gelerek İnebolu önünde demirlemiş bulunan Savarona yatı- na geçerek Cideye müteveccihen har reket etmişlerdir. Kastamonu valisi B. Avni Doğan ve beş mebus Relsi- cümhura refakat etmektedirler, İsmet İnönü Cideden sonra Zongul- dağa gidecekti” büyük bir ehemmiyet vermektedir. Bir Alman gazetesinin makalesi Berlin 11 (A.A.) — Alman ajansı bildiriyor: Bazı gazeteler, İtalya mec- (Devamı 10 uncu sahifede) m an, NDAN: LD Evet, fakat... Hamamcılar yeni valiye müraca- alte bulunmuşlar: «— Kırkçeşme suyu Darphaneye, cami şadırranlarına verildiği halde bizden kesildi, 15 Kuruşa Terkos alı- yoruz. Halbuki biz suyu 50 dereceye kadar ısıtırız ve içmek için kullan- mayız. Öteki yerlerde Kırkçeşme ww bılmaz ve içildiği vakidir. Ya eski su- yumuzu verin, yahu ta Terkosu 5 ku- ruşa indirin.» İ Hamameılara kolaylık göstermeli- | dir. Lâkin onların da yıkanmayı ucuz- latmaları, bahusus yedi türlü bahşiş âdetini behemahal kaldırmaları şar- tile,» Sivas 10 (Erzincana giden muhar- ririmizden) — Erzincan hattının açıl- ma töreninde bulunacak davetlileri Erzincana götüren tren saat 230 da Sivasa vardı, Başlan başa donatıl- mış olan Sivas istasyonunu kalabalık bir halk kütlesi doldurmuştu. Ban- dolu bir eskeri müfreze selâm resmi. ni ifa etti. Nafia Vekili B, Ali Çetinkayanın daveti üzerine yapılmasına iki buçuk sene evvel başlanan lokomotif ve va- gon tamir ve inşa atelyesi gezlidi, Devlet demiryolları cer dairesi şefi B. Sedad tarafından inşaat etrafında verilen izahat alâka ile dinlendi. Atelyede günde 1000 kadar işçi ça- | lışacaktır. Müessesede 1100 işçinin aynı zamanda yıkanması ve İstiraha- ti için daireler vardır, 36,000 metre- murabbalık bir saha üzerinde yapıl makta olan bu muâzzam atelyede ay- Z ZM — Yeni valimiz göz doktoruymuş!.. /01 Yl Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 da 12 lokomotif, senede 700 - 1800 yük vagonu, 250 yolcu vagonu tr mir edilecek, 750 yük vagonu yapıla- bilecektir. Altı buçuk milyon lira sarfile İnşa edilecek atelyelerin lokomotif tamir kısmı gelecek sene bu aylarda faali- yete geçmiş olacaktır. Atelyelerde kömür yakılmıyacak, yardımcı atel- yede kömürden istihsal edilecek ga- zojenle makineler işletilecektir. Bütün tesisatı tahrik edecek olan elektrik santralının bina inşaatı bit- miş gibidir. Bir kısım makinelerin şimdiden montajına başlanmıştır. Fabrikayı gezenlerden Mili Müda- faa Vekili general Kâzım Özalp ihti- saslarını: . <Mükemmel ve modem bir eser karşısındayız.» cümlesile ifade etmiş, eski Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü (Devami 4 üncü sahifede) “ / 7 — Belli!... Evvelâ halkın. gözünü rahatsız eden şeylerden işe başladı!...