11 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Demir muhafız şefleri hükümete itaat ediyorlar Rumen Kabinesinde Kralın riyasetinde bir içtima yapıldı Bükreş 10 (A.A.) — Gazeteler, bir kaç aydanberi nefyedilmiş olan eski Demir muhafızlar teşkilâtı şeflerinin hükümete itaat edeceklerini bildiren beyannamelerini neşretmektedir. Bu beyannamelerden biri 35 ortodoks pa- pasının imzasını taşımaktadır. Diğer bir beyanname ise bilhassa Demir mu- hafızların ruhani şeflerinden, bu ha- reketin organı olan mesdud Cuvantul gazetesinin müdürü Nâejunescunun imzasını taşımaktadır. . Gazeteler, bu beyannamelerle Vas- luiye nefyedilmiş olan 318 kişi tara- fından gönderilen beyannameye bakı- Jacak olursa Demir muhafızlar hare- ketinin bitmiş olduğuna hükmetmek | lâzımgeldiğini yazmaktadırlar, Mutavaat beyannameleri Bükreş 10 (A.A4.) Rador ajansı bildiriyor: Eski Lejyoner ruf ve şimdi Braşov hastanesinde mevkuf bulunan profesör Nae Fones- ku mevzuu bahis hareketle asla mü- nld olmadığını ve Vasluide mev- unan 318 1 karşı baği 5/12 tarihinde Tektif beyannameye ân etmiştir. Daladier'nin leh ve aleyhinde rey verenler larını bildirerek edilmiş olan Kol- iltihak ettiğini Kabineye 53 müstenkif ve 241 muhalife karşı 315 reyle itimad edildi Paris 10 (A.A;) — Gece akdettiği celsenin sonunda oparlâmenle 53 müstenkif ve 241 muhalif reye karşı 315 reyle hükümete itimat etmiştir. Paris 10 (A.A.) — Gece tahakkuk eden yeni hükümet ekseriyeti, radi- kallerin üçte ikisinden başka, evvelce halk toplantısmı teşkil eden sosyalist ve cümhuriyetçi birlikten ve müsta- | kil sol cenahtan bir kaç âzaile ev- velce ekalliyette bulunan bütün grupların azalarını ihtiva etmekte- dir. Bu gruplar şunlardır: Demokrat gol cenah, müstakil radikal, sol cenah cümhuriyetçilerile müstakil radikal- ler ittifakı, halkçı demokratlar, halk partisi müstakilleri, ocümburiyetçi müslakiller ve cümhuriyetçi federas- yon. Aleyhte rey verenler şunlardır. 115 sosyalist, 73 komünist, sosyalist ve cümhuriyetçi birlikten ve radikal sosyalist grupundan iki üç aza, mer- kezden ve müfrit sağ cenahtan bir kâç aza, Nihayet müstenkifler de şunlardır; Sosyalist ve cümhuriyetçi birlikten 20 ilâ 25 aza, 28 - 29 radikal sosya. | list ve merkez ve sağ cenah grupları- na mensup bir kaç mebus. Daladier'nin kazandığı zafer Paris 10 (A.A.) — Paris Midi gaze- tesi, Başvekil Daladier'nin dün gece mebusân meclisinde kazandığı zaferi ehemmiyetle kâydederek ekseriyeti: Cümhuriyetçi olan bütün partilerin sosyalist ve komünistlere karşı cephe almak ve sulh ve hürriyeti kurtarmak için elele vermiş olduğunu yazmakta. dır. İntihapları tasdik edilen belediye reisleri Ankara 10 (Telefonla) — Vekiller heyeti vilâyet merkezlerindeki bele. diye reislerinin intihaplarını peyder- pey tasdik etmekte, Dahiliye Vekâleti de tasdikleri alâkadar vilâyetlere bil- dirmektedir. Çanakkale, n, Çankırı, Antep, Bur- Muğla, Gümüşhane be. Jediye reislerinin intihapları OVekik hareketin | Amil ve tarafdarlarından olmakla ma- | yanerin krala ve | değişiklik yapılacak Kodreanunun eski muavini kayma. kam Zovoianu da bu maalde bir dek- larasyon imza etmiştir. Vasluide mevkuf bulunan ve müş- terek beyannameyi imza etmiş olan 318 kişi arasındaki 34 papaz bugün ikinci bir deklarasyon imza ederek ev- velki hattı hareketlerinin manevi 86- beblerden ileri geldiğini bildirmekte ve krala, hukuka ve kanunlara karşı mutlak sedakatlerini ilân ederek bü- | tün Rumenleri dahili tarsin ve hariç- | ten gelebilecek gayri dostane her tür- | lü teşebbüse karşı bir manla teşkil et- | mek Için samimi bir kardeşlik içinde birleşmeğe davet etmektedirler. Kral Karolun riyasetinde bir içtima Bükreş 10 (A.A.) — Neşredilen res- mi bir tebliğde bildirildiğine göre, Na- zırlar meclisi dün akşam kral Carolün riyasetinde toplanmış ve uzun süren bir müzakereden sonra celse tatil edil- miştir. Meclisin mesaisi gelecek çar- şamba yünü nihayet bulacaktır, İyi haber alan mahfiller, Kabinede değişiklik yapılacağı hakkındaki hi beri teyid etmekte ve bu değişikliğin gelecek hafta içinde yapılması ihtima- | M olduğunu söylemektedirler. Yugoslav ve Bulgar Başvekillerinin mülâkatı Bu mülâkatta Rumen Hari- ciye Nazırı da bulunacak Badüpeşte 10 (A.A.) — Ujnemzedek ! güâzetesinin verdiği bir habere göre, Yugoslavya Başvekili Stoyadinoviç, Bulguristan Başvekili Kösetvanof ve Romanya Hariciye Nazırı Conmene bir şehirde buluşacaklardır. Italya Frankoya mühimmat gönderdi Birçok İtalyan vapurları Ka- dikse top da götürdü Cebelüttank 10 — Buraya gelen i haberlere göre son günlerde bir çok İtalyan şilepleri Kadiks limanına ge- lerek külliyetli mühimmat ve harp malzemesile, parçalam ayrılmış tay- yare topları çıkarmışlardır. Bu mü- himmat ve toplar, derhal hususi tren- lerle Sevile gönderilmiştir. 500 tayyarenin nümayişi Saragos 10 (A.A.) — Frankist ha- va kuvvetleri düşmanın geri hatları üzerinde büyük bir nümayiş yapmış- Jardır. Yanaşık nizamda uçan 500 tayyare pek yüksekten uçarak bu- 15 ülkkânunda henüz tesbit editmiyen | | dud hatlarını geçmişler ve birdenbire | Cümhuriyetçi İspanya göklerinde gö- rünmüşlerdir, Tayyareler ayni nize- mı muhafaza ederek şehirlerin üze- rinden uçmuşlardır. Bu nümayiş halkın ve Cümhuriyet kıtalarının maneviyatı üzerinde bü- yük bir tesir bırakmıştır. Tahrandaki Türk sefareti binası Ankara 10 (Telefonla) — 'Tahran- da inşaatı ikmal edilen 'Türk sefs- rethanesi binasını tesellüm etmek üzere Nafia Vekâleti umum müdürü B. Kâzımın riyasetinde bir heyet ya- kında Tahrana gidecektir. Adli müzaheret büroları Asliye mahkemesi bulunan her yer- de idare meclisi tarafından tayin olunacak bir avukatın nezaret ve murakabesi altında birer adli müza- heret bürosu teşkil olunacaktır. Bu büroların kurulmasında o mahalde AKŞAM kamı değişti B. Daniş Çankaya kayma- kamlığına tayin edildi Ankara 10 (Telefonla) — Çanka- ya kaymakamlığına İstanbul Beyoğ- lu kaymakamı B. Daniş Yurdakulun tayini kararlaşımıştır. Bu teyine aid kararname yüksek tasdike arzedil- mek üzere Başvekâlete gönderilmiş- Rektör Ankarada bir konferans verdi Üniversitedeki yoksul talebe- lere yurd meselesi halledilecek Ankara 10 (Telefonla) — İstanbul üniversitesi rektörü B. Cemil Bilsel bugün Ankara Halkevinde hukuk ilmini yayma kurumunda ilk konfe- ransı vermiştir. Öğleden sonra rek- tör şerefine kurum âzaları tarafın- dan Belediyeler bankasının üst ka- tında bir ziyafet verilmiştir. Gerek konferansta, gerek ziyafette Başvekil B. Celâl Bayar ve bir çok mebuslar hazır bulunmuşlardır. Rektör üç, dört gün kadar şehri- mizde kalacak ve Maatif Vekâletile üniversite işleri hakkında temaslar- da bulunacaktır. Üniversiteye devam eden yoksul talebeler için İstanbulda çok müsait şartlarla bir talebe yurdu açılması meselesinin rektör tarafın- dan Maarif Vekiline arzolunacağı ve bu hususta bir karar alınacağı Söy- lenmektedir. Yerli mallar haftası yarın başlıyor i Bugün Ankarada bir sokak sergisi açılıyor Ankara 10 (Telefonla) — Pazar- | tesi günü saat 17 de Başvekil B. Celâl Bayarın bir nutku ile açılacak olan arttırma ve Yerli Mallar haftası için şehrimizde hazırlıklara devam eğdili- yor. Bu münasebetle seryievi binası | önünde tertib edilen sokak sergisi ya- rın (bugün) açılacaktır. Bu sergide yurdun inkişaf etmiş ulan ve inkişafa müsaid bütün sanayi | kollarını temsil etmek üzere bir çok semboller bulunmaktadır. Bilhassa | küçük sanatlar ve milli endüstriyi tem- sil eden müesseseler tarafından son yılarda kaydedilen inkişaf grafik ve afişlerle tebarüz ettirilmekte ve nis- betler rakamlarla gösterilmektedir. Bu seneki arttırma ve Yerli Mallar haflasının geçmiş senelerden daha iyi bir şekilde olması için bütün tertibat alınmıştır. Yugoslavyada bugün intihap yapılıyor 374 mebusluk için 2132 namzed çarpışıyor Belgrad 10 (A.A) — Umumi me- busan intihabatı bütün Yugoslavyada yarın cereyan edecektir. 374 mebusluk için 2132 namzed çarpışmaktadır. Seçimlerde karşı karşıya üç liste bulunuyor. Bunlardan birisi Yugoslay- ya radikal birliği reisi B. Stoyadino. viçin ikineisi nasyonalist muhalefet partisi reisi Liotiçin, üçüncüsü de Hır- vat partisi reisi ve müttehid Sırp « Hır- vat muhalefet birliği reisi Maçek'in- dir. Birinci listede 744 namzet, ikinci listede 373 namzet, üçüncü listede 1012 namzet vardır. Hitler ve muazzam binalar Münih 10 (A.A.) — Hitler bugün mimarlar kongresini açmıştır. Söyle- diği nutukta bugün yapılmakta olan muazıam binâların fevkalâde cesa- mette yapılmaları sebeblerini izah ederek bunların bugünden ziyade ya» rın Kullanılmak için hazırlanıldıkları- 11 Kânunuevvel 1938 —- Geceki ve Bu Sahbahki Elfaberler Beyoğlu kayma- 9 milyon Ukraynalı Leh- lerden muhtariyet istedi Leh meclisine verdikleri lâyihada muhtar bir hükü- met ve ayrı bir diyet teşkilinde israr ediyorlar Varşova, 10 — Leh diyet meclisinde on beş Ukraynalı mebus, Ukraynahlar ile meskün araziye tam bir muhtari- yet verilmesi için bir lâyiha vermi: lerdir. Bu lâyihaya göre kendilerine müuhtariyet verilmesi istenilen minta. | kalar Ukraynalılarla meskün olan Volini, Stanislav, Famopol, Lublen, Biyalostok, Krakovi ve Polezaza min- takalarıdır. Bu mıntakalarda 9,700,000 Ukray- nalı oturmaktadır. Ukraynalı mebus- lar, bu projelerinde Ukraynanın ayrı bir hükümeti ve muhtar bir diyet mec- lisi bulunmasını talep ediyorlar. Ukrayna hükümeti ve diyet mec- Jisi dahili işler ile uğraşacaklardır. Harici ve askeri işler, Lehistan mer- kezi hükümetine aid bulunacaktır. Ma- amâfih memleketin hayati menfas rine taallük eden beynelmilel iti lar ve taahhüdler Ukrayna diyet meo- lisinden de geçecektir. Ukraynada, Leh ve Ukrayna dilleri ayni zamanda Turgutlu halkının kadirşinaslığı Dr. Lütfi Kırdara fahri hemşerilik ünvanı verildi Turgutlu 10 (Akşam) — Turgutlu halkı kazalarında vücude getirdiği umran eserlerile kendisini çok sev- dirmiş olan Dr. Lütfi Kırdara şehir meclisi kararile fahri hemşerilik unvanı vermişlir. Bundan başka Tur- gutlunun anacaddelerinden “birine «lütfi Kırda; caddesis adı takılmış- tır. Turgutlu kaymakamı B. Salâhad- din Kıpçak bu kararları kendisine tebliğ etmek üzere beş kişiden mü- rekkep bir heyetle Manisaya hareket etmiştir. Öğrendiğime göre, Turgullu heyeti B. Lütfi Kırdan İstanbula avdetinde Bandırmaya kadar teşyi edecektir. Şürayı devlet Sürp Agop meselesini tedkik ediyor Ankara 10 (Telefonla) — Devlet gü- rası İstanbulda mülkiye müfettişleri. nin yaptıkları tahkikat evrakı üzerin- de tedkiklerini bitirmek üzeredir. Bu ay başına kadar Sürp Agop mezarlığı hakkında tertib edilmiş olan fezleke- İer tedkiklerinin biteceği ve evrakın alâkalı makama gönderileceği tahmin | edilmektedir. Sidneyde kasırga Rüzgâr tramvayları ve trenleri yoldan çıkardı Sydney 10 (AA) — Dün akşam Sydneyde şimdiye kadar görülmemiş şekilde şiddetli bir kasırga çıkmıştır. Müthiş bir rüzgâr teamvayları ve li- manın meşhur köprüsünden geçen bir treni yoldan çıkarmıştır. Birçok binaların duvarları yıkılmış, damla- ri ve bacaları hasara uğramıştır, Li- manda demirli bulunan düzünelerle lüks yatları karaya vurmuşlardır. Zarar ve ziyan birkaç bin sterline baliğ olmuştur. Yeni Bulgar erkânıharbiye reisi Sofya 10 (A.A.) — Geçenlerde Sof- yada öldürülen general Peef'in müa- vini general Hacı Petkof, ordu genel kurmay başkanlığına tayin edilecek- tir. Yunan posta ve telgraf müsteşarı çekildi Atina 10 (A.A) —P.'T.'T. müste- şarı B. Nikoipulos hususi sebeblerden dolayı istifa ettiğinden yerine avu- «kat ve eski meb P İ resmi dil olacaktır. Ukrayna mebus. Yarının bu lâyihası mühim bir siyasi tezahür teşkil ediyor. Leh diyetinin bu lâyihayi reddedeceği o muhakkak addediliyor. Karpatlaraltı Almanları bir meclis kurdular Prağ 10 — Karpatlaraltı Rusyasın- da oturan Almanlar, milli bir meclis kurmuşlardır. Rütenyadan kaçan mülteciler Ungvar 10 (A.A.) —- Karpatlaraltı Rütenyasından gelen mültecilerin ade. di dokuz bini bulmuştur. Volochin hü- kümeti plehisit aleyhinde şiddetli bir propaganda yapmaktadır. Ordu ihti- yaçları için erzaka vazıyed o cdilmesi kanlı hâdiselere sebebiyet vermektedir. Stypa civarında bir köylü grupu Askeri devriyeye silâhla muküvemet etmiştir. Cereyan eden 1 eme he ticesinde Çek askerleri Ticat etmek mecburiyetinde kalmışlardır. Memel Almanları ilhak istiyecekler Naziler, Memelde vaziyete hâkim bulunuyorlar Paris 1) -- Memelden gelen haber- lere göre, Naziler orada vaziyete hâ kim bulunmaktadır. Bugün yapılacak yeni intihabatta büyük bir ekseriyet kazanacaklardır. Memel Almanları, memleketin Al manyaya ilhakımı talep edeceklerdir. Litüanya hükümeti Memele yeni bir vali göndermiştir. Yeni vali, vak- tile Alman ordusunda hizmet etmiş olduğu cihetle, Memel nazilerini yem nun edecektir. Havada iki facia Naney 10 (AA.) — Nancy hava üssüne mensüp bir tayyare düşmüş, 5 kişi ölmüştür. Tarente 10 (A.A.) — Tarente hava limanına mensup askeri bir deniz tayyaresi henüz malüm olmiyan ba- zı sebeblerden dolayı denize düşmüş- tür. İki kişiden ibaret olan mürette- batı boğulmuştur. Japon Başvekili hasta Tokyo 10 (A.A.) — Başvekil Kono- yenin doktoru mumaileyhin gripten ve böbreklerinden muztarib bulundu- gunu ve birkaç gün istirahate ihtiya- cı olduğunu beyan etmiştir, “Edenin nutku Amerikada demokrasi lehin- de bir nutuk söyledi New - York 10 (A.A.) — Eden, Val dor? Astorlo'da Amerika sanayicileri tarafından verilen ziyafete bir saat teahhurla gelmiştir. Mumalleyh, bir nutuk söyliyerek demokrasi prensip- lerinin rakib ideolojilere karşı müda- İaa edilmesi lâzımgeldiğini söylemiş- ir, Hatib, İngiltere ile Amerikanın ideallerinin şövalyeleri sıfatile ferdi hakları ve ekalliyetlerin haklarını müdafaa etmeleri ve dinlere karşi müsamabakâr davranmaları lâzım geldiğini kaydetmiştir. * Eden, İngilterenin müşkilâtın içine den çıkmak için başkalarının yardı- mıni beklemediğini söylediği zaman şiddetle alkışlanmıştır. Eden, gelecek salı günü tarafından kabul edilecektir, Rugvelt Havr limanında grev devam ediyor Paris 10 (A.A.) — Deniz grevi me- selesinin Havre'da denizciler arasın“ da reye konulması neticesinde 1539 il grev lehinde, 972 kişi de grev &i eye,