27 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

27 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Şubat ayı ücret ve maaşlarının ikinci kânunun 27 sinde verilmesi hakkındaki kanın da kabul edildi Ankara 26 (A.A.) — B. M. Meclisi bugün Refet Canılezin başkanlığında toplanarak zeytin ve yabani zeytin mahsullerinin "iyileştirilmesi hakkın- daki kanun lâyihasının geri kalmış olan maddelerinin müzakeresini ya- parak mezkür kanunu kabul etmiştir. Ankaranın Yakupaptal köyünden Yozgad oğullarından Ahmed oğlu Sa- tılmış Kayanın Manisanın İlyascılar köyünden Mustafa oğlu Hakkı Biciöi- nin ve Uçakın Dağdemirler köyünden Sarı Mehmed oğullarından Ahmed oğlu Halli Öndemirin ölüm cezasına çarptırılmalarına ait mazbatalar tas- vip olunmuş ve 1928 yılı müvazenei 'umumiyesine dahil bazı daire bütçe- lerinin mühtelif tertipleri arasında 679,185, MUli Müdafaa OVekâle- ti bütçesi fasıllarında 200 bin nın münakalesine ve orman umum müdürlüğü bütçesine de 100 bin li- ralık munzam fal kanunları kabul eylemiştir. Askeri fabrikalar tekaüd ve muavenet san- dığı ve cenaze nakline ald beynelmi- lel mukaveleye İltibakımıza ald ka- nun lâyibaları da ikinci müzâkerele- ri yapılarak tasvip edilmiştir. Meclis bundan sonra bugünkü ruz- namesine dahil ve iki defa müzakere- lira. | nslsat verilmesine aid | ye tabi lâyihaların müstacelen ve ter- cihen müzakerelerini karar allıns 8- larak Hatay mebuslarının Devlet de- miryollarında parasız seyahatlerine, ikinci kânun ve şubat 1939 ayları üc ret maaşlarının ikinci kân! 21 sinden itibaren ödenmesir milyon lira kadar taahhüde girişi | mesine aid kanunun yıllık teahhüd- lerinden 1939 yılına aid olanının 18 milyon liraya ve 1940 mali yılına ald olanının da 17 milyon liraya çıkarıl- ması hakkındaki kanun Jâyihalarım müzakere ve tesvib eylemiştir. B. M, Meclisinin yine bugün kabul etmiş bulunduğu kanunlar arasında 9 Eylül 938 tarihine kadar milli or. duda vazife alan muhtelif sınıfa men- sup alay sancaklarına birer İstiklâl madalyası verilmesi, devletin dahili ve harici borçlarına ait tahviller üze- rinde spekülâsyon yapılmasına mani olmak ve tahvilât piyasasında nâzım- lik yapmak üzere kurulmuş bulunan Amortisman sandığı sermayesinin 4,5 milyondan 6,5 milyona çıkarılmasına müvazene vergisi kanununda bazı ta- dilât yapılmasına ait kanun lâyihala. rı da bulunmakta idi. B. M. Meclisi yarın saat 14 de top- lanacaktır. Fransız Hariciye Nazırı beklenen nutkunu söyledi (Baş tarafı 1 inci sahifede) gibi, onunla da münasebetlere giriş- mek mecbüriyetindedir. İngiltere, Belçika, Lehistan, Sovyetler birliği ve Amerika, Fransanın dostluk mua hedesi imza ettiği memleketlerdir. Bütün bu memleketler Fransız - Al- man deklârasyonunun imzasına mün- cer olan müzakerelerden (o haber- dar edilmişlerdir. İngiltere, - Lehis- tan ve Amerika bu deklarsyonu bü- yük gazebelerile tasvib etmişlerdir. Bunun tasvibi Fransız milletinden de istenseydi, ittifakla tasvib edilece- ginden şüphe yoktur. Nazır bundan sonra İtalyan - Fran- sız münasebetlerine geçmiş ve bu mü- nasebetlerin selâhı için yapılan muh- telif teşebbüsleri izah ettikten sonra İtalyanın son deklarasyonunu haklı göstermek için İleri sürdüğü sebeb- lerden bahsederek 1938 nisanından beri Fransanın İtalyanın politikasının değişmesini haklı gösterecek hiç bir harekette bulunmadığını bildirmiş ve demiştir ki — Fransa, İtalyan hükümetine verdiği cerablarda hiç bir istek orta- ya koymamış ve kendini müdafaa mevkiinde de bulunmamıştır. Fakat bir uzlaşma tahakkuku için çalışmış- tır. Ancak bü noktada Fransa ne bir hakem, ne de başka mütavassıt te- şebbüsleri kabul edemezdi. İngiliz hü- kümeti bu noktal nazara iştirik et- tiğini bir nota ile bildirmişve B., Chemberlain ve Halifax Romada bu beyanatlarına uygun bir'şekilde ha reket etmişlerdir. Hükümet, Başvekil ile benim dai- ma izah ettiğim siyaseti takibe devam edecektir. Fransa, imparatorluğuna dokunulmasına müsaade etmiyecek, hâkimiyetin ve topraklarının bütün- lüğünü muhafaza edecektir, ısa Belçika, Hollanda, Baltık devletleri, orta Avrupa ve şark Avru- pası devletleri ile olan münasebetle- rini takviyeye çalışmıştır, Türkiye - Fransa dostluk muahedesi Komanya kralı ile Yugoslavya nai- binin Parisi ziyaretleri, Türkiye ile akdedilen dostluk muahedesi, Roman- ya, Yugoslavya ve Bulgaristan Ile ya- pılan ekonomik müzakerler Fransız hükümetinin orta ve doğu Avrupası memleketlerine karşı alâkasızlık gös- termemek arzusunu isbat eder, Fransanın Sovyetler birliği ve Po- lonya ile olan münasebetleri müker. rer istişarelerle teyld edilmiştir. Fran- sız politikasının Sovyetler birliği ve Polonyaya karşı olan taahhüdlerin- den nükül ettiği hakkındaki masala “| bir nihayet vermek lâzımdır. Bu ta- ahhütler hâlâ ve daima mevcuttur ve akdedildikleri fikir ve ruh derecesinde tatbik edilmeleri lâzımdır.» Müteakiben B. Bonnet, Amerika ile olan münasebetler, muhacirler mes&- lesi ve Uzak Doğu meselesinden bah- setmiş ve İspanya meselesine geçerek demiştir ki: Fransız hükümeti ademi müdahale prensibine sadıktır. Fransanın İspan- yada müdafaa edilecek menfaatleri mevcuttur ve buna binaen yabancı bir devletin İspanya toprak bütünlü. | günü tehdit etmesine müsaade ede- mez. Akdenizde münakale yollarının teh- didi Fransa kadar İngiltereyi de alâ- kadar eder. B. Bonnet, bundan sonra, muhale. fetin ve bilhassa müfrit sağ cenahla komünistlerin tenkitlerini reddederek her türlü tahaffuzi harbe aleyhtar bulunduğunu söylemiş ve fakat ayni zamanda barış aşkının Fransanın her hangi bir suretle zaafı demek olma- dığını bilhassa kaydetmiştir. B. Bonnet, son olarak demiştir ki: Fransa her türlü imtihana hazırdır. Fransa vazifesinde kusur etmiyecek- tir. Eylül seferberliği Fransanın nasil bir hamle ile kalktığını isbat etmiştir. Lüzum görüldüğü takdirde bunu tek- rar edecektir. Fransız diplomasisi Pransız kuvvetine istinat etmektedir. Dışarıda Fransanın inhitatına güve- nenler kendilerine zalim sürprizler hazırlamış olurlar. Bunun böylece malüm olması lâzımdır. Vaşingtondaki İran sefareti yeniden açıldı Vaşington 26 (AA) — B. Hull, yeni İran maslahatgüzarı B. Akbar Deflari,yi kabul etmiş ve maslahat- güzar kendisine 1935 te otomobilini «fazla süratle> sevkettiğiriden dolayı Vaşingtondaki İran sefirinin tevkif edilmesi üzerine kapanmış olan İran sefaretinin yeniden açılmış olduğunu bildirmiştir. B, Hull, İran hükümetinin bü ka- rarından dolayı memnuniyetini be- yan etmiştir. let Meclisinde Impeks şirketi (Baş tarafı 1 inci sahifede) denberi komisyon işlerile meşgul olan B. Bernar Tubinidir. Bu zat ayni za- manda Robert Kollejde muaâllimdir. Hariçle de komisyon işleri yaplığı için, geçen cumartesi akşamı Avru- paya gitmi: İkinci ingiliz, B. Krep'tir. Buda komisyon işlerile meşgul olmaktadır. Bir zamanlar Maçkada bir apart” manda olururke: son zamanlarda Perapalasa nakletm B. Krep te pazar ukşamı Lond hareket et- miştir. B. Krep'in hükümetimize 11 vapur inşasını teklif eden Hunter Suwon müessesesinin mümessili oldu- ğu söylenmektedir. Bazı güzeleler, İmpeks şirketinin teminat mektubunu (o Denizbanktan aldığını yazmışlardır. İktisad Vekfi- leti müfettişleri De Susta tedkikler yapış izbankta bu hu- rlar İzmirin 939 bütçesi İzmir (Akşam) — Vilâyetin 939 senesi bütçesi 2,691/750 lira üzerin- den hazırlanmıştır. Yeni yıl bütçesi varidat ve masraf muvazeneli olarak tanzim edilmiştir. İdare bütçesi 271.220 tira, nafia âdi bütçesi 102,024 lira, maarif büt- çesi 876,352 lira, ziraat bütçesi 19,760, baytar bütçesi 23,780, sıhhat bütçe- si 251,230 lira, muhtelif işler bütçe- si 471,304 lira, fevkalâde bütçe 668 bin 100 Hradır, Turistik yollar büt- çesi varidatı 406,100 liradır. Bütçede bu varidat da dahildir. Vilâyetin geçen! seneki bülçesi 2,499,360 lira idi, Vilâyet umumi mec- Misi 9 şubat 939 da toplanarak yeni yıl bütçesi üzerinde müzakerelere başlıyacaktır. Geçen seneki bütçeye nazsran bu seneki bütçede bir mik- dar tasarruf temin edilmiştir. Kurbanlık koyunlar nasıl taşınacak Kurban bayramı yâklaştığı için Belediye reisliği alâkadarlara bir ta- mim ile tebligat yapmışlar. Bu tebli- gata göre, kurbanlık koyunlar sırt üzerinde taşınmuyacak ve hayvanla- rın bacakları bağlanmıyacaktır. Bu emre muhalif hareket edenler ceza göreceklerdir. (Baş tarafı 1 inci sahifede) Barselonun son saatleri Paris 26 — Yransız - İspanyol hu- dudunda Parthus geçidinden bildi- riliyor: Bir ecnebi gazeteci, Barselonun son sâallerini şu suretle hikâye edi- yar: Frankistlerin Barselonaya ©n az1 2 kilometre yaklaşmış olduklarını öğ- rTendik. Şehirde ikisi Fransız ve üçü Amerikalı olmak üzere beş muhabir ile vazifelerini sonuna kadar meta nelle ifa etmeğe azmelmiş dört san- sür memuru kaln idi. Saat 23 te yüksek bir vazifesi olan, memura yaklaşabildim. Mumaileyh, düşmanın son hamlesine vakıf bulu- nuyordu. Düdükler, tehlike işaretini veriyordu. Çok yakınımızda bomba lar infilâk ediyordu. Bütün Barselonun çelikten bir tu- fan altında yıkılmakta olduğu inti- bai vardı, Elektrik lâmbaları sönmüş- tü, Geniş büroyu ancak iki ediz mum tenvir ediyordu. Bahsettiğim yüksek memur, sükünet içinde Fransa ile telefon mükâlemesini yapıyordu. Mumailyh, Kanada gönüllülerin- den müteşekkil bir kafilenin hudu- da doğru sevkedilmekte olduğunu res- mİ bir makama bildiriyordu. Büroyu terkettiğim zaman gecenin karanlıklar içinde Martorek tepelerinde topların çıkardıkları sesleri işitiyordum, Montjuch tepesini kızulıklar için- de birakan muazzam bir yangın işi- ğı görülüyordu. Barselonun sukutundan evvel Burgos 26 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Frankisi kıtaat, dün akşam da ileri hareketlerine devam etmiştir. Frankistlerin Barselona girmeleri için yapılan bütün hazırlıklar, Fran- konun sağ eli mesabesinde olanlar- dan albay Hungarla'nın kontrolü al- tında yapılmıştır. Albay Hungaria, Barselonun general Pranko kıtaatı- nın şehre girmelerinin ertesi günü normal faaliyetine tekrar başlaması- na karar vermiştir. Bütün halk, çalı“ şacak ve mlelâde bir ameleden mües- sese şeflerine ve direktörlere kadar herkes vazifes başına gidecektir. Za- bıta, dahili harbin bidayetindenberi bazi unsurların tuttuğu yol hakkın da bilâhare tahkikat yapacaktır. 3 ayda bir tekrar edilen Daimi Fotoğraf müsabakamıza iştirak ediniz!.. Yalnız amatörler için yapılan fotoğraf müsabakamız üç ayda bir defa tekrar edilmektedir. Yani her mevsimde bir defa olmak üzere bir senede dört müsabaka yapılıyor: 1 — 1 Kânunusani 2 —ıINisan 3 — 1 Temmuz 4 — 1 Teşrinievvel. Her müsabakada: K 200) eser arasından ey Hediye veriliyor, Verilen “hediye- lerin mikdarı da şöyledir: İ inci gelen eser sahibine 20 lira 3 neiye 10 lira 3 kişiye Ser lira 5 kişiye 3er lira 15 kişiye Zşer liralık akşam neşriyatı kitapları 25 kişiye ler lira. (Eğer her seçimde, aranan ev. safı haiz 200 den fazla resim top- lanmış ise fazlası ertesi müsaba- kaya iştirâk hakkını muhafaza eder.) Bu müsabaka ve hediye şek- Mi fotoğraf meraklısı karileri miz için iki noktadan faydalı ol- maktadır: Hem iyi eser hazırla- mak için vakit bulabilirler, hem de eserlerinin değerine göre he diye kazanmış olurlar. Müsabakaya iştirâk etmek için karilerimizin şu noktalara dik- kat etmelerini rica ederiz: 1 — Gönderilecek fı (6x9) dan küçük, (13x18) den büyük olmamalıdır. 2 — Fotograflar mutlaka siyah olarak basılmalıdır. 3 — Eser sahibinin isim ve ad- resi behemehal fotografın arka- sına yazılmalıdır. 4 — Bu şartlara uygun olmı- yan eserler muvaffak dahi olsa- lar müsabakaya giremezler, 5 — Müsabakaya iştirak etmek istiyenler birden fazla eser gön- derebilirler. 6 — Evvelce müsabakaya gön- derilmiş resimler tekrsr kabul edilmez. 7 — Müsabakaya (gönderilen eserler, tekrar sahibine inde edil. mez, Dikkat: mn Müsabakaya gönderilecek resimlerin negatif film veya camlarını itinn İ iie saklayınız. Çünkü hediye kazan- dığınız takdirde hediyenizi alırken ka- zanan resmin #izin eseriniz olduğu- nu isbat etmek için neçetifini gös- termek lâzımdır. Aksi takdirde hedi- ye verlimes. Eserlerinizi her zamanki gibi gene $u adrese gönderiniz; (Akşam (gazetesi daimi müsabakası memurluğuna) Tötoğraf Taşra karilerimiz de aradaki geniş fasılalardan istifa. de ederek bu müsabakalara iştirak edebilirler, Kanunusapı İYİ. Barselon düştü Mühim miktarda elbiseyi, 800,000 kilo eki 200,000 parça eti ve sak reyi hâmli olan binlerce kamyon Baf selon kapılarında beklemektedir. Katalonyalı mültecilerin kütle ha“ linde Barselona dönmelerine mani nak için Frahkist İspanyanın diğef da sıkı bir kontrol yapıla” caktır. Diğer taraftan Cümhuriyetçi mülteciler, kendi eyaletlerino gönde“ rileceklerdir ki şunlerdır: Bask men leketi, Oragon, Asturies. Franko, Barselonün yeni şimdiden tayin etmiş” ve reisi Hispono » Suizâ aları müdürü Miguel Pa teu - Pla'dır. Yeni Belediye meclisi âzalerı da tayin edilmiştir. Fransız sefiri Barselondan ayrıldı Port - Vendres 26 (A.A.) Barselon- daki Fransız sefiri B. Jules Henry, be“ raberinde Fransa vtaşemiliteri oldu ğu halde saat 23,10 da Sirco torpido” sundan karaya çıkmıştır. Sefir, Bar- selondan birçok Fransız mültecilerle birlikte Caldetas'da gemiye binmişti. Port - Vendres 26 (A.A) — B. Jules Henry, Barselonu son olarak Fransı$ sefaretinin terketmiş olduğunu be- yan etmiştir. Seferet, ihtimal İspanyol Hariciye Nezaretinin yerleşmiş olduğu Gerone eyâletinde kâin Figueras'da yerleş&- cektir. Bizzat sefir yarın vazifesi ba şina gidecektir. Fransız - İspanyol hududunda Cerbere 26 (A.A.) — Seyyar muhar fızların karakolları, İspanya cihetin- den tamamile kapatılmış olan İspan- yol hududunu muhafaza etmektedir- ler. Hududa ancak 100 kadar ntülteci gelmiştir. Fakat bunlar İspanyol ka- rabinyerleri tarafından geri çeyrik mişlerdir, Bilâkis milislerden mürek- kep bir grup, bir balıkçı gemisi ile Fransa sahiline varmağa muvaffak olmuş ve 17 milis te Port Vendres ya- kınında Coltioure'da karaya çıkmış” tar. Diğer taraftan 15 kişi, İspanyol Cümhuriyetçilerine ait bir motör ile Valras adındaki küçük limana ilticâ etmişlerdir. Cümhuriyetçi - İspanya- dan çıkarılmış olan İngiliz, Amerika ve Kanadalılardan mürekkep 6000 den fazla ecnebi gönüllü, hududu gep” mişlerdir. Bunlar, hududa pek fenâ bir halde bulunan ve bilhassa cam- ları bulunmıyan bir trende gelmiş" lerdir. Öğrenildiğine göre, Cümhuriyetçi İspanyanın sivil halkı, Gerone ve Vich'e doğru sevkedilmektedir. hava taarruzları Toulouse 26 (A.A.) — Frankistlerim bir hava filosu, dün sabah birçok Fransız ve İngiliz harp gemilerinin demirlemiş bulundukları Caldetas li- manını bombardıman etmiştir. Tay- yareler, bilhassa Fransızların Sirroo co torpidolarını hedef ittihaz ederek 100 kadar bomba etmışlardır. Maar mafih hiçbir gemiye isabet vaki olma- mıştır. Avda kazaen köy muhtarini öldürdü İzmir (Akşam) — Ödemişin Yanlı köyü civarında bir ay esnasında Sür leyman oğlu Mehmed Kaçar ateş et- tiği çifte tüfeğile köy muhtarı B, Her lil İbrahim Kasabı kazacn yaralamış, ve öldürmüştür. Suçlu yakalanmış, adliyeye verilmiştir, NEZLEMİN BAMUĞU den korur ve kurtarır. NEZLE Rahat nefes aldırır. Eczanelerde 25 kr. k İstanbul Üçüncü İcra Memurluğundanı Bitılmasına karar verilen 13 top saten lüküs kumaşın birinci: açık arttırmağf 1/2/9390 tarihine rasbyan Salı günü saat 11 de Fincancılarda Yusulyan hanı alın” da 7 humaralı mağaza önünde yapılacak” tır. Bu birinci arttırmada teklir edilen bö del muhammen kiymetin “£ 75 ini bulma dığı takdirde açık arttırması 2212/39 tarihine ruslıyan Çarşamba gönü ayni saatle yapılacaktir. İsteklilerin göğ” terilen günde mahallinde. bulunmalari 48/5819 sayılı dosya ile ilân olunur.