26 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

26 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 21 — No. 7285 — Fiati her yerde 5 kuruş PERŞEMBE 26 Kânunusani 1939 Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yam İşleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Yeni Kabine Meclisten yarınlmpeks şirketi hakkında itimad reyi alacak tahkikat devam ediyor PE , | Şirketi kuranlar Kemal Filim Parti grupu, dünkü içtimaıda Meclis müessesesi sahibi B. Kemal ve seçiminin yenilenmesine karar verdi | Kardeşi B. Şakir Seden'dir Dahiliye Vekâletine Tekirdağ mebusu B. Faik Öztrak, Şirketin merkezinde ve iki müessisin evlerinde araştirma yapıldı; bulunan evrak mühürlendi. Dün de kardeşleri Ziraate eski Vekil B. Muhlis Erkmen getirildiler. Denizbank şeflerinden B. Süleymanın mesai odasında arama yapıldi Diğer Vekiller m (Telefonla) — Celâl Ba- si bugün istifa etmiş, yeni İstanbul mo- tarafından Kabinenin istifası ştur yı bugün saat 11 de Re- riyaseti altında toplan. kırk dakika kadar sür. müştür. Buni akip Vekiller He- 1 Bayarın riyaseti altında toplanmıştır. Toplantıyı: müteakip B. Celâl Ba: yar Rel nivu z ie Kabine. nin istifasını takdim etmiştir. sonra saat on beş- u Faik Öztrak'ın binenin i cümhur umumi he okunacağını dirmiştir. B. Celâl Bayarın İs- tile. yeni Kabineyi İstanbul mebusu B. Refik »emur edildiği hakkında- ur tezkeresi okun- teşkile Saydamın ki Riyasetir: muştur. Tezkereter okunduktan sonra yeni Kabinenin teşkiline imkân bırakmak Üzere celse on beşi on geçe Latil edil. miştir, Sant on yediye on kala ikinci celse İ* B. Refet Canıtezin başkanlığında top- lanmıştır. Celser sılmasına bir iki dakika kala. B. Refik Saydam salona girmiş, her zamanki mevkiine oturmuştur. Celse açılınca yeni Kabinenin teş- kiline dair Riyaseticümhur tezkeresi okunmuştur. Yeni Kabine şu suretle (Devamı 13 üncü sahifede) Yeni Ziraat Vekili B. Muhlis Erkmen Yeni Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak Fransa ile Italya arasında harb ihtimali artıyor Böyle bir harb çıkarsa Almanya gönüllü namile İtalyaya kuvvet gönderecek İtalya, İspanyadaki- askerini çekmezse Fransa İspanyol Fasını yahut Minorgue Londra 25 — Havas ajansının mu- habiri bildiriyor: Avrupa vaziyetinde- ki gerginlik burada her gün bir par- ça daha fazla endişe uyandırmakta. dır. Fransa ile İtalya arasında “harp ihtimali artmaktadır. İyi haber alan mahfillerde öğrenildiğine göre, böyle bir harp çıkarsa Alman; İtalyan kıtalarını takviye etmek üzere İtalya- ya, Trablusa, belki de İspanyol Fası- na Alman kıtaları gönderecektir. Harp yalnız Fransa ile İtalya arasın- da olursa, Almanya müdahale etmi. yeceğinden, bu kıtalar gönüllü cüzü tamları satile hizmet edecektir. Gene:k hfilerde söylendiğine göre, İngi Akdeniz ve müstemleke meselelerini görüşmek imana İnniltam Bense. Almanın adasını işgal edecek İtalyanın iştirakile yeni bir Dörtler konferansı toplanmasını teklif ede- İ cektir. Çünkü İngütere Başvekili, | Franko kati zaferi kazanir kazanmaz Italya ile Almsuyanm müstemleke isliyeceklerine emin- bulunmaktadır, (Devamı 13 üncü sahifede) Yeni tefrikamız (| AŞKIN KURBANI Nakleden : ( Vâ- Nü) Bu heyecanlı aşk ve macera romanmı pek yakında Akşam İ sütunlarında okuyacaksınız. | lekârliğını ezmek evkilerini muhafaza ediyorlar Parti genel sekreterliği Bu vazifeye Erzurum mebusu bay Fikri getirildi Ankara 25 (Te lefönla) — Hi- kümet ve Parti beraberliğinin ne- ticelerini tedkik etmek üzere teş- kil edildiğini bil- dirdiğim komis- yonun tedkikatı neticesinde parti genel 'sekreterli. gi Dahiliye Ve- kâletinden ayrıl miş ve genel sek- reterliğe mua o Parti genel sekre vinlikte bulunan ter vekili B. Fikri Erzurum mebusu B. Fikri tayin edi- lerek vazifesine başlamıştır. Valilerin parti başkanlıkları hakkındaki ted- kikler de yakında bir karara bağla. nacaktır, maa mMmikkatle rs parke inme e mik Başı ezilecek ilk hilekâr.ar Et meselesi, su meselesi, ekmek me- selesi... Belki de.başla, en başta yağ mese- lesi, hilesiz yağ meselesi geliyor; gel mek lâzım. Bugün İstanbul “ahalisinin değil ihtiyarlar, hattâ orta yaşlıları yüz de doksan nisbetinde mideden sa- İ kattır «Tabahat sistemimiz...» diğe tefsi- re kalkıyorsak da, eslâfın uzun yaşa- dıkları, sağlam kaldıkları bu iddianın | doğru olmadığını isbafa kâfi bir delil dir. Doktor olan Vali B. Kırdar yağ hi- suretile diğer dü- genbazlara şiddetli bir ibret dersi ve. İ rirse en hayırle işlerinden birini işle- İmpeks limited şirketi hakkında açılan tahkikata devam edilmektedir, Malümdur ki “İngiltere Türkiyeye, on milyonu ticaret işleri, altı milyo- nu da harp malzemesi karşılığı olmak üzere 16 milyon İngiliz liralık kredi açmıştı. İmpeks şirketinin bu kredi İle yapılacak işlerden istifade etmek ve komisyon almak istediği anlaşıl. maktadır. İmpeks adı, İngilizce ithalât ve ih- racat kelimelerinin ilk heceleri alına- rak yapılmıştır. Bu gibi ticari mak- sadla kurulmuş bir şirketin İngiliz müesseselerine müracaatla vekâlet 1s. temesi tabii görülebilir. Ancak B. Ce. 1âl Bayarın evvelki gün Parti meclis grupunda verdiği izahata göre şirket Londrada, bazi resmi daire ve mües- seselerimiz memurlarının şirketlerine dahil olduklarını iddia etmiş, kendile. rine yüzde 4 veya altı komisyon veril. diği takdirde Türkiye ile yapılacak İşlerin bu komisyonu veren müesse- selere temin edileceğini bildirmiştir. Bunun üzerine bü şirketin hükümet. le asla alâkası olmadığı İngütere hü- kümetine duyurulmuştur. Bu haberler şirketin tabii faaliyet mecrasını değiştirdiğini anlatıyor. Yapılmakta olan tahkikat meselenin mahiyetini meydana çıkaracaktır, Şirketi kimler kurdu? İmpeks şirketini «Kemal Filim sahibi B. Kemal Seden ile kardeşi B. Şakir Seden kurmuşlardır. 25 teş- rinisani 938 tarihinde faaliyete geçen anasanaannn, Beyoğlunda, İstiklâl caddesinde İmpeks şirketi merkezinin bulunduğu Banka hanı şirketin sermayesi, beheri 500 liralık 100 hisse olmak üzere 50,000 Türk li- rasıdır. Beyoğlunda İstiklâl caddesinde 373 bumarali Banka hanının 2 nci kalın- da 3 numaralı daire ticari ikamet gâh ittihaz olunmuştur. (Devamı 13 üncü sahifede) DALLI