26 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

26 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

Fransız donanması şimali Afrika sahillerinde manevralara başlamıştır. Yuka rda, bu manevralara İştirak etmek için Larralne dritnotu Brest limanına hareket ederken görünüyor. Bu hafta içinde ölen sinema artisti İvan Mosjoukin Avrupaya hareket eden sinema artisti Georges Raft ve ailesi erkânı Frankocular tarafmdan işgal edilen Taragon'da sivil halka ekmek dağıtılıyor İ dani ve Fitmik jimnastik denilen ve | Perşembe m sahabeleri | Bayanlar nasıl güzelleşebilirler I Yazan: Selim Sırı Tarcan Derler ki insan bir müddet jim. nastikle vücudünü terbiye ettikten sonra, yani bütün hatlarına icab eden güzelliği verdikten sonra idmanı bi- rakırsa vücudü biçimini kaybeder. miş. Bu fikir hem doğrudur, hem değil. Yaşı yirmi ile yirmi beş niha- yet otuz yaşında bir bayan her gün itiyad haline getirdiği jimnastik ha- reketlerini bir kaç ay ihmal ederse o kadar büyük bir zarar görmez yal nız biraz hamlaşir Fakat kırkını geçmiş olanların her gün ekzersizle- rine devam etmeleri şarttır. Onlar böyle bir müddet arasını uzatırlar ve hareketsiz kalırlarsa yalnız ham. laşmazlar, Yakmadıkları yağlar on- larda derhal semen şeklini alır. Bazı kimseler daima tekrar edilen hareketlerin usanç verdiğini ve hoşa gitmiyen bir mümaresenin seve seve yapılmadığından faydası olmıyaca- musikinin refakatile yapilan “ekzer- #izlerin hem can sıkmadığıni, hem vücudü güzelleştirdiğini: iddia et- mektedirler. Filhakika piyanonun refakatile yâr pilar terkibi mahiyette hareketlerin göze hoş görünen bir ahengi ve bir zarafeti vardır. Fakat vücudün gü- zeileşmesi için adalelerin tam olarak vazifesini görmesi ve mebdei, seyri ve müntehası için iktiza eden zama- nın ayrılması şarttır. Tahlili mahi- yette olan ekzersizlerde bu mümkün- dür. Fakat raks kabilinden olan ha- reketlerde buna imkân yoktur. Vücude aid her nevi mümaresö- lerde zevk ile faydanın beraber yü- rümesi şarttır. Fakat ikisinden biri- ni tercih etmek lâzımgelirse faydayı zevke tercih etmelidir. Jimnastik ha- reketleri tek başına yapılırsa eğlen- celi değildir. Fakat . güzelleşmemize yardımı olduğu için onu itina ile her gün yapmağa mecburuz. Ekmek ye- mek te zevkli değildir Fakat bize faydası olduğu için her gün aynı şe- kilde bir ekmeği yediğimiz halde bık- mıyoruz. Çünkü yaşamak için ona muhtacız, Nitekim güzelleşmek için de jimnastik hareketlerine ihtiyacı- mız vardır. Kollarımıza, bücaklarımıza gövde- mize aid her hareketin usul ve kalde tahtında tam ve mükemmel bir $6- kilde yapılması adalenin âzami bir inbisat halinde işlemesi şarttır. Aksi takdirde zarar verebilir, Birisi çıkar da ben bu hareketlere aylarca devam ettim ve hiç bir fay- dasını görmedim, diyecek olursa bu- nu şu suretle İzah mümkündür. Ya lüzumu kadar yapmamıştır veya fe- na şekilde yapmıştır. Yolile yapılan ve ihtiyaç nisbetinde yapılan jimnas- tik hareketlerinden iyi bir netice el- de etmemek imkânsızdır. Bazı bayanların da şöyle garib bir iddiası var. Ben jimnastik yapmıyo- rum. Çünkü idman vücudü sertleş- tirir. Erkek gibi iri adaleli olmak is- temiyorum. Bu da boş bir iddiadır. Bir atlet gibi sert adale sahibi olmak için hiç olmazsa günde bir saat vü- cudü adamakıllı yormak lâzımdır. Halbuki bayanların güzelleşmek ve- liklerini muhafaza etmek iye idmanları hiç bir zâ- dakikayı geçmez. Her gün devam edilen jimnastik talimleri vücudün yağlı kısımlarını erittiği gibi zayıf olan kısımlarının da hacmini büyütür ve böylece vü- cüdde bir armoni hasıl olur, Bir çok bayanlar semirmeğe baş- ladıktan sonra fazla yağlarını erit- mek kaygusuna düşerler, Halbuki hasta olup ta şifa aramaktan İse hasta olmamanın çaresine bakmak daha makul bir harekettir. Şişman- lığın en büyük sebebi hareketsizlik. tir. O halde buna imkân birakma- mak lâzım. O vakit gençlik, sıhhat, güzellik gibi üç büyük servetin daima kasanızda mahfuz olduğundan emin olabilirsiniz. Vücudü güzelleştiren hareketler Kol - gövde - bacak ekzersizleri ıı yaptınız. Nefes ketlerini yaptınız. Şimdi vücudü: de zü işleteçeksiniz. Önce kollardan başlamak lizimdir. Kollarımz par- mak, bilek, dirsek ve omuzdan, yani dört yerden mafsallıdır. Ellerimiz ve kollarımız öne, arkaya, yana, yukü- rı, aşağı işlediği gibi mihveri etrafın- da da döner ve mafsal etrafında deveran hareketleri yapar. Bu ekzersizleri yaparken hareket işliyen uzva inhisar etmeli, vücudün diğer kısımları taş gibi bir istinad noktası teşkil etmeli, Her hareket âzami hadde kadar gitmeli. Hareke- tin mebde seyri ve müntehası belli olmalı. Hareketlerin mikdarı tedri- cen arttırılmalı, yavaş başlamalı, git- tikçe çabuklatılmalı, gene yavaş bi- tirmeli. Nefesler harekete uymalı Bacak hareketleri: Bacaklar ayak bileği, diz ve kak çadan gövdeye mafsallanır. İleri, ge- Tİ, yana uzanır, yukarı bükülür, mih- veri etrafında döner, Vücud statik vaziyetini muhafaza ettiği halde ba- cakların adaleleri takallus ve inbisat ederek, toplanıp gerilerek işletilir. Bu hareketlerin : tedricen mikdarmı art- tırmak ve her hareketi mükemmel yapmak lâzımdır. (Şekil - 1) de ayakta iken elleri- niz kalçada yavaş yavaş çömelirken sol bacağınızı yana gerterseniz, kal kârken topliyarak Odoğrulursunuş, Aynı hareketi diğer bacağınızla tek- rar ödersiniz. (Şekil - 2) sağ bacağınızla öne hamle ederken kollarınızı kaldirışsınız. Bu vaziyette vücudü- nüzün belden yukarı kismini öne uzatıp doğrultursunuz. Aynı hareketi sol bacakla tekrar edersiniz. Bu ha- reketleri yaparken vücudünüzün het tarafı tamamile gergin olmalıdır. Hareketi bir ritim dahilinde yap- malı. Kolları yukarı kaldınrken ne fes almalı, gövdeyi aşağı bükerken nefeş salıvermeli. Diğer bir hareket olarak ta bacak- ları yana açıp elleri göğüs karşısına getirmeli, dirsekler. yanda ve omuz seviyesinde olmalı, Bacaklar gergin ve Sübit olduğu halde gövdeyi belden sağa ve sola döndürmeli yana döndürürken nefeş çekmeli, öne.döndürürken sahyerme- Midir. (Şekil - $): hazırol vaziyeti almah kolları yukafı kaldırıp elleri kenet lemeli göydeyi belden sağa bükmeli, Sonra öne uzatmalı oradan sola bükmeli.. Nihayet arkaya uzatar rak helezoni şekilde işletmeli, aynı hareketi sağa bükerek tekrar et meli, Parmakların ucunda biraz koşmalı veya ip atlamalı, Arkaüstü yatıp bi- siklet çevirir gibi bacakları havada işletmeli, Ayakta nefes ekzersizleri yap- malı, Bütün bu hârekeller bir çeyrek zarfında bitmeli, Vücudleri yağsız olanlar ısınınca» ya kadar hareketlerin şiddet ve mik. Vücudleri yağlı olanlar yağların çok birikmiş olan yerlerine aid hare- lonyalı su İle ıslatılmış yumuşak bir hamam kesesi İle vücudün her tara fına friksiyon yapmalı, mümkünse bir de mutedil su ile duş yapmalı. Muntazam bir programı dahilinde yatarsanız, gidanıza itina ederseniz, açık havada gezmeyi itiyad edinir: niz, ber gün de jim mâdan günden güne Selim Sırrı Tarcan