26 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 26 Kânunusani 1939 Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Muvazene vergisi kanununda değişiklik Maliye encümeninin lâyihada yaptığı tadilât bütce encümenince kabul edildi Ankara 25 (Telefonla) — Müvaze- ne vergisi kanununda bazı değişiklik- Jer yapılmasına dair olan kanunun birinci maddesinin beşinci fıkrasının değiştirilmesi hakkındaki kanun M- yihası Meclis ruznamesine alınmış- tır. Maliye encümeni lâyihada bazı de- ğişiklikler yapmış ve Bütçe encümeni da bunu kabul etmiştir. Maliye en- cümeni esbabı mucibe mazbatasında şöyle demektledir: «Lâyihanın mucip sebeplerine na- zaran 3404 numaralı kanunda mez- kür beş numaralı fıkra üzerinde yâ- pümuış olan tadilâtın hedefi, devletin vergilerde tenzilât icrası suretile ma- aş erbabının ve bilhassa küçük maaş- Jiların ve az kazançlı işçilerin maaş ve kazançları üzerinde bunların lehleri- rine bir fark husulü olduğu halde mez- kür 3404 No, 4 kanunun meriyete gir- mesi üzerine evvelce 2174 kuruştan 2222 kuruşa kadar zat maaşı alan “kimselerin işbu tenzilâttan istifade etmedikten başka, bunların yeniden teklif mevzuu olmak yüzünden daha az maaş almak mevkiine düştükleri anlaşılmıştır. Maksadı asli hilâfına hüsule gelen bu neticeden dolayı hiç Kazanç, Müvazene ve Buhran vergi- Jerinden sonraki bakiye istihkakı mik- tarı 2034 kuruşu tecavüz etmiyen zat maaşları hakkında varid olup bakiye istihkakları bundan fazlaya çıkarılanlar hakkında böyle bir lüzum olmadığından, ve çünkü bu gibiler zaten 3404 numaralı kanundan evvel dahi Müvazene vergisine tabi olmak İsuretile, şimdikine nisbetle daha az - Vilâyet umumi meclisleri İdarei umumiyei vilâyet kanununun birinci maddesi değiştiriliyor Ankara 25 (Telefonla) — Vilâyet “umumi meclisleri âzasının o intihap tarihi ve hizmet müddeti hakkındaki hükümler bugünkü vaziyeti tamami- le karşılıyacak derecede olmadığın- dan, İdarel umumiyei vilâyet kanu- nunün bu hususa dair olan birinci maddesinin aşağıdaki şekilde değiş- tirilmesi kararlaştırılmıştır: «Vilâyet umumi meclislerinin müd- deti dört senedir. Bu müddet, intiha- bın bittiği tarihten başlar. Seçimin yapılacağı gün, Dahiliye Vekâleti ta- rafından tayin olunur, Sabık meclis lâhik meslisin içtimama kadar de- vam eder. İntihap devresi hitam bul- mazdan evvel meclis feshedilir veya infisah vuku bulursa, yeniden seçile- cek meclis, eski meclisin bakiyel müd- detini ikmal eder. 9 şubat 1935 tarihinden sonra teş- kil edilmiş ve bundan sonra teşkil edi- Jecek vilâyetlerde yapılmış ve yapılar cak intihaplar eyni hükme tabidir. İntihap devresinin sonunda seçi- min yenilenmesine imkân görülmedi- ği takdirde İcra Vekiileri Heyeti ka- rarı ve Relsicümhürun tasdiki ile iç- tima müddeti bir sene uzatılabilir. Belediye meclisleri teşekkül edemi- yen kazalarda umumi meclis âzası yalnız müntehibi saniler tarafından © seçilir.» Bu hususta hazırlanan ve Meclisin yarınki ruznamesine alınan kanun projesine Dahiliye encümenince şu muvakkat madde ilâve edilmiştir: «9 şubat 1935 tarihinden sonra teşkil sedilmiş olan vilâyetlerdeki u- İmei mecilslerin müddeti 4 şubat a ım bulursa maaş almakta olduklarından, lâyiha- mn birinci ve ikinci maddelerindeki 2050 kuruş, 2043 kuruş olarak tadil edilmiş ve diğer maddeler aynen ka- bul edilmiştir.» Lâyihanın, encümenden geçtikten sonra aldığı son şekil aynen şöyledir: Madde | — 1980 sayılı Müvazene vergisi kanununun birinci maddesi- nin 3404 sayılı kanunla değiştirilmiş olan 5 numaralı fıkrası aşağıdaki $8- kilde değiştirilmiştir: «Bir ay içinde herne ünvan ile olursa olsun, aldıkları paraların meç- muu Kazanç, İktisadi buhran ve Mü- vazene vergileri çıkarıldıktan sonra 20 Vira 43 kuruşu geçmiyen tekaüd ve sair zat maaşı sahipleri ile 20 li- rayı geçmiyen sair bilümum istihkak sahipleri ve 80 kuruşa kadar işçi gün- delikleri ile 120 kuruşa kadar olan gündeliklerin 80 kuruşu bu vergiden müstesn2dır. Hem gündelik, hem maktu ücretle çalışanların bir ay içinde gündelik ve maktu ücret ola- rak aldıkları paranın yekünu Kazanç, İktısad! buhran ve Müvazerie vergileri indirildikten sonra 20 lira ve andan aşağı düşenlerin istihkak- ları dahi vergiden muaftır. Muhtelif yerlerden gündeliği olan- ların muafiyetten istifadelerinde gün- deliklerinin mecmuü nazarı dikkate alınır, Madde 2 — Bir ay içinde her ne suretle olursa olsun, aldıkları parala- rın mecmuu Kazanç, İktisadi buh- ran ve Müvazene vergileri indirildik- ten sonra 20 lira 43 kuruşu geçmiyen tekald vesair zak maaşı sahiple. rinden 3404 sayılı kanunun meriyeti tarihinden itibaren kesilmemiş olan Müvazene vergisi kesilmez ve tahsil edilmiş olanlar da geri verilir, Madde 3 — Bu kanun neşri tari- hinden itibaren muteberdir. . . - Kitab fiatleri Devlet kitapları mütedavil sermayesi hakkındaki kanu- nun üçüncü ve dördüncü maddeleri değiştiriliyor — imei. Ankara 25 (Telefonla) — Devlet kitapları mütedavil sermayesi hak- kındaki kanunun üçüncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilecektir. «Devlet kitapları mütedavil serma- yesi ile basılacak kitapların fiyatları her nevi masrafları dahil olmak üze- re tesbit edilecek maliyetlerine yüz. de 35 ilâvesile tayin olunur. Bu su- retle satışa çıkarılan kitapların fiyat- larında yüzde 25 e kadar iskonto ya- pılacaktır. Kültür Bakanlığı bu kitapların ya- yılmasını ve satılmasını kolaylaştır- mak için her türlü ücret ve masrafı bu iskontolardan karşılanmak üzere icabı halinde ve lüzum göreceği yer- lerde kitap depoları ve satış mağaza- ları açmağa mezundur.» Ayni kanunun dördüncü maddesi şu şekilde tadil edilecektir. «Yalnız Maarif Vekilliğince bastırı. lacak mektep kitapları masraflarına karşılık olmak üzere devlet kitapla. rı mütedavil sermayesi nam ve hesa- mezuniyet verilmiştir. Devlet kitapları imütedavil serma- yesi hakkındaki kanunun bu şekilde değiştirilmesine dâlr olan kanun lâ. yihası Meclisin yarınki ruznamesine alınmıştır. Hatay mebuslarının demir- yollarımızda seyahatleri Ankara 25 (Telefonla) — Hatay mebuslarının demiryollarımızda pa- rasız seyahat etmeleri hakkındaki kanun lâyihası yarın Mecliste görü- Denizbankta esaslı değişiklik yapılacak Umum müdür vekili Yusuf Ziya asaleten tayin edildi Ankara 25 (Te Jefonla) — Ser- mayesinin tama- mı devlet tarafın. dan ödenen mü- esseseler umumi mürakabe heyeti reisi B, Yusuf Z- ya, Denizbank u- mum müdürlüğü- ne asaleten tayin edilmiştir. Diğer taraftan Denizbank erkâ- B. Yusuf Ziya nı arasında geniş mikyasta değişik- Yikler yapılacağından kuvvetle behse- dilmektedir. Yeni umum müdür işe başladı Denizbank umum müdürlüğüne tayin edilen B. Yusuf Ziyanın dünden itibaren işe bâşladığı haber alınmış- tar. B. Yusuf Ziya Mülkiyeden ve Hu- kuktan mezundur. Mektepten çıkınca Ziraat ve Ticaret Nezaretinde vazife almış, bir aralık Şürayı Devlet muavinliği yapmıştır. B. Yusuf Ziya, Ticaret umum mü- dürlüğü yapmış, doğduğu yer olan Adana İtibarı Mimi bankasının şu- besini kurmuş ve müdürlük vazifesi. ni deruhte etmiştir. Daha sonra An- karada bankanın umüm MAEAENAŞ- nü yapmıştır. Bundan sonra da muhtelif vazife- ler alan B, Yusuf Ziya, Şirketi Hayri- ye umum müdürü olarak ta çalışmış- tır. Son vazifesi devlet sermayesile kurulan müesseseleri mürakabe he- yeti reisliği idi. Eski müdür Ankaradan geldi Denizbank'ın sabık umum müdürü B. Yusuf Ziya Öniş dün sabah Anka- rTadan şehrimize gelmiştir. B. Hamdi Emin Çap istifa etti Ankara 25 — Denizbank müdür ninavirilerindön B. Hamdi Emin Çap istifa etmiştir. * Nafia Vekâleti ile iz tramvay şirketi arasında müzakere Ankara 25 (Telefonla) — Nefla Ve- | kâleti ile Tramvay şirketi mümessil- leri arasındaki müzakerelere bugün de devam edilmiştir. Bugünkü müza- kereler, şirketin mevduatı üzerinde cereyan etmiştir. Satın alınma müzakerelerinin ya- Da neticeleneceği haber verilmek- İM Leh dostluğu B. Ribbentropa 11 kişi refakat ediyor Varşova 25 (A.A) — Almanya Ha- rielye Nazırı Von Ribbentrop, iki gün sürecek olan resmi bir ziyarette bu- lunmak Üzere bugün öğleden sonra buraya gelmiştir. İkamet programıma göre, nazır, Meçhul &sker âbidesine bir çelenk ko- yacak, Reisileümhur tarafından ka- bul edilerek şerefine bir öğle yemeği verilecek, Hariciye Nazırı Beck, misa- firin şerefine bir akşam yemeği tertip edecek ve Almanya sefaretinde bir zi- yafet verilecektir, Von Ribbentrop'un maiyeti, 11 ki- şiden mürekkeptir. Varşova 25 (A.A.) — Polonya mat- buatı Almanya Hariciye Nazırı Von Ribentrop'un Varşova ziyaretini bü- > bir meinnuniyetle karşılamakta- MR 1934 anlaşmasının yıldö- nümüne tesadüf eden bü ziyaretin mezkür anlaşmayı mülhem olan siya- setin devam edeceğine bir delil âddey- lemekte ve Polonya milletinin iki memleket arasındaki İyi komşuluk münasebetlerinin muhafazasına â7- metmiş bulunduğunu ilâve eylemek- tedir. İNE Bulgar kralı B. Mussolini ile görüştü Roma 25 (A.A.) — Bulgar Kralı Venedik sarayında B, Mussolini ile Son dakika Avrupanın siyasi vaziyeti vahim görülüyor Önümüzdeki haftalar Avrupa için kati bir mahiyeti haiz olacak Londra 26 — İngiliz siyasi mahafi- Tinde şiddetli bir asabiyet ve endişe belirmektedir. Bu endişe, Barselonun sukut etmek üzere bulunmasından, İtalyanın bir kısım askerleri silâh al. tına çağırmasından, Fransız, İtalyan ihtilâfının şiddetlenmesinden ve Al manyanın Akdeniz işlerinde göster meğe başladığı alfikadan ileri gelmek- tedir, Londra siyasi mahafilin Av- rTupada siyasi ufkun Münih itilâfın- danberi bu derece kararmadığını be- yan ediyorlar. Gelecek hafta B. Hitlerin nutkun- da Almanyanın müstemleke talepleri- ni bildirmesi bekleniyor. Her halde önümüzdeki haftalar Avrupa için kati bir mahiyette addedilmektedir. Mussolinin Dörtler konferansının içtimaımı teklif edecek Hitler de 30 kânunusanide dünyaya sulh ve istikrar teklif edecek Berlin 2ü — B. Hitler 30 kânunusa- nide, Rayştag meclisinin açılışında mühim bir nutuk irad edecektir. B. Hitler bu nutkunda, dünya sulhünu ve Avrupanın istikrarını temin için Frankonun zaferinden sonra beynel- milel bir konferansın toplanmasını, Mmüstemlekeler meselesini tedkik ede- rek müstemlekelerden Lehistan, Al- manya ve İtalyaya hisse verilmesini teklif edecektir. Franko Barselon şehrini hükümet merkezi yapacak Franko kuvvetleri, Katalonyanın merkezine 1,5 kilometre yaklaştılar Borgos 26 — Franko kıtaatının Bar- selona girmesi için lâzım gelen bütün tertibat alınmıştır. General Franko, Barselon şehrini nasyonalist hüküme- tinin muvakkat merkezi yapmağa ka- rar vermiştir. Barselon önünde, (General Franco kuvvetlerile beraber) 25 (A.A.) — Ha vas ajansının muhabiri bildiriyor: Frankist kıtaları, Barselon'un mu- hasarasını süratle ikmal etmektedir. ler. Ecnebi lejyonunun muhtelif cüzü- tamları, Masguesa tepelerini geçerek Tarrasa'ya kadar ilerlemişlerdir. Sahil boyunca ilerliyen Fas kıtala- rının dün saat 19 da Barselona bir bu- çuk kilometrelik bir mesafeye kadar ilerledikleri resmi bir membadan te- yid edilmektedir. Bu kıtalar Prat'de Llobregan hava meydanını işgal et- mişlerdir. Kumanda heyeti, derhal Barselona hücum edilmesinden vaz geçerek geri ile olan her türlü irtiba- tı kesmek üzere şehri muhafaza et- meğe karar vermiştir. Kumanda heye- ti şehrin iki üç güne kadar düşeceği- ni ümid etmektedir. İspanya hükümeti Barselon- dan ayrıldı Perpingnan 25 (A.A.) — Huduttan gelen malümata göre, İspanya hükü- meti Barselondan âyrlarak merkezini Çerone vilâyeti dahiline nakletmiş- tir, Barselonda, şehri terketmiyen Ha- riciye Bakanlığının reisiiğinde her bakanlıktan bir mümessil kalmıştır. Alman Hariciye | Joe Loius yine Nazırı Varşovada B. Beck ile B. Ribbetropun söylediği nutuklar Varşova 26 — Leh Hariciye Nazırı B. Bek, buraya gelen Alman Harici. ye Nazırı B. Ribbentropun şerefine bir ziyafet vermiş ve bu ziyafette bir nu- tuk irad ederek demiştir ki: — Almanya ile Lehistanı biribirine bağlıyan 1934 muahedesi her zaman» dan ziyade sağlamdır. Şimdiki müza- kereler ile daha sağlamlaşacaktır, B. Ribbentrop da verdiği cevapla göyle demiştir: — Almanya ile Lehistanı biribirine bağlıyan bağlar aralarında çıkacak bütün meselelerin dostane bir şekilde halledileceğini temin eder, Alman mil- leti, Leh milletine karşı dostane his. ler beslemektedir... galip geldi Vaşington 26 — Dün akşam dünya ağır sıklet boks şampiyonluğu için ya- pdan mâçta Joe Louis, rakibi John Le« Yisi birinci ravundda nakavt etmiştir. Bir hava muharebesi Fransız hududuna 25 kilo- metre mesafeye bombalar düştü Perpignan 25 (A.A.) — Dün gece Şarki Pirene'de kâlin Formigueres ci- varında İspanyol hududuna 25 kilo- metrelik bir mesafede gümrük me murlarile jandarmalar, şiddetli, infi- Mk gürültüleri işitmişler ve biraz son- ra da tayyare bombalarının yerde çu- kurlar açtığını görmüşlerdir. Bom- balar, Formigueres otelinin civarına düşmüştür. Hasarat yoktur. Cümhuriyetçi ve Erankist hava kuvvetleri arasıda y& pılan bir muharebe neticesinde bu bombaların düştüğü tahmin edil mektedir.