13 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Maverayıerdünde çetelerle yeniden çarpışmalar oldu, bir karakol yakıldı, petrol borusu delindi Madridde komünist isyanı bastırıldı, fakat şehrin dışında çarpışmalar devam ediyor — Flati her yerde 5 kuruş Bene 21 — No, 737 PAZARTESİ 13 Mart 1939 Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Slovakyada henüz sükün teessüs edemedi Bratislavada geceleyin fişekler patladı, maddi hasar oldukça mühimdir Paris mahafili ayrılık hareketine Almanyanın ia li müzaheret ettiğine Prağ 12 (AA) İ Xa Ş ğ — Yeni Slovak Ka- | binesi, şu suretle teşekkül etmiştir: Başvekil: Sidor, zarı: Stano, İkti- sad ve Ziraat Na- zırı: Zatko, Maliye Nazırı: Aleksandr Hrunkar, Adliye Nazırı: Gejza Prit£. Bratislava 12 — — Bratislava rad- yosu gece yarısı Slovakya Başveki- li B. Sidor'un bir nütkunü © neşret. miştir. & Başvekil demiştir ki: «Slovak milleti- > ne yapılanları, Yir- Eski Başvekil Tisso (sagda) Harlciye Nezareti mum kâtibi Krno, mi sene birlikte mücadele ettiğim a kimselerin tevkif edildiğini » gördü- Eüm zaman kalbim kanıyor. Ben dai. ma Slovak milletinin iyiliği için çalış- tım. Şimdi yaramızı temizlemek, sonra mevklimizi kuvvetlendirmek - lâzım- deleye davet ediyorum. Bana evvelce yaptığınız yemine sadık kalmanızı İs- tiyorum.s- Bratislavada bazı hadiseler dır. oldu Hlinka muhafızlar! Sizi Slovak nasyonalizm bayrağı allında müca- Bratislava 12 (A-A.) — Gece birçok mağazaların ve iki yahudi kahvesi. kani nin önünde kestane fişekleri patla- mış ve maddi hasara sebeb olmuştur. Yapılan © tahkikattan bu fişeklerin Almanlar tarafından bırakıldığı an- laşılmıştır. Sabahleyin sükünet avdet etmiş ve şehir bayraklarla donatılmıştır, Al manlar Anşlusu tesiden gamalı haçlı bayraklar asmışlardır. Slovaklar ise, çifte dalı Slovâk haçlarını taşıyan bayraklar asmışlar- ar, Çeklere şiddetli hücum Berlin 12 (A.A.) — Alman istihba- Tat bürosunun bildirdiğine göre eski Slovak nazırlarından Durcanski, Vi- yana radyosunda bir nutuk söyliye- rek Çeklere şiddetle hücum etmiştir. Sabık nazıra göre, Çekler - Slovakları muhtariyete olan haklarından -mah- rum bırakmağa uğraşmakta ve Slo- vakların zararına olarak kendi men- faatlarını temin etmeğe çalışmakta» dırlar, Hatib, Tisso hükümetinin azli kanu. nu esasiye mugayir olduğunu, çünkü Slovak hükümetinin ancak Slovak İ. diet meclisince verilecek bir ademi itimad reyi ile çekilebileceğini söyle- miştir. Mumaileyh, Tisso hükümetinin va- zifesine devam etmesi lâzım geldiğini kaydettikten sonra netice olarak de- | miştir ki: (Devamı: 10 ncu sahifede) Gazi köprüsünün iki tarafındaki yolların inşasına yakında başlanacak Istimlâk parasile beraber bu yolların inşası iki buçuk milyon liraya mal olacaktır ği ği i NU e ve i Yukarıda Gazi Köprüsünün Un kapam, aşağıda Azapkapı ciheti Gazi köprüsünün inşası önümüz. | zırlamak istiyor. Bunün için gerek deki ağustosta bitecektir. Belediye, köprünün her iki başından açılacak aa yolları dâ o zamanu kadar har Unkapanı, gerek Azapkapı cihetlerin- de istimlâke: tâbi olacak emlâkin (Devamı 10 uncu sahifede) Sulh konferansı B. Chamberlain bunun için davette bulunacakmış Londra 12 (A.A;) — Sunday Dispateh gazetesinin bildirdiğine göre Cham- berlain, Londrada bir «Sulh konfe- ransı (toplamak tasavvurundadır. Konferânsta Avrupayı alâkadar eden başlıca meselelerle müstemleke ve si. Yhları tahdid meseleleri görüşülecek- tir. biLkmatlenr;: ——— Askerin kumandana Ifaatı gibi... Bir farisi beyit vardır: «An kes ti nedâneds diye başlar: «Bilmiyen ve bilmediğini de bilmiyen ebediyen ce- haletlen kurtulamaz!» manasınadır. Çok şükür ki biz böyle değiliz. Bazı şeyleri henüz öğrenmemiş olduğumu- Zu anlıyarak, garpten mütehassıslar getiriyoruz. Fakat getirdikten sonra da, her işin artık derhal olup biltiğini sanmaktan. vazgeçelim. Kendilerine karışmamağı kati bir prensip edine dim. Buna da şu şehircilik mütehassisi Prost'a vereceğimiz hürriyetle başla- malıyız. İhtisasa hürmete kendimizi ahıştırmamızın terbiyetkâr fazileti, mütehasssa akıl öğretmekle elde ede. ceğimiz mevhum faydadan her hal- de kat kat üstündür. Askerin kumandana itaatt gidi mü- tehassısa inkıyadı milletçe âdet edin- meliyiz, (İyi seçilmiş mütehassısa)| Şu valanın imar savaşında bu ah- lâk bize birinci derecede. lâzımdır. Camiamızda onu tesis eden, bize en Bursadan Uludağa hava hatlı yapılması için tedkiklere başlandı Nafıa vekâleti Isviçreli mühendis Hug ile B. Refet Ünal'ı bu işe memur etti Hat 5-6 kilometre uzunluğunda olacaktır. Beher kilomet- renin 140 bin liraya, yani hattın yedi sekiz yüz bin liraya çıkacağı tahmin ediliyor Bursa (Akşam) — Uludağ ile Bur. | viçreli mühendis B, Hüg ile Devlet sayı bir hava hattı ile biribirine bağ- | Demiryolları inşaat başmühehdisle- lamak için tedkikler yapmak üzere | rinden B. Refet Ünal şehrimize gel Nafia Vekâletince memur edilen İs- (Devamı 10 uncu sahitede) MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABIÂLİ B. Süleyman Kâni İrtemin gazetemizde çıkan «Saray ve Babâlinin iç yüzü» tefrikasında ikinci Mahmuddan, ikinci Abdülhamidin saltanattan iskatma kadar olan seksen senelik tarihimizin en mühim siyasi hâdi. seleri, bu hâdiselerde rol alan şahsiyetler, bu şahsiyetlere ait menkıbeler, mali buhranler, uğranılan fclâketler birer birer gösterilmişti. Abdülhamislin hal'ı üzerine Saray ve Babıâlinin içyüzü tefrikasınm uzun devresi kapanıyor. B. Süleyman Kâni İrlem şimdi Meşrutiyet devri. nin içyüzünü göstermeğe çalışacaktır. Bu kısım, kendisine Meşrutiyetin birinci padişahı diyen beşinci Mehmed Reşadın ve Sarayının ahvalini, hu- susiyetlerini anlatmakla başlayacaktır. Meşrutiyette Saray ve Babâli tefrikasını eskisi gibi cumartesi, pazar, salı, perşembe günleri dercedeceğiz. İlik tefrikayı yarınki nushamızda okuyunuz — İki saattir yemişleri seyretmekten bikmadın im be adam?... büyük iyiliği yapa Lİ rn | — Doktor çocuğa bol vitamin tavsiye etti de... AN