23 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

23 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bene 21 «— No, 7338 — Flati her yerde 5 kuruş PERŞEMBE 23 Mart 1939 Romanya bazı ihtiyat tedbirleri aldığını resmen ilân etti Telefon: Başmuharrir: 20585 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20631 — Müdür; 20497 Siyasi hayatımızda ilk defa tatbik edilen bir usul Dün İstanbul müntehibi sanilerinin mebus Macaristanın, Romanyadan arazi istediği hakkındaki) olmak için müracaat edenler hakkında haberler Budapeştede tekzib edildi İngilterenin teklifine cevab verildi, Polonya teklifi kabul etmedi Moskovada Sovyet Rusyanın vaziyetine dair bir tebliğ neşredildi. Tebliğde İngilterenin, Sovyet Rusyanın konferans teklifini zamansız bulduğu bildiriliyor Fırtınalar karşısında Türkiye Başvekil Dr, Refik Saydam, mebus İntihabının yenilenmesi — sebeplerini gazetecilere “anlatırken, ilkbaharda Avrupada mühim hâdiseler çıkabile. ceğini, Türkiyenin bu yeni vukua intihap İşlerini bitirmiş, yeni Mecli- sini seçmiş bir vaziyetle karşılaması lâzımgeldiğini söylemişti. Kehanet doğru çıktı. Avrupa, hiç umulmadık sarsıntılar içindedir. Esaslı bir anlaş- maya ilk esas sanılan Münih müza- kereleri, ondan sonraki İngiltere - Almanya ve Almanya - Fransa dost luk tezahürleri kum üstüne yazılmış şeylermiş, Şiddetli bir bora hepsini sildi, süpürdü. Büyük devletler açık- tan açığa, karşılıklı iki düşman cep- he teşkil ettiler. Almanyanın Çek - Slovakyayı işgal ettiklen sonra, şarkta, başka yerlerde gözü olmasından korkuluyor. İngü- tere, Fransa, Rusya böyle bir ihtima- le karşı ne yapabileceklerini düşü- nürken, Almanya, Lituanyadan Me- mel şehrini istirdad etti. Demokrat adı verilen devletlerdeki harp hazırlıklarına ve diplomasi fa- &liyetlerine karşı, Faşist meclisi, İtal- yünın Almanya ile birliğini ve bera- berliğini teyid ederken, Alman maf- buati da, Almanyanın İtalyan emel- lerine kuvvetle müzaheret edeceğini yazıyor. İngiltere ve Fransa, Avrupa- da artakalan nizamı olsun muhafa- za elmeğe azmetmiş görünürken, Al- manya ve Italya, Avrupanın yeni bir 8iyasi nizamından, hattâ dünyanm Yeni bir taksiminden israrla bahsedi- yorlar. Vaziyet o derece gerginleşmiştir ki İki kümeden biri ricat etmedikçe or- talığın nasıl sükün bulacağına akıl erdirmek güçtür. Almanya mu siyase- tinden geri dönüp «Affedersiniz, şim- diye kadar yanlış hareket etmiştim» diyecek, İtalya nu, Fransadan hiçbir dileği olmadığını ilân ederek «Yaptı- ğBumız kuru gürültüden ibaretti..> diyecek? Yoksa İngiltere ve Fransa, Roma - Berlin hegemonyası âltında boyun eğmeğe mi razi olacaklar? Necmeddin Sadak (Devamı 11 nci sahifede) 1 Nisân 939 dan itibaren Yeni müsabakamız 30 arkada Ş 300,000 lira kazandı Bükreş 22 (A.A.) — Başvekâletin tebliği: Kraliyet konseyinin aldığı ka- rarlara tevfikan, hükümet, muhafaza kıtanla efradını tamamlamak üzere bazı ihtiyat sınıflarını toplamak için tertibat almıştır. Romanya, kati bir sulh siyaseti ta- kip ettiğinden tahşid olunan kuvvet. ler, faaliyetlerini talime hasrederek hudutlardan çok geride memleket da- hilinde kalacaklardır. Daha evvelden seferberliğe başlayan bazı yabancı memleketlerdeki tedbirler geri almır. sâ binnetice Romanyanm emniyeti meselesi artık mevzuubahis olmazsa, Romanya hükümeti, ihliyatları evle- rine gönderecektir. Tahşidat talim mahiyetinde bulun- duğundan hudutta hiçbir askeri ha- rekât yapılmadığı tasrih olunur. Alman - Rumen ticaret müza- keresi neden geri bırakıldı? Almanya ile Romanya arasındaki mü- zâkerelerin inkişafı pek heyecanlı bir şekil aldığı için geçen sonleşrinde ak- dedilen Alman - Rumen muahedesini tamamlayacak olan munzam itilâf. lar şimdiki beynelmilel buhranın 80- nuna bırakılmıştır. Alman murahhası Wohltat, bugün Berline dönecektir. Romanyanın Al manyanın bazı taleplerini İsaf ettiği iyi haber alan mahfeilerde söylenmek- tedir, Rumenler bu cümleden olarak soya baklaları ziraatinin inkişaf etti. rilmesini kaydetmişlerdir. Bazı petrol sahaları Alman kum- panyalarina verilecektir, Fakat Ru- menler petrol istihsalâtı Imtiyazını Almanlara vermeği kabul etmemiş. lerdir, Macaristanın Romanyadan azari istediği tekzip edildi Budapeşte 22 (A.A.) — Macar rad- Bükreş 22 (A.A.) — «Havas»: Alâ. | yo istasyonlarının Sighet, 'Tamşıvar kadar mahfellerde bildirildiğine göre, (Devamı 11 nci sahifede) Son vaziyet Bu sabaha kadar gelen telgraflar Avrupadan ferahlı bir haber getir. memiştir. İngiltere, Fransa, Rusya arasında müstakbel ve muhtemel yeni bir te- cavilze karşı ulınacak tedbirler hakkında konuşma devam Oediyor, İngilte- renin, tehlike karşısında, devletler arasında bir istişare teklif etiği, Rus. yanın İse bir konferans toplarmasını İstediği anlaşılıyor, Polonya, İngiliz teklifini kabul etmemiştir, Polonyanın vaziyeti düşünülürse, bu red cevabı İngilizlerin kurmak istediği cepheyi zayıf düşürdüğü aşikârdır. Bura mukabil, Almanya, panikten bilistifade Memel şehrini almıştır. Almanya ile Romanya arasında iktısadi anlaşmanın imza edileceği haberi gelmiş iken, sonradan bu müzakerelerin inkıtaa uğradığı ve Alman heyetinin Berline döndüğü öğtenildi. Demek ki Almanya ile Romanya ara- sında -tehlikeye başlıca sebep gösterilen- iktısadi anlaşma olmamıştır. Bi- lâkis, bir taraftan Romanya, ve diğer taraftan Macaristan hudutlara asker yığmakla meşguldürler, Bütün Avrupada müthiş bir harb hazırlığı manzarasi vardır, italya isteklerini yakında bildirecek Bir alman gazetesi “Almanyanın hayati menfaatleri Italyanınkilerle birdir, diyor Temps gazetesine Berlin muhabiri telefonla bildiriyor: Frankfurter Zeitung gazetesi, İtal- yanın talepleri hakkında neşrettiği bir makalede bu taleplerden tehdid- kâr sayılacak bir şekilde bahsediyor. Almanya, kendi taleplerini tatbik et- tiği cihetle, İtalyanın taleplerini da- ha az bir enerji İle teyid edeceğini zannetmek hatadır, Almanyanın ha- yati menfaatleri, İlalyanınki ile mümteziçtir. Birisi için hayati olan şey, ölekisi içinde hayatidir. Alman gazetesi diyor ki: — <Hailedilmemiş olan Fransız - İtalyan meselesi, Avrupa için esaslı bir mesele olarak kalıyor. B. Mussoli- ninin İtalyan taleplerini ileri süre- ceği zaman, uzak değildir. Bu talep- (Devama 11 inci sahijede) »Dbiklkmtler: Âmir ve iş Anadoluda seyahat edenlere birçok yarı kalmış eserler gösteriyorlar: — Eski valilerden biri şu kadar bin lira sarfederek mekteb binaları ve bir Nümune köyü yaptırıyordu. O gitti, bu işde yarı kaldı. Seyyar aktörler de diyorlar ki: — Filân vekil, bizim mesleğimiz için bazı tedbirler alacaktı. Kendisi çekil. di, Bu iş de kaldı. Şu veya bu imar, yahud teşkilâ! işi- miz, şahularla deği), makamlarla alâkadar olmalı, Filânca âmir gitti ie başladığı faailyetin tatili caiz istişari reyleri alındı Müntehibi saniler partiden gönderilen 141 namzed arasından 34 zat üzerinde reylerini kullandılar Yukarda, müntehibisaniler Asri sinemaya girerlerken, aşağıda müntehibisanilerden bir grup Ankara 22 — Türk milletinin siya- | İlân etmeden evvel ikinci müntehip- si hayatında halkçı bir idarenin bütün | lerle temas etmeyi ve müntehiplerie yüksek ve ileri tekâmüllerini tahak- kuk ettirmeği ve devlet idaresi . üze- rinde milletin mürakabesini en mü- tekâmi! bir hale getirmeyi ana düs- tur olarak ele almiş bulunan Mili Şef İsmet İnönü, Türkiye Büyük Millet meclisinin bu intihap devresi için Par- tinin mebus namzödlerini tesbit ve ,. Tiyatrocu — Sinema ıle rekabet Riyaset divanının görüşlerini karşı. Jaştırmağı Gen başkurca karar al tina almış ve beyannâme hükmüne göre, kış dolayısile temas kolay olan ve namsedlik için mürâcaatlerin te- kâsüf etmiş bulunduğu, Afyon, Amas- ya, Ankara, Antalya, Aydın, Balıke- (Devamı 10 ncu sahijede) AEEA KE SEBAEUNASANEO ANA SAS0AA SASANAEAAM edelim derken karşımıza bir de yan-