24 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

24 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

, Başvekil B. Kalinesko, Romanyada askeri tedbirlerin mahiyeti hakkında izahatta bulundu “Bene 21 — No, 7339 — Fiati her yerde 5 kuruş Ingiltere, Fransa ve Sovyet Rusya bir beyanname neşrine karar verdiler CUMA 24 Mart 1939 Beyannamede yeni bir tecavüze karşı alâkasız kalmıyacakları bildirilecek Ingiltere Polonyayı da beyannameyi imza için kandırmağa çalışıyor. Beyannamenin Balkan devletlerinin imzasına da arzedilmesi muhtemel Almanya - Romanya ticari anlaşması dün imzalandı Son vaziyet İngilterenin teklifi üzerine İngiltere, Fransa, Sovyetler tarafından üç- lü bir beyanname neşrine karar verildiği anlaşılıyor. Bu suretle, bu devlet- İerin yeni bir tecavüz karşısında alâkasız kalmayacakları ilân olunacak. Polonya buna benüz iştirak etmek istemiyor. Bu beyannamenin, diğer devletlerin, bilhassa Balkan devletlerinin im- zasına arzedilmesi, yahut Sovyetlerin teklifi gibi bir konferansta müzakere edilmesi hususunda henüz bir karar verilmemiştir. Diğer taraftan Almanya ile Romanya arasında iktisadi müzakereler hakkında tiç gündür gelen mülenakız haberler, nihayet miizakerelerin bit. tiği ve anlaşınanın imzalandığı şeklini almıştır. Bu suretle Almanya, Ro- manyadan müfrit taleplerden vazgeçmiş demektir. Londra 23 — Salühiyettear bir Mmenbadan bildirildiğine göre, Fran- &iz Hariciye Nazırı B. Bonnet İngiliz plânına Fransanın cevabını dün öğ leden sonra İngiliz Başvekiline bildir. miştir. Fransa, her türlü taarruzun âleyhinde olan bu plânı kayıtsız ve şartsız olarak kabul etmektedir, Fransanın bundan evvelki . taah- hütleri, Hollanda ve İsviçreye karşı bir taarruz vukuunda bemen yar- dımda bulunmasını icap ettirmekte- r, İngiltere ve Fransa, Romanyaya bir taarruz olursa lâkayıt kalmaya. caklatı hakkında Romanyaya kati teminat vermişlerdir. İngilterenin şimdiki halde bütün çalışması plânına Polonya ve Sovyet Rusyanın muvafakatlerini temin için- dir. Polonya, kendisine karşı İngiltere Devami 8 inci sahifede) İngiltere, müşterek bir beyanname neşrine hüzırlanırkeh, Belediye kooperatifinde yolsuz işler görüldü Mülkiye müfettişleri bu hususta etraflı tedkiklere başladılar Belediyede çalışan mül müfet- tişleri, muhasebe müdür! işlerin. den başka İktısad müdürlüğü mus. melelerile de çok yakından alâkadar olmaktadırlar, Iktasad müdürlüğündeki muamele- lerden bir kısmı evvelce belediye mü- fettişlerinden geçmiş, bir kısmıda şimdiye kadar hiçbir tahkikata tabi olmamıştı. Mülkiye müfettişleri bütün bu me- &eleleri ele alarak tetkiklerini derin- leşlirmektedirler. Bu arada bilhassa hamal işleri nazarı dikkati celbetmiş. tir. Hamal işlerinde bâzi yolsuzluk. lar olduğu ihbar edilmiş ve-bu ihbar üzerine bazı noktalar dikkate şayan görülmüştür. Burada hamalların bir iskeleden diğer bir iskeleye verilmeleri de me- suliyeti mucip görülmektedir, Meselâ çok kâr getiren bir iskelede çalışan bir hamal, kendisini himaye edecek hiç kimse olmadığından, pek az kâr getiren bu iskeleye verilmiş, - yerine açıktan biri getirilmiş. Bu nakil iş- lerinden dolayı para döndüğü, bu yüzden kırk, elli bin liralık bir sulis- timal yapıldığı iddiaediliyor. Bu hamal meselesi vaküle belediye müfettişleri tarafından tetkik edil (Devamı 8 nci sahifede) Almanya ile İtalya, aralarındaki birliğin sıkılığını, ve Almanyanın İtalyan metalibi- ne müzaheret edeceğini, ilân ediyorlar, Şimdi herkes büyük merakla, Müs- solininin pazar günü söyliyeceği nutku bekliyor. Bu nutuk, bütün dikkati ve tehlikeyi Orta Avrupadan Akdenize nakledebilir, Dikkatle r Pratik para İki buçuk liralik yeni kâğıd para- larımız çıkıyormuş. En kilçük vara- kanin beş liralık olması cidden man- tiki değildi; madeniler, cepte birikir- se rahatsızlık veriyordu. Demek pra- | Hiklik ciheti düşünülmüş, Bu iki bu | çukluklar o sebeple çıkarılıyor. Lâkin pratikliğe halel getiren, asıl nikeller ve gümüşler arasındaki ben- gerliktir. Evvelce de bunda israr et- tik, «Başka memleketlerde olduğu gibi, bizde de nikellerin ortasına Tü- nel fişi tarzında delik yapılabilir!» dedik, Tecrübe için kenarları yılan- kavi kuruşlar çıkarıldı, Pakat asil karışıklık, hele akşamları ve gecele- ri on kuruşlarla ellilikler arasında oluyor. Teker teker dikkalle bakıp ayırd etmek lâzım geliyor. Bütün ni- kelleri ylankavi “Kenark basmalı, şimdikileri piyasadan kaldırmalıdır. Ancük bundan sonra mantıki, pra- tik bir para serimiz var diyebiliriz, B. Hitler ve Alman kıtaları Memet şehrine girdiler Welefon: Başmuharrir: 20565 — Yam işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 IMebus namzetlistesi bugün ilân ediliyor Liste, Reisicümhur İsmet İnönü'nün beyan- namesile vilâyetlere ve matbuata verilecek İntihap sandıği yarın Üniversite konferans salonuna nak- lediliyor. Evvelki günkü toplantıda seçilen mebas nam- zedleri genel sekreterliğe bildirildi iş Ankarada toplanan müntehibisaniler: Yukarıda Ankara Valisi Partinin beyan. namesini okuyor, aşağıda toplantıda bulunan Meclis Reisi, Başvekil ve Vekiller Ankara 23 (A-A.) — C. M, Partisi divanı yarın 24/3/9389 saat 9,30 da Büyük Millet * Meclisinde, Riyaseti: cümhur salonunda toplanacak ve partinin mebus namzedleri hakkın- da son karar verilecektir. Namzed listesi Cümhuriyet Halk Partisinin değişmez Genel Başkanı Mim Şef İnönünün beyannamesile yarın ak- şam vilâyetlere ve matbünta verilece- İ Zi gibi radyoda da okuracaktır. Mebus seçimi evvelee bildirildiği üzere 26/3/939 pazar sabahı başlayıp akşamı bilecektir. İntihap sandığı yarın Üni- versite konferans salonuna naklediliyor İstanbuldan mebus namzedi ola- (Devamı 8 inci sahifede) rak gösterilecek zevat hakkında mün- Hitler - Mussolini mülâkatı Yakında Viyanada görüşe- cekleri bildiriliyor Londra 23 — Daily Herald gazete si, Berlin muhabirlerinden aldığı ha- bezlere atfen B. Hitler ile B. Mussoli- ni'nin yakında Viyanada görüşecek- lerini yazıyor. İtalya 918 kur'a efradını mayısta silâh altına çağıracak Roma 23 — Mayısta mutad tarih- te 1918 tevellütlü kura efradı silâh altına çağırılacaktır. La Vontaine'in asri hikâyeleri: (3) Bir kaç arkadaş komşuları- | hin baskınından kurtulmak in çare arıyorlardı... ... İçlerinden biri dedi ki: «Boynuna bir çıngırak taka- lum, gelirken sesini işitir, icâr ... Bu teklif çok hoşa gitti, herkes birbirini “tebrik etti... ... Ve derhal, lardan duyulabilecek, sulh dal- lerile süslü bir çıngırak teda- ". ağtitiler sesi tâ uzak- sele çıktı çıngırağı «Hangi ... Fakat ortaya yeni bir mo- kabadayı komşunun boynü- ... Buna kimse cevap vere- medi!,.