24 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Son dakika Macar Hariciye Nazırının Rumen - Macar münasebatına dair beyanatı Karpat Rusyasının işgali Romanya aleyhine müteveccih değildir. Fakat Macar ordusuna sebebsiz bir hücum harbi intaç edecektir Paris 24 Mâcâr Hariciye nazırı kont Csaky Macar meclisinde yaptığı beyanatta, orta Avrupada cereyan eden hâdiselerden bahsederek demiş- tir ki: — Karpat Rusyasını işgal ettiğimiz raman Yugoslavyanın hattı hareketi çok dürüst olduğunu kaydetmek iste- rim. Bilâkis Romanyanın çekingen va- | siyeti © şekilde idi ki, Karpat Ukray- | nasıhı her ne vasıta ile olursa olsun işgal etmek azmında bulunduğumuzu, Macarların önüne geçilmez bir kuv- vetle eski hududa doğru yürümekte bulunduğunu Bükreş Kabinesine bil. dirmeğe mecbur kaldık ve Rümenler tarafından hasmane bir harekete gi- Tişilmedikçe (Obu (hareketin o Ro- manya aleyhine müteveccih olmadı- Italyada Fransa ile anlaş- ma temayülü mü var? İngiliz gazeteleri, Italyan Kıralının mutedil nutkuna çok ehemmiyet veriyorlar, Roma gazeteleri de mutedil Londra 24 — İngiliz gazeteleri, dünkü İtalyan meclisinin açılışı mü- nasebetile kıral Viktor Emanuelin irad ettiği nutka büyük bir ehemmi- yet vermekte ve İtalya kıralının Fran- 87 - İtalyan ihtilâfı hakkında kul landığı mutedil lisanı tebarüz ettir. mektedir. » Roma 24 — Giornale d'İtalia gaze- tesi, İtalya kıralının nutkunu tef- sir ederken, kıralın kendi imparator- #uğunu kıymetlendirmek için İtalya- nın sulh arzuları hakkında verdiği teminatı tebarüz ettiriyor. Lavoro Faşista gazetesi, İtalyan kıralının Fransız - İtalyan ihtilâfı hakkındaki sözlerini kaydettikten | #önra diyor ki: eKiralın bu sözlerin- deh sonra Fransa hükümeti İtalya Be ihtilâflarını ne suretle halledebi- leceğini öğrenmiştir.» İtalyan kıralının nutku Roma 23 — Yeni İtalyan meclisi kralın bir nutkile açılmıştır. Kralın bir lisan kullanıyorlar nufkunda, Alman - İtalyan mukare- metinden, Berlin « Roma mihverinin lüzumundan, Romanya, Macaristan, Polonya, İsviçre, Yugoslavya, Arna- vudluk ile dostane münasebetler ida- me edildiğinden, Habeş muharebesi esnasmda zecri tedbirler dolayısile İngiliz - İtalyan o münasebetlerinde hasıl olan soğukluğun geçtiğinden bahsedilmekte; «Fransa ile aramız- daki ihtilâf geçen sene eylülde verdi- ğimiz nota ile birliktee denilmekte- dir. Bu nota Lâval ve Mussolini tara- fından imza edilen 935 Fransız - İtal- yan anlaşmasının feshedildiğine da- irdir. Nutukta, İtalyanın sulh İstediği, fakat kuvvetli olmak lâzımgeldiği be- yan ile «Afrika harbi bize birçok mas- raflar tahmil etti. Fakat halk bunu memnuniyetle kabul etti> denilmek- Nutkun mutedil lisanı dikkati cel- betiniştir. Macarlar, Slovak toprağına tecavüz ettiler Paris 24 — Bratislavadan gelen ha- berlere göre Macar kıtaalı, Karpat Uk- Taynası cihetinden dün Slovak hudu- Gunu geçerek üç Slovak kasabasını İş- gal etmişlerdir. Bu haber üzerine Slo- vak hükümeti Macaristana bir nota verörek bu tecavüzü protesto etmiş bir kaç saat içinde cevap verilmesini iste. miştir, Söylendiğine göre, Slovakya Ma. carların bu tecavüzü üzerine Alman- yadan himaye istemiştir. Macaristanın cevabi Londra 24 — Macar Hariciye Na xirı kont Csaky Slovakyanın protesto notasına cevap vermiştir. Macariş- tan, bu cevabında hâdise hakkında tahkikat yapacağını vadetmekte, fa» kat iki memleket arasında hudud hat- tı kati surette tesbit edilmediği cihet- Je, tarafeyn kumandanları arâsında ihtilâf çıkmış olması muhtemel bu- Yunduğunu ilâve etmektedir. Pragtan gelen haberlere göre Macar kıtanlı Slovakya dahilinde ileri hare- ketlerine devâm ediyorlar. Macarlar Slovakya dahilinde 10 mii ilerilemişler- dir, Slovaklar, mukavemet gösterdik- ieri cihetle, iki taraf arasında hafif “çarpışmalar oluyor, Macarların ileri ediyor. Söylendiğine göre Berlin mahafili bu hâdiseyi âdi bir hudud vakası ola- rak telâkki ediyorlar, Alman - Slovak himaye muahedesi Londra 24 — Berlinden gelen ha- berlere göre Alman « Slovak himayesi muahedesi dün imzalanmıştır. Bu mü- ahede mucibince Slovakya, dahilinde, Çekaydan daha muhtar bir idareye malik olacak, Harici siyaset bakımın. dan Almanyaya bağlı bulunacaktır. Almanya Slovakya dahilinde askeri üsler kuracaktır. Muahedenin müd- deti 25 senedir. Belçika İngiltereye altin gönderiyor Londra 23 — Gazeteler, Belçikadan İngiltereye tayyare ile külliyetli mik- darda altın gönderildiğini yazıyor ve Belçika altınlarını emniyet altına al mak istediği cihetle, bugünlerde yeni altın sevkiyatı yapılacağını ilâve edi. yorlar, Deyli Herald, İsviçre ile Hollanda- | nm altın ihtiyat akçelerinden mü- | him bir kasmını Londraya ve Nevyorka ğını ilâve ettik. Böyle bir hareket vu- kuunda Macar ordusunun battı ha- reketi pek kati olacağım da saklama» dık. Macar askerlerine sebepsiz bir hü- cum, harbi intaç edecektir. Komanya- mn son günlerde bilâsebep bazı âskeri tedbirler aldığını da kaydetmek icap eder.» Makineye verilirken Madrid teslim olmağa razı olmuş Londra 24 — Burgesta bulunan İtalyan gazctecilerinin verdiği haber- lere göre Madrid hükümeti bilâkaydu- Şart Frankoya teslim olmağa razı ol- muştur. Müzakere bütün gece devam etmiştir. Fakat bu haber başka bir membadan henüz teyid edilmemiştir. B, Lebrun bugün Londradan dönüyor Londra 23 (A A.) —B. Lebrunün Avam Kamerasını ziyareti esnasmda meclis reisi Fransızlarla İngilizlerin bizzat kendi yurdlarına olan aşkları- nun iki milleti elele yürütmekten men» in iki milletin, adalet ve ürriyet, ve terakkli müda- faaya her zamandan ziyade âmade bulunduklarını bildirmiştir. Paris 24 — Fransız Reisicümhuru bugün öğleden sonra Londradan Pa- rise dönüyor, Bu münasebetle Paris şehri bu gece tenvir edilecektir. 25 kuruş yüzünden feci bir cinayet Dün akşam üzeri, Beyoğlunda Mektep sokağında. bir cinayet ol- muştur, Burada bir emlâk yazıhanesinde oturan Vasile seyyar basmacı Faik 25 kuruş borçludur. Faik ile Vasil bu 25 kuruş alacak meselesinden kavga» ya tuluşmuşlardır. Kâvag âz zaman- dan büyüyerek Faik bıçakla Vasili göğüs ve kamından yaralamıştır, Faik vakayı müteakip kaçmış ise de az sonra yakalanmış, yaralı Vasi, Beyoğlu hastanesine yatırılmışsa da kısa bir zaman sonra ölmüştür. Tahkikata nöbetçi müddelumumisi E. Sadreddin el koymuştur. Katil bu- gün adliyeye verilecektir. Umumi müfettişlikler lâğv ediliyor mu? Ankaradan bazı sabah refiklerimize gelen haberlere göre hazırlanan yeni bir kanun projesinde mevcud dört umumi müfettişlik lâğvedilecek mer- kezleri İstanbul, Ankara, Erzurum, Adana, Samsun ve Elâzık olmak üze. re yedi umumi valilik ihdas edilecek. tir. Umumi müfettişlerden B. Abidin Özmen, general Kâzim Dirik ve B. Tahsin Üzerin mebus namzedi göste- rilecekleri de söylenmektedir, Hava kurumu başkanlığı B. Fuad Bulcanın hava kurumu başkanlığından istifa etmesi üzerine yerine rels muavini Erzurum mebu- Bir Alman gazetesi, Hitlerin Napoleona benzetilmesini gülünç buluyor Wolkischer Beobahter Almanyanın Romanya ile iktisadi teşriki mesai istediğini yazıyor Nazi siyasi büro şefi bir makalesinde: «Avrupanın Akde- nizde himayesini İtalyan milleti deruhte etmiştir.» diyor. Berlin 24 — Wolkiseher Beobahter gazetesi, Almanyanın siyasi faaliye- tinden bahsederek 1938 senesinden- beri hiç bir devletin tarihinde, Hit- ler kadar Avrupada bu derece derin tahavvüller vücude getiren muahe- deler akdetmediğini yazdıktan sonra diyor ki: — Garp gazetelerinin Eirtleri, Napoleo- nü benzetmeleri günlünçtür. Zira Na- poleon kılıçla onesene bile sürmiyen bir imparatorluk yaratmıştır. Halbuki Hitler dalma mantık dairesinde hareket etmiş- tir. İşte bu sebebden dolayıdır ki Alman- yanın akdetmiş olduğu muaheleder bu derece farklıdır. Çekya, cografi vaziyeti itibarile mahküm bulunuyordu. Bu mem- | ieket için Almanyaya ütihaktan başka çare kalmamıştı. Slovakya için vaziyet böyle değildir. Bu memleket Üzerinde bir himaye kâfidir. En nihayet Lituanya ve Romanya gibi komşu memleketlerde. Al- manyanın menfaatleri, sıkı bir teşriki mesaiden başka bir şey icab ettirmez. Almanyanın ültimatom verdiği m devam edebilir. Maamafih , Londrada da yavaş yavaş akıl det ediyor. Bu son günlerin belerini unutmıyalım ve demokresi- ; beklenebileceğini biletim asi büro şefinin bir makalesi Berlin 23 (A.A.) — Alfred Rosem- berg, İngiliz - Almân münasebatı hak- kında yazdığı bir makalede, Alman- yanın Çekoslovakyaya karşı yaptığı hareketi İngiltereye karşı şiddetli i i | hücumlarla muhik göstermeğe çalış- maktadır. Rosemberg, bütün olanların Versa- illes muahedesi ile Almanyaya kı yapılan haksızlığın kısmen tamirin- den ibaret olduğunu yazıyor ve Al- man - Çek ihtlâflında İngilterenin kendisiyle istişare talebine hakkı ola- muyacağını kaydediyor. Muharrir bin senedenberi Boh yanm Alman hayat sahasında bul duğunu “kaydettikten sonra Al Çek ve İngiliz - Irlanda münasebi arasında bir mukayese yapıyor ve man Çek münasebatının çok daha eski zamanlara Frederic Barberguss9 zamanlarına çıktığını ilâve ediyor Rosemberg diyor ki: «Almanyanın vazifesi, Avrupada büyük Sakson im- paratorluğu zamanmdanberi kendisine terettüb eden misyonu başarmak ve kendi kanını müdafaa etmektir. Şu farkla ki, bugünkü Almanyanın kuv- veti Alp dağlarından öteye imtidad etmiyor, oralarda İtalyan milleti Av- rupanın Akdenizdeki himayesini biz- zat kendisi deruhte etmiş bulunu-, yor.» Rosemberg, kaderin tanzim etmiş olduğu bir işte İngilterenin mümasil bir hak iddia edemiyeceğini yazarak makalesini bitiriyor. B, Hitler ve Alman kıtaları dün Memel Şehrine girdiler Almanya, Lituanyaya Memeli lima- nında bir serbes mıntaka veriyor B. Hitler, bir nutuk irad ederek halka «kendi mukadde- ratı hakkında karar vermeğe hazır kuvvetli Almanyaya dönüyorsunuz» dedi Berlin 23 — Alman kıtaatı bu sabah saat sekizde Memele girmiş, B. Hitler de saat 9,30 da Alman filosile oraya varmıştır, B. Hitlerin nutku Berlin 23 — B. Hitler, Memel tiyatrosu önüne saat 14,20 de gelmiş ve tiyatronun balkonundan kendisini alkışhyan kesif halk kütlesini selâm- Jayarak sekiz dakika süren kısa bir nutuk irad etmiştir. B. Hitler: — Sizleri ecdadınızın toprağına yeniden ulaştırıyorum. O toprak ki, onu ne siz unullunuz, nede o sizi unuttu.. Sizler, zayıf bir Almanya tarafn- dan terkolundunuz. Ve şimdi, kendi 'mukadderatı hakkında karar verme ye hazır kuvvetli bir Almanyaya dö- nüyorsunuz. Dünyanın belki de ho- şuna gitmiyecek, fakat şunu söyle- mek mecburiyetindeyim ki, bu yeni Almanya, seksen milyon nüfusludur, Bu keyfiyeti sizler, bizzat Almanya. nın ortasında yaşayan diğer Alman. lardan daha iyi anlarsınız, Anlaşma imza edildi Berlin 23 (A.A.) — Memelin Alman- yaya avdeti hakkındaki Alman - Litu- anya muahedesini Alman Hariciye Nazırı Ribbentrop ile Lituanya Hari. ciye Nazırı Urbsys imzalamıştır. Bu mushedeye göre, Memelde Litu- Anya için bir serbes liman mıntakası ayrılmaktadır. Bu serbes liman için bir şirket teşkil edilecektir. Bu şirketin sermayesinin büyük bir kısmı Lituan- ya tarafından tesviye olunacak ve 1i- mandaki serbes mıntakaya ayrılacak arazi 99 sene müddetle Lituanyaya kis ralanacaktır. Almanyanın liman tesi. satı ve havuzlar üzerindeki hukuku hükümranisi bu kira müddetince de Her Iki taraf biribirine karşı şiddet hareketlerinde bulunmamağı ve başka bir devlet tarafından da bunlardan bi- rine karşı tecavüz yapılmasına müsa. ade etmemeği taahhüt ediyorlar. Alman polis teşkilâtı reisi Memele gitti Londra 23 (A.A.) — Reuter ajansı. nın Berlinden öğrendiğine göre, Alman polis teşkilâtı reisi Himmler, dün ak- şam Memele gelmiştir. Memelde tevkifler Varşova 23 (A.A.) — Kurjer War- zavski gazetesine göre, Memel'de tev- kifata girişen nazi teşekkülleri geçen- lerdo Memel'deki Litvanya ticaret enstitüsü rektörlüğüne tayin edilmiş olan eski Litvanya Başvekili ve Hari- ciye Nazırı B. Galvanauskas'ı tevkif etmişlerdir. Mareşal Peten bugün iti- madnamesini veriyor Burgos 24 — Mareşal Peten dün bu« raya gelmiştir. Bugün “Frankoya iti- madnamesini verecektir, (AKŞAM) ın yeni müsabakası: 30 arkadaş 300000 lira kazandı ! « Tafsilâtı bugün 5 inci sahifede