11 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Nisan 1939 Dün Geceki ve Bu Sahahki XEfaberler Son dakika İngiltere Yunanistanın tamamiyetini garanti ettiğini öbür gün ilân edecek İtalya ile Almanya, Bulgaristanın metalibini terviç edeceklermiş Paris 11 — Londradan bildirildiği. me göre İngilterenir Akdenizde - filo- sunda mühim bazı tedbirler alınmış- tır. Paskalya yortularını 'Tanca lima- nında geçirmekte olan Cebelütlarık üssü bahrisine mensup İngiliz bahriye zabitleri, gemilerine davet edilmişler- dir. İngiliz harp gemilerinde mezüni- *yetler kaldırılmıştır. İtalyan limanla« rında bulunmakta olan bütün İngiliz harp gemileri derhal oradan ayrılmak emrini almışlardır. Bu İngiliz harp ge- mileri ya İngiliz ve yahud Fransız üssü. bahrilerine varmışlardır. Lavalet ile Sicilya arasında hava seferleri tatil edilmiştir. İngilterenim Akdeniz filosu şu harp gemilerinden mürekkeptir; Barham, Varspayt; Royal ok. Malaya zırhhlarile Devonşayır Şaseks, York- şayır kruvazörlerile 60 torpido, 20 tah- telbahirden mürekkeptir. Bundan başka Cebelüttarıkta 30 torpil tarayıcı gemi vardır. mak üzere düna Maltada sahil ve tayyare - müdafaa bataryaları, en- dahia hazır bir vaziyeile bulundu- rulmuşlardır. Londra 11 — İngiliz kabinesi, ya- rın sabah toplanarak 'B. Chamber- Isin'in Avam Kamarasında ve Lord Halifaks'ın Lordlar kamarasında ya“ pacakları beyanalı gözden geçire- Cektir. Siyasi mehafilde beyan edildiğine göre hükümet, bu beyanatta İngilte- renin, Yunan!stanın mülki tamami. yet ve istiklâline tecavüz edilmesine müsaade etmiyeceğini ilân edecektir. Atina 11 —, Gazeteler, İngilterenin “Yunanistana verdiği garantiyi bu sa- bah neşredeceklerdir. Romanya ile müzakere iyi safhada Londra li — Press Associâtiona göre İngiltere ile Romanya arasında Londra 11 — Bir ihtiyati tedbir ol. | garanti paktı müzakereleri memnu- niyete şayan bir şekilde devam ediyor, İtalya ile Almanya ve Bulgar metalibi Londra 1i — Times gazetesi Roma muhabirinin iş'arına göre İtalya ile Almanya birkaç heftaya kadar faali. yetilerini Bulgaristan üzerinde teksif edecekler ve Yunan toprağı arasında Akdenizde. Bulgaristana bir mahreç verilmesine, Romanyanın Dobriceyi iade etmesine dair olan Bulgar talep- lerini terviç edeceklerdir. Bulgar Başvekili Berline gidecek Bükreş 10 (A.A.) — (Röyter) — Hitlerin doğumunun ellinci yıldönü. mü şenliklerine iştirak etmek için ayın 18 inde Berline mühim bir Bul- gar heyeti gidecektir. Zannedildiğine göre bu heyet baş- vekil Köseivanot ile Harbiye, Maliye, 'Ticaret nazırlarından ve yüksek rüt- beli zabitlerden mürekkep olacaktır. İtalya 200,000 askeri silâh altına çağırdı Italya, Korfu adasını Ingilterenin işgaline müsaade etmiyecek Londra 1i — Revter ajansı Roma- dan öğreniyor: İtalya hükümeti, 1905 ve diğer bazı sınıflara takriben 200,000 asker toplanacaktır. İtalya hali hazırda 950 bin kişilik bir kuvveti silâh altında bulundur. maktadır, İtalya mahafilinde bu . davetin, Arnavutluğa gönderilen efradın ye- rine yenilerini göndermekle alâkadar bulunduğunu beyan ediyorlar. Roma 10 — İtalyan gazeteleri, de- mokrasi devletlerinin, totaliter dev- letlerin devamlı faaliyeti hakkın da kararsızlığından bahsedişor. Armavutlukte, İtalyan harekâtının mevzii bir çerçive dahilinde inkişaf edeceğini bilmek güçtür, İtalyanm Arnavutlukta ssrfetmek- HollandaRotterdam lima- a e tebarüz ettirilmektedir. İtalyanın bundan maksadı, daha serbes bir su- rette Akdeniz. ve Afrika işlerine vakfı nefs etmek için Balkanlarda mevzilerini sağlamlaştırmaktır. İtal. yacaktır. İtalyan mahafilinin fikri- ne göre, İngiltere ile Yunanistan ara- sında Lehlerle akdedilen pakt gibi “bir paktın akdi kabil değildir. 'nını maynlarla kapadı 12 saat seyrlisefer kesildi, vukuunda seller Londra 10 (A.A) — Daliy Express Amsterdamdan vuku bu- lan istihbaratına göre, hüdud civa- rındaki mıntakalar, Alman hududun- dan itibaren, elli kilometre bir derin- ikte askeri kontrol altında bulunu- yor, Barajlar, birkaç saat içinde Hol- landanin üçte birini su altında bıra- kacak bir şekilde hazırlanmışır. Paris 1i — Hollânda dün fevkalâ- de müdafaa tedbirleri almış, bir çok askerler. silâh altına o çağınlmıştır. Hollandanm Kan şehrinde dün 12 saat seyrüsefer kesilmiştir. Rotter- dam limanına mâynler konulmuş, alen tecavüz ciwara Bava inde bur emi Vekiller heyeti toplandı Ankara 10 (Telefonla) — Vekiller een bugün Başvekil B, Refik Say- damın. başkanlığında Başvekâlet bi- nasında toplanmıştır. İstanbuldan dö- nen Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğ- Yu da toplantıya iştirak etmiştir. Ha- rlielye Vekilimizin İstanbulda Roman- ya Hariciye Nazırı B, Gafenko ile yap- tığı mülâkat etrafında izahat verdiği tahmin olunuyor. B. Ali Çetinkaya şehrimize gelecek Muhabere ve-Münakalât Vekili E. Ali Çetinkayanın pek yakında şehri- mize geleceği duyulmuştur. B. Al Çetinkaya bu defaki gelişinde yeni Vekâlete bağlanan müesseselerde ve bilhassa Denizbankta tedkikatta bu- Junacaktır. Doktor Goebbes yarın geliyor Bir müddet istirahat etmek için Ma. caristan, Yunanistan ve Rados tariki- le Mısıra gitmiş olan Almanya Pro. paganda nazırı doktor Föbbels yarın tayyar ile Radostan İstanbula gelecek- tir. Doktor Gobbelsin bu ziyareti tama- maile hususi bir mahiyeti haizdir, Cu. mia günü tayyare ile Berline hareket edecektir. Maarif müdürü Anka- radan geldi Maarif Vekâletile temas etmek Üze“ Te Ankaraya giden Maarif müdürü B. karşı fevkalâde müdafaa tedbirleri Tevfik Kut şehrimize dönmüştür. .alınmağa devam edilmektedir. SEE Bakaryalırı o Modul mü Dahiliye Vekilinin teşekkürleri hafazasına mensub efrad siâlh ak tans, Bu münasebetle neşredilen bir tebliğde bu davetin, son hadiselerin doğrudan doğruya bir neticesi olmâr dığı. fakat Avrupadaki umumi vazi- Ankara 10 (A.A) — Dahiliye Ve kili B. Falk Öztrak, tekrar Dahiliye Vekiletine teyini münasebetile gerek bizzat ve gerek telgraf ve mektupla tebrikte bulunmak suretile kendileri- ni taltif eden arkadaşlarına teşek- kürlerinin iblâğına Anadolu ajansını tavsit buyurmuşlardır. Franco mihver devletle- Akdeniz Ingiliz filosunun faaliyeti | rile gizli bir ittifak yaptı manti deniz ve hava üslerini 18 ay müddetle Imanya ve İtalyanın erarine veriyor Paris 10 (A.A.) — Ocuvre gazetesi, "1 nisan»tarihiniğe Burgosda Japonya, Almanya, İtalya ve İspanya arasında gizli bir askeri misak imza edilmiş ol- duğunu bildirmektedir, Bu askeri it- tifak komintem aleyhindeki misakın tevsii demektir. Fakat heran resmen tekzip edilebilecek şekilde kaleme alınmıştır. İspanya, bütün deniz ve hava üsle- rini 18 ay müddetle tahkim edilmek üzere mihverin emrine #made kik maktadır. Mihver devletleri, İspanyol ordusunu talim etmek işin! üzerlerine alacaklardır, İspanyol ordusu müsavi mikdarda Alman, İtalyan, Japon ve İspanyol zabitlerinden mürekkep bir tanzim komisyonu tarafndan kontrol edilecektir, General Franco, icabında bu komisyonun hakemi olacaktır. Mihver devletleri Pirenelerin geri- sinde müstahken bir mıntaka teşki- Mne matuf olan Göring plânının ic Tası ye birçok sevkulceyş üsleri iMhdast için zaruri olan masrafları ihtiyar et- meği taahhüd . eylemektedirler. Al manya, İtalya ve Japonyanın İspân- yanın âraziye ait bütün mMutalebâtma müzaheret edecekleri söylenmekte ve 'bu arazinin Cebelüttarık ile Fransız Fası olduğu rivayet edilmektedir. Paris 10 (A.A) — Bayan Tabois, Ouvre gazetesinde şöyle yazıyor: General Frankonun heyecan uy dıracak şekilde Madride girmesinden bilistifade bir nutuk irad ederek ye- ni İspanyol eriperyalişminin ama hatlarıni bildirmesi muhtemeldir. Her halde İspanyanın bütün askeri kuv- vetlerini İfa'ya ve Almanyanın Ak- denizdeki iddialarına müzaharet et- mekte kullanacağı Romada iddia edilmektedir. Londra ve Paristeki Almanlar geri mi çağırıldı Bir Fransız gazetesinin buna dair verdiği haber tekzib edildi Paris.10 (A.A.) — Ocuvre gazete- sinde madam Tabouis yazıyor: Al manyanın Paris ve Londra #efirleri ve konsolosları, bu iki hükümet mer- kezinde mümkün olduğu kadar az Alman bulunması için mevcudiyet. lerine şiddetle ihtiyaç görülmeyen memurlarını biran evvel memlekete göndermek emrini almışlardır. Paris 10 (AA) — Pariste mev- cudiyetleri elzem addedimeyen Al man sefâret ve konsoloshanesi me- murlarının Almanyaya çağrıldıkları- na dair bu sabah bir Fransız gazetesi tarafından verilen haberleri Alman- ya sefareti kati surette tekzib etmiş- tir. Londra 10 (A.A) — Mevcuöiyet leri elzem addeğilmeyen memurların Berline iade elilmesi hakkında Al manyanın Paris ve Londra elçilik ve konsolosluklarına talimat verildiğine dair verilen haber Alman sefareti ta- rafından katiyetle tekzib edilmekte- dir, B. Mussolini Tiran seyahatini geri bıraktı Görice ve Berat işgal edildi Roma 10 (AA) — İyi malâmat alan mahafile nazaran Mussolini, ma ettiği söylenmektedir. İtalya kıralı, Arnavutluk kıralı ilân bugün bir nutuk söylemek üzere gi- | edilecek ve Tirana bir valli umumi gönderilecektir. deceği Tiran seyahatinden vazgeç- miştir. bu seyahatten yalnız hava şartları değli, ayni zamanda muhtelif ecne- bi payitahtlarnda İtalyanın Arna- vulluktaki hareketi üzerine yapıl makta olan görüşmelerin neticeleri- ni beklemek arzusunda olması dola- yısile vazgeçmiş olduğunu beyan ete mektedirler. İtalyanlar Beratı işgal ettiler 'Tirana 10 (AA.) — Berat şehri dün İtayan kıtaları tarafından işgal edilmiştir. General Guzzoni dün Draç'a gitmiştir. Görice 10 (AA) — yanın, askeri kuvvetlerinin işgal et- miş olduğu memleketi kayıt ve şart- sız ilhak etmek niyetinde olması ih- timali gitgide kuvvet bulmaktadır. Bu bapta bu sabah Chigi sarayın- dari çıkarılmış olan bir mektubun neşri mânidar görülmektedir. Bu mektupta “Tiran “eşrafı Arnavutluk tacını kral Viktor Emanuel'e teklif etmektedirler. Her şeyin Habeşista- nın fethi sırasında olduğu gibi cere- Kıral Zogo Türkiyeye gelmek istiyor Atina 11 — Kıral Zogo İle kıraliçe ve eski Arnavut nazırlar, hâlen Yu- nanistanda bulunuyorlar, Öğrenildi- ğine göre kıral Zogo, Türkiyeye git- mek için müsaade. müsaade istemiştir. İtalyan | 'metalibi Debre 10 (A.A) — Bir Arnavut devlet adamı Havas ajansı muhabiri- ne Kıral Zogo'nun reddettiği İtalyan metalibatı hakkında izahat vermiş- tir. Bu metalibat mağlüp Arnavutlu- ğa İtalyanm nasıl bir âkibet hazırla- dığı hakkında bir İlkir vermeğe kâ- fidir, 1 — İtalyan kıtalarının her an ve Arnavutluğun her noktasına ihraç edilebitmesi, 2 — Arnavutluğun bütün istik- kâmları, lmanları, muhtelif tesisatı üzerinde İtalyanın askeri kontrolü, 3 — Amsavutlukta ikamet 'eden İtalyanlara mebus venanr olmak hakları da dahil olmak üzere Arna- yutların bütün haklarının verilmesi, 4 — Arnavutluk Hariciye nezare- tinin ilgasile Arnavutluğun hariçte İtalya tarafından temsili, 5 — Amavutluk nezaretlerine İtal. yan genel sekreterlerinin tayini, 6 — Tirandaki İtalyan elçisinin Arnavutluk Kabinesine dahil olması ve Arnavutluğun Roma elçisinin de faşist Kabinesi erkânından olması, .—