24 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Eer ği Son dakika İnsiliz- Sovyet itilâfı Lord Halifaks ile B. Maiski bir prensip itilâfına vardılar Paris 24 — Cenevredeki Matin mu- habiri bildiriyor: Lord Halifax ile , Bövyet sefiri B. Maiski, İngiltere ile Govyet Rusya arasında bir anlaşma «kdi için Fransa tarafından vukubu- Jan şu teklifte prensip itibarile muta- bik kalmışlardır: 1 — Pransa; Rusya ve İngiltere kar- gilikli bir yardım paktı aktedecekler- dir. Bu pakt mucibince üç âkid mem- Jeketten biri direkt bir tecavüze uğ- Tarsa diğerleri kendisine yardım ede- eeklerdir. 2 — Sovyet Rusya, Polonya ile Ro- manyaya İngiltere ve Fransâ gibi gâ- ranti verecektir. Mamafih Varşova ile Bükreş hükümetleri bu garantinin şekillerini tayin için Moskova ile mü- zakereye girişeceklerdir. Lord Halifax ile B. Maiski bu pre sip anlaşmasını hükümetlerinin tas- vibine arzedeceklerdir. Londra 24 — Bugünkü kabine içti- maı, münhasıran Sovyet - İngiliz müzakerelerine tahsis edilmek Üzere ruznameye dahil bütün meseleler dün tedkik edilmiştir. Kabine, Lord Ha- lifax'm izahatını dinledikten sonra kati kararını verecektir. Cenevre 24 — Bonnet - Maiski mü- lâkatı, Cenevre müzakerelerini çok kolaylaştırmıştır. İngiliz - Sovyet mü- zakerelerinin ademi muvaffakiyete uğraması tamamile bertaraf edilmiş- tir. Lord Halifax, İngiitere - Fransa - Rusya arasında tedafül bir pakt ak- di lüzumunu kabine arkadaşları nez- dinde hararetle müdafaa edecektir. Almanyadan Danzige 20 bin kişi gidiyor Polonya sakin, fakat aldı. Danzig âyanından teminat istiyor | Danzig 23 (AA) Nazi hücum ! kotalarına mensup 20 bin kişi şark | mmtakası spor şampiyonluk müsaba- kalarım yapmak üzere 9 haziranda Danzig'e gelecektir. Bu münasebetle Förster ve Lutze birer nutuk söyliyeceklerdir. Polonya sakin, fakat azımkâr! Varşova 23 (A-A.) — Danzig #eleri matbuatı meşgul) elmeğe İ etmektedir. Matbuat, bu hi İ kârşınnda bükümetin ve Leh efkör umumiyesinin sakin, âynl zamanda azimkârane olan hattı hareketine | işaret eylemektedir. | Dobry Wleczor gazetesi diyor ki: «Serbes şehrin Âyan Meclisi vazih ve | sarih bir cevab vererek nizart ve âsa- yişi temin için ne gibi garantiler ve- Tebileceğini bildirmelidr. Bu garanti- derin istikbalde büyük bir ehemmiye- . ti olacaktır.» Gazete, son taşkınlıkların hariçten gelen ilhamla yapılmış olmasını muh- temel addeylemektedir. Hâdiseleri de- ğiştirerek tefsir eden ve mesuliyeti Polonyaya yükleten Danzig ve Alman gazetelerinin neşriyatı bu tahminin pek de yanlış olmadığını göstermek- tedir, Polonyanın Londra sefiri Varşovaya gidiyor Londra 23 (A.A.) — Beynelmilel Yaziyet hakkında izahat vermek Üzere davet edilen Polonyanın Londra sefiri Raczinski, tayyare ile KE has yeket etmiştir. Sefir, Perşembe günü İL aniaya av det ettiği zaman Polonya hükümeti- nin İngiltere ile Sovyetler Birliği ara- sında mütekabil bir yardım paktı akdedilmesine muteriz olmadığını bik Gireceği tahmin edilmektedir. Diğer cihetten iyi haber alan mıah- fillerde söylendiğine göre Polonya, Mitvanyanın istiklâlini o muhafaza etmesi keyfiyetinin hayati bir zaru- ret olduğunu ilân edecektir, Raczinski, Polonya Hariciyo Nazıri de telefonla görüşemiyeceği için Var- gövaya gitmektedir. Çünkü hatlar Alman topraklarından geçtiği için mühaverenin Berlinden dinlenmesi mümkündür, Sefir ile Hariciye Nazirı Beck ara- #ında yapılacak görüşmeler esnasında #efire hinihacette İngiltere hüküme- tine bildirilmek üzere Danzigde cere- yan den Son hâdiseler hakında tafsi- Yt verilecektir, Filhakika Polonya hükümeti, iti- Belle hareket ettiğinden şüphe edil memesini arzu etmekte ve Lord Hali- fax'a Varşovadaki İngiliz sefaretine üye malümatı teos eiek üzere | münasebetlerde şimdilik hiçbi azimkâr bir vaziyet Diğer cihetten söylendiğine göre sefir, Polonya hükümetinin Milletler | Cemiyetinin Danzig rejimi yerine ne gibi yeni bir statü ikame edilmesini istediğini Londra hükümetine bildir- mesi muhtemeldr, Milletler Cemiyetinin kararı Cenevre 23 ÇA — Milletler ce- miyetinin De tesi, serbes hir ile Mi şe. şiklik yapmamağa karar vermiştir. Ko-! mite, serbes şehirdeki Milletler Cemi | yetinin yüksek komiseri İsviçreli Burekhardt'dan Danzige dönerek ser- İ besşehrin vaziyeti hakkında bir rapor tanzim etmesini taleb etmeğe karar Yeişiir. B. Potemkin Rigayı ziyaret edeceği doğru değil | | | Riga 23 (A.A.) — Hariciye Nezare- t!, B. Potemkin'in Rigayı ziyareti için halen iki memleket arasında görüş- melerde bulunulduğunu kati surette tekzib etmiş, fakat Moskova'nın bu mesele etrafında müzakereler açması- nın ibtimal haricinde olmadığını da ilâve etmiştir. İ İki çoban Aydın - Bayındır yolunda bir genci soydular İzmir 23 (Telefonla) -——- Aydından yaya olarak Bayındıra gelmekte olan Mehmed Yenier adında bir genç Tire- nin Kaplan köyü civarında bir su ba- şında istirahat ederken ellerinde bal- ta ve ip bulunan iki çopan yanına 80- kulmuş, tehdidle 32 lirasını ve taban- casını almışlardır. Bu suçu işleyen ç0- ban Veli ve Mustafa Sarı, jandarma- lar tarafından yakalanarak adliyeye verilmişlerdir. Halkevleri müfettişlerinin adedi arttırılıyor Ankara 23 (Telefonla) Halk Partisi, Halkevleri müfettişlerinin adedini artırmağı kararlaştırmıştar, Haber verildiğine göre, eski Kütahya mebusu B. Naşid Hakkı yeniden ih- das edilecek Halkevleri müfettişlikle- rinden birine tayin edilecektir, Yunanistanda (o seferberlik haberi doğru değil Atina 23 (AA) — Atina ajansı tebliğ ediyor: Harbiye Nezareti, muh- telif sınıfların silâh altına çağırıldı- ğına dair çıkan haberlerin kafiye, mek el pir ip bağa Munzam tahsisatlar Daireler arasında ne nisbet- lerde taksim edilecek Ankara 23 (Akşam) — 1938 malt yıh muvazenei umumiye Kanununa bağl bazı daire bütçelerine munzam ve fevkalâde tahsista verilmesi ve bazı bütçelerde değişiklik “yapılması hak. kındaki kanun projesinin Büyük Mil. let Meclisince müzakere ve kabul edil. diği bildirilmişti. Bu kanunla bazı dairelere verilme. si Kkararlaştınlan munzam tahsisatın miktarı 1 milyon 94 bin küsür liradır. Bu paran muhtelif daireler arasında şu nisbetler dairesinde taksim edil mektedir. Jandarma kumandanlığına 327,764: ecnebi memleketlere çekile- cek telgraflar ve gönderilecek mektup- Jar ve paketler ve saire masrafı olarak Hariciye Vekâletine 76,000; New-York ve hükümetçe iştirakine karar verile- cek diğer sergiler masarifl için İkti. sad Vekâleline 300,000 ve devlet reisi. ne aid deniz vasıtalarının masrafları için 48,500, Milli Müdafaa Vekâletine 342,000 lira. Gene bu kanunla Maliye Vekâletine verilmesi tensip edilen 450 bin liralık fevkalâde tahsiastın 100 bin lirası en- temasyonal fuara ve 70 bin lirası ço- cuk hastanesine yardım olmak üze- re İzmir belediyesine, 30 bin lirası İs- tanbul Balıklı hastanesine yerilecek- tir. Geri kalan 250 bin lira ise Ankara- Melpiyetine HEraE çep Ikraz emre Japonların büyük zayiatı Bir hafta Içinde 13 bin ölü var Hong Kong 23 (A.A.) — 2 Mayıstan 10 Mayısa kadar bir hafta içinde Ja- | ponlar Şimal ve Merkezi Çinde asker ve subay olarak mişlerdir. Salâhiyettar omahafilden alınan malümata göre en kanlı muharebe- ler Hsiangyang'ın cenubunda ve Şang'ın şarkında 40 kilomterlik bir cephe üzerinde vuku bulmuştur. İşte Japonlar en ağır mağlübiyete burada uğramışlar ve harp sahasında 3000 ölü birakmışlardır. Şungking 23 (AA) — Hankov- Hslangyang demiryolu Üzerinde mü- him bir askeri nokta olan Sufşan İsti- kametinde ilerilemek istiyen tam mevcutlu bir Japon fırkası geri atıl- miştir. Japonlar bine yakın ölü ver. mişlerdir. Çin kuvvetleri, Han nehrinin sağ sahilinde mühim bir çok askeri nok- taları ele geçirmişlerdir. Bunların en mühimi Şunğsan'm 30 kilometre ce- nubunda bulunan Wami Cehi olup Hahkov - İşang demiryolunu ikiye edir, 13 bin kişi ölü ver- gi Göringin Alman -Italyan ittifakına dair bir nutku Alman - İtalyan paktı eski şekilde ütifak değil, ebedi bir birliktir Berlin 24 — Mareşal Göring, Ber- 7 lardır. Fakat revizisyon isterler. Bu lin civarında hava taaruzlarına kar- | revizisyon İtalyan ve Almanya ile #4 müdafaa mektebini açmış, ve bu | Fransa ve İngiltere arasında olmâli- müdafaa teşkilâtma 15 milyon Al manın dahil bulunduğunu kaydet- tlkten sonra Almanyanın sulh istedi- ğini söylemiş ve demiştir k — «Almanya silâhsız ve müdafaa- sız olduğu zaman kendisinden her şey alınabllirdi. Fakat bugün Alman- ya kendisini toplamış, kuvvetlen- miş ve silâhlı, kuvvetli başka bir mil- letle birleşmiştir. Alman ve İtalyan milletleri gençtirler, yaşamak. isti. yoriar, Alman - İtalyan paklı eski şekilde bir ittifek değil, ebedi bir birliktir.» Roma 24 — Gayda, Giornale d'İtaa gazetesinde yazdığı bir makalede di- yor ki: «Alman - İtalyan ittifakı, de- mokrasilere son bir ihtardır. Alman- ya ve İtalya, harbe ön ayak olmiyacak- dir.» Paris 23 (A.A.) — İtalyan - Alman ittifakının imzasmdan (bahseden Paris - Sor gazetesi, bunun, bâdisele- rin tacil ettiği kötü bir izidvaçtan iba* yet olduğunu yazıyor. İntransigeant gazetesi de, esasen mevcud vaziyette hiç bir değişiklik olmadığını “ancak “Almanyanın İtai- yan kuvvetlerini avucu içine aldığını tebarüz ettirmektedir. Kont Cianö İtalyaya döndü Berlin 23 (A.A.) — Italya Hariciye Nazırı Kont Ciano bugün sabah saat 11,20 de hususi bir trenle İtalyaya hareket edecektir. Tren, Münih, İnnsbrück ve Beremer hududunda kısa bir müddet tevak4uf Kral Zogunun tezkeresi Eylülde görüşülecek Milletler cemiyeti konseyinin ilk toplantı. sında müzakere edilen meseleler Cenevre 23 — Milletler Cemiyeti konseyi ilk hususi içtimaını dün saat 12 den 13.30 a kadar yapmşıtır, Arnavutluğun işgali sırasında kıral Zogu'nun Milletler Cemiyeti ogenel sekreterliğine gönderd tezkerenin âza devletlere tebliğine ve bu mesele- nin eylülde asamble toplantısında mevzuu bahsedilmesine karar verik miştir. Umumi toplantı Cenevre 23 Milletler © Ce- miyeti konseyi, Sovyet murahhası Maiskinin riyaseti altında yaptığı umumi toplantıda evvelâ Çinin mü- racaatı ile meşgul olmuştur. Çin murahhası Wellington Koo, Japonyanın Uzak Şarktaki genişle- mek siyasetini tenkid etmiş ve Ku- langsu'da büyük devletlerin muka- vemet hususunda gösterdikleri azmin nasıl gerginliği izale ettiğini ehemmi- ytele kaydeylemiştir. Welihgtön Koo, bu tedbirlerin pek mutedil olduğunu ve hiç bir tehlike- ye meydan vermediğini ilâve ederek demiştir ki: «Çin "asker! tedbirler istemiyor. O, kendi ihsan kaynaklarile kendi ken» disini müdafaaya azmetmiştir. Onun yegâne İstediği şey Milletler Cemi- yetinin ve âza devletlerin hiç değilse paktın yüklediği teahhüdlerden bir kısmını ifa etmeleridir.» Yeni Zelânda, Sovyetler Birliği ve Bolivya bu tekliflere müzaheret et- fakat Lord Helifax ve Bonnet in yeni tedbivlere müsaid ©i- madığın' söylemişlerdir, Müteakiben Konsey, Lord Halifax'ı » mesefesi va kisa nı dinler Finlândiya murahhası Holsti, Fire lândiyanın bir parçası olan An'and adalarınının bitaraflığını garanti icin icab eden tedbirlerin alınmasını kon- izâ | seyden talep etmek hususunda meiw- leketinin İsveç'le mutabık bulundu- günü söylemiştir. İngiliz ve Fransız Hariciye | Nazırlarının nutukları Cenevre 23 — Konseyin bugünkü toplantısında İngiliz ve Fransız Hari ciye Nazırları nutuk irad etmişler- dir, İngiliz Hariciye Nazırı, Milletler Cemiyeti idealinin -ahval ve şercit il€ değişemiyeceğin! söylemiştir. Fransiz Hariciye Nazıri eniniyclin Milletler Cemiyeti paktı çerçevesi içinde temin edilmemiş olmasına t€- essüf eylemiş, Lord Halifax'ın telroih eylediği o müzâkerelerin muhakkak olduğunu ve Milletler Cemiyetinin teşriki mesai ve muslihane korumak idealine tamamile uygun olduğunu söyliyerek sözlerini bitirmiştir. Bu nutuklardan sonra Milletler Cemiyeti konseyi bazı raporları mü- zakeresiz kabul etmiş ve Çin - Japon ihtilâfının enternasyonal cephesinin tedkikine devam için hafi ali celse akdeylemiştir. Pamuğa mukabil kauçuk Amerika ile İngiltere arasında anlaşma yapıldı Nevyork 23 (AA.) — Wall Street Joümal gazetesinin öğrendiğine gö- re harp ihtiyatı olmak üzere Ameri- ka ile İngiltere arasında it milyon bâlye pamukla 50 milyon dolarlık ka- uçuğun mübadelesi hususunda mu- vakkat bir anlaşma hasıl olmuştur: Bu anlaşma Haziran başlarında İn- giliz hükümdarlarının Amerikayı 2i- yaretleri esnasında resmen ilân edile- cektir. Kanada gençlerinin Türk gençlerine selâmı Ankara 23 Kanada genç- leri 2i mayıs Gençlik bayramlarını tesid ederken Türk gençliğine selâm- nı yollanışlardır. önde ci Bulgaristanda çekirge hücumu "Asker ve mektepliler müca- dele için seferber edildiler Sofya 23 CA) — Birkaç günden beri Bulgaristan şark ve cenup mıntâknları çekirge hücumuna uğ ramış bulunuyor. Bulut halinde ge Jen ve ekinlere inen bu muzır hayva Jâra karşı mücadele için asker ve mek tepliler seferber edilmiştir. Çekirgelerle birlikte ayni mıntak#” ya üç bin kadar da leylek akın etmiş” tir, Leylekler, İnsanların bu Âfete kar gı mücadelesine mühim surette yar” dım etmektedir. B. Refet Kutbay Ankara 23 (Akşam) — Eski Mu$ valisi B. Refet Kutbay'ın Birinci Umur mi Müfettişlik başmüşavirliğine teyi” ni yüksek tasdike iktiran etmiştir. İlinin na maslak