24 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

24 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

24 Mayıs 1939 AKŞAM me lama Hollivutta me salgını Annabella Tyrone Power'i zekâsı ve inceliğile teshir etti Annsbellanın son resimlerinden biri Son zamanlarda Hollivutta büyük bir evlenme salgını vardır. Bir çok ıldızlar birbirini müteakip evleni. yorlar... Bu yolu iptida Clark Gable açtı. Carole Lombarâ İle evlendi Onu müteakip Tyrone Power ile | Annabella evlendiler. Aradan bir kaç gün geçmeden genç Douglas'ın Mary Kartford İle evlendiği haber alındı Bundan az sonra da Robert Taylor'ün Barbara Stanwyek ile evlendiği du- yuldu. Şimdi de daha genç bir çok yıldız. | ların evlenmek üzere oldukları bil | dirilmektedir. Bunların isimleri he- nüz ilân edilmemekle beraber evlene. ceklerin sayısını bir düzineye yak. laşlığı haber veriliyor. Bu suretle Hollivutta bir izdivaç salgını hüküm sürdüğü anlaşılmaktadır Holliyutta ekseriyetle boşanmadan bahsedilir. Boşanma salgınları &k sık görülür. Bu tarzda evlenme sal gınıma nadiren tesadüf “edildiğinden ewlenmeler hem hayret, hem de mem. nuniyet uyandırmıştır Yeni evlenmeler arasında en ziya- de alâka uyandıran Annsbella ile yrone Power'in düğünüdür. Tyrone Ingiliz - Sovyet anlaşması için yeni (Baş tarafı 1 inci sahifede) rinde bulunduğunu bizzat haber ver- | mesi, parlâmentonun tatilinden evvel | Başvekilin İngiliz - Sovyet prensip Anlaşmasını İlân edeceğine bir alâmet olarak telâkki edilmektedir. Fransızların teklifleri Londra 23 (A.A.) — Daily Teleg- raph gazetesinin bildirdiğine göre, lord Halifax, Fransız nazırlarının ken- disine yaptıkları muhtelif teklifler arasında bilhassa aşağıdaki teklifle çok alâkadar olmuştur: 1 İngiltere, Fransa ve Sovyetler Birliği, her hangi birine karşı yapıla- cak her hangi bir tecavüze mukave- | met için aralarında Xir kâfşlıkl yar. Paktı İmzalıyacaklardır. 2 — Bu üç devlet, Almanya ile hem- hudud bir memlekete Karşı yapılacak bir tecavüze mukavemet için biribir- | Power Hollivutun en hercaimeşrep genç artistidir. Şimdiye kadar. bir çok yıldızlara düşüp kalkmış, fakut hiç birisile evlenmemiştir. Artist, Annabe'la ile birlikte çevir- diği bir filimde tanışmış ve ahbap ol- muştu, Filim bittikten sonra sık sık birlikte geziyorlardı. Fakat herkes bu ahbaplığın da geçeceğini ve jönprüm- yenin başkalarile dost olacağını tah- min ediyordu. Bu tahminin hilâfına olarak Tyrone Power, Annabelladan bir türlü ayrılamamış ve nihayet €v- lenmeğe karar vermiştir. Amerikalılar bu İzdivacı Fransız yıldızı için bir muvaffakıyet addet- mekte ve bu muvaffakıyete şaşmak- tadırlar. oHolivutta Annabelladan çok dâha güzel yıldızlar vardır. Meş- hur jönprömyenin bunlara iltifat et. miyerek Annabelladan ayrılmaması | yıldızın zekâsına delil addediliyor. Filhakika Annabella, Tyrohe Power'i güzelliğinden ziyade zekâsı, inceliği, neşesi ile teshir etmiştir. Bunun için bu izdivacın, bazılarının tahmini hi- lâfına olarak, uzun süreceği ve iki artistin birbirinden kolay kolây ay- rılmıyacağı tahmin nektedir. teklifler lerine yardım etmek bahsinde arala- l rında bir anlaşma yapacaklardır. 3 — Bu üç devlet, Almanya ile doğ- rudan doğruya komşu olmıyan, fakat tamamiyeti bu üç devletten biri ve yahut birkaçının menfaati ile bilya- sıta alâkadar bulunan bir memlekete karşı yapılacak bir tecavüze mukave- met için de, tutacakları hattı hareket bahsinde seslanmda müşaverede bü- | Daily Telegraph, bu haberi verdik- ten sonra, şunları söylemektedir: «Bu vüziyete göre; İngiltere, Fran- sa ve Bovyetler Birli, iitvanyaya Karşi Şâpılacak bir tecavüze mukave- meti teahhüd etmiş olacaklardır. Le- tonya, Estonya ve Finlândiyaya karşı yapılacak bir tecavüz takdirinde ise aralarında müşaverede bulunacaklar dır. Meclise verilen bütçeler Beden terbiyesi u umum mü- dürlüğü bütçesi 685 bin küsur lira Ankara 23 (Telefonla) Beden terbiyesi umum müdürlüğü 1939 mali yılı bütçesi projesi Meclis ruzname- sine alınmıştır. Umum müdürlüğün bütçesi varidat ve masrafı denk ola- rak 685 bin küsur lira olarak tahmin edilmiştir. Projeye bağlı kadro cedve- line güre genel direktöre 600, sekrete- rine 500, genel sekreter muavinine 350, federasyon başkanına 4300, mua- vinlerine 200, sekreterlerine 150, mü- tehassıslarına 150, muamelât şefleri- ne 100, arşiv memuruna 75 lira Ücret verilecektir. Merkezde teftiş, hesap, sağlık dafre- lerile neşriyat ve propaganda, muha- berat, muamelât ve arşiv, zat işleri, sicil, lisans; müze ve kütüphane mü- dürlükleri Je mütehassıslar, eğitmen- ler servisleri bulunacaktır. Hava yolları bütçesi Ankara 23 (Telefonla) Hava yolları Devlet işletme idaresi umum müdürlüğünün yeni yıl bütçesinin müzakeresi bitmiş ve Meclis ruznâ- mesine alınmıştır. İdarenin yehi yıl bütçesi varidat ve masrafı denk olan 1 milyon 20 bin küsur lira ola- rak tahmin in edilmiştir. Konsey toplantısı (Baş tarafı birinci sahifede) şereflisi ve devamlısı ancak zulme, kibre galebe etmekle kazanılabilir. Fakat işler hiç böyle olmadı. Mah- kemelerin verdiği kararları tatbik ede- cek silâhlı bir zabıta olmasa elbette hâkimin hükmünü, mahkemenin İlâmını kimse dinlemez, Buna şüp- he yok. Lâkin şunu da hatırdan çı- karmamalı: Eğer süngü veya kasa- tura adalet kararlarını bırakıp ta yalnız zulmün tasallutlarını müda- fanya kalkarsa doğacak fecialara son | İ buçuk kuruş yükseliş olmuştur. Yal- yoktur, Milletler Cemiyeti Çine kar- aarruzlar karşısın da ve melüm olan esbab tesirile birinci yançizme hareketini ihtiyar ettiği gün kendi tabil ve şerefli yo- Jundan çıkmıştır sayılabilir. Dünya milletlerini bir araya çağı- rıp elbirliğile cihan sulhü kurulmak istenilince bu büyük idealin doğru Juk duygusu, yerden yapma poli | kacılığın bodur ve kısır müzevirlikle. rini yenebilmeli idi Amma İnsanlı- ğın siyasi ve ahlâki kemali o dere- ceyi bulmaktan çok uzaktı, Gece gündüz birer köşeye çekilip fiskos eden ve birbirinin ayağına karpuz kabuğu koymak istiyenler, sahneye çıkınca «arlık gizli diplomasi yok, her şey açık!ı diyecek kadar «sinizme göstermiş değil midirler? Kendimizi medhetmek gibi 'Türk- lüğe yakışmıyacak bir hareketten kâçınmak isteriz. Lâkin hakikat na- wuna söyliyelim; kendi kuvvetile ken- di: hakkını korumak kabiliyetinde bulunduğunu fiilen İsbat ettiğı halde (Milletler Cemiyeti) ruhundan an- İ laşılması Jâzımgelen icablara en uy- gun olarak yürüyen başlıca devlet Türkiye olmuştur. Mubtelif vesileler- le ve bilhassa Boğazlar m Avrupa basınının bu baptaki yazı lari iddiamıza yalansız birer şahiddir. Dünya müşterek emniyet sistemin- den müvazene usulüne doğru istiko- met değiştirmiş bulunuyor. Fakat biz her şeyden evvel sulh fikrine sa- dık olduğumuz için bütün bu siyaset tabiyelerini gaycmize yardımları ba- aliştiikten 2: Cemiyeti fikri a ayrılmayız. Milletler yaşatıp verimli kıla- bilecek kadar miletlerin istiklği, emniyet ve kültür yüksekliği içinde ilerilemesi, insanlık için en arzu edi- lecek gayedir. Bu fikrimiz hiç değiş- medi, Kanaatimiz cemiyetin günden güne ağırlaşan buhranı haddi za- tında bütün #lemdeki milletlerarası münasebat buhranının elemi bir safhasından ibi olduğu merkezin- dedir. Lâkin her millet insani hiz- metlerini muvaffakıyetle görebilmek için, iptida kendi meşru emniyetini sağlamlamakla işe başlar. İşte Tür- kiye de bunu yaptı. Sözlerinde sadık ye-efalinde hür olarak! Fazıl Ahmed Aykaç iesinde | İzmir mektupları Türk - İngiliz anlaşmasın- dan sonra işler çoğaldı Üzüm, zeytinyağı, incir fiatleri mühim surette yükseldi İzmir. (Akşam) — 'Türk - İngiliz anlaşmasının İzmir piyasasındaki te- #irleri büyüktür. Anlaşma yapılma- dan piyasada bir tereddüd ve şüphe havası vardı, Anlaşmadan sorra dış piyasalardan muhtelif mahsullerimiz Üzerine mühim taleb ve siparişler gel- miş, piyasada hararetli muameleler , Anlaşma, ihracat ve it- halâtçılarda görülen tereddüdü ta- mamen izale etmiştir. İlk günlere na- saran taleblerde görülen fazlalık muhtelif mahsullerimizin flatleri Üze- rinde yükseliş temin etmiştir. Üzüm mahsulünün muhtelif nu- maraları Üzerinde kilo başına birer, nız üzümlerde değil, pamuk, zeytin- yağı veincir fiatlerindede yükseliş görülmüştür Fakat piyasada stok mahsul ozdır, çünkü geçen sene yetişen mahsuller, şimdiye kadar hararetli şekilde ihraç edilmiş, işlenmiş ve tükenmek Üzere bulunmuştur, Piyasada 5000 ton ku- Izmir fuarı Hazırlıklar ağustosun onunda ikmal edile edilecek İzmir (Akşam) — E — Dokuzuncu İz- mir fuarının açılmasına İki buçuk ay kaldığından fuar sahasında muhtelif hazırliklara süratle devam ediliyor. Tüccarlar arasında hükümetimizin gösterdiği müsaadeler memnun'yet- le karşılanmıştır. Bilhassa dış memleketlerden bizzat yeya Türkiyedeki mümessilleri vasi- tasile fuara iştirak edecek müessesele- rin satacakları emtia için her firma- ya 2000 liralık, İngiltereden İştirak edecekler İçin 3000 Jiralık serbes dö- viz verilmesi hakkında Vekiller heye tince ittihaz olunan karar, bu sene fuara ecnebi firmalarının geniş mik- yasta iştiraklarını temin eyliyecektir. İngiltere, Fransa, Almanya, İtalya, Polonya hükümetleri fuara resmen iştirak edeceklerini bildirmişlerdir. Polonyanm Türkiye ataşesi, İtalyanın sergiler müdürü, İzmire gelerek İzmir fuarında inşa ettirecekleri opaviyon- lar için tedkikler yapmış ve Belediye Reisi B. Dr. Behçet Uz'u ziyaretle gö- rüşmüşlerdir. Polonya, İzmir fuarına geniş mik- yasta iştirak edecektir. Fuar hazırlıkları, bu yıl Ağustosun onunda ikmal edilecektir. Ondan son- ra 20 Ağustosu kadar dekorasyon iş- leri yapılacaktır. Ta ei bonö ihraç edecek Ankara 23 (Telefonla) — İnhisar- lar idaresinin, mütedavil sermaye haddini tecavüz etmemek üzere bono ihraç edebilmesi hakkında hükümet- çe bir Jâyiha hazırlanmış ve Meclise verilmiştir. Bu Jâyihaya göre idare ta- rafından çıkarılacak bonolara Maliye | Vekâleti kefalet edecektir. ru üzüm vardır, Pamuk stoku ise 6000 balye tahmin edilmektedir. Zeytin- yağı ve palamut fazlacadır, incir hiç kalmamıştır. Fakat ihracat mevsimi nin en hararetli günleri geçmekle be- raber yeni siparişlerin sevki, llmanda ihracat faaliyetini tekrar hararetlen- dirmiştir. Buraya gelen haberlere göre Ağus- tos ayında İngiliz kooperatif ve tü carlarından mürekkeb kalabalık bir heyet, İzmire gelecek, ihracat âmirle- Tile temas ve anlaşmalar yapacaklar- dır, Bu heyet, ayni zamanda Ege böl gesinde muhtelif istihsal mıntakala- rını da gezeceklerdir. İhracat mevsiminde limanımızdan dış memleketlere 73,000 ton üm, 42,000 ton incir, 35,253 balye pomuk, 20,000 ton palamut, 5,000 ton pala- mut hulâsası, 25,000 ton tütün, 2,000 ton zeytinyağı ihraç edilmiştir. İncir mahsulü müstesna olmak üzere diğer mahsullerimizin ihracı için hemen her gün imanda vapur bulunmak- tadır, İngiltere - Portekiz Portekiz İngiltere ile ittifaka sadık Lizbon 23 Portekiz Başvekili söylediği bir nutukta Portekiz hükü- metinin İngiltere ile ittifaka sadık olduğunu bildirmiştir. Portekiz do- nanmasi kumandanı, İngiliz anava- tan filosunun manevralarında hazır bulunacaktır. Askeri ceza kanununun 47 nci maddesi değiştiriliyor Ankara 23 (Telefonla) Askeri ceza kanununun 47 nci madd değiştirilmesi hakkında yeni b yiha hazırlanmış ve Mecliss veril İ miştir. Meclise verilen kanun zasının Bursa vilâyetine bağlar: hazineye ald ecri misillerin affı, İnbi umum müdürlüğü 1938 mali yıl nin tadili, köylerde açılin eğ kurslarının ve öğretmen okullarınm | idaresi, Posta ve Telgraf ve Telefon umum müdürlüğü kadrosunun tadi. Ji, Posta ve Telgraf ve Telelon idaresi 1938 bütçesinde değişiklik yapılması hakkında hükümetçe hazırlanan kâ nun lâyihaları Meclise verilmiştir, Arif Abdürrazik silâhlı bir çetenin başına geçmiş Kudüs 23 (A.A.) — Mahpus bulum- duğu Palmir'den yakınlarda kâçarak Arabistana iltica eden Aray şeflerin den Arif Abdürrazik, söyl re, silâhlı bir çetenin b rayüşşeria hududunu geç: vaffak olmuştur. Diğer taraftan, bu şabeh 'Telâvh civarında bir tedhişçi tecavüz vakas olmuş. ve altı kişi öldürülmüştür.