24 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

24 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

dadli Ni Bahife 4 'B. Prost diyor ki: Kömür depoları Kuruçeşmeden behemehal. kaldırılmalıdır “Boğaz sahilinde yapılacak güzel bir yol kömür mıntakasından geçeme,, Tekrar şehrimize gelen (şehircilik mütehassısı B. Prost şehrin imâr plânına ald tafsilât plânları hazır- Yamakla meşguldür. Bu çalışmalar etrafında dün gazetecilere Şu izahatı vermiştir: — Ben şimdi en fazla Teksimle 'Eminönünde uğraşmaktayım. fak- g&im kışlasının Belediyeye terkedilme- si hususunda ötedenberi ısrar etmek- te idim, Bu, şehrin güzelliği bakımın: dan bilhassa pek elzemdi Kışlı kıldıktan sonra burada büyük bir Yon- ferans solonu, büyük bir tiyatıv, ga- zeteciler için bir klüp, ayrıca bir tu- ring klüp, Pale des arts yapmlacak- tır. Şimdi ben bunların plânlarmı ya” pıyorum, Bundan başka bu sene bilhassa Bo- ğatiçinin tanzim plâniyle meşgul olacağım, Boğaziçini. etüd ederken Arnavutköyündeki kömür depolmı ıztırap verici bir manzara teşkil edi- yor, İşittiğime göre mahkeme de kö- mür depolarının kaldırılması için ka- rar vermiş bulunuyor, Ben, öleden- beri kömür depolarının butadan kil dırihnası fikrini müdafaa eti Bana: «Bunları rereye kaldıralınrı” İspanya ile ticari Yeni bir anlaşma yapılacağı haberi piyasada alâka ile karşılandı Türkiye le İspanya arasında tica- Tek anlaşması yoktur. Son anlaşma harp dolayısile işlemediğinden ve müddetinin bitmesi de yaklaştığın- dan hükümetimiz tarafından feshedil. mişti. Bu itibari* halen ispanya ile ticaretimiz genel ithalât rejimi karar. namesinin dördüncü maddesi hüküm- leri dahilinde cereyan etmektedir. Bu madde takas ve yahud serbes döviz "esasına istinad etmektedir. İspanya hükümetinin yeni bir tica- ret anlaşması için hükümetimize mü- rataat ettiği haberi ve evvelki gün şehrimize gelen yeni İspanya sefirinin Ankaraya gittikten sonra iki memle- ket arasında ticari münasebet tesiş | için bir anlaşma yapılması hususunda ! temaslarda bulunacağını söylemesi dün piyasada alâka uyandırmış, ta- cirler arasında görüşme mevzuu ol- muştur. » İspanyada dahili hârp başlamadan önce bu memleketle ticari münasebatı- mız iyi idi ve İspanyanın o zamanki Mhüyaçlarnın başında yumurta geli. yordu. Harpten sonraki İspanyanın İse! birçok maddelerle beraber bilhassa gi- da maddelerine fazla miktarda Mtiya- cı vardır. Bu itibarlı anlaşma yapıl- &ıktan sonra yeni İspanyanın bizden | alacağı maddeler, tahminlere göre, başta yumurta ve sonra da hububat | Mer büyük sinema yazlik LÂL alarak en büyük MİHAİL KORTES'in BON D MELEK İlâveten: Büyük bir Gangster LÂLE'nin büyük müjdesi Salonlarındaki soğuk hava tertibatından kuvvet verdi. Görülen en zengin filmlerin en emsalsizi 1939 ALTIN ARAYAN KIZLAR Kaptan Blud, Keşif Alayı gibi daima en büyük aa slim Yarın akşam LÂLE sinemasında Bugün matinelerden itibaren Tensilâtlı fiatlarla yaz mevsimine başlıyor. Hususi 30 — Balkon ve Birinci 25 — İkinci 20 kuruştur. Programda: Mevsimin en büyük muvaffakıyeti Büyük Vals TAKSIi HAYDUTLARI Daima iki büyük filim birden dedikleri zaman ben de; «Buraları yanmasaydı bu kömürler nereye ko- nacaksa oraya konsun» dedim. Boğaziçinin tanziminde bilhassa yol- lara ihtiyaç vardır. Burada 25 met- re genişliğinde yolların açılmasına ehemmiyet veriyorum. Deniz kona- rından geçecek güzel bir yol, bir kö- mür mıntakasından geçemez, Bu iti- barla bu depolar behemehal kalkma» hıdır. Kuruçeşmedeki depoların nakli için Limanla Belediyenin anlaşması lâzımdır. Anadoluhisarımda da bir spor yeri yapmağı kararlaşlırdık. Burada ço- cuklar için büyük biroyun sahası yapacağız. Ben, Belediye ile yaptığım mu veleye göre senede iki ay Istanbulda kalacağım. Fakat fiiliyatta bu altı ayı buluyor. Çünkü ben İstanbulda İkamet ediyorum, Parise adetâ mezu- nen gidiyorum. Ötedenberi İtanbulda, Belediyede hakkımda gayet nazik muameleler yapıldığım görliyordum. Fakat bu ene geldiğim zaman daha fazla çalışma havası, yapılan vasdle- rin tahakkuk ettirildiğini gördüm. münasehetlerimiz ! maüdeleridir. Eski İspanya bizden aldığı malın | bedelini yünlü ve pamuklu mensucat göndererek ödüyordu. Şimdi yeni İs- panyanın bize ne gibi maddeler ihraç edeceği kati olarak bilinmemekle bera-| ber karşılıklı tediyelerin ne şekilde ya- pılacağı ve hangi şartlara bağlanaca- ğı, yapılacak müzakereler sırasında ka- rarlaşlırılacak ve keyfiyet o zaman | anlaşılacaktır, Alâkadarlar İspanyol tediyelerinde yüzde elli veya daha fazla, yahud da | daha az, serbes döviz esası üzerinde du- rulacağını tehmin etmektedirler, Hiç şüpkesiz bu cihet de müzakerelerden sonra anlaşılacaktır, TEŞEKKÜR 15 senedenberi iztirapli koraciğer | ve safra kesesi hastalığı çekmekte | idim, Pek çok maruf doktorlara mü- -| racaat ettim, tedavilerinde fayda gör- | mekte idim. Fakat kati ve devamlı surette te- dav! ederek beni mülhiş safra fltiha- bından ve bilhassa 25 adet nohut ta- | nesi cesamelinde safra taşlarından kurtarıp hayatımı iade eden Beyoğlu Zükür hastanesi dahiliye mütehassı- s1 doktor Bay Necmeddine teşekkürle- rimi ibliğa gazetenizi tavsit ederim. Dürnev Uğurkan hazırlamrken filmlerini göstermeğe karar o “T ş Sineması Hilmi (Fransızca sözlü) ; ingiliz kral ve kraliçesinin seyahati Hükümdarlar Toronto şeh- rine vasıl oldular Toronto 23 (A.A) — İngiliz Kral ve Kra buraya gelmişler ve şehrin bütün mahallelerinden otomo- bille geçmişlerdir. Bu suretle hüküm” darlar şehir içinde 45 kilometre git- mişlerdir. Bir milyonluk bir halk küt- lesi hükümdarları şiddetle alkışla- mıştır. Kral ve Kraliçe Belediye dairesine ve oradan ön parlâmentoya gitmiş. lerdir, Başvekil Hepburn parlâmento- da Krala bir mesaj okumuştur. Kral, şerefine verilen ziyafette bu- Junurken Kraliçe 'Toronto'da bulu- nan İskoçya alayına sancak vermiş- tir. Kapıyı açık bulunca dalmış. Hasan isminde bir hırsız Tahtaka- lede bir evin açık bulunan kapısından içeri girerek öteberi aşırmakta iken &v sakinlerinden bayan Ayşe tarafından görülmüş; Ayşenin istimdadı Üzerine yetişenler Hasan, aşırdığı eşya İle birlikte yakalamışlardır. Polis, Hasa- nı adliyeye vermiştir. Toprak mahsulleri ofisi mü- dür muavinleri Ankaraya gittiler Toprak mahsulleri ofisi umum mü- dür muavinleri B. Şakir, B. Hâmid ve E. Nuri ofisin lâğvı münasebe kâletle temaslarda bulunmak Üzere ya gitmişlerdir. Bozuk salça satanlar mah- kemeye verildiler Recep ve Galib adlarında iki kişinin sattıkları domates salçalarının aşı bö- | yası ve daha bazı maddelerle karışık ve sıhhate muzır olduğu görüldüğün- den kendileri adliyeye verilmişlerdin. Receple Galib Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde muhakeme altma alınmışlardır. | Tramvaydan. inerken muva- zenesini kaybetti Karagümrükte misafireten oturan Lüleburgazlı Şaziye isminde bir kadın, dün Fatihte tramvaydan ineceği da arabanın hareketi üzerine muvaze- nesini temin edemiyerek düşmüş, muh- telif yerlerinden yaralanmıştır. Polis, bayan Şaziyeyi tedavi altına aldırmış tramvay vatmanı ile kondük- törü hakkında takibata ata başlamıştır. İki yangın ni başlangıcı Ayaspaşada Rum hastanesine ald akaretlerden dördüncü evde oturan Yani adında biri, evvelki gece yatağı- na elinde sigara ile uzanıp uyuya kal- miş ve yangın çıkarak, perdeler, pen- cereler ve binanın çati kısmı yandık- | tan sonra ateş yetişen itfaiye tarafın- dan söndürülmüştür. Fatihte Yedlemirler sokağında otu- | ran bayan Nazirenin evindede bir İ yangın başlangıcı olmuş, bir oda eş- yesı kısmen yandıktan sonra söndü. rülmüştür, Bir kadın pencereden sokağa düştü Anadoluhisarında bir evde oturan bayan İrfan, dün odasının camlarını silmekte iken beş metre kadar yük. seklikten sokağa düşmüş, muhtelif yer. lerinden tehlikeli surette yaralanmış» tır. Polis, yaralı kadını Nümune hasta. nesine kaldırmıştır. Bedava deniz banyosu için tesisat yapılacak Belediye, Harem ile Salacak ara- sında dedava deniz banyosu için tesi- sat yapmağa karar vermişti. Bureda . deniz sığdır. Bu sığ yere kum ve çe- kil dökülecektir, Ayrıca soyunma için de barakalar yapılacak, sandallar, tahlisiye vesaiti, ayrıca küçük bir cc- zane dolabı, bir sıhhat memuru bu- Tunacaktar. Tesisatın bu sene yetişli- rTilmesine çalışılacaktır. Türkçe olarak söyliyecek- tir, Ayrıca (Yayı Bozuk) yeni voğvil, okuy ucu Aysel Ankara Tiyatresn Sanatkârları 1 Hazirandan itibaren Şehzadebaşı (TURAN) Tiyatrosunda (Yedikule Par sinemasında) başlıyor. Muayyen o günlerde Bu gece okuyucu Burhan Aşkın Göz yaşları filimin- deki şarkıları Arapça, ö Giğer yazlık yerlerde... Diüz- © yönist Emin Atabay birlikte, 24 Mayıs 1 1938 Yolcu salonu önünde bir cesed bulundu ii dün Ölünün hüviyeti anlaşıldı. Hadise hakkında tahkikat yapılıyor Dün denizde bir cesed bulunmuştur. Yolcu salonu önlerine tesadüf eden deniz kısımında yüzdüğü görülen bu cesed polis tarafından sahile çektiril. miş, diğer taraftan müddelumumilik de haberdar edilmiştir, Cesedin yapılan ilk muayenesinde ölümün kati mahi- yeti tesbit edilemediği cihetle bir de- fa da morgla otopsi yapılmasına lü- zum görülmüş ve cesed morga kaldırı). mıştır. Cesedin üzerinde gömlek, kravat, pantalon ve ayaklarında iskerpinler bulunmaktadır. Müddelümumi mus- vini B. Fehmi Larafından yapılan tah- kikat neticesinde dün geç vakıl cese- din Hasan adında birine ald olduğu tesbit edilmiştir. İlk tahkikatfa elde edilen malümata Bâzaran Hasan evvelki gün birkaç ar- kadaşile Floryaya gilmiş, oradâ rakı İçmişler ve akşam üzeri saal beşte ha- reket eden trenle İstanbula dönmüş- ler İddia makamına hakaret Suçlu müdafaasını yaptık- tan sonra cürmümeşhud mahkemesine sevkedildi Osmanlı bankasından bir çek sahte- kârlığından mazmun Taceddin adında birinin muhakemesine dün Ağırceza mahkemesinde bakılmıştır. Dünkü celsede maznun Taceddin müdafaâ- namesini okumuştur. Yüz sâhifeye yakın olan müdafaanamenin okun- ması fasılasız olarak üç saat devam ct- miştir. Neticede, müdafaanamenin ba- 21 yerlerinde geçen cümleler iddia ma- kamna karşı hukaret mahiyetinde gö- Yüldüğünden müddelumumi muavini B, Feridun Bagana, iddia makamına hakâret suçundan dolayı maznun bak. kında takibat açmak üzere evrakın kendisine verilmesin! istemiştir. Mahkeme uzunca bir müzakereden sonra ceza kanununun bu husustaki maddesine tevfikan maznunun, mü- dafaanamesindeki hakaret mahiyetini ihtiva eden cümleleri çıkararak yeni- den bir müdafasname hazırlayıp mah- kemeye vermesine ve İstek veçhile el- deki müdafaanamenir de iddia maka- mına levdiine karar vermiştir. Bu karar üzerine müddelumumi EB. Feridun Bagana, iddia makamına hâ- karet suçundan dolayı maznun Tâ- ceddin hakkında cürmümeşhud kanu- nuna tevfikan derhal kanuni takibata girişmiş ve mahkemede iddianameyi dinleyen Üç avukatı da şahid göster» miştir. Taceddin bu suçtan dolâyı muhake- me edilmek üzere cürmümeşhud mah. kemesine vetilmiştir. 23/5/939 Salı Esham ve tahviât Ergani 1915 Sıvas - Erzurum 3 1012 Sıvas - Erzurum $ 1972 1492 <4 5 Harine tahvili 1675 1938 © 5 Hazine tahvil 05.— PARKA ve ÇEKLER (Kapanış flatleri) Londra 1 #teriin 3s New-York o 160 Dolar 126.651 Paris 160 Prank 33080 Milkno 100 Liret 6.0625 Cenevre 100 İsviçre Pr. 28.5450 Amsterdam (106 Florin s1 Berlin 160 Rayhışmaık 50.820 Brüksel 100 Belge 315650 Atina 100 Drahmi 10625 Botya 100 Lera 196 Madrid 160 Pezeta 14035 Varşova 109 Zioti 283450 Budapeşte (100 Pengo 248425 Bükreş 160 Ler 06650 Ba 100 Dirar 28v23 Yokohama (( 100 Yen 2462 #tokholm 100 İsveç Kr. 30545 Moskova 100 Ruble 249025 Kadıköy Halkevinden konferans 26 Mayıs 939 cuma akşamı saat 8,30 da Evimiz salonunda bay Dr. Kemal Cenap tarafından (Neşe ve Heyat) mevzulu bir konferans veri- lecektir. Herkes gelebilir. Bunlar bir müddet de Sirkeci civa rında dolaştıktan sonra Hasan arka daşlarından ayrılmıştır. Bundan sonrâ ne olduğu belli değildir. Dün de Has&- nın cesedi denizde bulunmuştur. 4 Adliye dokloru tarafından yapılan muayenede cesgdin üzerinde cebir ve tazyike delâlet edecek bir iz bulunü- ; mamıştır. Vücudünde ve yüzündeki ufak zedelerin de denizde taşlara çarp” mâktan mütevellid olduğu ve kendisi- nin Suda boğularak öldüğü anleştla- rak gömülmesine ruhsat verilmiştir. . Hasarın denize ne suretle düştü; e beraber gezdiği arkadaşlarının kime? olduğu heniiz anlaşılamamıştır. Bü cihetler tahkik eğiliyor, i Dün cesedin bulunduğu yerde teh kikat yapılırken bazı kimseler gecel€ yin suda bir çırpınma gürültüsü duy” 5) duklarını da söylemişlerdir. Karanlık 5 noktaların bugün aydınlanması muhe | temeldir. A İl di | Batan Yunan motörü i Dün suçlu olarak iki kişinin muhakemesine başlandı £ Bir müddet evvel Sirkeci rıhtımiN” dan balık yükliyerek Yunanistana hi rTeket etmek üzere olan Yunan b. dıralı Deli Yorgi motöründe ta için kullanılan hava tüpler iaw ederek motör parçalanıp batmış, ma kinist Fmanuel ölmüş, Önter, Niko ve Yorgi adlarında üç kişi de yaralar” mışlardı. O zaman yapılan tahkikat esnasın da bir ehli vekuf heyeti teşkil oln* muş, batan motör de denizden çıka” rTılarak tedkik edilmiş ve neticede m törde tazyik için hava tüpü kullem”” Jacağı yerde oksijen tüpü kullanıldi- ğından infilâkın ve feci kazanın vi” kubulduğu anlaşılmıştı, Bunun üzerine, motöre hava tü” pü yerine oksijen tüpü vermek sur€ tile tedbirsizlik ve dikkatsizlikle bir kişinin ölümüne ve üç kişinin yar#” lanmlarına - sebebiyet o vermekte” maznunen aksijen ve hava tüpü ime “| lâtbanesi sahibi Fuad İle orada isğj | Ohannes ağırceza mahkemesine ver mişler, dün muhakemelerine vaşlan” mıştır. Dünkü muhakemede maznu lardan B. Fuat şu ifadeyi vermiştir; j — Bir cumartesi günü öğleye y£” | kın satış mağazamızı kapatıcağımıi ş sirada geminin kaptanı Vangel bif © tercümanla geldi ve hava tüpü ist€ di. Ben de isçi Ohannese mağazadaki hava tüplerinin bulunduğu yeri 46 tererek onlardan bir tanesini verme sini söyledim ve mağazadan çıkıp gif tim, Bunda benim alâkam yoktur. Diğer maanun Ohannes de; — Ben önlara havâ tüpü ye 5 2 | Oksijen tüpü vermedim. İ Demiştir, Mâznunların vekili G€ Artin Kirkoryan Kısa bir baslalığı müteakip hayata siz lerini kapamıştır. Kadıköy Sürp az | Ermeni kilisesinde bugün saat 14 de merasim yapıldıktan sonra Üsküdar Tarbaşı Ermeni mezarlığına gömülecek Meraslmde bulunmak istiyenlere dav eli makamındağır. Eşei: Bayan Hripsima Kirkory””.. az