5 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Bir Italyan gazetesinin makalesi Mısırda heyecan uyandırdı Trablusdaki kuvvetler zamanı gelince Mısır müslümanlarını kurtarmak için hazırmış Kahireden Temps gazetesine bik diriliyor: Corriere delik Sera gazete. sinin geçende neşrettiği bir makale Mısır efkân umumiyesinde ve Mısır ecnebi mahafilinde büyük bir heye- can uyandırmıştır. Bu makale İtak yan zimamdeararmın düşüncesini gösteren bir vesika sayılmaktadır. Makalede Tarabiüsgarpte toplanan İtalyan ve yerli kuvvetlerin, Ama- Yudluk ve Habeşistan Müslümanla. mnın kurtarılması gibi, zamanı ge- nce Mısır Müslümanlarını kurtar- mağa hazır bulundukları bildirilmek. tedir. Mısır gazeteleri bü münasebet- e .Mısırlıları neden ve kimden küf- tarmak?...« Sualini endişe ile sorü- yorlar. Mâkalenin oMısirı bilhassa alâkadar eden kısmi şudur: «Bir gazete, Misirda bulunan Ta- rablusgarp eşrafından mürekkep bir heyetin, İtalyanın Tarablus valisi mareşal Balbo Kahirede iken kendi- sine bir prolestoname verdiğini ya- #yor. Bu prolestonamede Arapların İtalyan ordusunda askere alınmasın- dan bahisle bunun Arapları Tunus ve Mısırdaki kardeşlerile çarpışmak tehlikesine maruz bıraktığından bah. sedilmektedir. Kendileri için İtalyan oydusuna mensup olmaktan büyük şeref bu- lunamıyan “Tarablusluların böyle bir protesto vermelerine imkân var mi- dır? Bu havadisi veren basiretsiz muharrir son günlerde Tarabluslu muhariplere İtalyan ordusunda rüt- beler verildiğini ve bunların Mısır ve Tunustadki kardeşlerile harp etme- ge değil, icabında İtalyan sancağı altında onları kurtarmağa gidecekle- rini bildiklerini okumadı mi?e Prens Pol Bu akşam Berlinden Belgrada hareket ediyor Berlin 5 — Yugoslavya kral naibi prens Pol ile prenses Olga bu akşam saat 18,05 de Berlinden Belgrada mü- teveccihen hareket ediyor. B. Hitlerin emrile halkın Belvüi şa- tosundan istasyona kadar uzayan yol- larda dizilerek prens Pol ile zevcesini selâmlamaları için bugün saat 15 de bütün fabrikalar, müesseseler ve ma- Zazalar tatil yapacaklardır. B. Hitler Casselde Cassel 4 (A.A ) — B. Hitler, Alman eski muhariblerinin kongresinde ha- zir bulunmak üzere tayyare ile bura- ya gelmiştir. Çok çocuklu annelere verile- cek madalya hazırlanıyor Ankara 4 (Akşam) -—- Çok çocuklu ânnelere verilecek mâğalyanın şekli Sıhhiye Vekâletince tesbit edilmiştir. Madalyalar Londrada yaptırılacaktır. Bir kamyonet devrildi yolcuları yaralanmadı Bir yoğurt Imalâthanesine ald ve şoför Hayrinin idaresinde bulunan bir kamyo- met, içinde şoför Hayrinin karısı Saime ve yedi de çocuk buluduğu halde dün akşam Masiak yolle Şişliye gelmekte iken bir virajda âni olarak bir otomobille kargi- aşmış, Hayri «ıkı bir direksiyon kırması yapınca kamyonet yolun sol tarafındaki Bir hendeğe yuvarlanmıştır. -Bu yuvarla- şia kamyonet hasara uğradığı halde iyi bir tesadüf olarak şoför Hayri, karısı ve alti çocuğa bir şey'olmamış, yalnız Hüsnü wmindeki çocuk başından yaralanmıştır. Meclisin bugünkü ruznamesi Ankara 4 (Akşam) — Düzeenin Biteni Hacı Süleyman bey köyünden Macan Ali, Ereğlinin Ömerli köyün- den Durmuş oğlu “Bayram ve Gazi- antebin Zambur köyünden Abdullah Kırtilin ölüm cezasına çarptınima- arı hakkındaki mazbatalar Meclisin pazartesi günkü ruznamesine alın- mıştır. Meclisin pazartesi günkü içti. Manda birinci müzakeresi yapıla cak projeler arasında; devlet kinin mütedavil sermayesi, İskân kanunu- mun 32 nci maddesinin tediline dair olan 2848 sayılı kanuna bir fıkra ilâ- vesi, İstanbul Tünel ve Tramvay şir- keti imtiyazının satın alınmasına düir olan mukavelelerin tâsdiki, na- hiye müdürlerine yem bedeli verik mesi, Dahiliye Vekâleti teşkilât kad- Tosuna yeniden 50 maiyet memuru Mâvesi hakkındaki kanun projeleri Mmevcuddur. Ankarada rikasının devri lâyihası Ankara 4 (Akşam) «— Ankara bira fabrikasının İnhisarlar idaresine dev- ri hakkında Ziraat Vekâletince ha- yırlanmakta olan kanun lâyihası bu- günlerde Başvekülete bildirilecektir. Lâyihanın bu içtima devresinde Meç- listen çıkarılmasına çalışılacaktır, Sovyet cevabı Paris 4 (A.A.) — Havas: Fransız diplomatik mahfilleri Sovyetler Birli. ğinin Fransız « İngiliz tekliflerine ver- diği cevab hakkında büyük bir ketu- miyet muhafaza etmektedirler, Sovyetler: Birliğinin bazı tadiller teklif ettiği ve bu tadiller içinde en nazik olanın Baltık devletlerine aid garanti meselesi olduğu tasrih edil- mektedir. Zira Paristeki kanaate gö- re bu devletler takdir hürriyetini ve kararların mesuliyetini muhafaza et- mek istemektedirler. Bununla beraber Pariste, meselenin tali bir cephesi mevzuubahis olduğu, zira Sovyetler Birliğine karşı Baltık dev. letleri kanalile bir taarruzun sevkül- Sovyetler Birliği “tarafından deri sürülen ihtirazi kayıdların tahakkuk etmiş olan anlaşmanın esasını mütees- sir etmediği hassaten kaydediliyor. Mareşal Voroşilof İngiliz manevralarına gidemiyecek Paris 5 (Radyo) — Londradan bil diriliyor: Mareşal Voroşilof, İngiliz manevralarında hazır bulunmak için İngiliz hükümeti tarafından yapılan davete cevap vermiştir. Mareşal Vo- roşilof Sovyet manevraları, . İngiliz manevraları zamamna rasladığı ci- hetle Sovyet Rusyadan maalesef ay- rılamıyacağını bildirmiş, maamafih Sovyet hârbiye komişerliğinin İngiliz mânevralarına yüksek Sovyet âskeri erkânından mürekkep bir heyeti gön- dereceğini ilâve etmiştir. Dahiliye Vekili şehrimizde Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak dün akşam trenile Ankaradan İstanbula gelmiştir. Vekil şehrimizde bir iki gün kalacaktır. Ankara Halkevinin kurultay delegelerine çayı Ankara 4 (A.A.) — Ankara Halkevi, Parti Kurultayına delege olarak işti. Tak eden Halkevleri başkan ve komite üyeleri arkadaşları şerefine bir çay zi“ yaleti vermiştir, Halkevleri başkan ve üyelerine bir arada tanışmak ve konuşmak imkâ- nımı veren bu toplantı çok samimi bir hava içinde geç vakta kadar devam etmiş, Halkerlerinin müşterek ve mü» him meseleleri etrafında hasbihaller yapılarak, Halkevlerinin birbirile da. ha alâka ve rabıta peyda etmeleri için tedbirler düşünülmüştür. Ziyafet es- nasında, Ankara Hulkevinin geçen yıl- larda hazırlamış olduğu «Halkevi na- sıl çalışır» filmi gösterilmiştir. Heybelide yangın Heybelladada Çam limanında Makar- yes mevkiindeki fundalıklar dün akşam üzeri atılan sigara İle tutuşmuş ve bir ki- sm fundalık saham yandıktan sonra itiaiye tarafından söndürülmüştür. Doktor Adnanın memlekete avdeti Dün birçok zevat kendisini ziyaret etti Uzun müddettenberi Pariste bulu- nan eski İstanbul mebusu ve Büyük Millet Meclisi eski reis vekili Dr. Ad. erkenden istasyona koşmuşlardı. Tren durup İz büyük bir kalabalığın ken- disini beklediğini gördüğü zaman dok- tor çok müteheyyiç olmuş, bir taraf- tan istikbale gelenlerin ellerini sıkar. ken diğer israftan: «Bu azizliği kim yaptı!; diye sormuştur. Memleketimizin en güzide simala- rından biri olan Dr. Adnan, memleket haricinde geçirdiği uzun senelere rağ: men değişmemişti. Yalnız saçları, bi. yıkları beyazlaşmıştı. Eski İstanbul mebusu görüşen bir gazete muharri- rine şu sözleri söylemiştir: «— Memlekete döndüğüm için çok müteheyyiç ve memnunum. , Bundan sonra memleketten hiç ayrılmıyaca- ğım. Uzun müddet hasretlerini çekti. gim eski arkadaşlar arasmda daimi surette kalacağımdan bittabi çok se- viniyorum. Burada ne yapacağımı he- nüz tayin etmiş değilim. Bir müddet dinlendikten sonra kararımı verece ğim.» Dr. Adnan memleket haricinde ge- çirdiği on dört sene zarfında Paris Şark lisanları fakültesinde profesörlük yapmış, ilmi tedkiklerde bulunmuş ve birkaç eser neşretmiştir. Dr. Adnanın geldiğini haber alan birçok zeyat dün Lâlelideki evine gi- derek kendisini ziyaret etmiştir. İstanbul - Londra asfalt “yolu Senebaşında büyük merasimle açılacak Edime (Akşam) — İstanbul - Londra asfalt yolunun Edirmeden Ka- pikuleye kadar olan 8 kilometrelik kısmının. bugünlerde inşasına başla nacaktır. Lüleburgaz ile Babaeski arasındâki kısım tamamlanmak üze redir. Önümüzdeki senebaşı İstanbul Londra yolu büyük beynelmilel me- rasimle açılacaktır. Bulgaristan ve Yugoslavya hükü- metleri de o zamana kadar toprak- larında noksan kalan kısımları t&- mamlıyacaktır. Ceviz büyüklüğünde dolu! Seller Sandıklı civarında bir kamyonu devirdi, 3 kişi boğuldu Afyon 4 (Akşam) — Dün Afyon i civarına bir saat müddetle ceviz bü- yüklüğünde dolu yağmıştır. Bu dolu- nun hasıl ettiği sel Afyon - Sandıklı yolunda ilerliyen ve içinde 23 kişi bu- Tunan bir kamyonu devirmiştir. Kam- yonda bulunanlardan üçü sellere ka- pılarak boğulmuş, hükümet memur- ları ve halkın yardımile yirmisi kur» tanılmıştır. Dolu hayvanata ve ekinlere zarar vermiştir, Anadoluda bazı yerlere dolu yağdı , Evvelki gün Trakya ve Anadolunun birçok yerlerine yağmur yağmıstır. Bu arada bazı yerlere dolu düsmüş- tür. Pulatlıya nohud, Muğlaya ve Kümüşhaneye fındık, Karsa ceviz bü- yüklüğünde dolu yağmıştır. Dün sabah Orduya şiddetli yağ- mur yağmıştır. Yağmur ekinleri ya- tırmıştır. İktisad Vekili geldi İktisad Vekili B. Hüsnü Çakır dün sabah Ankaradan şehrimize gelmiştir, Vekil trenden Pendikte inmiş, İstan- bul tarafıma öğleden sonra geçmiştir. Arnavudlukta yeni: idare oni N 1 şekli İtalya Kralı tarafından Sk kanunu esasinin tatbikine başlanâ Roma, 4 (A. A.) — İtalya krah ts- rafından Arnavulluğa verilmiş olan kanunu esasinin başlıca maddeleri şunlardır: Arnavutluk devleti, meşruti bir hü- kümeti kraliye tarafından idare olu- nur. Arnavutluk tahtı, İtalya ve Ar- navutluk kralı ve Habeşistan İmpera- toru üçüncü Victor Emanuel hancda- nına ait olup salik kanunu mucibin- ce İrsen intikal eder. Arnavutluk bayrağı, kırmız olup iki, başlı bir kartalı vardır, Resmi W- san amavutçadır. Bütün dinlere hür- met olunur ve bütün mezheblere aid âyinlerin icrası olbabtaki kanunlara tevfikan zıman altına alınmıştır. 'Teşrii kuvvet, Yüksek Faşist ve ko- operatif mestislerinin yardımı ile kral tarafından istimal olunur. İcral kuvvet, krala aiddir, Adli kuv- vet, krala aid olup kral, bu kuvvetin istimali hususunda mahakime niya- bet verir. Herkes için vacibüllera olan kanunların tefsiri münhasıran teşril kuvvetin salâhiyeti dahilindedir. Ko- mün ve vilâyetlere aid müessesatn teşkili hususu kanun ile tayin olunur. Yüksek Faşist ve kooperatif mecli- Batan İngiliz tahtelbahiri Altına halat geçirildi, fakat “gemi henüz kaldırılamadı a Londra 4 (AA) — Dün akşam «Thetiss tahtelbahirinin o aitından halatlar geçirilebilmiş ise de salı gü- nünden evvel gemiyi kaldırmak im- kânı mevcud değildir. Londra 4 (A.A.) — Thetis denizaltı gemisini kurtarmağa giden bütün harb gemileri yarın üslerine döneceklerdir. Yüzdürme ameliyesi Cammel Llarida müessesesi tarafndan yapılacaktır. Yeşilköyde feci bir tren kazası Bir müvezzi, trenin altinda kalarak iki ayağı kısmen kesildi Dün gece Yeşilköyde feci bir tren kazası olmuştur. Hasan isminde bir posta müvezzii, akşam saat yirmi otuzda Yeşilköyden İstanbula harket eden banliyö trenine atlamak istemiş, fakat bu sırada yau- vazenesini temin edemiyerek trenin tekerlekleri allırıa yuvarlanmış, iki ayağı kısmen kesilmiş, başından de ağır surette yaralanmıştır. Yaralı mü- vezzi hastaneye kaldırılmıştır. Hamidiye Sinopta Sinop 4 (A.A.) — Hamidiye mektep gemisi bugün saat beşte Jiyanımıza gelmiştir. Ispanya dönüşü İtalyan lejyonerler geçid resmi yapa: Roma 4 (A.A.) — Kont Ciano, İs- panya Dahiliye Nazırı Serrano Sunei kruvazörile gelecektir. Roma ve Napoli şehirleri, İtelyan lejyonerlerinin avdeti şerefine İtal yan ve İspanyol bayraklarile süslene- cektir, Lejyonerler, 7 haziranda Musseli- ninin önünden geçeceklerdir. İtalya karlı, Napolide 6 haziranda yapılacak olan bir geçid resminde hazır bulu- nacaktır, Romada yapılacak olan geçid resmi İtalyan ve İspanyol orduları arasın- da yeni kardeşlik tezahürlerine vesile teşkil edecektir. sinin Arnavut faşist merkezi bae azası İle kooperatif iktisat meclisi âzasından mürekkep kaydedilmektedr. Yüksek Faşist meclisinin olunur. Meclisin içtimaları Kral meclis tarafından kabul kanunları tasdikten imtina ve o. Dino, iki memleketin di; gi konsolosluk işleri mümessillerini! ir hid eden bir itilâfhame imzala dır. Bu itilâfhame mucibince,” İtalyan ve iki Arnavut âzadan rTekkep bir komisyon vücude muubahsolduğu zaman müracaat lecektir. Kudüste tedhi; ' hareketi arttı*" Yeniden 4 bomba bulunök, patlamasına meydan verilmedi Kudüs, 4 AA) A) —'T — Tedhiş keti artmıştır, Kudüste 4 bomba dana çıkarılmış ve vaktinde Xx miş olduğu için infilâklarna m verilmemiştir. Mutedii bir zat olan Yafa beleihi reisine bir suikast teşebbüsünde Yunulmuştur. Bunun üzerine ler ve mağazalar gayri muayyen müddet için kapatılmıştır. İngiliz - Rume- mali müzaker Londrada teferruata meseleler tedkik ediliy: Londra 4 (A.A.) — İngiliz mümessillerile Rumen arasında geçen salı günü müzakerelere faaliyetle * devam mektedir. Mali ve ticari tal! komisyonlar memleketi. alâkadar eden mesele muhtelif şekillerini tedkik dirler. Prensip meseleleri (Frederick ith Rossun Bükreşi ziyareti e halledilmiş olduğundan şimdi : telerruata aid noktalarla kredi İ suretle kullahılâcağı ve ticari mü delelerin ne suretle yapılacağı Kayda 7 EİN İtalya - a - Yugoslav | m Halk İtalyan oyu oyuncula taşladı Belgrad 4 (A.A.) — Bugün Bej da oynanan İtalya - Yugoslavya bol maçını bire karşı İki sayı ile İK ya kazanmıştır. Maç sert olmuş ve? Yugoslav oyuncusu ağır surette lanmıştır. Halk protesto için ratta bulunmuş ve İtalyan oyune rını taşlamıştır. Polis, çıkış stadyorm kapısında nizamı temin İ$ müdahaleye mecbur kalmıştır. Güzel sanatlar birliğinin resim sergisi Ankara 4 (Akşam) — Güzel lar birliği 16 ncı zartesi günü saat 17 de sergie' Maarif Vekili B, Hasan - Âli Yüce! * rafıdan açılacaktır. ” m, ©