11 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Sayfaya ait küpürler

Ayasofya müzesi Teşhir edilecek Osmanlı ve Bizans eserleri ayrıldı , Bir müddettenberi Ayasofya müzö. sine könacak Bizans ve
 Köylüye ucuz elbise Kadın elbiseleri 225 - 325 Erkek elbiseleri de 280 - 340 kuruşa satılacak Sümerbank, köylüye ucuz elbise
 Bir konuşma tarzı Dil meselesi hakkında bir çok yazılar yazılıyor. Bu işten anlayanlar fırsat düştükçe fikirlerini anlalı.
 Taviz bedeli Temyizin kararı üzerine birçok istimlâk muameleleri neticelenecek Belediyenin şehrin muhtelif yeri>rinde yaplığı
 Otobüsler Belediye, şimdilik yüz tane otobüs satın alacak Belediyenin İstanbulda  işletmek Üzere satın alacağı otobüsler,...
 Elektrik ve tramvay Belediye üç müesseseyi bir umumi müdür ile idare Elektrik, Tramvay ve Tünel müesseselerinin Belediyeye

karşısına, bir Şatranç oynarsınız... oldunsa Sİ Bu hasıl giye nz da kal mü a kalenin erine kurulacak ucu- dire dünyanın en merak in içen ŞTİ olacaktır. Meraklıla- eleri kabil Ye imar a de ve hartta Rae dcekledir gn KÜRÜ Anka: e > ye Vekâleti çala göre yesillerinden alacağı Vetecektı, SUN lâyihasına son Otobüsler Belediye, şimdilik yüz tane otobüs satın alacak Belediyenin İstanbulda işletmek Üzere satın alacağı otobüsler, Beledi- yeye geçecek olan tramvay idaresi he- sabina alınacaktır. Hazırlanan şarte nameye göre mozoğla işliyecek ve 28 kişiyi iştlab edecek bu olobüsler şira- dilik yüz tane olacaktır. Bu otobüs- ler, şehrin en kalabalık ve kesif mın- takalarında işletilerek ve şimdi bu sahalarda şahıslar tarafından işleti- len otobüsler, diğer semtlere verils- cektir, Belediye, otobüs mübayaasına bir milyon Ilra tahsis ettiğinden bu paranın bir kısmiyle de mükemmel bir garaj tesis edilecektir. Riyaseticümhur umumi kâtibi Riyaseticümhur umumi kâtibi B. Kemal Gedeleç dün sabah Yalove- dan şehrimize gelmiş ve Vali B, Lü Kırdar ile muavini B. Hüdai Karata- bani ziyatet eylemiştir. Elektrik ve tramvay Belediye üç müesseseyi bir umumi müdür ile idare edecek Elektrik, Tramvay ve Tünel müs» seselerinin Belediyeye dervi işinin &t- tik bir gün meselesi olduğu göz önü- ne alınarak, Belediye şimdiden ted- kikata başlamıştır. Belediye, kanu- nun tayin ettiği tarihten itibaren bu müesseseleri devren aldıktan sonra şimdilik teşkilâtı olduğu gibi muhafa- za ödecek, ancak yaptığı tedkikatm neticesini aldıktan sonra üç müess6- senin ıslahı, ve şebekelerin takviyosl işine başlıyacaktır. * Son günlerde Elektrik, Tramvay idarelerinin bazı rüesası, Münakalât Vekâleti tarafından diğer vazifelere tayin edildikleri için, Belediye buh- Jarı tek idare altında toplıyacak, bu müesseselerin başına yeni bir müdür tayin edecektir. Yeni müdürün şahsiyeti etrafında şimdiye kadar yazılan isimlerin hepsi mevsimsizdir, Yeni müdürün kim olacağı henüz malüm değildir. Şirketle Nafia Vekâleti arasında ev- velce imzalanan mukaveleye göre, Is- tanbulda yeni bazı hatlar tesis edile“ cekti, Fakat bazı mütehassıslar, artık dünyada tramvayın modası geçtiğini ileri sürerek yeni tramvay . şebekesi kurulması âleyhindedirler. Diğer ta- raftan Belediye, şehirde otobüs işlete- ceği için tramvay hattı olmıyan yer- lerde otobüslerle münakalâtı temin edecektir, Vali Yalovaya gitti Vali ve Belediye reisi B. Lütfi Kır- dar, dün akşamki vapurla Yaloyaya gitmiştir, 5 Süt komisyonununun raporu İstanbulun süt işlerini ıslah etmek üzere mütehassıslardan mürekkep ko- misyonun raporu salı günü Vali ve Belediye relsi B. Lütfi Kırdara verile- cektir, Vali, bu rapor üzerinde tedkik- lerini kısa bir müddet içinde tamam- Nıyacak, bundan sonra yeni süt fab- Tikasının tesisine hemen başlanacak- tar, Lâleliye giden caddenin tevsii Beyazıttan Lâleliye giden caddenin genişletilmesine karar verildiğini yaz» mıştık. Belediye imar müdürlüğü ta- rafından hazırlanan projeye göre Be- yazıtta Aksaray tramvay istasyonu- nun bulunduğu köşeden Koskaya ka- dar uzanan dar saha tamamile istim- lâk edilecek ve yeni caddenin hizası Harikzedegân apartımanı seviyesine kadar genişletilecektir. Bahçeden dal koparırken Beyoğlunda Tozkoparanda oturan Mahmud isminde bir çocuk O ciyar- da bir fidan bahçesinden dal kopa- rırkon bahçe bekçisi Mehmed tara- fından kulağından yaralanmıştır, “ Karilerimizin mektupları Geceleyin aksayan umumi hizmetler Gece umumi hizmetleri meselesine dair bir kaç kere gazelenizde yazılar intişar etti. Cidden bunun bir intiza- Bulunmayabilir. istirahat, bir gezme sasi vardır, «Nöbetçi eczane gibi önbetçi doktor da olmalıdıri. mütaliasını ileri sür- müştünüz. Bu, çok doğrudur. Biri is- tirahatte iken diğer biri vazifede ol- malıdır. Her hangi bir doktorun evi- ne müracaat edildiği yaman: eFa- lanca yerde nöbetçi hekimi bulabi- Mirsiniz'!. demelidirler, Trene koştum; hastamı naklede- gektim. Dokuzu bilmem kaç geçe son tren gitmiş. (Mevsim yaz. Pek erken deği mi? Tarifenin tashihini rica ederiz. Sirkeci banliyö hattında hiç olmazsa bir iki vagonluk bir trenl on ikide işletmek lâzımgelmez mi? Müş- teri az oluyorsa, her seferin kâr ge- tlrmesi beklenmez. Bu, umumi bir hizmetir.) Son otobüs te hareket etmişti. Telefon aradım. Umumi te- lefon belki bir yerde var amma ma- lüm deği. Bütün dükkânlar kapalı, İstanbuldan - telefonla bir doktor getirteceklim. Bu da kabili olamadı. Taksi aradım. Nöbetçi taksi beklet- mek usülü ihdas edilmemiş. Hulâsa, azap çöken hastamla sabaha kadar orta yerde kaldım. Kaç işin birden intizama sokulmak icap ettiğini benim bir tek misalim vazıh surette göstermektedir. F. Kandemir. Ayasofya müzesi Teşhir edilecek Osmanlı ve Bizans eserleri ayrıldı , Bir müddettenberi Ayasofya müz& sine konacak Bizans ve Osmanlı &ser- lerini tesbit etmek üzere Maarif Ve- kâleti tarafından arkeoloğ B, Remzi Oğuzun başkanlığında teşkil . edilen komisyon çalışmalarını bitirmiş ve bü hususta “hazırlanan raporla -seçi- len eserlerin listesini Maarif Vekâle. tine göndermiştir. Heyetin reisi bu hususta bir mu- harririmize şunları söylemiştir: — Ayasofyada müzelerimizden £8- çilecek eserleri teşhir edeceğiz. Bu iş- le meşgul olmak üzere seçilen komis- yon 1933 denberi çalışmaktadır. Ko- misyonumuzun vazifesi -Ayasofyada teşhir edilecek eserleri seçmek, bun- ların Âyasofyadaki yerlerini tayin ei- mek, müzenin muntazam işlenmesi hususunda icab edenleri Vekâletten temenni etmek hususlarıdır. Arkeoloji müzelerimizin mermer ve taşlardan yapılmış Bizans eserlerini, Topkapı Saray müzesile Askeri mü- zedeki birkaç parça Bizans eserini Ayasofyada teksife ve böylece bura- sının Bizans eserlerini tedkik edecek. ler için başlıca bir merkez haline gel mesine karar verilmiştir. Teşhir edilecek Osmanlı eserlerini Osmanlıların meydana getirdiği Dü. tün eserlere teşmil etmekten çekin- dik. Osmanlı eserlerini Çiniliköşkten, Topkapı Saray müzesinden, Türk ve İslâm eserleri müzesinden: seçtik. Tramvay faytona çarptı 'Topkapıdan Sirkeciye hareket eden vatman İsmailin idaresindeki tram- vay Mümin isminde birinin sürdüğü faytona çarparak hesara uğratmış, tramvay da yoldan çıkmıştır. İnsan- ca bir zayiat olmamıştır. Beş metrelik duvardan aşağı yuvarlandı 'Hasköyde Kalaycı bahçesinde otu- ran şerbetçi Ragıbın yedi yaşındaki oğlu Halil, beş metre yükseklikte bir duvar üzerinde oynarken düşmüş ve tehlikeli surette oyaralandığından Etfal hastanesine kaldırılmıştır. Kadın - erkek kavgasi Üsküdarda Selimiyede oturan Hu- riye ile Fevzl isminde biri yekdiğeri- le kavga edip birbirlerini yaraladık- larından her ikisi de polisçe yakala narak mahkemeye yerilmişlerdir, Taviz bedeli Temyizin kararı üzeri- ne birçok istimlâk mua- meleleri neticelenecek Belediyenin şehrin muhtelif yeri> rinde yaptığı istimlâk muameleleri- nin gecikmesi, sırf Evkafın istediği yirmi misli icarelerin kime aid olaca- ğına dair çıkan ihtilâftan İleri geliyor- du. Yeni Vakıflar kanununa göre va- kıf yer «Gayri menkul ün satışında yirmi senelik taviz bedeli verilmeden satış muamelesinin ikmali mümkün değildir, Fakat bunun kimin tarafın- dan tesviye edileceğini tasrih etm:- diğinden şahıslar arasında olduğu gibi Belediyenin yaptığı istimlâklerde de bu ihtilâf zuhur etmişti. “Temyiz mahkemesine intikal eden bir çok is- timlâk davlarında Temyiz nahkeme- si kati hükmünü vermiş ve bu taviz bedelinin Belediyeye aid olacağına hükmetmiştir. Bu karar üzerine mü- nazlüntih birçok istimlâk muameleleri neticelenecektir. Bu kabil münazaai binalar Eminönünde, bilhassa Bebek - İstinye yolu üzerinde bulunmaktadır. Köylüye ucuz elbise Kadın elbiseleri 225 - 325 Erkek elbiseleri de 280 - 340 kuruşa satılacak Sümerbank, köylüye ucuz elbise temini için yaptığı tedkikleri bitirmiş- tir. Köylülerin günü tarlalarda geç- tiği için onlara uzun pantalon yeri- ne kilot pantalon ve avcı elbisesi bi. çimi ceket yapılacaktır. Köylü kadınlar için de yazlık man- to tipi bulunmuş, nümunelik bir kaç kadın mantosu yapılmıştır. Kâyseri fabrikasında köylü kadını mantoları için bir kumaş imal edilmiştir. kumaştan kadın elbiseleri 225 - 325 kuruşa mal olmaktadır. Köylülere maliyet fiati olan 280 - 340 kuruşlar tevzi edilecektir. Erkek köylüler için kışık elbise nümunesinde tadilât yapılmış, mu- kavemeti arttırılmıştır. İş ihtilafları nizamnamesinin tatbiki İş ihtilâfları nizamnamesinin tat. bikine önümüzdeki perşembe günün. den itibaren o bâşlanacaktır; Bu ni- zamname hükümlerinden olarak taft- bikala geçilmeden önce iş yerlerinde işçi mümessilleri seçimi ayın on başi ne kadar bitirilecektir. İş yerlerinin çoğunda - mümessil intihabı o ikmal edilmiştir. Henüz işçi mümessili se- çimi yapılmıyan yerlerde de bu iş bir iki güne kadar bitirilecektir. Bu hu- susta acele edilmesi iş yerlerine ye- niden tamim edilmiştir, Halk için bedava plâjlar Belediyenin Üsküdar ile Salacak arasında tesiş etmeğe karar verdiği bedava hâlk plâjları için bir proje ha- zırlanmıştır, Plâj ittihaz edilecek sahile kum dü- külecek ve buraya soyunmak için üç kabine inşa edilecektir. Soyunma yer- lerinin süratle ikmali ve plâjın bu seneki deniz banyo mevsimine yetiş- tirilmesi için çalışılıyor. Kabataşta çocuk bahçesi Kabataşta Namazgâh mevkiinde bir odun deposu vardır, Belediye, bu sa- hilin temizlenip tanzimine ve Na- mazgâh mevkiinde bir çocuk bahçesi tesisine karar vermiştir. Bu çocuk bahçesinin sahası hemen istimlâk edilecek ve bahçe tanzim edilmeğe başlanacaktır. Zehirli göz ilâcını su diye içmiş Sirkecide Yıldız otelinde kamarot İhsan, otel odalarını temizlemekle iken bunlardan birinde konsol üze- rindeki göz ilâcını su zannederek İç- miş ve zehirlenmiştir. Dikkatsiz ka- marot Cerrahpaşa hastanesine yatı- Bu | ! | | | ğ “Yunan zabitan ve talebesi" Bir konuşma tarzı Dil meselesi hakkında bir çok ya- zılar yazılıyor, Bu işten anlayanlar fırsat düştükçe fikirlerini anlat yorlar, Bu yazımda ben de dilden bahse- deceğim. Fakat benim bahsetmek is tediğim dil başka türlü... Ben sadece tramvayda kulak misafiri olduğum bir konuşma tarzını anlatacağım. Tramvayla Sirkeciden Galatasaraya gidiyordum. İki genç adam arka sa- hanlığa girdiler. İkisinin de üstübağı temiz, hattâ şıktı. Biri arkadaşına; — Ulan, dedi, ne aval herif be... «İşim var, gidiyorum, dedim de fin — Bırak şu keresteyi yahu... Herif ekstra ekstra angut... Onlar konüşurken ben kullandık- ları kelimelerin mânalarını düşünü- yorum. «Kereste» diye bahsettikleri adam her halde biraz safça bir in sandı. Kereste burada sodun» gibi bir küfür makamında kullanılıyor. Aval, angut kelimeleri de budala, aptal yerine “geçiyor. Ben zhnimde kelimelerin mâna. larını karşılaştırırken onlar konuş malarına devam ediyorlardı: — Çok kabaklar gördüm amma böyle anadan doğma hiyar oğlu hi- yara raslamamıştım. Ulan herif be- ni çıldırtacaktı yahu... Bir aralık tramvay sahanlığından uzandılar. Karşıki kaldırımdan ge çen bir kadın gözlerine ilişmişti. De- likanhlardan biri bu kadın karşısın. da hayranlığını ifade etmek için bir ıslık çaldı: #3 — Ulan ne paçoz be, ne paçoz bel. Karaköye gelmiştik. Onlar tram- vaydan indiler. Eğer Galatasaraya kadar birlikte yolculuk etmiş olsay- dik daha kimbilir nice nice lügat lerle karşılaşacaktım. , İşte üzerinde durulacak bir dil şerefine verilen ziyafetler Limanımızda bulunan Aris isınin- deki Yunan mektep gemisi kumar dan, subay ve talöbesi şerefine dün akşam Moda Deniz klübünde Beledi- ye tarafından bir çay ziyafeti veril miştir. Ziyafette misafirlerimizden başka vali muavini, B. Muzaffer, ara ve deniz ordumuza mensup zevat, Vi- lâyet, Belediye erkânı, Yunan konso- Josu ve konsoloshane erkânı hazır bu- Tunmuşlardır. Bunu müteakip gene Deniz klübü de kunyandan şerefine 35 kişilik bir zi- yafet daha verilmiş ve bu ziyafette davetlilerle beraber Vali namına Vali muavini B. Hüdai Karataban bulun- muştur. Bugün de saut 13 te Tarab- yadaki Tokatlıyan olelinde Yunaa konsoloshanesi tarafından bir ziyafet verilecektir. Dört kumarbaz Galatada oturan Mehmed, Hüsnü, Niyazi, Armenuls, bir arsada zar at- mak suretile kumar oynarlarken, poliş tarafından cürmümeşhud halinde yar, Kalanmışlar, eldeki zarlar ve paralar- la beraber mahkemeye teslim edil- mişlerdir. Küçükpazarda yangın Küçkpazarda oturan İbrahim İs minde birinin evinde, dün gece yâr sı yangın çıkmış ve ev kısmen yan- dığı halde söndürülmüştür. Ateş, kaplamalar arasından ve Ani olarak çıkmış, sebebi henüz an- laşılamamıştır. Tahkikat devam et- mektedir. Beş kaçakçı yakalandı İzmir (Akşam) — Tepecik mahal. lesinde gümrük kaçakçılığı yapan beş kişi, zabıtaca yakalanmıştır. Bunların evlerinde mühim miktarda Avrupa esansı ve şapka bulunmuşur, Tahki- kata devam ediliyor. Ödemişte feci bir otobüs kazası İzmir (Akşam) — Tireden Ödemişe gitmekte olan şoför Ali Kaya idaresin- ; deki otobüs, Zincirlikuyu mevkiinde Ödemişli Hayreddin adında birini çiğ- nemiş, öldürmüştür. Hayredön, oto- büste yer kalmadığından sağ çamur- luğun üzerinde seyahat ediyormuş, suçlu şoför yakalanmıştır.