June 18, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

June 18, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

B. Gafenco yarın Atina- | dan İstanbula geliyor Yunan kralı, B. Gafenkoyu kabul etti ve öğle yemeğine alıkoydu Romanya Hariciye Nazırı beyanatta bulunarak, Balkan antantı âzası arasında tam bir görüş birliği olduğunu söyledi Atinada bulunan, Rumen Hariciye Nazırı B. Gafenco, yarın Daçya vapu- zile İstanbulâ gelecek ve burada iki gün kalarak şehrin tarihi yerlerini gezdikten sonra Köstence tarikile Bükreşe dönecektir. B. Gafenconun Atinâdaki mülâkatları hakkında ge- lem telgrafları yazıyoruz: Kral, B. Gafencoyu kabul etti ve öğle yemeğine alıkoydu Atina V7 Romanya Hariciye Nazir B. Gafenco, yarın buradan has reket edecek ve İstanbul tarikiyle Memleketine dönecektir. Müşarünilehy, Yunan Meçhul asker âbidesine çelenk koyduktan sonra saraya giderek Kral Jorj tarafından kabul edilmiş ve öğle yemeğine âlıkonulmüuştur. Romanya şeliri B. Cuvara dün ak- şam Grande Brelagne oölelinde B. Gafenconun şerefine bir ziyafet ver- miştir, Ziyafetie Başvekil, Yunan Nazırları ve Balkan antantı sefirleri hazır bulunmuşlardır. Misafir Nazır, bügün Atina civarındaki eski ve tarihi eserleri ziyaret etmiştir. Yunan matbuat müsteşarı, misafir Rumen gazetecileri şerefine €ski Fa- İerde bir ziyafet vermiştir. Ziyafette çok hararetli nutuklar teati edilmiştir. B. Gafenconun beyanalı Atina 17 (A.A.) — Romanya Hari. ciye Nazırı matbuata aşağıdaki beya- matla bulunmuştur: «Evvel emirde Yunan matbuatına ve onun vasıtasile Yunan efkârı umu» miyesine bana karşı gösterilen iyi ka- bulden dolayı teşekkür ederim. Yu- nan matbuatına bilhassa teşekkür ederim. Zira hakkımdaki tezahürleri yalnız Romanyaya karşı olan sempa- tisinden değil, aynı zamanda kollek- lerine karşı olan sempatiden mütg- vellittir, Zira ben kendimi hâlâ bir gözeteci telâkki etmekteyim. Ankarada neşredilmiş olan tebliğ ile burada neşredilmek üzere olan teb- liğden de anlaşılacağı üzere, Balkan antantının bu devresinin reisi sıfati- le kolleklerimle birlikte tedkiki için geldiğim bugünkü meselelerin tedki- kinden sonra Balkan antantı politi. kasının aşağıdaki anahatları üzerin. de bir kere daha mutabık bulunudu. Bumuzu söylemekle bahtiyarım: 1 — İstiklâl ve siyasi birlik, 2 — Tesanüt, 3 — Barış lehinde siyaset takibi, Üçüncü madde hakkında israr lü. zumsuzdur. Zira Balkan antantı bu politikayı * takib ettiğini vakialarla isbat etmiştir. Diğer iki noktaya gelince, Ba'kan antantı, bir çok yerlerde söylediğimiz. gibi, hiç bir kimsenin sleyhine müte. veccih değildir ve taarruzi hiç bir hedefi yoktur. Antant hiç bir kimse- nin iltihakını imkânsız telâkki etme- mektedir. Ancak bittabi koalisyonumu- Za iştirak etmek istiyen memleketin Balkan memleketlerinin menfaatleri- ne ve tesis edilmiş olan nizama riayet suretile halisane bir surelte teşriki mesai lüzumunu teslim etmesi lâzım- dır. Bütün devletlerle barış çerçevesi dairesinde iyi münasebetler ve sami- mi iş birliği arzediyoruz, Buna bina- en, grupumuzu teşkil eden devletlerin siyasi (o istiklâl elzem olduğu gibi, barışın temini için Balkan antan- ta devletlerinin menfaatleri dahilinde herkesle teşriki messi edebilecek olan bu antant devletlerinin siyasi bütün- Tüğü de elzemdir. Harbe inannuyoruz. Avrupanın bü- tün memleketlerindeki mesul siyaset adamları tarafından söylenen bütün nutuklarda harbe karşı aynı dehşet ve barış için de aynı arzu görülmekte- dir. Ralkan antantı barışın muhafa- zası için hizmete amadedir. Bu mak- sadla, Balkan antantı devletlerinin istiklâli, birlik ve tesanutleri menfa» atlerini korumakla beraber, umumi barıs davasınm âzami surette fayda- Jaşmasına imkân verecektir. Ankara ve Atinada müşahede ve tesbit ettiğim şeyi Yugoslav kollekim Markoviç le milâkatlarımda da mü- şahede ve tesbit eylemiştim. Bulgaristandan çok bahsedildi. Hattâ antant azası devletleri arasın- da Bulgaristanın koaaisyona girmesi meselesinde ihtilâflar olduğu da süy- lendi. Bütün bunlar yanlıştır. Antant azası arasında ihtilâf değik bilâkis tam bir görüş birliği mevcuttur. Balkan antantının hiç bir kimseyi hariç tutmadığını söylemiştik. Tecrü- be göstermiştir ki, Balkan memleketle- ri arasında bir antant yalnız bu an- tanta iştirak etmek istemiyen ve ona karşı hareket eden Balkan memleket- leri için gayri müsaid olmuştur, Bulgar milletinin hakikaten dikka» te sayan olan vasıflarına karşı hepi- mizin büyük hürmetimiz vardır. Fa- kat Balkan antantına iştiraki evvel den şartlara bağlanamaz ve başkala- rının zürarına olarak vukubulamaz. Bu iştirak devletlerin her birinin men faatleri için, barışı tehdid eden tehli- keleri bertaraf etmek için ve umumi davaya hizmet için vukubulmalıdır. Türkkuşu filosu İzmirde bugün uçuşlar ya- pılacak, filo yarın Çal'a hareket edecek İzmir 17 (Telefonla) Bugün Kütahyadan iki Türkkuşu tayyaresi gelmiştir. Bu tayyareler iki de pilâ- nör getirmişlerdir. Şehrimizde bulunan Türkkuşun. dan 10 tayyare bu sabah havalanarak - Durgutlu - Ahmedli - Salihli - Alaşehir - Buldan - Ödemiş - 'Tire - Bayındır - Torbalı gayet alçaktan uçmuşlar ve matbu Yecizeler atmışlardır. “Türkkuşu filosu yarın (bugün) Gazlemir alanında (akrobatik hare- ketler yapacaktır. Yarn (akşam Belediye tarafından şereflerine 100 kişilik bir ziyafet verilecektir. üzerinde “ Saçmalıyan bir adam! İzmir 17 (Telefonla) — Buca ns- hiyesinde oturan Ömer Hikmet adın- da 60 yaşında bir adam etrafına top- ia halka: - Ben havadaki midi yere düşürecek kuvvete malikim. İstersem bir tayyareyi havada durdurabilirim... Diyerek saçmalaağa (başlamıştır. Zabıta bu adamı yakalamış, üzerini aramış ve üfürükeülüğe aid bazı kâ- ğıdlar bulmuştur. Duvar içine 47 kilo esrar saklamış İzmir 17 (Telefonla) Zabıta, Beydiköy civarında Emin Afili ad da birinin evinde araştırma yapmış ve yatak odasının duvan içinde gizli #7 kilo esrarı meydana çıkarmıştır, Esrar müsadere edilmiş, Emin Afi adliyeye tevdi olunmuştur. İzmir 17 (Telefonla) — 'Tükilik parkında 50 Mraya iki kilo esrar sa. | tan Halil ve Mustafa adında iki kişt . yakslanımıştar. Son dakika oluyor? Almanya, Gağı ile Slovak- ya arasında münakalâtı kesti Bratislava 18 — Slovak. telgraf ajansının tebilğine göre Almanya, Slovakya ile Çekya arasında münâ- kalâtı kesmiştir. Phenix tahtelbahiri Slovakyada neler Hindiçinide nasıl battı? Facia, diğer bir tahtelbahirle talim yapılırk€f vukubuldu, zabit nefer 71 kişi öldü Saygon 17 (A.A.) — «Phenix. tah- telbahiri . 15 haziranda sabahleyin Camaranh açık'arında «Wspor> is minde diğer bir tahtelbahirle talim yaparken kaybolmuştur. Berlin 18 — Slovakyada Moravska* Geminin mürettebatını kurtarmak Ostrora havalisinde Alman askeri (ümidi mevcut olmamakla beraber araş- tahşid edildiği haberi tekzip ediliyor. Uzak Şarkta İngiliz ve Fransız erkânıhar- biyeleri arasında bir konferans . Singapur 18 — Uzak Şarktaki İn- giliz ve Fransız kuvvetleri erkâni-, harbiyelerine mensup 60 yüksek zâ- bit perşembe günü burada toplana- catır. Konferans bir hafta sürecektir. Londra 18 — Japonyanın Tiyen- çin meselesindeki ihtilâfı tetkike ya- naşacağı ümit ediliyor, Aksi takdir- de İngiire de ç mukabeleibilmisil tedbirleri alacaktır, Hariciye Nezare- tl üç gündenberi bu tedbirleri tetkik etmiş, birer rapor hazırlamıştır. Ra- por Kabinenin harici Komitesine ve- rilecektir.? Dahiliye Vekili geldi B. Faik Öztrak bugün Yalovaya gidecek Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak dün akşam 20,30 da Ankaradan şeh- | rimize gelinistir. B. Faik Öztrak Hay- darpaşa istasyonunda emniyet mü- dürü, gazeteciler ve dostları tarafın- dan karşılanmıştır. Dahiliye Vekili, Haydarpaşadan polis motörile İstanbula geçmiştir. B. Faik Çztrakın bugün Yalovaya git mesi muhtemeldir. Ankaradaki futbol maçı takımı maçı 4 - 1 kazandı Ankara 17 — Şehrimizde bulunan İngiliz amatör futbol takımı bugün birinci maçını Ankaragücile yapmış, maçı 4 - 1 kazanmıştır. Saha çok ka- Jabalıktı. Maç çok hararetli olmuştur, İngilizler şuurlu, çok seri ve yerden oynuyorlardı. Ankaragücü de seri ve havadan oynuyordu. Evvelâ İngiliz. ler bir gol yaptılar. Bunu Ankâragü- cünün golü takip etti. İngilizler bu- nu müteakip ikinci ve üçüncü golle» rini de yaptılar. İkinci haftayimde İngiliz takımı bir gol daha yaptı ve maç #-1 bitti. İki haftayim arasında İngiliz he- yeti reisi radyo ile İngiltereye hitap ederek Türkiyede gördükleri çok sa- mimi kabulden, Türklerin centilmen- liklerinden bahsetmiş, iki memleket arasındaki dostluğun son zamanlar- da bir kat daha kuvvetlenmesini memnuniyetle kaydetmiştir. Kafile reisi Türk futbolünü çek müterakki bulduğunu söylemiş, İs- tanbuldaki maçı idare eden hake- min İngilteredeki hakemlerden fark- sız olduğunu kaydetmiştir. İzmirde bir benzin deposu infilak etti İzmir 17 (Telefonla) — İsmetpaşa bulvarında Zenit garaj ittisalinde Kemal ve ortağı Tevfiğe aid benzin deposunda infilâk vukubuldu. Depo #levler içinde kaldı. Etrafındaki mâ- ğazalarda. telâş ve heyecan baş gös- terdi. İtfaiye iki saat uğraştıktan sonra ateşi, etrafa sirayete meydan bırakmadan söndürdü. Depo sahibi Tevfik ve iki amele yanmak suretile yaralandılar, Tah. kikata devam ediliyor. tırmalâra hararetle devam edilmekte- dir, Tahtelbahirin kayboluduğu mınta- kada denizin derinliği 100 metre ka- dardır. «Phenix tahtelbahirinde 71 kişi bulunuyordu. Phenix, feci âkibeti he- * müz Hafızalardan silinmeyen - #Pre- methees nin tipindedir. 1379 ton hacminde olan bu gemi- nin uzunluğu 92 metre, genişliği 8 metre, suyun sathında sürati 18 mil, suyun altında sürati 10 mil idi. 10 santimetrelik bir top, bir tayyare dafi topu, bir mitralyöz ve 11 torpil kovanı ile mücehhez idi. Netice vermiyen araştırmalardan sonra Uzak Şarktaki Frans dei ve kuvvetlerinin başkumandanı, malüm olmıyan bazı sebeblerdeli Jayı «Phenixsin bir dalış talimi sında muvazenesini kaybederek tığı kanaâtine varmıştır; Tahlisiye çanlarının Fransaya verilecek Vaşington 17 (A:A.) — Bahriye Ne vt | plân gö zareti .Saualum. denizaltı . geri kurtarılmasında kullanılan ti çanımın plânlarımı Fransaya t ceğini teyid etmiştir. Bahriye nezareti namına yen zat, esasen Amerikada ii sesi tahlisiye âletleri hakkında bütün bri bancı bahriyelilere . bütün mali vermek Amerika bahriyesine demiştir. B. Hitlerin taziyeti Berlin V7 (A A.) — B, Hitler, | denizaltı felâketi münasebetile Lebrune tayiyetlerini bildirmiştir. aid | 5 Kırklarelinde yakalanan Bulgar casu5 grupunun muhakemesi bitti İzmir ağır ceza mahkemesi kararı tefhim tti. Beşi muhtelif seneler hapse mahküm edildiler. iki kadın beraet etti İzmir 11 (Telefonla) Kırklar. | elinde casusluk yapmak süçundan ağıreszasında o muhakemeleri gizli görülmekte olan üçü erkek, dör- | dü kadın yedi kişilik Bulgar casus | grupunun muhakemesi sona errhiş, | haklarındaki karar âleni celsede bu- gün tefhim olunmuştur. Suçlulardan Bulgar tebaalı Kes- tantin oğlu Dimitrinin casusluk mak» sadı ile hududdan geçerek Kırklar- elinde muallim Bulgar Todoriye Bul- garistandaki casus şeflerinden bir yüzbaşının mektubunu (getirdiği, kendi itirafile de casusluk yaptığı sa- bit olduğundan Türk ceza kanununun 133 üncü maddesi mucibince tayin edilen 5 sene hapis cezası hareketinin nakıs teşebbüs derecesinde kalmasın. dan $ sene, 4 ay ağır hapsine ve bir sene, bir ay, 10 gün müddetle emni- yeti umumiye nezareti altımda bulun- durulmasına, Diğer suçlu Kırklarelinde bakkal Rale de casus Dimitriye yardım etti- dinden 5 sene ağır hapse mahküm edilmiş ise de takdir sebebi ve yaşının. 65 den yüksek olmasından 2 sene 10 gün ağır hapsine ve 8 ay 10 gün em- niyeti umumiye nezareti altında kalk masına, Diğer suçlu nalband Nikola ve ka- rısı Zaharinin evlerinde yatakları ak tında saklı bulunan askeri eşyayı bilerek satın aldıkları anlaşıldığından askeri ceza Kanunun 131 inci wad- desi mucibince birer sene hapislerine,i Diğer suçlular Brodo kızları 35 şında Mariko ve 22 yaşında zo ile bakkâl Rüle karısı Hirissonun Nikola karısı Zaharinin casusluk Mine iştirakleri kanaati üm ında beraetlerine kârar verimi. Kararda zikredildiğine göre, mitri 28 teşrinisani 938 de il tandan Kırklareline gelmiş, m min evinde misafir kalmış, Kırklareli casus şefi muallim <a nin evini öğrenmiş, kendisine yağ bir mektup vermiş ve sonra mub#' > re vasılalığı yaparak Kırklai kalmış, tavuk ticaretine dirim | suretle zabıtayı iğfale çalışmıştı garistanda tüccar iki oğlu Fakat bunların hareketlerini yakalamıştır. 'Todori, Dimitri, Rale raf etmişlerdir. suçlarını a eden zabıta çok geçmeden hepi # Şef Todori Kırklarelinde ii nezaretinde bulunduğu sıra? köye kaçmış, yolda bir kuyuya rek boğulmuşlur. Mariko ve Elenko saman gar kızları daha evvel ağırcezada küm edilen Bulgar papası Mari görüştüklerinden dolayı tevkif misler İse de ifadelerinde kendilerini meres tutmak istediğini söyle lerâir, Karar tefbim edilince beraet kadınlar: — Teşekkür ederiz, Yaşasın 2 Diye bağırmışlardır. Geceki yangınlar Denizyolları levazım anba- rındaki yangın başlangıç halinde kaldı Dün gece saat 21,48 de Tophanede Denizyolarının 3 numaralı levazım anbarında yangın çıkmıştır. İtfaiye ateşi söndürmeğe gittiği vakıt yangı- nın anbarda bir araya toplanan boş sandık ve fıçılarm arasında toplanan tahta parçalarından çıktığı görül müştür. İtfaiye derhal ateşi söndür- müştür. Yangının şekli şüpheyi da- vet etmiş ve talıkikata başlanmıştır. Gece Kumkapı Nişancasında yazlık Ülker sinemasının makine dairesinde de filimlerin tutuşmasıile yangın çıkmış İse de büyümesine meydan ve-' yilmeden söndürülmüştür, pal günahlarını çıkar, pe ” Weidmanın ida 0 Paris 17 — Altı kişi öldürmüş Gİ Wedman bu sabah idam İdamda maktul Leblondun ii hazır bulunmuştur. Geniş ve siki polis kordonu, seyircileri idam den uzak tutuyordu. İdamda bayii ui bir seyirci kütlesi hazır bulun Weidmanın vekili müdafii m avukat Moro Giafferi, Wei es. ri hayatırı bir canavar gibi geçir rağmen bir aziz gibi öldüğünü etmiştir. Alman büyük elçisi kostü Ciano ile konuştu Roma 17 (A.A.) — Almanya m MN rüşme hakkında tamamen X“ davranmaktadırlar, sy