1 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Almanlar, Danzige | mühimmat ve hava Londra | — Gazeteler, B. Hitlerin Du ay sonunda, Danzige gideceği ha- ,berini naklediyorlar, © Gâynia | — Lehistanın Danzig ko- iner, Almanların şehirde yaptıkla. m. askeri hazırlıklar hâkkında hü- | kümete izahat vermek için Varşova- ya gitmiştir. Şarki Prusyâdan asker ve mühim» mat yüklü vapurlar, Danzige gelme- ğe devam ediyorlar, Vapurlar, Danzige bilhassa hava «topları çıkarıyorlar, Danzig maka- | Matı, şehirdeki bu askeri hazırlıkla- n, Danzigin statüsüne aykırı ölma- sına rağmen gizlemiyorlar, Londra | — Salâhiyettar mahafil, | Harbiye Nezarâtinin territorlal. ordu efradına yaz sonlarına döğru, davete icabet etmek emrine intizar etmele- rini tebliğ ettiğini tekzip ediyorlar. Paris 1 — Fouriner ajansı şu ha beri veriyor: Alman hükümeti, Dan- gırlamışlır. B. Hitler, Danzigi bu ay sonunda ve ağlebi ihtimal 20-30 tem- muz arasında ziyaret edecek, Dan- zigde iki gün kalacak, şerefine yapı- | Jacak tezahüratta hazır bulunacak, kendisine vatandaşlık diploması ve- ” rilecektir. Paris | — Romadan bildiriliyor: İtal- / yan Hariciye Nazırı kont Cianonun organı Telegrafo gazetesi Misır hü- kümeti, “Türkiye ile karşılıklı bir yar- dım paklı aktedecek olursa İtalya da şiddetli bir aksülâmel uyandıracağını | ve İtalyanın Trablusgarpteki askeri - kuvvetlerini arttıracağını açıktan açi- ön ihsas ediyor. İtalyan siyasi mahafili, Mısır Ha- riciye Nazırının Ankara ve Bâlkan i merkezlerindeki ziyaretinden hiç mem- nun kalmamışlardır. İtalyan matbuat ve siyasi mahafili, bu ademi memnu. niyetlerini meydana vuruyorlar. Teleg- tesis edilen İskoçyanın en eski j olan St. Andrew'sin fah- zi hukuk doktorluğu ünvanı Tür. kiye Adliye Vekili ve eski Londra bü- evvelâ Güzel sanatlar fa- dekanı bir nutuk irad etmiş- ir. Hatip: Şimdiki devrin © gürültü ve velve- di giri bir gün tedikik edil- di; Türk milletinin ve Türk Yü Bariyetinin gürültüsüzce maz- iar olduğu yeni hayattan daha ziya- : dikkate şayan birşey görülmiye- Diye söze başlmış, B. Fethi Okya- Yin bu yeni hayatta tam otuz sene ebarız bir sima teşkil eylediğini âydederek terci halini anlattık- nm sonra şöyle etmiştir: Fethi Okyar, talihin gerek par- , gerek karanlık devirlerinde, ah- niş olduğu vazifeyi Kemal Ata- 1 zigin Almanyaya lihakı plânını ha- | Hitler, bu ay sonunda Danzig şehrine gidiyor mütemadiyen asker, topları gönderiyorlar Almanya, Danzige asker gönder- meğe devam ediyor, Hitler, Danzige gidinceye kadar oradaki Alman kuv- vetleri 200,000 i bulacaktır. Danzig âyan meclisi, B. Hitler şehirde iken, Almanyaya sadakat ve merbutiyetini ilân edecektir. Lehis- tanm B. Hitlerin Danzigi ziyaretine mâni olamıyacağı tahmin edilmek- tedir. Zira B. Hitleri Danzig şehri reisi resmen davet edecektir. B. Hitlerin Danzigi ziyaretinden evvel mareşal Göring, Königsberge gidecektir. Lehistan Almanya ile mü- zakerede değil Varşova 1 — Leh hükümeti, Dan- zigdeki askeri hazırlıkları, âzami dikkatle takip ediyor. Almanyanın bu hareketi, Lehista- na karşı mutad bir tazyik suretin- de telâkki edilmektedir. Fakat Lehis- tan, bu tazyike boyun eğecek değil- dir. İcabında şiddetle mukabele ede- cektir. Ecnebi gazetelerde görülen haberler hilâfına olarak Lehistan, Al- manya ile hiç bir müzakerede bü- Yunmadığı gibi böyle bir müzakereye girişmek asla mevzuu bahis değildir. Jtalyanın Mısıra karşı o mânasız bir tehdidi Mısır, bizimle bir yardım Trablustaki askeri kuvvetini arttıracakmış Bir Italyan gazetesi, Fransayı da tehdid ediyor paktı akdederse, Italya nuniyetsizliğe bir delildir. Bir İtalyan gazetesinin Fransaya tehdidleri Paris Ii — Romadan bildiriliyor: Cotriera Padano namındaki İtalyan gazetesi, Tunusta oturan İtalyanlar hakkında tatbik edilmekte olan ka- nunun kaldırılması düşünüldüğünden bahsederken diyor ki: «Fransızlar, böyle birşey yapariar- 8a toplar, gürliyecektir.» Roma I — B. Mussolini, Milli müda- faa işlerinden gayri işlerde demirin kullanılmasını men için evvelce koy- muş olduğu tahdidatı şiddetlendiren yeni bir kararname neşretmiştir. - B. Fethi Okyar türkün taraftarı olarak yapmıştır. Geçen on sene içinde Türkiyenin mü- messili olarak kemali sebatla öyle bir dostluk binası vücuda getirmiş- tir ki nihayet bu doslluk Fransa ve İngiltere ile Türkiye arasında ittifaka müncer olmuştur.» Hatip nutkuna şu cümle ile niha- yet vermiştir: — Akademi senatosu, mumajleyhi mefkürelerinin, davasının, vatanınm ve şahsının şerefini hatırlatır. Bunu mezkür Üniversite rektör muavini İrvinenin uzun bir nutku takib etmiştir. Rektör muavini: — Biri Şarkın, diğeri Garbin en uzak yerlerinde hizmet eden müm- taz simaların ortasında da Türkiyenin modem tarihinin mümtaz simaların- dan biri bulunan ekselans Fethi Ok- yara bir evlâd gibi yer verdik. Hatip, B, Fethi Okyarın Türkiye ile İngiltereyi birbirine sıkı bir su- rette birleştirmek hususundaki me saisine işaret ederek sözlerine niha- Deniz bayramı Bugün her senekinden tezahüratla tla kutlanıyor Bugün gahillerimizde lerinisde geni işletme hakkının Türk denizcilerine verildi- ğinin yıldöğümüdür. Ebedi Şef Ala- türkün bir emri ile denizciler bayra- mı olarak tesid edilen bugün, şehri- mizde bu sene, her senekinden daha parlak merasimle kutlanacaktır. Bu seneki bayram programı, İstanbul Vali ve Belediye reisi B. Lütfi Kırda- nn başkanlığında toplanan bir komis- yon tarafından hazırlanmıştır. Bu seneki 1 Temmuz denizciler bayramı, karada ve denizde olmak üzere iki partide tesid edilecektir, Ka- radaki merasim, bü sabah 11 ğe Tak- sim Cümhuriyet âbidesi önünde yâ- pılacaktır. Burada, limandaki bir ge- mi tarafından verilen işareti mütea- kiben şeref direğine bayrağımız çeki- lecek, İstiklâl marşı söylenecek, nu- tuklar irad edilecektir. Öğleden sonra 15 de, Ortaköydeki Deniz ticareti mektebinde bir garden- parti verilmesi de mukarrerdir. De- nizdeki merasim, gardenparti ile baş- lıyacaktır. Bu sene ilkdefa olarak deniz kayakları yarışı da, deniz şen- Mikleri arasına iğhal edilmiştir. Deniz şenliklerini, Mili Şef Reisi- cümhur İsmet İnönünün, Savarona yatınden takib buyuracakları kuv- vetle zannedilmektedir, Reisicümhu- rumuzun rehakâr elleri ile imzalanan Lozan müahedesinin maddeli mah- susasına tevfikan kazanılan kabotaj hakkını tesid gününde MİMİ Şefi ara- larında görmek ihtimali, bütün yurd ile beraber denizcilerimizi de büyük bir sevince garketmiştir. Deniz bay- tamının her cihetçe mükemmel ola- bilmesi için yapılan hazırlıklar biti- rilmiştir. Ege vapurunda davetlilere ziyafet verilecek, denizde fener alay- ları tertip edilecektir. B. Ali Çetinkaya Ankaraya döndü Münakalât Vekili B, Ali Çetinkaya, refakatlerinde kalemimahsus müdürü B. Sabahaddin, Zat işleri müdürü B. Nafiz ve Deniz nakliye dairesi reisi B. Ayet olduğu halde dün akşamki eks- presle Ankaraya gitmiştir. Dış ticaret dairesi reis muavinliği Ankara 30 (Akşam) — Ticaret Ve- kâleti dış ticaret reis muavini B. Ce- )âl Yarmanın Londra ticaret ataşeli- ğine tayinile açılan dış ticaret dairesi relsmuavinliğine Londra ticaret ata- şesi B. Hilmi Ziya Ozbekkanın tayini Yüksek tasdike iktiran etmiştir. Tapu kadastro umum müdürlüğü Ankara 30 (Akşam) — Tapu ve kadastor umum müdürlüğünün Ad- Mye Vekâletine devri hakkındaki ka- nun lâyihası Meclise verilmiştir. B. Faik Yargıcı Ankara 30 (Akşam) — Dördüncü umumi müfettişlik sıhhat . müşaviri Faik Yargıcı ikinci sınıf sıhhiye mü- fettişliğine tayin olunmuştur. Kaymakam tayinleri Ankara 30 (Telefonla) — Trakya umumi müfettişliği evrak müdürü B. Hamdi Sönmez İpasala, Dikmen na- biye müdürü Ahmed Akbil Meriç, em- niyet umum müdürlüğü memurların- dan Muhterem Vefa Şarkışla, Karşı- yâka nahiye müdürü İbrahim Nabi Ermenak, şarki Karaağaç eski kayma- kamı Bedii Güvenin Beypazarı kay- makamlıklarma tayinleri (O Yüksek tasdike iktiran etmiştir. Ayda on lira hayvan yem bedeli alacaklar “ Ankara 80 (Akşam) — Ziraat Ve- kâleti, ziraat mualtimlerine, mücade- le teknisyenlerine ve pamuk kontrol memurlarına ayda on lira hayvan yem bedeli verilmesi hakkında bir kanun lâyihası hazırlamıştır. Lâyiha bu gün- lerde Büyük Millet Meclisine sevke- dllecektir. , ür şe - meseleleri görüşülecek Japonya namına Çindeki fevkalâde murahhası müzakereye iştirak edecek Toklo 30 (A.A.) — Asahi gazetesi- ne göre, Hariciye Nazırı Arita Tlentsin görüşmelerine iştirak etmiyecektir. Bu görüşmelere Çinde Japonyanın fev- kalâde murahhası tayin edilmek üze- re olan Sotomatsa iştirak edecektir. Bütün gazeteler, görüşmelerin yal- niz mevzii Tlentsin meselesine değil, İngilterenin Çindeki umumi siyaseti. ne taallük edeceğini yazıyorlar, Avam kamarasında sorulan sualler Londra 30 (A.A.) — Bu sabah Avam kamarasında amele fırkası mebusla- rından B. Noel Baker, Japonyanın cumartesi günü Tientsin imtiyazlı mıntakasını tamamen kapamak ka- rarı ve Foochow ve Wenehow liman- ları medhalinde barajlar vücude geti. | rilmesi keyfiyeti karşısında Büyük | Britanyanın hattı hareketi ne olaca- ğını sormuştur. Hariciye müsteşarı B. Butler, şu cevabi vermiştir; «— Hükümet, B. Baker'in Izah ve teşrih ettiği vaziyet hakkında resmen malümat almış değildir. Tientsin'e gelince, bu babta Tokyoda müzakere. lere başlanılmış olduğu kamaraca * malümdür.» B. Baker, Japonların Seistan ve, Kouanturo adındaki İngiliz gemil, nin Swatow limanına girmelerini netmiş ve keza Japonların e giliz bayrağını indirmiş ve Tientsin abloka- sının şiddetlendirileceğini ilân eyle- miş oldukları haberlerinin doğru olup olmadığını sormuştur, B. Butler, zikri geçen iki geminin . Swatow'a mahalli İngiliz makamatının mütalâasını alarak gitmemiş olduk- ları cevabını vermiştir. Diğer taraf. tan lord Halifax'a gelen haberler, bir İngiliz bayrağının indirilmiş olduğu haberini teyid etmediği gibi, Tientsin- deki Japon kumandanıma isnad olu- nan beyanatı da teyid etmemektedir. Amele fırkasından Henderson, mü- zakereler esnasında ablokanın tahfifi hususunda mutabık kalınmış olup ok madığı sualini sormuştur. B. Bulter, şöyle demiştir: — Evet, fakat evvelce de söylediğim gibi, Japon askeri makamalına isnad olünan beyanatı mücyyid birgüna resmi malümat yoktur. Lord Halifax'ın nutku . bir ihtardır Almanyaya Lord, Danzine taarruz geçmiyeceğini anlatmak istemiştir Vaşington 30 (A.A) — Diplomasi mahafili, Lord Halifax'ın söylediği nutkun İngilterenin Almanya tara- fından Danzige karşı yapılacak muh- temel bir taarruz müvacehesinde hat- tı hareketi ne olacağını tamamile izah ve tasrih etmiş olduğunu beyan etmektedirler. Lordun B. Daladier'nin beyanatım- dan ve Reisicümhur Roosevelt'in ev- velki günkü azimkârane hitabesin- den sonra söylediği bu nutuk, de- mokratların totaliter memleketler” tarafından yapılacak bir harp şan- tajına serfürü etmeleri endişelerini azaltmıştır, Gazeteler, Lord Halifax'ın nutku- nu büyük başlıklar altında neşret- mektedirler. Bu meyanda şu başlık zikredilebilir: «lord Halifax, döğüşmeğe hazırız. ihtarında bulunuyor.» Nutkun, kongredeki akisleri kuv- vetli olmuştur. Kongrede infiradcıla- nn bir nebze ricat ettikleri görük müştür. İyi malümat alan mahafilde, bitaraf, lik kanununun harp esnasında esli- | ba ve mühimmata ambargo konuk ması maddesinin ortadan kaldırı masi suretindeki tadil teklifinin mü- messiller meclisince kabul edileceği zannolunmaktadır. İstilzam etmekte olduğu muhataralara rağmen Ame- rika hükümeti ve meclis ekseriyeti, / Yazan: AHM Türkiye asil ve merd siyasetile umumi harp tehlikesini yarıya indirdi Kanadalı bir muharririn ve Amerikalı bir tarih profesörünün dikkate şayan çak mühim sözleri Ariel DYD edilirse bunun $298İZ dr) bundan böyle bir harbe mani olacak yegâne siyasetin azimkârlik olduğu mütaleasındadırlar, Fransiz gazetelerinin makaleleri Paris 30 — Bu sabahki ga zete tefsirleri: Bütün gözeteler, Ha- Max'ın nutkunu her türlü tereddü- dü dağıtacak saabiyelie. telâkki et mektedirler, Jour gazetesinde, Pobers diyor ki: «Bu nutuktan sonra, Berlin ve Rı artık yeni bir taarruz hâlinde İngik terenin İstinkâf veya teredddüdüne güvenemiyecektir. Daladier ile Hali- fax'ın nutkundan ve Pölonya Reisi- cümhurunun beyanatından sonrâ, Alman şefleri artık biliyorlar ki, Po- ta her hangi bir taarruz «basit bir mevzii iş, olmıyacaktır.» Chamberlain yakın akşam iradyoda bir nutuk söyliyecek Londra 30 (A.A.) — B. Chamberjain, pazar akşamı millete hitaben radyo- da bir nutuk söyliyecektir. Mumaileyh, hafta tatilini dostlari le birlikte Londra civarında geçireceksİ tir. General Gamelin Korsikada “ Paris 30 (A.A.) — General Game- Jin, bir teftiş turnesi yapmak üze: Korsikaya gitmiştir. EMİN YALMAN)| Jonya veya Danzig'e yapılacak ge rek doğrudan doğruya, gerek bilvasi- » i , 9 çe " , ie