14 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

p Son dakika Almanya, Macaristandan asker geçirmek istiyor Macar gazetelerine göre, Danzig meselesi muahe- delerin tadiline bir mukaddime teşkil edecekmiş Lendra 14 — Berlinden bildiril yor: Yan resmi mahafil, Hitler - Ciano mülâkatı şu üç nokta etrafın- da cereyen etmiştir: — Danzig me- selesinin halli, Bu meselenin halli için hiç bir tarih tesbit edilmemiştir. 2 — Avrupa aşırı meseleler, 3 — Ma- caristan meselesi. Bu mülâkatta, bilhassa Macar me- gelesine geniş bir yer verildiği anla. şılmaktadır. Vukubulan bazı ifşaat tan istidlâl edildiğine göre B. Hitler, lehistana Rötenya tarafından hü- cum etmek için Macaristandan tran- sit suretile Ailman askerlerini geçir- mek istemektedir. Bohemya ve Moravyada Almanla- rın yaptıkları askeri tahşidat, B. Hit- lerin bu askeri plânını teyid ediyor. Paris i4 — Budapeşteden bildirili- | yor: Bütün Macar gazeteleri, Saiz- burg mülâkatının neticelerile meş- gül olmakta ve Danzig meselesinin sulh muâhedelerinin tadiline doğru ilk adımı teşkil edeceğini kaydetmek- tedirler. Moskova askeri müzakereleri İngiliz, Fransız ve Sovyet askeri heyetleri dün de iki içtima yaptılar Moskova 13 (A.A.) — Fransız ve İn. giliz askeri heyetleri, sabahleyin saat, 11 den itibaren mareşal Voroşilof ve Sovyet ordusu erkânı ile görüşmüşler- dir. Öğleden sonra da müzakerelere devam edilecektir. Fransız ve İngiliz zabitleri mesal celselerini üniforma giymiş oldukları halde yapmaktadır. Jar. Riga 13 (A.A.) — Moskovadan bil- dirildiğine göre Fransız - İngiliz as- keri beyetlerile Sovyet komisyonu arâ- | İ bilâhara, saat 17,30 da yeniden Sov- sında yapılan ilk görüşmeler esnasın- da Fransız - İngiliz murahhasları hü- kümetlerinin Sovyetlerin harb öndüs- trisini teşkilâtlandırmak hususunda- Ki tekliflerini bildirmişlerdir, Moskova 13 (AA) — İngiliz ve Fransız askeri heyetleri azaları, Bov- yet heyeti azası ile bugün sasi 11 den 13,15 e kadar süren bir görüşmede bulunmuşlardır. İngiliz ve Fransız heyetleri, saat 15 de, aralarında müzâkere için İn- giliz büyük elçiliğinde toplanmışlar, yet heyeti azalarile buluşmuşlardır. Şanghayda harb devam ediyor Çin müfrezeleri istasyonlar- dan birini ele geçirdi Hong - Kong 13 (A.A.) — Cbekini ajansından: Bir Çin kolu, Hungjao tayyare meydanına ve Şanghaym garp varoşlarına taarruz etmiştir. Oralarda muharebe İki saat devam etmiştir. Diğer bir Çin müfrezesi Şanghayın şimali garbisinde kâ'n Loüen ve Tazanga taarruz etmiş, üçüncü bir müfreze de Nanzlang Üzerindeki istasyonu hücumia zap- tetmiştir. Oradaki Japon nöbetçi kolları tamamen imha edilmiştir. İhtiyat tedbirleri Hong - Kong 13 (A.A.) — Chekiai ajansından: İmtiyazlı Fransız mın- takası makamatı, Şanghayda başla. mış olan muhasamatın ikinci yıldö- nümüne intiazren bir takım ihtiyat tedbileri almağa başlamışlardır. Ja- ponlara gelince onlar da Şanghay civarındaki sevkulceys (noktaların kâffesinde ufak mikyasta Blokhavz- lar inşa etmektedirler. ingiltere - Polonya ittifakı İngiltere, beş senelik bir mu- ahede projesi tevdi etti Zondra 13 (AA) Hükümet, mahfillerinde söylendiğine göre, İn- giltere hükümeti Varşova ile 8 nisan tarihli muvakkat mütekabil yardım beyannamesinin yerine kâim olacak kati bir ittifak muahedesi projesi tevdi etmiş ve bu hususta Polonya hükümeti tarafından serdedilen mü- Yhazaları tedkik etmeğe başlamıştır. Öğrenildiğine göre, derpiş edilen © © ittifak munhedesi beş sene için mu- k fakat tecdi Danzigde yahudi- lere karşı tedbir Yahudiler, mallarını başka tarafa gönderemiyecekler Danzig 13 (A.A.) — Danzig âyan meclisi çoktanberi Almanyada tat- bik edilen bir kanundan mülhem bir emirmname neşretmiştir. Bu emima- meye göre Danzigli yahudiler, bun- dan sonra yahudi muhaceret gomis- yonundan veya Danzig liman: Ser- bes mıntakası makamlarından hu- susi bir müsaade almadan kendileri- De ait eşyayı şehir arazisi haricine gölürmiyecekler ve göndermiyecek- lerdir, Yalnız şahsi eşya serbesce ha- rice götürülebilecektir. Diğer cihetten, Danzig makamları ekserisi Polonyada, Fransada ve In- gilterede oturan 13 yahudiye ait malları müsaderg etmişlerdir. Milletler Cemiyetinin Dan- zig komiseri Almanyaya gitti Danzig 13 (A.A) — Milletler Ce- miyetinin yüksek komiseri Charles Burckbardt dün akşam Al manyaya gitmiştir. Bazı haberlere göre mumaileyh Hitler tarafından kabul edilecektir, İngiltere - Japonya 'Tokyodaki İngiliz sefirine yeni talimat gönderildi Tondra 13 (A.A) — Yarı resmi bir menbadan öğrenildiğine göre, 'Tok- yodaki İngiliz sefirine yeni talimat gönderilmiştir. Bu talimat, hemen hemen münhasıran Tiençindeki im- tiyazlı İngiliz mıntakasında nizam ve asayişin muhafazasına mütaallik olan siyasi mesele hakkındadır, İngiliz sefirine iktisadi meselelere müteallik olarak yeni talimat veril memiştir. Fakat sefirin yapacağı gö- Tüşmeler esnasında bu meselelere de Reisicümhur İsmet İnönü Dün Çekmece civarında bir gezinti yaptılar Relsicümhur İsmet İnönü, dün öğ- leden sonra otomobille Çekmece civa- rında bir gezinti yapmışlardır. Milli Şef, büyük manevraları takip için Trakyaya gideceklerinden Riya- seticümhur treni, Haydarpaşadan Sir- Başvekil bu sabah geldi Başvekil B. Refik Saydam bu sa bahki Ankara ekspresile saat dokuza beş kala şehrimize gelmiştir. Başvekil, Haydarpaşa garında. vali, emniyet müdürü ve birçok zevat ta- rafından karşılanmıştır. Başvekil; motörle Dolmabahçe sa- Tâyına gitmiştir. Dünkü yağmur Termometre bir aralık 19 dereceye kadar indi Yirmi gündenberi devam eden şid- detli scaklardan sonra dün hava ka- panmiş ve muhtelif faslalarla yağ- mur yağmıştır. Rüzgâr da şimalden esmeğe başlamıştır. N Havanın değişmesi üzerine dün bir aralık termometre 19 dereceye ka- dar inmiştir. Fakat akşama doğru tekrar yükselmiş, 25 dereceye çık- mıştır. Dün yağmur yüzünden plâjlar ve sayfiye yerleri çok tenha idi. Şehir- den aynlamıyan halk akşam parkla- rı, caddeleri doldurmuştur, Bilhassa "Taksim bahçesinde dün büyük bir kalbalık vardı. Kandırada yağmurun zararları : Kandıra 12 (Akşam) -—- Dün sabah başlıyan şiddetli yağmur sağnak ha- dini almış ve alti saat devam etmiştir. Bu yağmurların Kandıra ve mülhaka- tıma pek büyük zararları olmuştur. Seylâbın kasaba civarındaki zara- nı mühimdir, Ankarada bir cinayet Simitçi İsmail Tevfik isminde bir adamı öldürdü Ankara 13 (Telefon) — Dün gece burada bir cinayet olmuş, Ulucanlarda Ayyıldız hanında oturan seyyar si- mitçi Bayburtlu İsmail İtfaiye mey- danmda Karaburun sokağında otu- ran 55 yaşlarında Tevfiği bıçakla kar. nını delmek suretile öldürmüştür. Tahkikata göre İsmail vakadan biraz evvel Tevfiğin evinin önünden geçerken kendisine lâf atmış, buna fena halde kızan Tevfik derhal soka- ğa fırlıyarak İsmalli yakasından tu- tup suratına bir kaç tokat atmıştır. Bunun üzerine İsmail yanında taşı- dığı bıçağı çekerek Tevfiğin karnına saplamıştır, Yaralı hemen hastaneye kaldın. mışsa da az bir müddet sonra ölmüş- tür, Katil yakalanmış, adliyez teslim edilmiştir. Tahkikat devam edior. Yugoslavyada Fevkalâde askeri tedbirler alındığı hakkındaki haberler doğru değil En 13 (A.A) — Avala ajansı, bazi fevkalâde askeri illir aldığı hakkında yabancı mem. Jeketlerde neşredilen haberleri tekzibe selâhiyettardır, Avala ajansı, Yugoslav Başvekili B. 'Tsvetkoviçin son zamanlarda yaptığı 'Trleste ziyareti hakkında aynı menba- lardan yapılan neşriyat da müzmer fikirler gütmekte olduğunu bildirmek- tedir. Trieste ziyaretinin sebebi, İtal. yan endüstri amelesi korporasyonu relsi devlet müsteşarı Clanettinin ge- çen haziranda Beya 2 e ürer Dün Geceki ve Bu Sahahki Efaberler Danzigliler Almanya ile birleşmek istemiyorlar Danzig Nazi reisine: “Buradan gidin,, diyorlar Danzig 13 (Fransızca İstanbul) — Danzig Bulh cephesi icra komitesi, Danzig nazileri reisi Förster'e hitaben bir açk mektup neşretmiştir. Mektü- bun hülâsası şudur: «Biz Almanya ile birleşmek istemiyoruz», Danzigüe da- gıtılan bu mektupta deniliyor ki: «Hariçten gelen askerlere karşı Dan- 2ig halkının çok soğuk vaziyeti, hari- ci ticaretin tamamen mahvolması do- Yayıslle, tacirlerimizin duydukları en- dişe, şehirde ağır toplar bulundurul- masının kadınlar arasında uyandırdı. ği telâş, yaptığınız işin beğeniimedi- ğine-en büyük misnidir-Siz bundan mesulsünüz, M, Förstör, Biz Danzigiller, bütün hakları ve müunhedeleri ayaklar altına alan nazi fütuhat politikasından bıktık. Biz, €s- ki tacirler, işçiler, Danzig köylüleri ta kumanda üzerine yapılan ve Yakit kaybetmekten başka bir şeye yaramı- yan geçid resimlerinden usandık. Par- tinin en küçük memuru yarım Allah gibi vaziyet alıyor. Esasen pek zayıf olan gelirimizin üçte birinin teberrü diye alınmasından bıktık. Kiliseye gidenlerin nezaret altına alınmasından, umumi mahallerde ca- susluktan usandık. Talim karargâhlar rında zencileşmiş Fransadan, Slav ın kının aşağılığından, ortadan kalkma- ğa mahküm Şkandinav memleketleri- nin Marksist temayüllerinden, çürü, müş İngillereden obahsedilmesinden bıktık. Partiniz için bâşka memleketlere küfretmek bir ihtiyaç olabilir. Çünkü senelerdenberi nasyonal sosyalizm in- sanlari, hayvanları, makineleri dur- mâk bilmiyen bir harp motörünün öletleri yaptı. Bunun için bugün dün. ya huzurunda ilân diyoruz ki biz, Danzigliler bu ateşle oynamak oyunu. nu reddediyoruz. Sokaklarımızda kan akmasıni istemiyoruz; Almanyaya dönmek istemiyoruz. Bunun için B. Förster, buradan gi- din ve bu suretle her korkudan kurtu. lan 400 bin Danzigliye bu duyguları». ni ilân etmek imkânını verin. Bir ke. re daha söylüyoruz, buradan defolun, Zamanı gelince sözle kalmıyarak ha- rekete de geçeceğiz.» İspanyada idare makinesi değiştiriliyor Jtalya Ispanyaya, Ispanya da Italyaya birer askeri heyet gönderecekmiş Tanca 13 — İspanyada idare ma- kinesi baştan başa değişlirilmekte- dir. Eski Hariciye Nanr general Jordana yüksek hükümet reisiiğine tayin edilmiştir. Bu meclis yeni bir teşekküldür. General Francoyu, hü- kümet ve Falanj haricinde tenvir edecektir, Eski Harbiye Nazırı general Davila yüksek askeri mahkeme reisliğine tayin edilecektir. Bu mevki, kralivet taraftarı olan eski reisin azlindenberi açıktır, Rafael Sanchez Mas, Falanlın si- yasi komitesi reisi tayin edilmiştir. | General Asensla Başvekâlet o miiste- şarı olacaktır. Falanjın eski umumi kâtibi Cuesta, Lima irene tayin edilecektir. İtalya hükümetinin söle 58 kişiden mürekkep bir askeri heyet göndereceği, İspanyanın da İtalyaya bu tarzda bir heyet göndereceği söy- leniyor. Bu haberler henüz teeyyüd etmemiştir, Rivayete göre, iki askeri heyet İtalyan ve İspanyol erkânıharbiyele- ri arasında irtibat temin edecek ve gittikleri yerde birkaç ay kalacaktır, Kalamış vapuru | İzmir fuarında spor Bu sabah köprüye çarparak dubayı yardı Bu sabah Adalardan İstanbula ye- di postasını yapan ve sekizi on geçe; Köprünün Haydarpaşa iskelesi cihe- tine yanaşmak istiyen İsmail kapta. nın idaresindeki Kalamış vapuru, bif- denbire makinesine ârız olan bir sa- katlık dolayısile stop edememiş ve vapurun baş tarafı Köprü altı duba- larından birine çarparak yarmıştır. Yolcular bittabi heyecena kapı- mışlar ve kendilerini iskeleye dar at- Ziraat Vekili Karabük ormanlarıni tedkik ediyor Safranbolu 13 (A.A.) — Ziraat Ve- kili B, Muhlis Erkmen beraberinde orman umum müdürü Fahri, işletme şefi Rıdvan bulunduğu halde Kara- bük orman işletmesini ve ormanları tedkik etmiş ve işletme işleri hakkın- da direktifler vermiştir. Ziraat Vekili bağlarla ve mıntakanın meyvacılık işlerile de alâkadar olmuş ' ve buraya bir mütehassıs gönderecek- Ankara, İstanbul, İzmir takımları arasında futbol ve güreş müsabakaları yapılacak Ankara 13 — 1939 İzmir enter. nasyonal Fuarında muhtelif tarih- lerde yapılacak spor hareketleri şun» lardır: Futbol: Ankara, İstanbul ve İzmir muhtelitleri arasında yapılacaktır. Üç şehir muhteliti arasında yapıla” cak maçlar, İzmir Alsancak stadında bir devreli lig usulile İcra edilecektir. Maç tarihleri 2, 3 ve 4 eylüldür. Mü- sabakalar neticesinde birinci çıkacak takıma Fuar komitesince büyük bir. kupa hediye edilecektir. Bu müsaba. kalara iştirak edecek bölge kafileleri birisi idareci ve on dördü oyuncu: mak üzere 15 kişiden m olaca! tır. a W Güreş: Ankara, İstanbul ve Izmij” takımları arasında serbes güreş mi» sabaküları yapılacaktır. Müsabakalar Fuar açık tiyatro salonunda her gün 17,30 da başlayıp 20,30 da bitecektir, Müsabaka tarihleri 26, 27, 28 ve bu müddet kâfi gelmezse 29 ağustos gün» Müsâbakalar neticesinde takım he sabile birine! olacak bölgeye Fuar ko. mitesi tarafından büyük bir kupa va ayrıca her kategorinin birinci ve ikin. cilerine de birer madalya verilecektiş, Bu müsabakalara iştirak edecek böl ge takımları idareci dahil her siklet. ye beee kişi olmak tüzere sekizer Ke, kina ap p olacaklır, a