2 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

2 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Estonya Hariciye Nazırı ansızın döndü Bene 22 Fransızlarağır — No. 7519 — Flati her yerde 5 kuruş Moskovadan - SALI 28 Eyldi 1939 Kızılordu dun dei çok yerleri ele geçir- di, 10 bin esir aldı Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işle: o — aa e — e — > hattını dövmeğe - Fransız tayyareleri Zeplin fabrikalarını bombardıman etti Bombaların infilâkı Isviçrenin Arbon şehrinden işitildi Italyanın son teşebbüsleri Harp sahaları dışında, son günle- rin dikkate değer hâdisesi italyanın yaziyetidir, İtalya bir taraftan harbe karışma- yacağını teyid ederek, bu kararını bazı hareketlerile de isbata (Çalışır- ken, diğer taraflar, fırsat buldukça, sulh fikrini ileri sürüyor. Taksim edilmiş Polonya Karşısın- da, İngiltere ile Fransa, çok geniş idealler için sonuna kadar harbe de vam edeceklerini en salâhiyetli ağız- lardan yeniden İekrarladıkları hal- de, B. Mussölint'nin sulh teşebbüsün- dö ıstar ötmesi anlaşılır şey değildir. Bir neticeye varması bu derece İm. kânsız olan bir işe İtalyan Bâşveki- Tinin, şahsını ortaya koyarak hâlâ önayak olmak istemesine akıl erdir- mek güç olduğu içindir ki insan, bu sulh teşebbüslerinde sulha varmak kaygısından büşka ne gibi görünmi- yen siyasi Amiller bulunduğunu arâ- mak ihtiyacını duyuyor. rabı herkesin yüreğini elemle doldu- ruyor, ve her medeni insan bu facia- nın biran evvel sonü ermesini özlü- yor. Fakat hangi sulh? Bize öyle gelir ki bugünkü ahval içinde, bu vaziyeti tanıyan Dir sulhe razı ol- mak, İngiltere ve Fransa için askeri bir hezimetten daha hacalel verici bir hareket olur. Polonya mağlüp oldu, hattâ ortadan kalklı diye uz laşma olacağını ümid etmek, İngil- Hiç şüphe | yok ki harbin binbir dehşeti ve izi. | tere ile Fransayı harbe sokan sebep- leri birdenbire yok olmuş farzetmek- tir. Bu iki devlet, Avrupada kuvvei vasitasile otagallüp ve tahakküm Usullerine artık nihayet vermek için harbe giriştiklerini, hem harbe bas- lamadan önce, hem de Polonya tak- sim edildikten sonra ilân ettiler. Al- #an orduları Polonyayı istiylâ ettik- ten Sonra suln sözlerine kulak as- “mak, tagallüp ve tahakküm politi- kasına en büyük mükâfatı bahşel- mek olmaz mı? Bunun içindir ki Mussolini'nin hüsnü niyetini ve sulhseverliğini tes- lim etmek hususundaki derin arzu- muza rağmen son nulkunun Şeklini asla beğenmediğimizi ve bu sulh te- şebbüslerinin sebebini ve manasını bir türlü anlayamadığımızı . itiraf ederiz, Bunun çok basit bir sebebi, İtalya tarafından, müttefiki Alman- yaya evvelce verilmiş bir sözün, ku- ru bir vaadin yerine getirilmesi ar- zusu olabilir. Fakat B, Mussoliniyi bu kadar basit sanmaya asla hakkımız yoktur. Neticesiz kalmaya mahküm olduğunu çocukların bildiği bu te şebbüz, müstakbel ve muhtemel ha reketlere hak kazanmak için yapılan bir manevra mıdır? Necmeddin Sadak * tiği bildiriliyor. KHitlerle Bravçiç garb Londra 25 — Fransızlar bugün Sarre ile Vogesler arasında 40 mil uzunluğu bir cephede ağır toplarla Siegifried hattını dövmeğe başlamış- lardır. Bu muharebe, harbin iptida- sındanberi garb cephesinde başlıyan, ilk şiddetli harekettir. Diğer taraftan Almanların da cep- henin cenub kısmında 3 noktadan hücum ettikleri ve harbin devam €r- ALMANYA cephesine gitmişlerdir. Berne 25 (A.A.) — Alman - İsviç- re hududunda hususi menbalardan alnan malümatta Friedrichshafende- ki Zepplin fabrikalarına karşı üç defa hava taarruzu vukubulduğu teyid olunmaktadır. Birinci taarruz dün akşam saat 20,80 'da, ikincisi ve üçüncüsü de 23 de olmuştur. (Devamı 4 üncü sahifede) Hariciye Vekilimiz dün Moskovaya vasıl oldu İstasyonda B. Potemkin, hariciye erkânı ve dost devlet elçileri tarafından karşılandı Bu ziyareti mevzuubahis eden Taymis gazetesi, Karâdeniz ve belki de şimali Balkanlarda bir Türk - Sovyet karşılıklı yardım paktı akdedilmesi ihtimalinden behsediyor Moskoed 25 (A.A) — Türkiye Ha- kiyeyi alâkadar eder, ve menafü bü riciye Vekili Şükrü Saracoğlu saat | hususla eski dostu Sovyetlerle teşri- 21,30 da buraya gelmiş ve istasyonda | ki mesaiyi âmirdir. İngiltere ve Hariciye komiseri başmuavini Potem- Fransa ile yapılan anlaşma Sovyet- kin, : Hariciye “ komiserliği erkânı, lerin malümatı ve muvafakatile “ol- “Türkiye, Afganistan ve Balkan nem» muştur. Sovyet hükümeti, Rus - Al leketleri elçileri tarafından karşilan: | man paktının, Sovyetlerin Türkiye- muştur, ye karşi besledikleri hissiyata hiçbir “24 Pe ir icra etmiyeceği ve Karadeniz ve 'Taymisin verdiği bir haber Mira ” i emniyet siyasetini de- Hariciye Vekili B. Şükrü Saracoğ- A ye ç Jünun Maskova seyahati münasebe- işkirmiyeceği haklanda ahiren ii n i Si | kiyeye teminat vermiştir. tile 18 eylül tarihli Taymis gazetesi | Bu takdirde Türkiye hükümetinin şu haberi veriyor: düşüncesi bu havalide sulhun mu- Türkiye, Şarki Akdeniz ve Balkan- | hafazası için Sovyetlerle noklai na; lara karşı tecavüze Koymak üzere İn: | zar teatisinin şimdi münasip olacağı giltere ve Fransa ile bir anlaşma merkezindir, yapmıştır. Fakat İtalyanın | bitaraf Siyasi mahafil, son hadiselerin si- kalması Türkiyeyi şimdilik harekete yasi dünyada, en keskin diplomatları getirmemişlir. Ayni zamanda, Kara bile aldatacak vaziyetler tevlit eyle- denizde ve şimali Balkanlarda emni- | diğini itiraf ve teslim eylemektedir, yetin devamı doğrudan doğruya Tür- (Devamı 4 üncü sahifede) Dikkatle: mma Bugün Beşinci sahifede Refik Halid Sap ve Saman 1914 cihan harbi vesilesile Refik Halidin yazdığı bu güzel mizahi yazı- ları takib ediniz. Radyomuzda tufeyli muhavereler Bizim radyoyu İstanbuldan dinleyenler ses karışmalarından dolayı şikâyetçidirler. Sanki başka bir odanın kapısı açıkmış gibi fransten konuşmalar duyulmaktadır. Ba- zan böşe karşı üç kuvvetinde. işitilen tu- feyli muhayereler dinleyiciyi rahatsız edi» yor, Birçok ecnebi râdyolarını Türkiyenin- İ kinden daha rahat alıyoruz. Evvelâ bu karışıklıkları gelip geçici bir ürıma sanıyorduk. sRadyomuz yeni, dürel- tilirle diyorduk. Pakat yerleşti, müzmin. toştü, kaldı. Bunun ilahi çarelerini aramaktan usan- Kahve rengi gömlek Kara gömlek Yazan: Halide Edib Yarınki nüshamızda okuyunuz. toplarla — ——a — — Siegiried başladılar Son dakika Varşova 36 saat bombardıman edildi Bir çok yangınlar çıktı, fakat müdafilerin maneviyatı sarsılmadı Varşova 26 — Varşova ve Modün 38 sant bilâfasıla ve şimdiye kadar görül memiş surette bombardıman edilmiştir. Şehre ağır topların güllelerinde! başka tayyareler de bombalar yağdırmışlır. Yüz kadar yangın çıkmıştır. Yan gınlar devam ediyor. Varşovada harap olmıyan ev, içinde ölü veya yaralı bulunmıyan bini yoktur. Bütün resmi binalar, abideler harap olmuştur. Bununla beraber mü datilerin maneviyatı mükemmeldir. Müdafaa devam ediyor. leplin fabrikalarına yapılan hücum Fabrikalarda mühim tahribat yapıldığı bildiriliyor Bern 28 — Fransız tayyareleri tarafından Zeplin fabrikalarına yapıla bombarğımanın çok müessir olduğu ve fabrikalarda mühim tahribata seb biyet verdiği anlaşılmaktadır. Bu fabrikalar son zamanlarda tayyare molüu yapmakta idi, ingilterede hava kurbanları Londra 26 — Hava Nezareti hava kurbanlarının ikinci listesini meşre miştir. Listede yedisi zabit olmak üzerd 24 isim vardır. Birinci listede 17 isi vardı, Garp cephesindeki son muharebele Paris 26 — Cephedeki son askeri harekât hakkında bunun büyük bir ! arruz olmadığı, tarassul mevzilerini takviye için yapıldığı bildirilmekted Fransızlar Biles nehri sahilinde ve Hârdt ormanında ilerlemişlerdir. Almanyada atılan beyannameler Paris 28 — İngiliz tayyareleri tarafından dün gece Almanyada - atı! beyannamelerde şunlar yazılıdır: Dikkat, dikkat, Alman milleti! 1 — Polonyada akıtılan kanlara rağır çabuk muvaffakıyet, elde ederek harbi bitirmek emeli tahakkuk etmemiş İngiltere ve Fransa en az $ sene harp için hazırlanmışlardır, 2 — Fransız dusu 6 eylülde Alman toprağına girdi. O zamandanberi Alman topragı hârp ediyor. İngiliz ve Fransız askerleri yanyana harp ediyorlar. 3 — İng ve Fransız donanmaları denizleri Alman vapurlarından temizlemiştir. At İ hiç bir iptidai maddeyi alamıyacaksınız. Diğer harplerde olduğu gibi bi raflardan dâ birşey alamıyacaksınız. İngiliz tayyareleri Alman toprakları | rinde müteaddid uçuşlar yaparak faikiyetini gösterdi. Almân milleti dik et! m mmm 8 Son dakikada gelen diğer haberler Zci sahifemizde a mmm Avrupa sahnesindel...