28 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahkı Elfaberler Son dakika Moskovada Rihbentrop - Molotof görüşmesinde Stalin de hazır bulundu Neşredilen tebliğe göre, Polonyanın işgalinden mütevellid meseleler tedkik edilmiştir Londra 28 — Alman Hariciye Naztrının Sovyet Başvekil ve Hariciye Nazı- rile dün akşamki mülâkatı beş buçuk saat sürmüştür. Bu görüşmede Stalin de bulunmuştur, Mülâkatın ilk iki saatinde Almanyanın Moskova ve Sovyet Rus- yamın Berlin sefirleri de bulunmuşlardır. Neşredilen tebliğde bu ilk mülâkatta Polonyanın işgalinden mütevelli me- selelerin görüşüldüğü bildirilmektedir. Moskova 28 (A.A) — Dün gece Kremlin sarayında Von Ribbenirop ile Molotof, Stalin de hazır olduğu halde Polonya işile alâkadar meseleleri görüş- wüşlerdir. Müzakereler iki saat sürmüştür. Almanyanın Moskova sefiri ik birliğinin Berlin sefiri bu müzakerelerde hazır bulunmuş! yetler ile Sov- rdır. Saat 22 de -mahalli saat- beşi yan müzakereler gece yarısından sonra sona ermiştir. Sovyet Rusyanın Londra sefiri dün tekrar Lord Halifaksla görüştü Londra 28 — Sovyet Rusyanın Londra sefiri Maiski dün yeniden İngiliz Hariciye Nazırı Lord Halifaksı ziyaret ederek kendisile görüşm Ingiliz harp bütçesi Londra 28 — İngiliz Maliye Nazırı Bütçe 2 milyar İngiliz liralıktır. Birçok ilk harp bütçesini meclise vermiştir. vergilere zam yapılmıştır. Maama'im bütçede gene 938 milyon acık vardır. Bu açık istikrazla kapatılacaktır. Japonya, Ribbentropun seyahati hak- kında Moskovadan malümat istedi Londra 28 — Japonyanın Moskova sefiri B, Molotofu ziyaret ederek Al- man Hariciye Nazırının Moskovayı ziyaveti hakkında malümat ve izahat iste- Almanya, Polonyada örfi idare ilân etti Londra 28 — Almanya Polonyada işgal edilen yerlerde örfi idare ilân ot- miştir, Fransız donanmasının yakaladığı kaçak eşya Paris 28 kaçak eşya zaptetmi - Fransız donanması harbin iptidasından beri 100 bin tonluk ir. Bunun 24 bin tonu petrol ve sair yakıcı maddedir. Berlindeki iştial tahakkuk ediyor Paris 28 — Berlinde Templhofta bir iştini olduğu tahakkuk ediyor. Hamburger Fremdenblat gazetesi 26 eylül tarihli nüshasında bu haberi teyid ederek diyor ki: «İştial cuma akşamı bir fabrikada olmuştur. 5 ölü, 4 yaralı vardır,» Gazete işlialin sebebi ve mahiyetini göstermiyor. Modlinde şiddetli muharebeler Paris 28 — Varşova teslim olmakla beraber Polonyalılar şehrin şimalin- de ve Modlinde mukavemete devam ediyorlar. Modlinde şiddetli muharebeler oluyor. Şarki Galiçyada 140 petrol kuyusu işlemeğe başladı Paris 28 — Moskovadan bildirildiğine göre Sovyet askerleri tarafından işgal edilen şarki Galiçyada 140 petrol kuyusu işlemeğe başlamıştır, Drevbiç. teki tasfiye fabrikası tamir eğiliyor. Bir Sovyet vapuru batırıldı Moskova 27 (A.A.) — Tass ajansının bir tebliğine göre, 4.000 tonilâtoluk eMetallist» vapuru bugün saat 18 e doğru Marva koyu civarında bir denizaltı taralından batırılmiştır. Vapurun 24 kişi olan mürettebatından 19 u Sovyet devriye gemileri tarafından kurtarılmıştır. Amerika Kanadaya harp malzemesi gönderebilecek Bu suretle Ingiltere ve Fransa da Amerikadan malzeme tedarik edebilecekler Ollara (Kanada) 27 — Amerikada bilarallık kanununda yapılacak deği- iklik Kanadaya büyük menfaatler te- sin edecektir. Kanadanın ismi sara- haten zikredilmemekle beraber göl ve nehir gibi Amerika hududlarında bu kanunun cari olmıyacağı zikredilmiş- tir. Kanada ile Amerika arasında hu- dudun büyük bir kısmını göller teşkil eder, Burada bitaraflık kanunu tatbik edilmiyeceğinden Amerikadan Kana- daya malzeme #evkedilebilecek, bu malzeme Kanadanın ve dolayısile İn- giltere ve Fransanın harp malzemesi- ni arttıracaktır. Vaşington 27 — Cümhurreisi gaza. tecilere beyanatta bulunurken Ameri- kanın kendi ihtiyacı için mühim ip- tidal madde stoku vücade getirdiği ni, bu maddelerin satılmaması lâzim geldiğini bildirmiştir. Amerika devletleri konferansı Panama 27 (A.A.) — 26 eylülde sa. at 10,45 te aktedilen gizli içtima, hiç- bir karar verilemeden sona ermiştir, Bitaraflığın muhafazası hakkında Kü. ba ve Kolombiya tarafından verilen projeler tedikik edilmiştir. Şimali Ame- rika memleketleri tarafından tevdi edilen üç proje kabul edilmiştir. Öğleden sonraki toplantı esnasında bitaraflık komisyonları teşkil editmiş, sulhün muhafazası ve iktisadi işbirli. gi meseleleri görüşülmüştür. Perşem be günü, heyeti umumiye içtima: ya- tecrübeleri Ankarada pasif korunma Dün geceki hava taarruzu muvaffakiyetle neticelendi Ankara 27 (Telefonla) — Bu gece Ankarada tayyare taarruzlarına kar- şı pasif korunma tecrübeleri yapıldı. Saat ona çeyrek kala başlayan taar- ruz saat 11 e kadar devam etti. Alarm işaretini müteakip bütün ışıklar sön- müş ve herkes sığınaklara iltica et- miştir. Şehrin mühfelif gelen tayyareler istasyona, havuz başındaki Kızılay binasına ve yine o civarda bulunan Tekirdağ m B. Cemilin evinin duvarına tal ve gaz bombaları atmışlar, Kızılay binasında yangın çıkmış, B. Cemilin bahçesinin duvarı da mıştır. Bü sırada bahçede bulunan amele duvar altında kalmış ise de imdada yetişen gaz temizleme ve sıhhi ekipler tara- fından kurtarılmıştır. Tecrübelere Dahiliye Vekili R, Faik Öztrakla Vali B, Nevzad Tandoğan, vali muavini B. Dilâver, hava genel komutanlık başkanı Emin Nihad ne- zaret etmişlerdir.Tecrübe büyük bir intizam içinde cereyan etmiştir. B. Ahmed Salih Ankara 27 (Telefonla) Tapu, Kadastro umum müdürlüğü muavin- liğine Teftiş heyeti reisi B. Ahmed Sa- lihin tayini yüksek tasdike iktiran etti. istikametinden İzmir Kızılay merkez heyeti reisliği İzmir 21 (Telefonla) — Kın merkez heyeti relsliğine doktor K ran Örs getiril lay Avrupadan dönen talebenin vaziyeti Telebeler Üniversitede talebe komisyonuna müracaat edecekler Ankara 21 (A.A.) — Maarif Vekâ- letinden tebliğ olunmuştur: Yabancı memleketlerde tahsilleri- ne devam etmekte iken Avrupadaki vazyieti hazıra dolayısile yurda dön- müş bulunan talebenin, durumlarını tesbit etmek üzere, İstanbul üniver. sitesinde müteşekkil talebe komisyo- nuna bizzat veya tahriren müracaat etmeleri lâzımdı B. Chamberlain çekiliyor mu? Bir İtalyan alak gazete- sine Lonradan böyle bir haber veriyor Roma 77 (AA) «Giornale d'İtaliaş gazetesinin Londra muha» biri İngiliz efkârıumumiyesi, istihba- rat servisinin çalışmasından ve har- bin sevk ve idare tarzından memnun olmadığını yazıyor. Chamberlain'in sıhhi vaziyeti dola» yısile Bavkâletten ve muhafazakâr parti reisliğinden çekileceğine dair dolaşan şayalar şimdi Aram Kamara» m koridorlarına intikal etmiştir. B. Hitler büyük elçimizi kabul etti Berlin 27 (AA) — (D.N.B): "Türkiyenin yeni büyük elçisi B. Hüs- rev Gerede bugün Hitler tarafından kabul edilerek itimadnamesini over. miştir, Polonyadan Macaristana mülteci akını durdu Budapeşte 71 A.A) — Yarı resmi bir kaynaktan tebliğ edildiğine göre Macaristana gelen Polonyalı mülte- cilerin miktarı pazar günü eksilmiş. tir, Pazartesi günü bu akın tamaml. le durmuştur. Mültecilerin sayısı tahminen 20,000 olup muntazaman iahaşşüd kamplarına sevkedilmekte. âlr. Sovyet kıtaları Macar hududu. nun 10-15 kilometre ilerisinde olup Maoar hudud muhafızlarile hentiş Kızılordu Şarki Galiçyanın bütün petrol havzasını işgal etti Kızılordunun ileri yürüyüşü Bai- kanlarda derin endişeler uyandırmış Romanya, Macaristan, Yugoslavya ve Bulgaristan arasında noktai nazar teatileri yapıldığı bildiriliyor Budapeşte 97 (A.A.) — Sovyet kı- taları muvakkat hudut hattı olarak | kabul edilen San nehrine doğru iler- lemeğe devam etmektedirler, Buda- & gelen malümata göre Sov- şarki Galiçyanın bütün petrol havzasını işgal etmişlerdir. Gazeteler, birkaç gün evvel bu mıntakanın Al man Kıtaları tarafından işgal ini ha- ber vermekte idiler, Budapeşteye iltica eden Polonyalı teknikçilerin söylediklerine göre pet- Tol kuyuları daha bir sene kullanıla- mıyacak bir halde bulunmaktadır!ar. Balkanlarda Pi 27 (A.A.) — Balkan hükü- kezlerinden gelen haber- ler, Kızılordunun ileri yürüyüşünün | Balkanlarda derin endişeler uya b dığını bildiriyor. Sovyetlerin Romanya hududuna asker tahşid etmekte olduklarına da- ir çıkan haberler Romanya hüküme- ti Laralından tekzip edilmesine ri men, Rusyanın Polonyaya girişine ide-| ölojik bir fetih mahiyeti vermesi ce- nubu şarki Avrupasında ve bilhassa Slav ekalliyetleri ihtiva eden ve içti- mai bünyesi az çok zayıf olan mem- leketlerde hissedilen endişeleri tama mile muhik Siesifried gös Romanya, Macaristan, Yuguslav- ya ve Bulgaristan arasında tesanüdü kuvvetlendirmek ve kendilerini müş- tereken tehdid edebilecek olan tahri- kâta karşı koymak için noktai nazar teatileri yapılmaktadır. Kızılordunun Polonyada ileri hareketi Moskova 27 (A.A.) — Umumi ka- rargâh bildiriyor: Kızılordunun cüzü tamları 26 eylülde Kiolm, Zamostie, Ravaruska ve Sambord şehirlerini işgal etmişler ve Bielestock'uu 30 ki- lometre cenubu garbisinde kâin Ray- gör - Edek - Ossovicts - Sokoly ve Drogobuç'ün 40 kilometre senubu garbisinde Meleitzitzki - Biclsk hat- tına varmışlardır. Bielorusya ve garbi Ukraynada Sovyet kıtaları Brest - Litovsk tava arasında 30 tren zapt ve bu trenlerin içinde bulunan Polonyalı askeri esir ederek silâh nı almışlardır. Bundan maada silâi larile birlikte binlerce esir ve mühim miktarda harb malzemesi alınmıştır. Bunların nerelerde ve ne miktarda, esir edildikleri aşağıda gösterilmiştir: ody 'in cenubunda 1,000 ve 1,009 bey- Kohlm'un cenubunda Yanorka muntakasında 500 kişi hattında bir gedik açılmış Fransız tebliği yalnız cephede topçu faaliyetinden bahsediyor Londra 27 — Paristen gelen gayri | resmi bir habere göre, Siegfried hat- | tında Sarrebrück ile Merrik arasında | bir gedik açılmıştır. Burada kilemet- | re başında 190 - 110 blokhavz bulum- | maktadır. Bunlardan bir kısımı tahrip | | edilmiştir. Fransız tebliği Paris 77 (A.A.) — Sabahleyin saat 9 da verilen 37 numaralı tebliğ: «Gece, sükünetle geçmiştir. Hatla- | rımızın gerisiride Wissetiburg mınta- kasında topçular faaliyette bulun- muştur.» Paris 27 (kA) — 21 eylül akşam tebliği Bugün keşif tayyarelerimizin faa- liyeti ile geçmistir. Paris 27 — Havas bildiriyor: Garp cephesinin heyeti umumiyesi üzerinde büyük faaliyet emareleri görülen yegâne nokta bölgenin Horn- bach ile Deux . Points arasındaki Şark çıkıntısıdır. Bu çıkıntı, küçük Hotrnbach ırmağına hâkim bulunan oldukça dik sırlarla Alman erazisi- ne doğru ilerlemiş bulunmaktadır. Birkaç gündenberi bu çıkıntı, cephe- nin diğer birçok noktaları ile birlikte düşman topçusunun hedefini teşkil ediyor. Düşman hatları üzerinde cereyan etmekte olan hava düelloları Fransız kuvvetlerinin lehine neticelenmiştir. Alman tebliği Berlin 21 (A.A.) — 'Tebliğ: Garp | mukavelesi yapmıyacak Stokholm 27 (A.A.) — İsveç boks federasyon holmda bir Alman - İsveç boks müsa- İsveç muhariplerle maç | | 8 kânunuevvel için Stok- bakası yapılması teklifini reddeyle- miştir. Bu karar, muhariplerle maç mukaveleleri yapılmaması arzusundan ileri gelmektedir, cephesinde faaliyet cüz! olmuştur. Düşman bülün cephede merzilerini tahkim etmektedir. Fribourg ve Sigmaringen üzerinde yapılan hava muharebeleri esnasın- da iki Fransız tavyaresi düşürülmüş. İ tür. Alman hava kuvretleri dün Şimai | denizinin ortasında zırhlılar, tayyare gemisi, kruvazörler, terpile muhrip- lerden mürekkep İngiliz deniz kuv- vetlerine "hücum etmişlerdir. Bir tayyare gemisi tahrip edilmiş ve bir zarhlıya birkaç bomba düşerek ağır hasara uğramıştır. Tayyarelerimig hiçbir zayiat vermemiştir. Garp cephesine nakledilen Alman askerleri Kopenhag 27 (A.A) — Politika ga- zetesinin Alman cephesindeki muha- biri, Polonya harbinde kullanılan Ai- man ordusunun büyük bir kısmının şimdi garp cephesinde bulunduğunu bildirmektedir. Aachen ve Siegiricd hattı civarında bulunan diğer şehirler tamamile tahliye edilmiştir. Wissen- burg'da istihkâmlar inşa edilmekte- dir. Alman kıtalarına kâfi derecede yiyecek verilmekte isede sivil halk sıkı bir vesika usulüne tabi tutul maktadır. Zeplin fabrikaları bombar- dıman edilmedi Berlin 27 — Almanlar Zeplin fab rikalarının boribardımanını tekzib etmişlerdir. Romanyanın Almanyaya si- pariş ettiği tayyareler Berlin 27 (A.A) — Bugün birer ki- $ilik on bir Heinkel avcı tayyaresi Ro- manyaya teslim edilmek üzere Hein- kel fabrikalarının meydanından ha-/ reket etmiştir. Bu tipte otuzdan tarla tayyaresi olan Romanya hükümeti bu sipariş ettiği tayyareleri almak üzere pilotlarını göndermişti.