28 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

28 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Varşova, dün Alman ku- mandanlığına teslim oldu B. Hitler, Almanlar tarafından işgal edilen yerde askeri bir idare kurulmasını emretti Hasta ile dolu 9 hastahane bomba ve obüslerle yıkıldı. Bombardımanlarda 3000 sivil öldü Varşova kumandanının son tebliğleri Varşova 21 (A.A) — Varşova mü- dafaa kumandanlığının 25/9/939 ta- rihli tebliği: Geçen gece ve bugün Varşova mü- dafaasının en çetin dakikaları ya- şanmıştır, Almanlar gerek topçu ve gerek tayyarelerile şehrin sistemli bir surette tahribine tevessül etmiş- lerdir, Banliyö'de bulunan Leh aske- ri kıtaatı sivil ahaliden daha az mü- teessir olmuştur. Zira bombardıman- lar bilhassa şehrin merkezine tevcih edilmiştir. Ölenlerin adedini tesbit imkânsız- dır, Varşova harabe halindedir, Fa- kat garnizon Mokotov bölgesinde Al manları püskürterek ve sekiz düş- man layyaresi düşürerek müdafaaya devam etmektedir. Muhasarada bulu- nan Modlin de müdafaaya devam ediyor. Şehir enkaz halinde Londra 71 — Varşova radyosu dün akşamdanberi susmuştur. Şiddetli bombardımandan şehir enkaz halin- dedir. yer yer yangınlar devam edi- yor. Şehrin su yolları bozulmuştur. Yiyecek dağıtılması imkânsız hale gelmiştir. g Dr. Suphi Şenses İdrar yolları hastalıkları mütehassısı Beyoğlu Yıldız sineması karşısı Lekler aparlıman, Fakirlere purasız. Berlin 27 (A.A.)— Varşova bugün Alman kumandanlığına teslim olmuş- tur Varşova 27 (A.A.) — bir tebliğde deniliyor ki: Bu saatte Varşova bir harabe ha- Jindedir, Su mahzenleri ve filtreler birkaç gündenberi harap olmustur. Hasta İle dolu dokuz hastane bomba ve obüslerle yıkılmıştır, Bütün tarihi binalar ve kliseler enkaz haline gel. miştir. Duman ve toz neles almak imkânını bırakmıyor. Dün 13 Alman tayayresi düşürülmüştür. Bu suretle Almanlar Varrova mıntakasında 106 tayyare kaybelmilşerdir. Fakat sivil halkın ümidsiz vaziyeti, azim hasara, susuzluk ve salgın has. talık tehlikesi karşısında Polonya kumandanlığı 24 saatlik bir mütare- ke akdini teklif etmiştir ve halkı yeni zayiallan kurtaracak karan derpiş eylemektedir. B. Hitler'in bir emri Berlin 27 (A.A) — B, Hitler, A'- manlar tarafından İşgal edilen Po'on- ya topraklarında askeri bir idavenin kurulmasını emretmiştir. Dr, Frank, şark kumandanlığı nez- dinde, sivil idarenin âlişefi tayin olutumuştur. General Rudstedt, Polonya muha. rebeleri esnasında cenup Alman kuv vellerine kumanda etmişti Paris 27 (A.A.) — Varşovadan alı- nan haberlere göre, yalnız dünkü bombardımanda sivil halktan üç bin | i ölmüştür. İ Neşrolunan Tek. 43914 ve konuları 612550 istekli pelmediğinden adi geçen iş aynı şartlarla” 5/10/939 pa» de İkinci defa açık eksiltmeye konulmuştur. 171684 gebe günü sna! Nafia Vekâletinden: 31107930 salı günü saat 11 de Ankarada Nafia Vekâleli binası içinde malsems mü- dürtüğü odasında Loplanan malywne eksiltme komisyonunda 9090 lira muhammen be- deli 6 adet buharlı su pompasının kapalı sarf usulü ile eksiltmesi yapılacaktır. Eksiltme şarthamesi ve teferrüatı bedelsir olarak malzeme müdürlüğünden alına- iii. Muvakkat teminat 67 kra 50 kuruştur. İsteklilerin teklif mektuplarını muvakkat teminat ve şartnamesinde yazılı vesaik ile birlikte aynı gün saat 10 a kodar merkür komlayona makbuz mukabilinde vermeleri lâzımdır, (4531) (7313) İstanbul Defterdarlığından: Muhammen bedeli Lira Eminönürde Ahiçelebi mahallesinin eski Çobançeşme yeni Çobansuyu 80- kağında kâln vaki © - 10 yeni 12 sayıl üstünde üç oda bir helâ ve ocaklığı atında bir mağazayı müştemii gayri metkulün dörtte bir payı, 1200 Yukarıda mevki ve numüraları yazlı gayri menkulün hizasındaki muhammen saliş bedeli üzerinden açık arttırma suretile mülkiyeti satılacaktır. İhale 16/10/939 tarihine müsadif pazartesi günü saat 14 dedir. Satış bedeli peşin olup mübadil ikinci tertip tas- fiye vesikasile mahsup ettirilebilir, Taliplerin © 75 pey akçelerini vakti muayyenin- den evvel yatınp mezkür gün ve santte defterdarlık Milli emlâk müdürlüğünde müte- gekkil komisyona müracaa"luri 17801) İstanbul P. T. T. Müdürlüğünden: 209/939 tarihine rastlıyan çarşamba günü saat 1530 da açık eksiltmesi yapılacağı Hân edilmiş olan 50 çift kurç, 100 büyük, 100 orta, 50 küçük boy müvezri çantaları ek- #iltmesi için muayyen sanlte toplanan komlayova müracaat eden olmadığından bu baptaki eksiltme 4/10:930 çarşamba saat 1530 da yapılmak üzere on gün müddetle temdit edilmiştir. Muhammen bedeli 2525 )ira, muvakkat teminat 164 Yiradır. Ta'iplerin tipe csas hümümeleri ve alıma aas fenni ve eksillme şartnamelerini gür- mek ve muvakkat teminatlarını yatırmak üzere çalışma günlerinde mezkür müdürlük idari kalem levazmı kısınma, eksilime gün ve saatinde de B. postalane binasi birinci katta P, T. T. Müdürlük odasında toplanacak komisyona. 939 senesine ald ticaret odası vesikası, muvakkat teminat makbuzile birlikte müracaatları. 41685. Devlet Demiryolları ve Limanları İşletme Umum idaresi ilânları Muhammen bedelleri ile mikdar ve vasıfları aşağıda yazılı (2) gurup malzeme ve eşya her gurup ayrı ayrı ihale edilmek üzere hizalarında yazılı gün ve saatlerde Hay- darpaşıda Gar binası dahi'indeki komisyon tarfaindan pazarıik usulile satın alınacaktır. Bu işe girmek İsteyenlerin her gurup hizasında Yazılı kat! teminat ve kanunun tayin ettiği vesalkle birlikte pazarlık yünü saatine kadar komisyona müracaatları lâzımdır. Bu iye att şartnameler komisyondan parasız olarak dağıtılmaktadır. 1 — Muhtelif eb'atia. 400 kilo bakır kaynak teli, 1100 kilo sarı kaynak teli ile 2300 kile Otojen kaynak teli, Muhammen bedeli: 5425 lira, kavi teminat mikdarı: 81$ İlra 75 kuruş olup pazarlığı 2/10/9398 pazartesi günü saat (15) on beşte yapılacaktır. 2 — Muhtelif ebatta 2200 kilo Çıplak Elektrod, ile muhtelif cins ve eb'atta 1547 kilo Kabuklu Elektrod. Muhammen bedeli $474 lira 85 kuruş, kat'i teminat mikdarı: 806 lira 13 kuruş olup pazarlığı 2/10'939 pazartesi günü saat (150) on beş buçukta yapı- lasaktır, Gr) m İM Kg mia e e NEM Sl Yüksek Mühendis mektebi satınalma komisyonund 1989 mali senesi zarfında mektebimir için yaptıplacak olan 200 adet taburu açık eksiltmeye konulmuştur. Beher taburanın muhammen bedeli 4 lira olup ilk teminat 80 liradır, Eksilkme 4/10/839 tarihine taslayan çarşamba günü saat 15 de mektep binası için. de toplanan satınalma Komisyonunda yapılacaktır. Taliplerin şartnameyi görmek için her gün ve eksiltmeye girmek için de belli gün ve saatte Gümüşsuyunda yüksek mühen- dis mektebi binası işinde toplanan salınalma Komisyonuna müracaatları ilân olunur. (401) lira keşifli tedavi kfiniği elektrik İç Türkiye Radyodifüzyon Postaları Dalga uzunluğu 1048 m. 182 Ke./5.120 Ke. Türkiye Radyosu T.A.O. 19.74 m. 15195 ze./5. 20 Kw. Ankara Radyosu T.A.P,3170 m M65 Ke/8.10KG TÜRKİYE SAATİLE PERŞEMME 24/9/939 1230 Program ve memleket sant ayarı 1235 Türk müziği: Okuyan: Mefharet S: nak, Çalanlar: Cevdet Kozan, Cevdet Çi la, Refik Fersan, 1- Bayati peşrev, 2- L#- mi Usgak şaskı: (Ruhunda buldüm vecdi visali), 3- Lemi Uşşak şarkı! (Neler çektim neler), 4- Lemi uşşak şarkı: (Seni arzu eder didelerim), 5- Bedriye Hoşgör - Muhayyor şarkı: (Bahara bak gönül gibi), 6- Muhayyer şarkı: (Adına and içelim), 13 Memleket sa- at ayarı, ajans ve meteoroloji haberleri, 13,15 - 14 Müsik (Karışık program - PL) 19 Program ve Memleket saat ayarı, 1905 Müzik (Hafif senfonik plâklar), 1930 Türk müziği (Fasıl heyeti), 20,15 Konuşma (Zi- raat), 200 Memleket saat ayarı, ajans ve meteoroloji haberleri, 2050 Türk müziği, Okuyanlar: Semahat Özdenses, Sadi Hoş- 828, Çalanlar: Fahire Fersan, Refik Yorsan, Cevdet Kozan, 1- Refik Fersan - Rast şar- kı: (Yaktı cihanı ateşin - Dede - Ma- hur şarkı; (Sana Jây'ikmi), 3- LAtif ağa - Mahur şarkı: (Aldı aklım bir gonca leb), 4- Osman Nihat - Hicazkâr şarkı: (Ellere uzaktan bak), 5- Hicazkür Saz semaisi, ö- Udi Eşref - Suzinak şarkı: (Günden güne #faun oluyor), 7- Lâtif ağa - Suzinak şar- kı: (Benim yarem gibi yare bulunmaz), 8- Relik Yersan - Tanbur taksimi, 8- Yesari Asım - Nihavent şarkı: (Yaz geldi elelm eğlenelim), 10- Faize - Nihavent şarkı: (Kız sen geldin Çerkeşten), 2130 Konuşma, 21 Müzik (Operet Seleksyon'ları - PL), 22, d- zik (Küçük orkestra) Şef; Necip Aşkın, 1- Joh. Strauss: Sür'aileşme - Vals, 2- Wili Tavtensehlager: Primavera - Arjantin Se- renadı, 3- Frederiksen: Halk Meydanı Bale- si, 4- Cari Roöbreht: Tezat - Polpuri, 5- : Macar dansı, No 5-4, 6- Arman- dola: Venedikte mehtap, 7- John. Strauss? Bu nağmeler seni sarsın, ey dünya! 13 San ajans haberleri, yiraat, esham - tahyilât, kambiyo « nukut borsası (fiat), 23,20 Müzik ). 2355 - 2 Yarmki program, Soldan sağa: — Değer - Memba. i Traş âletinin sapı. 3 — Tesadüf etti, 4 — Tersi çeyrektir - Bir erkek ismi, 5 — Sorgu edatı - Çalgıyı düzenle, 8 — Gelecek zaman - Tok deği - bir azamız. 7 — Bir daha sarfı nazar et, 8 — Tersi bayağı demektir - devlei, ricalinden biri, 9 — Çabuk - Yugoslayyada bir şehir Talyan 10 — Rütubet - Nefi edatı — Tersi inmek- ten #mreder, Yukarıdan aşağı; 1 — Ekmek yapılan yere git 2 — Çarpan, 3 — Tersi sanatkârdir - Tersi alatırka saattir. üm arme, 5 — Nota - Bir nevi ağaç 6 — Palto hırsını. 7 -- Sudur etmek - Bir Bulgar gatetesi, 8 — Mazhar E 9 — Tersi ayaktır - Yılankavi çizgi. 10 — Bir erkek ismi - Mih Geçen bulmacamızın halli Soldan saka: 1 — Onaaltıvar, 2 — Beştelkişi, 3 — We. Istırap, 4 — Erzin, 5 — Cer, Ezme, 6— Ay- katlarla, 7 — Evlek, Ey, 8 — Trk, İn, Aşı, 9 — Na, Miras, 10 — Aynakenarı Yukardan aşağı: 1 — Oburcamna, 7 — Net, Rv, Ray,3 Aş, Erkek, 4 — Atır, Ar,La,5 — Lezzetli 4 — Titizlenme, 7 — Ikınmak, İn, 8 — yir, Er, Ara, 9 — Asan, Leşar, 10 — Rip, Kayısı Eski Osmanlı hanedanına ald bir T.T. Kaptan ve Makinist- ler Gemiyeti Umumi Kâtipliğinden: Cemiyetimiz dare Heyetinin &stifası münasebetile Eylül'ün 30 uncu cumartesi günü fevkalâde kongrenin akdine Tüzüm hasıl olduğundan. saat i3de Birkecide Yolcu Salonu üstündeki merkezine bilümum. âzaların teşrifleri rica olunur. , RUZNAME I — İstifa eden İdare Mey'eti yerine ye- ni İdare Heyeti seçimi, 2 — Eski Idare Hey'etinin ibrası. Çotuk hekimi Dr. Ahmed Akkoyunlu Taksim - Talimhane Palas 4 numara, Pazardan maada her gün saat 15 den sonra, Tel: 49177 Rihbentrop Moskovaya vardı, Bu ziyaretin hedefi nedir? Sahife 7 © (Başlaraj: 1 inci sahijede) etmiş ve sonra müfreze Alman Harlci- ye Nazırınm önünden geçmiştir. Alman heyeti 58 kişiden mürekkep- tir ve Danzig umumi valisi Förster de von Ribbentropa refakat oeylemek- tedir, Paris YI (A.A) — Alman Hariciye Nazırı von Ribbentropun Moskova seyahatinin hedefi hakkında Alman- larca izahat verilmediği müşahede olunmaktadır. (D. N. B.) ajansı bu seyahatin, Şarki Avrupada sarsılmaz bir esasa dayanan Alman - Rus teşriki mesai- sini tebarüz ettirmekte olduğunu söylemekle iktifa eylemiştir. Roma 27 (A.A.) — Siyasi mahafii, B, Ribbentropun Moskova seyahati- ne büyük bir alâka atfetmektedirler. Türkiye Hariciye Vekili B. Şükrü Saracoğlunun da Moskovada oldu- gu tebarüz ettirilmektedir. Gazeteler, B. Ribbentropun bu ikinci Moskova seyahatinin Alman - Sovyet teşriki mesaisinin Şarki Av- rupada yeni bir delili olduğunu, müt- tefikan işaret etmektedirler. Ribbentrop'un ziyareti B. Saracoğlunun ziyareti ile alâkadarmış Berlin 27 (A.A.) — Kopenhag Ti- donue gazetesinin Berlin muhabiri yazıyor: Von Ribbentropun Moskova ziyareti zannedildiğinden ziyade siki sıkıya Saracoğlunun ziyaretile alâ- kadardır, Almanlar Türkiyeyi İngiltere ile olan anlaşmasından vâzgeçmeğe ve en kati bitaraflığı muhafaza etmeğe ikna edebileceklerini ümidini besli- yorlar, Diğer taraftan, Berlinde hummalı bir siyasi faaliyet göze çarpmaktadır ve Almanyanın Yunanistan nezdinde teşebbüslerde bulunduğu açıkça söy- leniliyor. Bu meseleye hasrettiği İlk sahife. sindeki bir sütun yazıda, eVoelki- seher Beobachlerr gazetesi, İtal yan - Yunan anlaşmasının Atina ile Berlin arasında bir yakınlığa yol aç- tığını ehemmiyetle kaydediyor. İngiliz gazeteleri ne diyor? Londra 27 (A.A.) — Alman Hari- ciye Nazırı von Ribbentropun Mos- kovaya yaplığı ikinci ziyaret İngiliz matbuatını derin bir hayrete düşür- müş ve muhtelif tefsirlere yol açmış- tır. İngiliz matbuatının diplomatik muharrirlerini ve muhabirlerinin şu iki tefsir üzerinde durdukları görülü. yor: 1 — Rusların Balkanlara doğru olan İlerleyişlerinden endişeye düşen ve Moskoranın mürakabesi altında bulunacak devletler grupunun eko- nomik nüfuzuna tabi olmaktan kor- kan Almanya derhal Moskova hükü- metile anlaşmak istiyor. 2 — Almanya, garp devletlerine heyecanlı yeni sulh tekliflerinde bu- İunmak için yeni bir manevra hazır. lıyor Gazeteler, ilk noktai nazarı muhik göstermek için “Türkiye Hariciye Ve- kili Saracoğlu ile Alman Hariciye Nazırı von Ribbentropun Moskova ziyaretlerinin ayni zamana tesadüf ettirilmiş olmasını ileri sürüyorlar, İkinci noktai nazarı takviye için de Almanlarm garp cephesinde kay- dedilen mühim asker tahşidatı teba- rüz ettiriliyor. Daily Mail yöyle yazıyor: Bazı mahafilde öyle zannediliyor ki, Von Ribbentrop'un Moskovaya yaptığı ziyaretin hakiki hedefi hem İngiltere ve Fransayı tatmin edecek ve hem de Hitler için zava- hiri kurtaracak bir sulh plânı tanzim et- mektir. Bütün Balkan memlekstlerinin mu- kadderatı Moskoyanın bü yeni Komploları- na mütevakkıf olabilir, Blöf mü? Dalliy Express gazetesinde Delmer, vazi- yeti şöyle gösteriyor: Hitlerin sulh barajının aribean Üzerimi- ze inmesini bekliyebilirsiniz. Hitler ve bü- tln başlıca nasirları bulundukları yerler- den tayyare ve otomobillerle Berline koş- tular, Bugün Başvekâletie mühim bir top- lanti yaptılar. Onların fikirleri Fransızları ve bizi korkutarak Alman tekliflerini bize kabul ettirmektir. Hakiki blöf, von Ribbentrop'un Mosko- vaya yaptığı ttir. Bu siyaret Türkiye Hariciye Vekili Saracoğlunun Moskoraya yaptığı ziyaretlerle ayni zamana tesadüf ettirilmek için itina İle . Rusya, Almanya ve Türkiyenin Balkan dev- letlerinin ve Yakın Şarkın taksimi için i ig ——m—m—m—m.mMm<< gizli dir munhede akdetmek fikrinde öl dukları zehabı bizlerde uyundırılmak iste- niliyor. Rusya İle Al Ballık dev- letlerini paylaşmak için ilaştıkları söze denilebilir. Hakikat şudur ki Almanyanın sulh ta- arrusu ve Alman kıtaatının garp cephesin- tir. Almanya harbe devam etmek Ramanyaya girerek Karadenize doğru yü- rümek mecburiyetindedir. Almanlar garp- te toplanıyorlarsa, Alman orduları başku- mandanlığının şu kanaate vardığı düşü- mülebilir. Rusya ve Balkan devletleri Al- manyaya cenubu Şarki yolunu kupatıyor- lar. ç Garpte bir taarruz meselesine | gelince, hajtâ Hollanda ve Belçika üzerinden de olsa, böyle bir hareket muhasara edilmiş ve bitkin bir hale gelmiş bir gamizonun yapabileceği ümideiz bir çıkışa benzer, Alman - Sovyet askeri ittifakı mı? News Chronlcle gazetesinin diplomatik muhabiri de şöyle diyor: Sovyetlerin iktisadi tehakkümü Balkan- lar Üzerinde bir ağ gibi gite'de genişliyor. Ve Hitleri öyle endişeye düşürmüştür kt önüne geçilmez hâdiseya mani olmağa mu- vaftak olucağı ümidile van Ribbentrop'u Moskovaya göndermeğe karar vermiştir. Gene söyleniliyor ki, Polonyanın takaimi biter bitmez, yapılmasını Alman mahafili- nin beklediği sulh tekliflerini Stalin'e tal Kin için von Ribbentrop Moskovaya gif- miştir. Bu gazetenin Moskova muhabiri gu mütalâadadır ki, bugün von Ribbentropla Sovyet ricali arasında yapılan konuşma garp cephesindeki harbin üzerinde tarihi bir tesir yapacaktır. Her halde bu muhabir bir Alman - Sovyet aakeri ittifakının Yapi- lacağını ihtimal vermiyor. Ve Sovyetler şimdi ancak kendi menfaatlerine uygun bir siyaset takip etmektedir. Bsasen Al- manya, Fransa ve İngiltere ile harp hac linde bulunduğundan ve Sovyetleri de hig- bir şey tehdid etmediğinden, Moskovarın Berlin ile askeri bir ittifak yapmakta hige bir menfaati yoktur, Paris mahafilinin mütalâasi Pariş 27 — Alman Hariciye Nazırı von Ribbentropun Moskova seyahati burada alâka uyandırmıştır. Alman Nazırı 23 ağustosla Moskovaya git miş, Sovyet - Alman ademi tecavüz paktını imza etmişti. Aradan ancak bir ay geçmişken ikinci defa-olarak Moskoraya gitmektedir. Bu ziyaret Sovyet Rusyanın Baltık devletlerile münasebetlerinin gerginleşliği bir 2a- mana tesadül ediyor. Almanya Bal trk denizinin vaziyetile yakından alâkadardır, Binaenaleyh bu hususta müzakerede bulunulması muhtemel dir, Diğer taraftan Almanyanın büyük bir sulh plânı hazırladığı ve bunun demokrasilere ültimatom © şeklinde bildirileceği söyleniyor. Bu haberler doğru ise Hitler, Polonya harekât kati surette neticelenir neticelenmex Sulh taarruzunda bulunacaktır. Belçika mahafili ne diyor? Brüksel 77 — Hollanda gazeteleri Hitlerin şimdiki vaziyete müsteniden bir sulh teklif edeceğini yazıyorlar, içika siyasi mahfillerinin kanas. tine göre böyle bir teklifin Okabuğ edilmesi ihtimali yoktur. Romanyada “ Bükreş 71 (A.A) — Von Ribben- tropun ikinci Moskova ziyaretini si- yasi mahafil büyük bir alâka ile ta- kip etmekledir. Von Ribbentropum Berlin ile Moskova arasındaki fan teşriki mesâiyi idame için ne gil yeni tavizlerde bulunacağı merak ediliyor. New - York Times'in mütalâası Nevyork 21 (A. A.) — Alman Hari- ciye Nazırı von Ribbentropun Mas- kova seyahatini mevzuubahs eden «Nevyork Times» gazetesi, Stalinin Şarki Avrupada kendisine ayırdığı rolü tetkik ederek şu mütalâada bu. Yunuyor: Diplomatik faaliyetin o Moskovada artmış olması Şarki Avrupadaki hâ- diselere Almanyanın değil Sovyetler #*rliğinin hâkim olacağını gösterir, İhtilât bir kere daha diplomatik cep heye intikal “etmiş bulunuyor ve Moskova manevraların ve komple- Yarın merkezi oluyor. Bugünkü vaziyette bariz bir ciheğ de #ecemmüü cidden ümidsiz bir hareket- | isterse 1 | ji | varsa o da, Sovyetler Birliğinin Uk. raynayı Bolşevikleştirmeğe azmetmiş bulunmasıdır. Sonradan Stalin ve Hitlerin neler yapacağını kestirmek bugün için erkendir, Şimdilik Şarkt Avrupa haritasını nizamını ve nor- mai esaslarını bozmak hususunda bir komplo halinde birleşmişe benz yorlar,