10 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

10 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sovyet Rusya ile Almanya arasında ticari bir anlaşma yapıldı Em AKŞA Almanların Lüksemburg ve- ya İsviçre hududundan M taarruz etmeleri muhtemel Ben, a © 22 — No, 7532. Fiati her yerde 5 kuruş SALI 10 Teşrinlervel 1939 ———— Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 —— Almanya garanti vermedikçe sulha imkân görülmüyor Hiç kimse sulh için tavassuta gi r işmiyor Fındık yüklü bir çok mavnalar karaya Sulha mani olan 4 nokta İngiliz Başvekili: “Harp gayelerimiz malümdur, mükerreren izah ettik,, diyor İzvestiya gazetesi Hitlerin nutkunu tasvib ederek harbe devamın delilik olacağını yazıyor Nevyork 9 — Birkaç gün ailesile rlikte istirahat eden B, Roosevelt Di ür Beyaz saraya dönmüştür, Ümhurreisi tavassut hakkında bir #8 söylememiştir. Fakat iyi mald. Mat alan mahafilde beyan edildiği- MS göre, İngiltere ve Fransa kabul etmedikçe, B. Roosevelt otavassutta bulunmak niyetinde değildir. Bura mahafili, Hitle ortaya atılan sulh fikri bi © Sovyet maya mesajında uzun bir vazifeden bahsedilmesi de harbin devam öde- ceğini göstermektedir. Sulha mâni olan dört nokta Roma 9 — Londra ve Paristen ge- len haberler Almanyanın Polonya. dan askerini çekmedikçe sulh olama- yacağını göstermektedir. Bu iki hü- kümet. Almanların yalnız imkânlarının şu sebeplerden kıtaları Estonyaya giriyor Estonyadaki Alman tebaası acele yesini bu hü- rakmışlardır. Estonyada- âcele hareket ediyorlar. tantı bu m Esto kümetier, Pa ki Almanlar. Sovyet kı areket ediyor ya girecektir. Bunların yerleşmesi için tertibat alınmıştır. Kopenhag 9 (A.A) — Politiken | gazetesinin Stokholm muhabiri Sov- yet kıtalarının bugün veya yarın Es- tonyaya gideceklerini bildirmektedir. Kızılordunun müfrezeleri Marva ve Pikhovaya. bireceklerdir. (Dev: 4 üncü sahifede) Garp cephesinde büyük Maginot hattındaki zırhlı gi ordra 5 — Garp cephesine girçok tir. Bu fanli- mikyasta bir aruz hazırlandıklarını anlatmak- İde Taarruzun Thlonyille'in şima- 8, Lüksemburg hududu civarın- olması muhtemeldir. kuleler ve ağır to Paris 9 — İsviçreden Matin gaze tesine bildirildiğine göre, Almanlar Fransa hududu yakınında Bal şehri civarında mühim kuvvetler tahşid etmişlerdir, 25 kilometre de- rinliğinde bütün köyler e boşaltılmış. İsviçre - tır. Almanların burada Maginot hattı- (Devamı 4 üncü sahifede) Polonya. | i | dan değil, Çekoslovakyadan da çekil. | mesini istiyorlar. Londra ve Pariste nı donan. | sulh dolayı mevcut olmadığı söyleniyor: 1 — Hitler Rayhştagda bir nutuk söylemiş, resmen müracaaile müta- reke istememiştir. 2 — İngiltere ve Fransa Hitlerin vaidlerine inanmıyorlar, 3 — Bitaraf devletler, hattâ İtalya bile, nutku müzakereye esas olacak telâkki etmiyor. 4 — İngiltere ve Fransa asgari şartlarından, yani Hitlerin çekilme- sinden vazgeçmemişlerdir. İ (Devamı 4 üncü sahifede) Arşidük Otto Fransada bir Avustura lej- yonu teşkil etmek istiyor Paris 9 — Eski Avusturya impara- mek istediği ve bunun için İngiltere ve Fransaya müracaat ettiği bildirili. yor. Avustralya Avrupaya bir kara ordusü gönderecek | Melbourne 9 (A-A.) — Avustralya İ Bâşvekili Menzles, Avrupaya gönde- rilecek olan Avustralya hava kuvvet- leri için 1932 kurasının derhal silâh altına çağrılacağını bildirmiş ve Ay- rupaya bir kara ordusu da gönderile- ceğini ilâve etmiştir, UMiümtlor: Caddelerimiz yer yer asfalte çevri- iyor. Âlâ?., Fakat Arnavut kaldırım. larını nasl temizliyorsak asfalt cad- deleri de ayni teknikle, yani çalı sü- pürgesi ile temizlemeğe çalışıyoruz. Halbuki bunun ayrı Dir usulü olsa görek!. Mademki asfatti aldık, ona göre temizleme usulünü de alalım, Bugün beşinci Sahifemizde Bir dosta mısralar YAHYA KEMAL'in Yeni bir şiiri SAP ve SAMAN Yazan: REFİK HALİD Bugün beşinci sahifemizde OZ CADISI Yazan: HALİDE EDİB Yarınki nüshamızda okuyunuz, Haftanın Mizahı Yarınki nüshamızda, İ torunun oğlu Arşidük Otto'nun Fran-| sada bir Avusturya lejyonu teşkil et. | ————— Asfalt ve çalı süpürgesi muharebeler bekleniyor Son dakika Giresunda fırtına düştü, mallar döküldü Giresun 10 (Akşam) — Bu gece çıkan fırtına denizde ve karada farla tahribat yapmıştır. Ege vapuruna yüklenmek üzere İlmanda hazırlanan fındık yüklü mavnalar fırtına yüzünden karaya düşmüşler ve içlerindeki mallar de- nize dökülmüştür. Sahil kazalardan gelmekte olan fındık ve yolcu yüklü mo- törler de karaya gitmişlerdir. Zarar mühimdir. İnsanca zaylat olup olmadığı belli değildir. Fırtınadan elektrikler bir müddet sönmüştür. Bu sırada bir yangın çık. mışsa da itfaiye çabuk söndürmüştür. Garp cephesinde tank muharebesi Fransız tankları Alman tanklarını tahrib etti Londra 10 — Garp cephesinde Fransız ve Alman tankları arasında çşid- detli bir muharebe olmuştur. Harbe yalnız tanklar iştirak etmiş ve yakın mö- safeden biribirine ateş etmişlerdir. İki saat süren harp neticesinde Alman tankları kâmilen tahrip edilmiş, bunların içindekiler ölmüşlerdir. Frarus tankları zemini temizliyerek ileri harekete devam etmişlerdir. Bu muharebe Fransız tanklarının faikiyetini göstermiştir. en Macar - Rumen anlaşması Iki tarafta hudutlarındaki askerleri geri çekiyor Budapeşte 10 — Macar - Romanya anlaşması burada memnuniyetle kar- şılanmıştır. İki taraf da hududlarından askerlerini çekmektedir. Bura maha- | fili anlaşmanın, büyük devletlerin orta ve şarki Avrupa işlerine karışmalarına mâni olacağı kanaatindedir. Müzakereler devam ediyor. İ Mareşal Balbonun gazetesi Sovyet Rusyaya hücum ediyor “Biz komünizm düşmanıyız, böyle kalmağa da azmetmişizdir,, diyor Roma 9 — Mareşal Balbonun gazetesi olan Corriere Padano gazetesi Sovyet Rusya aleyhinde şiddetli bir makale yazmıştır. Bu makalede deni- iyor ki: e «Biz faşist ve antikomünistiz ve böyle kalmağa da azmetmişizdir, Bol- i şeviklere karşı hiçbir sempatimiz yoktur.» Makalede Bolşevik ricali hakkında şiddetli sözler vardır. Diğer taraf. tan Rom Magazin de Sovyet milli müdafaa komiseri mareşal Voroşilof aleyhinde bir makale neşretmiştir. M8 Son dakikada gelen diğer haberler 2ci sahifemizdedir — Modem meselelerden — — Efendim; biz biribirimizle güzel güzel kavga ediyorduk. Derken bu adam araya girdi, bir sulh taarruzu yaptı, bu hale geldik!.. Davacıyız bay; telsl...