10 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Moskovada Sovyetlerle Almanlar arasında bir ticari anlaşma oldu Sovyetler derhal Almanyaya iptidat maddeler göndermeğe başlıyacak Son dakika Sovyetler-Finlândiya müzakeratı başlıyor İsveç gazeteleri Finlândiyanın istiklâline tecavüz edilemiyeceğini yazıyorlar Paris 10 — Sovyetler - Finlândiya » Finlândiya “mlzakeratı başlamak üzeredir. Finlân- diya Hariciye Nazırı demiştir ki: «Sovyet hükümetinin daveti üzerine Moskova» ya delege gönderiyoruz. Görüşülecek meseleleri henüz bilmiyoruz. Herhalde tam bitaraflığımızı muhafaza edeceğiz.» Diğer taraftan İsveç gazeteleri Finlândiyanın Baltık memleketlerine ben- »emediğini ve bu hükümetin istiklâline tecavüz edilemiyeceğini söylüyorlar. İsveç kabinesinin mensup olduğu sosyal demokrat fırkasının gazetesi diyor ki: «Finlândiyanın istiklâline ve bitaraflığına taarruz yalnız Skandinay memle- ketlerinde değil, bütün dünyada, bilhassa Amerikada büyük akisler yapacak» dr.» Bu gazete İsveçte 15 birinci teşrinde terhis edilmesi lâzım gelen askerle- rin silâh altında kalaciiklarını yazıyor. ingiliz tayyareleri Almanya üzerinde muvaffakiyetli uçuşlar yaptılar Londra 10 — Dört İngiliz tayyaresi dün şimal denizine kadar bütün AL man hududu boyunca uçmuş, mühim istikşaflarda bulunmuştur. Birçok resim- Ter de çekilmiştir. Tayyareler Koblens üzerinden geçerken Alman müdafaa top- iarı ateş etmişlerse de isabet olmamıştır. Diğer şehirler üzerinde de şiddetli ba- Taj ateşleri açılmıştır. Fakat tayyareler hepsini aşmışlardır. Diğer bir tayyare kafilesi de Ren sahilleri üzerinde uçarak birçok resimler çekmiştir. 2 Alman tayyaresi Danimarkada karaya indi Paris 10 — Bir Alman tayyaresi Danimarka üzerinde alçaktan uçarken müdafaa topları ateş açmıştır. Tayyare karaya inmiştir. Pilotu olan onbaşı yo- Tunu kaybettiğini söylemiştir. Diğer bir Alman tayyaresi de şimal denizi üzerinde vçuştan dönerken benzini bittiğinden Danimarkada karaya inmiştir. Tayyareciler tayyareyi yak- ruşlardır. Alman tayyareciler ve karaya inen tayyare tevkif edilmiştir. ME Norveç sahillerine yakın deniz muharebesi Almanlar, karanlıktan istifade ederek kaçtılar Londra 10 — Bahriye : Nezaretinin bir tebliğine bir tebliğine göre İngiliz keşif kolları şimal denizinde, Norveç sahillerine yakın bir Alman filosu görmüştür, Verilen haber üzerine derhal bir İngiliz filosu hareket etmiş ve muharebe başlamıştır. Almanlar karanlıktan istifad ederek kaçmışlardır. Diğer taraftan Alman tayyareleri bir İngiliz kruvazörü ve torpido filosuna taarruz etmişlerdir. Bu taarruz tardedilmiştir. İsviçre hududunda müdafaa tedbirleri Paris 10 — Temps gazetesi askeri harekât hakkında diyor ki; Alman kuv- wetlerinin İsviçreden geçerek Fransız topraklarına girmeleri ihtimali zayıf gö- rünüyor. Çünkü İsviçre hududundaki dağlık sahada geçidler azdır. Bunlar İs- viçre tarafından çok iyi tahkim edilmiş ve müdafaa tedbirleri alınmıştır. Sovyet Rusya Almanyaya askeri yardımda bulunamıyacağını bildirdi Londra 10— Daily Telegraph gazetesinin Moskova muhabiri bildiriyor; Alman Hariciye Nazırı Moskovayı son ziyaretinde Staline, Sovyet kıtaatının ica- Dünkü meclis müzakeratı Harp teçhizat ve levazımi vergi ve resimlerden muaf olacak Ankara 9 — Meclis bükün toplanmıştır, Mi Müdafaa namına gelen harp techi- sat ve levazımının gümrük resmi İle sair vergi ve resimlerden muaf tutulması, göğ- menlere ve muhtaç çifçilere tohumluk ve yemiğk olarak verilen 3,700,000 liranın beş milyona iblâğı hakkındaki kanun Jâyiha- arı kabul edilmiştir. Mütehasss doktorlar, kimyagerler ve saik mhhiye memurlarının vesika, şehadetna- melerinin tescil harçları hakkındaki Kka- nun Jhyihası da kabul edildikten sonr Paristeki beynelmilel şarap ofisine iltiha- kımiz hakkındakl lâyiha müzakere edi- miş ve bir kere de ziraat encümeni tara» fından tedkik edilmek üzere lâyiha bu en- cümene havale edilmiştir. Meclis gelecek pazsıtesi günü toplanacaktır. Deniz vasıtalarına verilecek ihrakıyeler Ankara 9 (Telefonla) — Deniz na- kil vasıtalara ihrakiye olmak Üze- re verilecek ağır madeni yağlar ve tortular ile hava sefinclerinc ihra- kiye olarak verilecek benzin ve yağ- Jarın sansa tabi tutulması Vekiller Heyetince kararlaştırılmıştır. Amortisman sandığına avans Ankara 9 (Telefohla) — Muhtelif kanunlarla amortisman sandığına verilmiş olan altı buçuk milyon lira- Mik avansın 10 milyon liraya çıkarı ması kararlaşmış ve bu husustaki kanun lâyihası bugün Meclise veril- miştir. Istanbul - Edirne yolunda bir kaza 'Bir otobüs köprüye çarptı 3 ölü, 2 yaralı var Edirne 9 — İstanbul - Edirne'ara- Bında işliyen şoför Fuadın idaresin- deki otobüsün Çorluyu gectikten sonra bir lâstiği patlamıştır, Otobüs bu srada bir köprünün kenanna çarpmış ve motörü, biçakla kesilmiş gibi ikiye ayrılmıştır. Yolculardan bir kadın derhal ölmüş, dördü ağır su- rette yaralanmıştır. Bunlardan Edir- meli terlikçi Kâmil Çorlu hastânesin- de, diğer biri yolda ölmüştür. Yaralı- Jardan biri Çorlu hastanesindedir. Diğeri Edirneye gelmişti Bu sabah da 30 kişilik bir Çek grupu geldi Birkaç . gündenberi iki, üç saat teehhürle gelen konvansiyonel bu sâ- bah muayyen vaktinde Sirkeciye mu- vasalat etmiştir. Bugünkü konvan- siyonel trenile otuz kişilik bir Çek grupu daha şehrimize gelmiştir. Bu grup da diğer gruplar gibi, Suriyeye geçerek Fransa ordusuna iştirak ede- cektir. Ceza kanununda değişiklik Ankara 9 (Telefonla) — Asliye teş- kilâtı bulunmayan yerlerde bu mah- kemelere ait muayyen bazı vazifele- rin sulh ceza hâkimleri tarafından yapılması ve ceza kanununun buna ait olan maddelerinin bu şekilde de- bında Almanlara yardım edip etmiyeceğini sormuştur. Stalin şu cevabı vermiş» Biştirilmesi hakkında bir kanun li- tir: «Bir asker bile gönderemeyiz!» Almanyada hiyaneti vataniye kanunu tadil ediliyor Amslerdâm 10 — Berlinden bildirildiğine göre Almanyada hiyaneti vatani. yihası hazırlanmış ve Meclise veril. miştir, Zirai nebat ve mahsuller Ankara 9 (Telefonla) — Hariçten ye kanunu tadil edilecektir. Bu tadilât mucibince teşebbüs, cürmün işlenmesi | #dhal edilecek olan zirai nebat ve gibi addedilecek ve hafifletici sebepler nazarı dikkate alınmıyacaktır. Fransızlar bir Alman tahtelbahiri batırdı mahsul idhalâtının İstanbul, İzmir, Mersin, Antalya, ve Samsun liman- larından yapılması Vekiller Heyetinin Paris 10 — Fransız devriye gemileri dün bir Alman tahtelbahiri batırmış- | kararına iktiran etmiştir. lardır. Fransanın vaziyeti | Erzurum hattı B. Daladier bu akşam radyo- da bir nutuk söyliyecek gidecek heyet seçildi Paris 9 (AA) — Başvekil B. Dala- Ankara 9 (AA) «— B. M. Meclisi bugün- Gier, mebusan ve âyan Hariciye en- cümenlerinde izahat verdikten son- ra, yarın akşam, Fransanın vaziyeti. İhi radyo ile bildirecektir. İki müttefik hükümet reisinin, ayrı ayrı kendi milletlerine ve bitaraflara hitap et- meden evvel istişarede bulundukları”. na şüphe yoklür. ğ v kü toplantısında demiryolunun Erzuruma varmasi dolayısile yapıladak olen mera- simde B. M. Meclisini temsilen bulunacak $ Azalarını seçmiştir. heyet riyise divanı tarafından &e- gilecek üç &zadan başın Sadettin Uras (stanbul), Cevdet Kerim İncedayı (8i- pop), Yahya Kömal Binsil ayl mat Özdemir iy m (Balıkesir), Refik İn - dan yen Küçük Memleket haberleri Gönen (Akşam) — Günen Halkevi bü- yük bir faaliyetle çalışıyor. Mebuslarımız ve valimiz göçdükleri faliyetten memnun Açılış resmine e namina olmuşlar ve başkan Osman Gönenin me. şaisini takdir etmişlerdir. 4 İzmir 9 (A.A) — Anadolu getetesinin ın göre, İzmir ihracatcıları harb sigortası ve kredi meselesi yüzünden ih- racat işlerinde baş bazı zorluk Yar münaşpbetile Ticaret Vekâletine mü- Bugün borsada irisi Bek | 18 - M4 ku- ruşa, iç fındık da $İ kuruşa salılmışlar, Moskova 9 (A.A.) — Tass ajansının bildirdiğine göre, Alman ticaret he- yeti, dün akşam Molotof ile görüşmüş- tür. İki taraf arasında bir itilâf akte- dilmiştir. Sovyetler birliği derhal Almanyaya iptida! maddeler göndermeğe başlıya- caktır. Riga 9 (A.A.) — Resmibir Sovyet tebliğinde bildirildiğine göre dün 8 i)k- teşrinde Halk komiserleri meclisi reisi Molotof, iktisadi meseleleri görüşmek üzere Almanya hükümeti tarafından hususi surette gönderilmiş olan Ritter Almanya bolşevikleşmeği bile kabul edecekmiş Fransız gazeteleri, Sovyet emperyalizminin Almanyayı endişeye düşürdüğünü yazıyorlar Stokholm $ (AA) — Svenska Dagbla- det gazetesinin Berlin muhabiri yazıyor: Almanya, harb müddetince Rusyanın müzaherçii kendisine elzem olduğu için, Bovyetlere Avrupanın. şimalinde tam ser- besti vermeğe karar vermiştir. Sovyet yayılması İsveçlen üs olarak Korlakrona Iınanı ile Gotland adasını is- temeğe kadar varsa bile, Almanya buna mâni olmak için hiç bir şey yapmıyacak- tar. Hattâ harb devam ettiği takdirde, Al Mmanya kendisinin bölşevikleşmesini dahi kabul edecektir. © — Sovyet emperyalizmi İ Paris 9 VAA) — Bugünkü Paris gazcte- Yeri, Almanyayı bile endişeye düşüren Sov- yet emperyalizminden bahsetmektedir. Ordre gazetesinde, Pertinax diyot ki: sLetonyada bulunan bütün Almanların kütle halinde Almanyaya hicret eimesi için Berlin hükümeti tarafından verilen emir Hitlerin -Sovyetlerden endişeye baş- Ahali mübadelesi Almanya ile Estonya ve Le- tonya arasında müzakerelere başlandı Berlin 9 (AA.) — Resmi tebliğ: Führerin Rayhştagda söylediği nu- tukta bahis mevzuu edilmiş olan ahali mübadelesi meselesinin müza- keresi, Almanya, Estonya, Letonya hükümetleri arasmda başlamıştır. Bu müzakereler, emval ve emlâkin kıymetleri nazarı dikkate alınarak Mmübadeleye ait tedbirlerin hazrlan- masını istihdaf eylemektedir. Dün gece Beyoğlunda kanlı bir vaka oldu Dün gece Beyoğlunda kanlı bir vaka oldu. Genç bir kadın sırtından bıçakia ağır surette yaralandı. Bu kadının genç âşığı da bir kaza neti- cesinde öldü. Hâdise hakkında aldı- gımız malümat şudur: Beyoğlunda Kuloğlu (sokağında oturan bakkal çırağı Haralambo, 27 yaşında Olga adında bir kadını sevi- yor. Son günlerde sevgililerin arası ağada sevgilisine raslayan Haralam- bo, barışmak teklifinde bulunmuş İse de Olga bu teklifi reddetmiştir. Nihayet Haralambo, sevgilisinin inadına fala tahammül edemiyerek bıçağını kadının allı yerine saplamış ye onu yere serdikten sonra bıçağı kolunun altına saklayarak kaçmağa başlamıştır, Koşarak sokak araların- den geçen Haralambonun vaziyeti her ne kadar nazarı dikkati celbet- aniş ise de acele bir yere yetişmek is- tediği sanılmıştır. Ra 1 Aİ al ik zl ii sd Men b bain ai se ii e Alman iktisadi heyetinin reisi Chnurre'u kabul etmiştir. Görüşme esnasında Almanya Mavi- ciye Nazırı von Ribbentropun son Mos koya ziyareti esnasında tesbit edilen iktisadi programın iki defada süratle ve geniş mikyasta tatbikine karar ve- rilmiştir. Diğer cihetten Sovyetler birl derhal Almanyaya iptidai maddeler göndermeğe başlamasına ve Almanyâ nin da mukabilinde Sovyetler birli; 'ne pal sevketmesine Karar verilmiştir. Jadığını isbat eder. Hitler, Sovyetlere karsı koyabilmek için Iztırablı ameliyatlar yaps makta tereddüd etmiyor. Sovyetlerle kar- şılıklı yardım muahedesile bağlanmış bu- Yunan Estonya ile Letonyaya Almanyanın artık müstakil bir devlet nazarile bakma- dığı da mezkür kararla sabit ölüyor. Bal- kanlar da keza telâşa düşmeğe başlamış- tır, Kerilis de uEpogve» gazetesinde fikirleri ileri sürüyor ve diyor ki «Sovyetler Birliği şimdi büyük Priro'nun emperyalist siyasetini tekrar «le almıştır. , Sovyetler Birliği yeniden ele geçirmiş na- arile bukılabileceği topruklarda o mevcud burjur sizamını derhal bozarak komünist liği tesis etmek istemiyor. Bu, çok daha o yasi hesaplara dayanan bir ihtiyat ve ii. dal siyasetidir. Macaristanı, Bulgaristan, Yugoslavyayı ve Romanyayı HitlerM kol. Janna atmamak için bu memieketierde yaşıyan burjüaları ürkütmek, Moskovanm işine gelmiyor. Batırılan vapurlar Bir Hollande vapuru batırıldı. Bir Finlandiya vapuru da torpile çarparak battı Amsterdam 9 (A.A) — Mit Volk gazetesi bir Alman tahtelbahiri ta- rafından torpillenerek batırılan Bin- nendjik vapurunun Hollandaya buğ- day taşımakta olduğunu bildirmekte. dir, Vapurda yolcu bulunmamakla idi. Torpilin infilâki neticesinde va- purun telsiz cihazı harap olmuştur. Amsterdam 9 (A.A) — İndia isimi Finlandiya vapuru Hollandanın şi- mal sahili açıklarında saat 12 de bir mayne çarpmış ve batmıştır. ayni Carih koşarak Kuloğlu sokağından geçerken ayağı kaldırım taşıne tahıl- miş ve düşmüştür. Bu esnada kolu- nun altımda sakladığı biçak kalbinin hizasından vücuduna saplanmış ve ölümüne sebep olmuştur. Müddelumumilik tahkikata başla- mıştır. Olga Beyoğlu hastanesine kaldırılarak tedavi altına pay Sıhhi vaziyeti iyidir. Fransızca İstanbul gazetesi bir gün müddetle kapatıldı Ankara 9 (A.A) — Başveklete merbut Matbuat bürosu kâtibi umu- miliğinden: (İstanbulda omünteşir fransızca İstanbul gazetesinin 4 teş- rinievvel 1939 tarihli nüshasında dost bir devlet reisinin ailesi hakkında kül İiyen hilâfı hakikst olarak neşriyat- ta bulunduğu görülmüştür, Matbuat kanunu hükümlerine temas eden bu yazısından dolayı mezkür gazetenin ihtar mahiyetinde olarak bir gün müddetle seddine İcra Vekilleri He yetince karar verilmiştir.