14 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

14 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Fransada yapılan yeni filimler Tamamlanmış, fakat henüz piyasaya çıkmamış bir çok filimler var Harp, Fransada bir çok filimlerin yarıda kalmasına sebeb olmuştur. Başrolleri yapan artistler asker ol- dukları için bu filimlerin ne zaman tamamlanacağı şimdilik belli değil- dir. Fakat Fransada bu mevsimde üzere hazırlanmış bir çok ardır. Bunlardan biri Maurice Chevalier (Moris Şö nin çevirdiği «Tuzaklar; adlı filimdir. «Tuzaklar» içinde zabıta vakaları, bir çok entrikalar olan çok hareketli bir filimdir. Şövalyenin yanında Marie Dea adında çok genç bir artist baş kadın rolünü yapmaktadır. Marie Dea ilk defa filim çevirdiği halde bü yük murvaffakıyet göstermiştir. Ken- disinin yakında Fransız yıldızları ara- sında bir mevki alacağı tahmin edi- iyor. «Tuzaklar» da bir hırsız çetesi var- dır, Bu çete Marie Dea sayesinde ele geçirilmektedir. Bu işle Şövalye de mühim rol oynuyor. Şövalye filimde genç kızın şoförü rolünü yapmakta- dır. Sırtında mavi çuhadan güzel bir şoför elbisesi, başında beyaz vardır. Kendisine: «Demek $ dunuz'; diye soran bir veriyor: «Ben müziki aların müdürüy n şoförümün elbisesini onun yerine geçtim, Çünk , Size aid bir mesele değil!..» Hazırlanan flimlerden biri de «Muhacir kadın» dır. Baş rolü Edwige Feulil&re yapıyor. Edwige filimde bir barın baş ir. Elmasa çok düş- r. Dalma üzerinde plâkla da bilezikler, parmaklarında yü- er vardır. Bu elmaslar bir polis komiserinin şüphesini celbediyor ve vakalar birbirini takib eyliyor, incü bir filim de: «9 bekâr» dır. Bu filimde bir çok büyük artistler rol almışlardır Dokuz bekâr Sacha Gultry, Max Deariy, Victor Boucher, Dubosc, Andre Lefaur, Aimös, Morton, Safurnin Fabre, Sincel'dir. Diğer rol ler daha genç artistlere verilmiştir. Hazırlanan bir diğer filim «Cehen- nem meleklerisdir. Bundan anâlârını, babalarını bilmiyenğ bir serseri tara- fından evlâdlık olarak alınan bir kız, bir de erkek çocuk vardır, Bunlar mü- temadiyen maruz kaldıkları talihsizlik- le mücdaele ediyorlar Biten filimlerden biri de «Römork- lar.dır. Bu filim deniz Üzerinde cere- Chevalier ve Marie Dea Tuzaklar filiminde Raimu ve Jacgulin Delubac Son yan eden vakaları, deniz kurdlarının hayatını, fırtına ile çarpışan tahlisiye gemileri, kazazdelere yardımı göste- riyor. Baş rolü Jean Gabin yapmak- tadır. Sunlardan başka Danielle Darri- eux'nün «Kalb çarpıntısı;, Colette Darfenil'in «Güneşsiz mahalle Alp şasörlerinin hayatına alt bir filim ve diğer birçok filimler vardır Bu filimlerden başka gösterilmesine başlanılan bazı filimler de vardır. Bun- Gençlik filiminden bir sahnede (lann arasında «Son getiçlik» filmi çok beğenilmiştir. Bu filimde baş rolleri Ralmu ve Jacguelin Delubac yapıyor Jar. Rajmu uzun müddet müstemleke- lerde çalişarak “para kazanmış bir adamdır. Yaşi elliyi bülmüştur. Faka* kalbi henüz gençtir. Fransaya dönen bu genç kalbli adam bir akşam evine dönerken genç bir Kızla Jacgvelih | Delubac ile karşılaşıyor. Son gençliği | aydınlatan bu kızı -Seviyor, bundan | sonra birçok hâdiseler olüyor. Sinema artisti olmasalardı ... Hollivutun tanınmış artistleri hangi mesleği tercih ederlerdi ? Bir sinema mecmuası Hollivutun ta- nınmış artistlerine müracaat ederek: «Sinema artisti olmasaydınız meşgul olmak isterdiniz?» diye sor- muştur, Artistlerin bu suale verdikle- ri cevaplar arasında çok garip olanla- rı vardır. Clark Gâble demiştir ki; — Artist olmasaydım gene artist ol. mağı isterdim. Bu hayat beni o kadar çok cezbediyor. Clark Gable'nin karısı Carole Lom- bard şu cevabı vermiştir — Mesleğimi çok seviyorum. Fakat ben kocamın fikrinde değilim. Artist olmasaydım, yahud kendime bir mev- ki yapmasaydım başka bir iş bulur- dum, Meselâ kadın terziliği bana pek cazip geliyor. Daima güzel kumaşları okşamak, yeni modeller bulmak ve ka- dınlığın güzelliğini arttırmağa çalış- mak... Bunlar fena mudır?... Diğer artistlerin cevapları şunlar- dır: Jean Cravford: — Artist olmasay- dım ya dansöz, yahud daha kuvvetli bir ihtimalle çiçekçi olurdum. Çiçek- lere bayılırım. Güzel renkli, güzel ko- kulu çiçekler arasında vakıt geçirmek | fena bir şey midir? ne ile | Artist olmasam ne Doğrusu bunu pek düşünmedim. Fakât herhalde çok yo- | rücu bir işe girişmezdim. Tembel oldu- gum için ağlebi ihtimal balık avlamak- la vakit geçirirdim. Sabahtan akşanış kadar deniz veya nehir kenarında otur, oltayı at, balığı bekle... Ne yürümek, ne de kolları fazla yormak lâzım... Tat- h bir iş değil mi? Sonja Henie Sinema artisti ol- masaydim şüphesiz patinaj yapmak- ta devam edecektim. Patinaj dersi ve. tecektim, talebeler yetiştirecektim ve bir gün evlenecektim. (Muharrir: «Evlenmek için geç kaj- madınız, vaktiniz var» deyince artist tatlı tat gülmüştür.) Dick Powel — Artistlikten sonra en çok sevdiğim bahriye zabitliğidir. Güzel bir gemide zabit olmak, yer yer gezmek bana çok cazip geliyor, Jean Blondeli: — Artist. olmesây. dım bir bakkaliye mağazası sahibi'ol. mak isterdim. Şöyle şak, zarif bir bak- kaliye mağazası... Bu mağazalar hiç bir zaman boş durmazlar, içlerinde daima müşteri bulunur. Bu sebeple hiç canınız sıkılmaz, Hem ticaret eder. | siniz, hem de eğlenirsiniz! , Robert Taylor | mi olurdum?... N | M Teşrinievvel 195 1999 Almanyada sizli radyolar ikileşti Gestapo bütün faaliyetine rağmen bu neşriyatın nereden yapıldığını bulamıyor Londra 13 (AA) — Alman nazilere muhalefet eden ve «Alman hürriyetiz isminde bir grupa mensup olduğunu bildiren gizli bir radyo is- tasyonu. vardır. Gestapo teşkilâtı, şimdiye kadar bu radyo istasyonunu keşfetmeğe muvaffak olamamıştır. Halbuki dün gece ikinci bir radyo | Bu oldu- istasyonu faaliyete başlamıştır. râdyo, «Serbes Alman radyosu» ğunu ilân etmektedir Alman milletine on tavsiye Petit Parislen gazetesi yazıyor: — Allo ı allo... Burası : Hürriyet radyosu... Bülün Almanlar bunu dinlesinler. Dalga uzunluğu 40,9 met- xe. Hakiki Almanyanın sesini duya- caksınız... Her akşam saat 930 da Berlinin | göbeğinde bu-esrarengiz ses yükseli- | yor. Sesinde en ufak heyecan duyul- mıyan bir adam sakin ve ölçülü bir edâ ile sanki resmi radyo postaların- dan söz söylüyörmüş gibi milyonlar- ca Almana hitap ediyor. İnsan kendisini dinlerken Gestap'- nın en mahir memurları tarafından araşlırılan ve yakalandığı takdirde uğrıyacağı âkibeti bilen bir adamın sesi duyulduğu intiba hasıl olmiyor. Almanlar, sımsıkı kapalı pencere- leri ve kapıları arkâsından hergün resmi propagandanın bir köşesini kal- dırmak için hayatlarını tehlikeye ko yan bu adamı, daha doğrusu bu adam ları dikk di orlar, Hürriyet radyosu, 8 ağıştos tarihli yayımında Alman milleine şu eva lâşereyi hitpa etmiştir; 1 Hitler rejimi İle mücadele etmek bütün Almanların vazifesidir 2 — Şayed asker isin hârp etmiyec ekimsiz bırakack- amele isen çalışmıyacaksın — Arkadaşlarını, dostlarını, aleyhine - müleveceih - dalr iknan çalışacaksın. ne de muavinleri »d etmiyeceksin. Resr nlardan başka birşey söyler sin, köylü isen ti sın bugünkü Ne yüne h yo, Y rklar ve dinler arasındakl farklara dair olan doktrinlerle mücadele edeceksin Almanyada ancak -biri rejimden. müstefid olan diğeri ıztırap çeken İki sınıf İnsar dır. 7 Nasyonal sosyalizmin, harigi'pertive ve hi nezhebe mensup olursa olsun kufe banlarına yardım edeceksin, 8 Hitler rejiminin bütün düşman senin dostlarındır. — Hafiyelerin ve Hitlerci afanların mas- kelerini yüzlerinden düşürmek için hi fırsatı kaçırmıyacaksın. 10 — Her akşam hürriyet radyosunu. hg- kiki Almanyanın sesini dinliyeceksin. Gizli radyo istasyonu, bu © mri yap- tıktan sonra müteferrik haberler servisine başlamıştır. Bu servisin spikeri, Alman halk kadar edebilecek ve şiddetli 5 den öğrenemiyecekleri haber dir ver an Isviçreye iltica eden Alman sanayi kralı Thyssen kimdir ? Almanyada Naziliğin teessüsüne hizmet eden bu adam şimdi Naziliğin sukutunu bekliyor Birkaç meşhur Alman sanayi erbabından Pritz Thyssen'in Almanyadan kaça- Tak İsviçreye iltica ettiğini bildiri- yordu. Bu haber dünyanın her tara- fnda büyük hayret “uyandırmıştır. Bir Fransız mecmuası bu hususta şu tafsilâtı veriyor: Thyssen Alman ağır sanayi krali idi, Almanyada na- ziliğin teessüsüne başlıca hizmet eden adamdı, İlk zamanlar Alman. yada intihabat propagandasinda na- zi partisinin kazanmasi için Jâzım gelen parayı vermişti Thyssen Isviçre hududunu geçet- ken gümrük memurları; —.Üzerinizde elmas var mı? Diye sordukları zaman büyük fab- rikatör plâtin ve lâl taşlar siyah pir. Janta işlenerek yapılmış nazi partisi işaretini göstermiş: — Yalnız bu var... Bunu şimdiye kadar emniyet için tasıyordum. Bun- dan sonra hatıra olarak muhafaza edeceğim... demiştir Thyssen 1926 da 85 yaşında ölen meşhur Auguste Thyssen'in oğlu- dur. Auguste Thyssen zekâsı, faali- yeti sayesinde Alman sanayi âle de birinci mevkii işgal etmeğe vaffak olmuştu. Öldüğü zaman, en çok sevdiği oğlu Fritz Alman çelik sanaylinin yüzde yetmiş beşini, kö- mür istihsalâtının yüzde ellisini elinde tutan <Vercingte Sthalwe tröstüne hâkim olmuştu. Friizin Auguste adında bir kardeşi vardı Pritz kardeşini işten uzaklaştırmak yolunu buldu. Yegâne hâkim kaldı. 920 da, yaşadığı mükellef Landes berg şatosu mühim müzakerelere sahne oldu. Pancermanist ideri ih tiyar Class ve Ruhr havzası sanayiine hâkim Kirdorf, Thyssen'i naziliğe meylettirdiler, Bir gün iki ziyaretçi geldi. Bunlar Göring ve Hitler idi Hep beraber görüşüldü. Thyssen ve Kirdori kasalarını açtılar. Thyssen nasiler işe geldikleri zaman beraber nasıl çalışacaklarını &kârarlaştırdı. ve bir köntrato imzaladılar Nihayet bir gün naziler iş başına geldiler. Fakat ilk iş olarak imzala- nan kontraloyu yırtıp parçaladılar. "Thyssen, «yapacağımız toplar, tank- Jar mukaveleden daha sağlamdır» diye düşündü, Fakat ümid ettiği bü- | İ | hakkında alâkadarlara gün evvel gelen telgraflar | yük istifadeleri temin edemedi, Da- ima bir tarassut al a yaşamağa başladı. 937 de Amerikaya bir seya- hat yaptı. Bu daha ziyade bir kaçış- tı. Fakat suikasde uğramaktan kor- karak Almanyaya döndü Bir aralık bazı hareketlere itiraz edecek oldu, gördüğü tehdit Üzerine sustu. “Yeni harp başlayınca evinde araştırma yapıldı. Fritz Thyssen kendisinden şüphe edildiğini anladı, fena bir akibele uğramaktan körk- tu.-Her şeyi bırakarak bir gece yayz İsviçre hududunu geçti. Nazileri iş başına getirmeğe çalışan bu adam, şimdi onların sukutunu bekliyor, İzmirde pasif korunma tecrübesi İkinciteşrin ayında tecrü- belere başlanacak İzmir, (Akşam) — İkinciteşrin ayında İzmir şehrinde pasif korun- ma tecrübeleri yapılması muvafık Börülmüştür. Buraya gelen seferber- lik umum müdürlüğü, bu tecrübeler direktifler vermiş, Ankaraya gitmiştir. 'Tecr beler sırasında tekrar İzmire gelir | si muhtemeldir. İzmirdeki pasif ko- runma tecrübeleri, gündüz ve gece yapılacaktır, Hava filolarının İzmir üzerine gelmek üzere olduğu haber alınınca alarm “işareti verilecek, her kes tedbir alacak, sığınaklara gire cektir. Nakli vasıtalarının nerede ve na- sıl kalacakları hakkında herkese ta- limat verilmektedr. Filo, bazı yerlere mefruz olarak sis ve yangın bombaları atacak, itfa- iye ve gaz temizleme ekipleri derhal faaliyete geçecek, yangını söndüre- cek ve gazlı mıntakaları temizliye- cektir. Tecrübeler münasebetile haj- ka düşen vazife hakkında herkes tenvir edilecek, bunun için muhtelif ta ve usullerden İstifade oluna- r. Gece tecrübesi, iş: mas- ve söndürme şeklinde yapıs lacaklır, Tecrübeler, İzmire yakın Karşıya» ka ve Bornova nahiyelerinde de ây- nl zamanda yapılacaktır.