7 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Son dakika Büyük faşist meclisi bugün toplanıyor Sovyet - Finldpdiya harbi ve Balkanlar hak- kında müzakereler yapılacağı tahmin ediliyor Paris 7 — Romadan gelen haberlere göre büyük faşisi meclisi bu akşam saat 22 de toplanacaktır. Bu toplantı Avrupadaki harptenberi yapılan ilk içti. madır. Ruzname hafi olmakla beraber Avrupa vaziyetinin tedkik edileceği ve hükümetin harici politikasının kararlaştırılacağı anlaşılmaktadır. Rus - Fin- Jândiya harbi ve bilhassa Balkanlara doğru bir taarruz ihtimali müzakere edile- gektir. Neşredilecek tebliğde İtalyanın bu mıntakz ile olan alâkasından beh- sedilmesi muhtemeldir, Tebliğin sonunda İtalyanın kuvvetin arttırılması lüzu- munun gikredileceği tahmin ediliyor. Giornale d'ltalia gazetesinin bir makalesi Romu 7 — Giornale d'İtaliya gazetesi, bugün neşrettiği başmakulede di- yor ki: Beynelmilel mestieler hâd bir şekil aldığı zaman yabancı gazeteler İtal. yaya vazifeler tevdi ediyorlar. Evvelce Balkanlar için böyle bir vazifeden bahse- dilmişti. Şimdi de Finlândiya hâdisesi münasebetile İtalyadan bahsedilyor, Bu cümleden olarak Amerikada çıkan Vaşington Star gazetesi, İtalyanın Milletler Cemiyetine avdet etmesi ihtimalinden bahsediyor. 935 - 996 senele- rinde buna teşebbüs edibilirdi. Şimdi artık çok geçtir. Bu ayın 11 inde İtalya kati surette Milletler Cemiyetinden hariç addedilecektir. Çünkü Cemiyetten ay- bliğ ettiği zamandanberi 2 sene müddet geçmiştir. Her halde ya- tın bu hattı bareketini işaret etmemek kabil de İngiltere, İtalya ve Amerika hükümet. leri Finlândiyaya silâh gönderecekler İtalya şimdiden 50 tayyare sevketti Londra 7 — İngiltere, İtalya ve Amerika Pinlândiyaya silâh vermeğe ka- şar vermişlerdir, İtalya 50 tayyare göndermiş, bunlar Helsinkiye vasıl olmuş- İur. İngiltere 30 avçı tayyaresi ve malzeme göndereceklir. Amerika da yiyecek ve silâh si 'decektir. İngiltere 30 avcı tayyaresinin kabil olduğu kadar süratle teslimine karar vermiştir. Alınan son haberlere göre Amerika Finlândiyaya kredi açmıştır. Finlân- Biya bu kredi ile levazım satın alabilecektir. Diğer taraftan Finlândiyaya has- tane malzemesi de sevkedilecektir. Almanyada Hollandaya karşı hücumlar Hollanda neşrettiği bir nota ile Almanlara kuvvetli bir cevap verdi Brüksel 7 — Alman siyasi mahefili bitarafların İngiliz ablukâsına karşı tedbir almasını bekliyor. Almanya bilhassa Hollandayı tenkid ve tam bitaraf- hık istemektedir. Bugün Başvekil Belçika meclisinde beyanatta bulunarak «Topraklarımıza bir taarruz olursa bunu yapan çok kaybedecektir» demiştir, Paris 7 — Almanya tarafından Hollandanın İngiliz ablukasına karşı tüc- car vapurlarını teslih ederek veya bu vapurlara harp gemileri terfik ederek mü- Kkabelede bulunmamasmın tenkid edilmesi üzerine Hollanda bir tebliğ neşret- miştir. Bunda hülâseten deniliyor ki: «Alminya, İtalya, Japonya ve Norveçten hiçin bahsetmiyor da yalnız Hollandayı ileri sürüyor, Bitaraflık kuvvete istimal mecburiyetini vermiyor. Böyle olsaydı tahtelbahirlere de mukabele etmek lâ. gımdı. Çünkü bunlar bistrat bir limandan bâşka bir bitiraf limana gitmekte ölan bitaraf geimilerdi. Bu gemiler batırıldıktan sonra mürettebat denizin orta- sında bırakılmıştır. Diğer taraftan bitaraf limanlara gitmekte olan kereste ha- muleli vapurlar da zaptedilmiştir.» Finlândiya istiklâlinin yıldönümü Bir çok memleketlerde tezahürat yapıldı Londra 7 — Dün Finlândiyanın istiklâlinin yildönümü münaesebetile birçok memleketlerde Finlândiya lehinde tezahürat yapılmıştır. Madridde halk Fin- ândiya elçisine sayısız çiçekler göndermiştir. Macar meclisinde de Finlândiya lehinde hararetli tezahürat olmuştur. Bütün Amerika hükümetleri Finlândiyanın milli bayramı münasebetile tebrik telgrafları çekmiştir. B. Roosevelt Finlândiya cümhurreisine şu telgrafı çekmiştir: «Bu feci günlerin yerini daha mesud başka günlere bırakacağını ve bu mesud günle- rin Finlândiya milletine bütün Amerika milletinin takdir ve hayranlığını celbeden siya- Si va içtimai hür müesseselerin zetah ve inkıtasız bir surette mkişaf ettirmek imkârmni vereceğini samimi bir surette ümid ediyorum.» Ingiliz tayyarelerinin Almanyaya bir taarruzu Bem 7 — Alman radyosu bir İngiliz tayyare filosunun Frison adasına ve Şelzvig Holştavne hücum ettiğini bildirmiştir. Alman radyosuna göre hava top- Jarının ateşi İngiliz fayyarelerinin bomba atmasına mâni olmuştur. d- General Kâzım : Orbay geldi General: “İyi gittik, iyi | geldik ,, diyor Bir müddet evvel Londraya gitmiş olan general Kâzım Orbayın riyase. tindeki heyet bu sabahki ekspresle memleketimize dönmüştür. General Küzim Orbayı Sirkeci istasyonunda âk- rabası ve dostları karşılamıştır. General, kendisile görüşen bir muharririmize, Londra müzakeratının iyi cereyan et- miş olduğunu, İngiltereden iyi inti- balarla ayrıldığını, Pariste bir müd- det kaldığı sırada Fransızlarla ye kından temas ettiğini, oradan da gü- zel intibalarla ayrıldığını söylemiş ve sözlerini göyle tamamlamıştır: — Netice itibarile şunu söyliyeyim ki, iyi gittik, iyi geldik:.. Heyetin bu akşam Ankaraya dön- mesi muhtemeldir. Tıbbi müstahzarat kanunun. da değişiklik Ankara 6 (Telefonla) — Tıbbi mü tahzarat kanununda bazi değişik. likler yapılması hakkındaki kanun projesi son şeklini almıştır. Proje alâkadar Vekâletlerin mütaldaları alındıktan sonra Meclise sevkoluna- caktır. Bu proje ile tıbbi müstahza- rat kanunu etrafında muhtelif Za. | manlarda Büyük Millet Meclisinde Yapılmış olan itirazlar karşılanmak- tadır, Pazarlıksız satış kanununun tatbikatında zorluklar Ankara 6 (Telefonla) — Pazarlık- | İ sadüf edilen zorluklardan bahsedil sız satış kanınunun tatbikatından alınan neticeler hakkında, bu kanu- nun tatbik edildiği yerler belediyele- rinden Ticaret Vekâletince malümet istenilmişti. Gelen malümatın bir kısmında kanunun tatbikatında te- ir Nazmi 'Topçuoğ müstakil grup reisi B. Rana Tarha- nın bu husustaki şifahi sual takriri- ne önümüzdeki hafta içinde Meclis- te cevap vermesi muhtemeldir, Bulgar kabinesin- de ihtilâf çıktı | Bu yüzden seçimin yapıl- maması muhtemel Belgrad 6 (A.A.) — (Havas): Sof- yadan öğrenildiğine göre, gelecek meclis intihabatı hakkında Bulgar kümeti Azası arasında mühim ihtilâf. lar mevcuttur. Bazı kimseler seçimin yâpılmaya. cağım iddia etmektedirler, Bulgaristanda bütün toplantılar yasak edilmiştir. Balo ve müsamere de verimiyecekti. Bir motör şamandıraya çarptı, hasara uğradı Bugün sabaha karşı, İmanımızdan Karadenize hareket etmekte olan «Hikmeti Hüda» isminde bir deniz motörü, Dolmabahçe önlerinde bir şamandıraya çarparak hasara uğra- mış, Motâır batmak üzere iken içinde- kilerin istimdadı üzerine Liman da. iresi bir romorkör sevketmiş ve mo- kurtarmıştır. Hik- Bir Alman fabrikatörü geldi Bu sabahki semplon ekspresile Al manyada büyük bir fabrika sahibi olan Mayir Alen isminde biri gelmiştir. Fabrikatör, Türkiyede bazı ticari ve Iktisadi işler yapmâk üzere temaslar. da bulunacaktır. Sanatkâr Melek Muhlis dün gece saat birde öldü Şehir tiyatrosu - sanatkârlarından bayan Melek Muhlis (Kral Lir) tem- sil edilirken hastalanmıştı. Sanatkâr uzun zâmaridanböri tedavi ediliyor- du. Bir kaç gündenberi sıhhi vaziyeti ağırlaşan bayan Melek dün gece ve- fat etmiştir. Cenazesi cuma günü öğ- le vakti Beyoğlunda Ağacamlinden kaldınlacaktır. Ailesine ve sanat ar. kadaşlarına İeriyetlerimizi sunarız, | İsveçte halk, hükümetin Finlândiyaya fiili yardım- da bulunmasını istiyor isveç Aland adaları ile sahili arasına torpiller döküyor Londra 6 — İsveç ve Danimarka parlâmentolarında antikomünisi te- zahürat olmuştur. Danimarka meclis sinde hir mebus Sovyet Rusya ile si- yasi münasebatın kesilmesini istemiş- tir. Bütün İsveç gazeteleri, profesörle- rin, bankacıların, iş adamlarının, kili- se mensuplarının imzalarile bir Le yanname neşrediyorlar. Bunda hükü- metin Finlândiyaya fili yardımda bu- lunması istenerek: «İsveç sadece sempati göstermekle iktifa etmemeli- dir» deniyor. İsveçte sahil islihkâmları tahkim edilmiş; limanı fenerleri söndürülmüş- İ tür. Alman gazetelerinin İsveç Hari- ciye Nazırı Sandlere hücumları İsveç gazetelerinde büyük bir infial uyan- dırmıştır. | İsveç Aland adaları ile sahile mayinler koyacak Stokholm 6 (A.A.) — İsveç hükü- meti, memleketin ve Bothnle körfezi- nin bitaraflığını daha İyi bir suret garanti etmek için Aland adaları İle İsveç sahilleri arasında maynler koy- mağa karar vermiştir. Romada yeni nümayişler Roma 6 — Talebe bugün tekrar Sov- yet Rusya aleyhi lunmuştur. İtalyan Je Halifax'ın dünkü mulkunda miyetle bahsediyorlar. Gazeteler bi hassa nazırın, Finlândiyanın isi sn dan nazilerin mesul olduğu hakkın- daki sözlerini tebarüz ettiriyorlar. İsveç Kabinesinde değişik- ler yapılacak Stokholm 6 (A-A.) (Revter): İsveç kabinesinde yapılacak değişik- Hikler hakkında birçok faraziyeler yü- rütülmektedir. Başvekil Hansen, hükümet ile parti liderleri arasında müzakerele. rin devam ettiğini teyid eylemiştir. Hariciye Nazırı Sandlerin yeni kabi- neye girmiyeceği tahmin ediliyor. Bir Alman vapuru zaptedildi, bir Alman tayyaresi denize düşürüldü Bir Alman muavin kruvazörü bir infilâk neticesinde battı Londra 6 — İngiliz harp gemileri | gözden kaybolmuşlardır. tarafından Cenubi Afrikada Kap açık- 'Bir Alman muavin kruvazörü larında 8,000 tonluk Osokomo adında | bir “Alman vapuru zabtedilmiştir. Mürettabat vapuru batırmağa teşeb- büs etmişse de muvaffak olamamış- tar. Vapur bir limana götürülmüştür. Londra 6 (A.A.) — Liverpool limâ- mna mensup 8196 tonluk Huntsman vapurundan haber yoktur. Vapurun kaybolduğu zannedilmektedir. Londra 6 (A.A.) — Bu sabaher- kenden tek satıhlı bir Alman tayya&- resi, İngilterenin şark sahili açıkla- rında denize düşmüştür. Dalgalar, tayyarecilerin cesedleri İle tayyare- nin enkazını sahile atmıştır. Tayya- re dafii topların sesleri işitilmiştir. İki Alman tayyaresi Times ağzında görüldü Londra 6 (A.A.) — Evvelki gece Times nehri mansabinda iki büyük Alman tayyaresi görülmüştür. Pro- jektörler tarafından görüldüğü es- nadâa bu tayyareler hemen hemen su seviyesine inmişlerdir. Bir takım İn- giliz tayyareleri, Alman tayyarelerini avlamağa teşebbüs etmişlerse de mu- vaffak olamamışlardır. Zira Alman- lar derhal ortadan kaybolmuşlardır. Paris 6 (A A.) — Alman tayyare- leri dün Paris üzerinde uçmak teşeb- büsünde bulunmuşlarsa da tayyare dafil toplar faaliyete geçer geçmez battı Berlin 6 (AA) — 4 İlkkânunda Alman donanmasına mensup ufak bir muavin kruvazör, bir infilâkı mütea- kip Büyük Belt'te bundan bir kaç hafta evvel Alman donanmasının kü- çük kruvazörlerinden numero 307 nin batmış olduğu mahalde batmıştır Cephede vaziyet Paris 6 (AA) — 6/12 akşam teb- liği: Mühim hiçbir hâdise olmamış- tır, Devriyelerimizin faaliyeti kay- dedilmiştir. Paris 6 (A.A) — Askeri vaziyet; Dünkü gün Almanlar, Fransız hattı. nın merkezini teşkil eden Lorraine cephesinin muhtelif noktalarına kar- $ı altı baskın hareketinde bulunmu$ş- lardır. Bu süretle sabit oluyor ki, düşman kumandanlığı, Fransız ordu- larının harp nizamındaki melhuz de- Hişiklikleri o öğrenmek istemektedir. Dünkü baskın hareketleri de evvel- kiler gibi tardedilmiş ve düşman İs- tediği malümatı alamamıştır. Bu baskın hareketlerinden ikisin. de düşman, kullanılan mevcutların azlığı hesap edilirse mühim zayinta uğramıştır, Alman tayyareleri az derinlikte ba- zi uçuşlar yapmıştır. Hiçbir hava muharebesi olmamıştır. Amerikada Finlândiya için para toplanıyor 21 Amerika hükümeti Sovyet Rusyayı protesto etmeğe hazırlanıyor Nevyork 6 (A.A.) — Eski relsicüm- hur B. Hoover, Finlândiya için para toplyan teşkilâtım riyasetini kabul et- miştir. Vaşington 6 (A.A.) — B. Roosevelt, Maliye Nezaretine Finlândiya tarafın dan altı aylık taksit olarak tediye edil. miş olan 234,683 doları ayrı bir hesaba geçirmesi için talimat vermiştir. Reisicümhur, bu “paranın Finlân- diyanın harp kurbanlarının yardımı» na tahsis edilmesini kongreden isti- yecektir, Vaşington & (A A.) — Hariciye müsteşarı B, Welle, Amerika hükü- metinin 21 Amerika milletinin Sov- yet Rusyaya karşı yapacakları pro testoys iştirake âmade olduğunu bil- dirmiştir. Öğrenildiğine göre, Arjan- tin, Uruguay, Bolivya ve Eguatevr, teşebbüste bulunmuşlardır. Amerika iftihadının obitaraflığına müteallik son beyannamenin 9 uncu maddesine istinat eden bu teşebbüs mucibince bu beyannameyi imze et- miş olan bütün memleketler, müte- cavizleri takbih etmek mecburiyetine dedirler,