14 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Bir Alman kruvazörü torpillendi, derhal battı — Şimal denizinde bir Alman tahtelbahiri batırıldı Lendrn 14 — Bremen vapurunu gören, ören, fakat hukuku düvel ahkâmına Hayet için batırmıyan İngiliz tahtelbahiri dün şimal denizinde Alman suları civarında bir Alman kruvazörünü torpillemiştir. Alman kruvazörü derhal bat- miştir. Jondra 14 — Şima! denizinde bir Alman tahtelbahiri balırılmıştır. İngiltere Amerikaya 200 büyük bombardıman tayyaresi sipariş etti Londra 14 — İngiltere hükümeti Amerikaya 200 büyük bombardıman tayyaresi sipariş etmiştir. Bu siparişin tutarı $ milyon İngiliz lirasıdır. Avam kamarasının gizli celsesi Londra 14 — Avam kamarasının dünkü gizli celsesi saat yirmi üçe kadar yedi saat otuz üç dakika sürmüştür. Neşredilen kısa tebliğde başvekilin tale- bi üzerine mühimmat hakkında müzakere cereyan ettiği bildirilmiştir. Bulgar Başvekilinin yeni | yeni beyanatı Bulgaristan stan uyanık bir bir gayri FONK takip ediyor Koma 14 — Muhabirine «italya gibi Bulga: milli emellerin feda edilmesini hiç bir zaman tazammun etmez a b Gi demişi nan vaziyeti de uyanık bir gayri muharipliktir. Bu, anof Glornale d'İtalia gazetesinin ki italyan za- manı gelince yalnız kendi menfaati için deği, harbin yayılmaması için mi isine yardım eden memleketlerin menfaatleri için de Söz söyliyeceğine eminiz.» İsviçrede 16 - 20 yaş arasındaki gençler askerlik talimi yapacaklar Bem 14 — Neşredilen bir emirname mücibince 16 yaşından 20 yaşma ka- dar olan gençler mecburi sürcile âskeri talim yapacaktır. Polonya tayyare filoları Londra 14 — İngilterede teşkil edilen Polonya tayyare filoları ha "hazır bulunuyor. İlk filo bu hafta içinde hareket edecektir, Alman - Rumen ticaret müzakeresi bitti Londra 14 — Dört haftadanberi Bükreşte cereyan eden Alman - Rumen müzakeresi dün bitmiştir. Alman heyeti bu sabah tayyare ile Berline hareket yor. Yeni anlaşma İle 46 ley bir mark addedilmektedir. Evvelce 41,5 ley bir 'ktı. Almanlar 50 leyin bir mrak addedilmesini istemişlerdi. Kudüste Osmanlı hukuk kanunları ilga edildi Kudüs 14 — Neşreflilen bir emirname ile şimdiye kadar burada tâtbik 'kte olan Osmanlı hukuk kanunları ilga edilmiştir. Yeni kanunlar ya- ıda meriyete girecektir. Almanya Finlândiyaya yardım edilmesine mani oluyor Italya ve Macaristandan gönderilen harp levazımını zaptetti Zondra 13 (A.A.) — Haber alındı- Zina göre, Almanya, muhtelif mem. İeketlerin duydukları sempati dola- Yısile Pinlândiyaya gönderdikleri eş- yanın bu memlekete erişmesine ma- ni olmak için coğrafi ve stratejik va- giyetten istifade etmektedir. Helsinki 13 (A.A.) — İtalya tara fından Finlândiyaya O gönderilmiş olan 25 tayyareden yalnız ikisi İsve- çe vas olmuştur, Mütebaki 23 tay- yare, Almanya tarafından alıkonul- muştur. Bu da Almanyanın Finlân. diyaya transit tarikile esliha ve mü- himmat nakline müsande etmemekte olduğunu göstermektedir. Bunun gibi Macaristandan Finlân- | diyaya gönderilmiş olan harp maize- mesinin büyük bir Kısmı da Alman lar tarafından müsadere inkide söylendiğine - göre, Almanlar arasındaki anlaş- emleketierde tahmin olunduğundan daha çok siki guna bu hel aşikâr bir delil teşkit et- mektedir. Amerikada Rus eşyasına boykot Nevyork 13 (A.A) — mi boykot cemiyeti Rus eşyasını — boykot etmeğe karar vermiştir. Bu Mütearrıza gemiyet Japon ve Alman eşyasına kar- olunmuş” | oldu. | | | | | Yikler arasında propaganda yapmakta- dır. ! Danimarkanın Finlândiyaya Noel hediyesi Kopenhay 13 (A.A) — Danimar- ka çifçileri, noel hediyesi olarak, Finlândiyaya zahire ile dolu üç v& gon göndereceklerdir. Bu zahirelerin kıymeti, dört yüz bin kurondur, İslâm tarihinde Türk kahramanları Yazan: İSKENDER FAHREDDİN Tarihten birkaç satır: ———— fethettikten sonr #inin karısını Cumartesi günü başlıyoruz eykutağ' yapmak. çin ydi ie Tasarruf haftasının İkinci günü Maarif Vekili dün radyoda bir nutuk söyledi Maarif Vekili “B, Hasan - Âli Yücel onuncu tasarruf ve yerli malı haftası münasebetile dün akşam radyoda bir nutuk söylemiştir. —B. Hâsan - Âli Yücel, tasarrufun faydasını anlattıktan sonra demiş- tir ki: — Çocuklarımıza verdiğimiz terbi- ye, onları hasisliğe değil, makul ve muntazam hârcamağa ve gelirlerin- den - küçük de olsa - bir kısmını bi- riktirmeğe alıştırmak olmalıdır. Esas itibarile tasarruf bir bütçe meselesi- dir. İhtiyaçları tesbit etmek, bunları ehemmiyetlerine göre sıraya koy- mak ve gelirden bir kısmını bunlar için ayırdıktan sonra fazlasını tasar. Tuf etmek icap eder> Maarif Vekili nutkunu söyle bitir- miştir: Yurddaşlarım, Yarınlar bugünler doğurur, Ha- yat, biriktirilmiş kuvvetlerin istikbal- lere yürüyüp geçmesidir. 'Türk milleti, her gün kuvvetini biraz daha arttıra- rak bahtiyar ufuklara doğru yol al maktadır. B. Fikret Sılay Parti idare heeyti reisliğine İ tayini genel başkanlık diva- nınca tasdik olundu Ankara 13 (AA (AA) — ) — İstanbul böl gesi C. H, P. müfettişliği vazife ve salâhiyetinin İstanbul £ vilâyetine münhasır olması hasebile bu vihâye- tin parti müfettişi olan Konya me busu Tevfik Fikret Sılayın vilâyette- ki famliyetini daha müsmir kılmak ve parti işlerile daha yakından 'alâ- kasını temin etmek maksadile Cüm- huriyet Halk Partisi nizamnamesi- | nin 94 üncü maddesi mucibince ken. disinin İstanbul vilâyeti C. H. P, ida- re heyeti reisliğine tayini hakkında parti umumi idare heyetince ittihaz olunan karar parli genel başkanlık divanınca tasdik olunmuştur. İngiliz Hariciye Nazırının, İtalya sefiri şerefine ziyafeti! Londra 13 (A.A.) — Harleye Nazırı ve Bayan Halifax dün Büyük otelde İtalya büyük elçisi Vittorla Bastlanni ve reflkası şerefine bir öğle ?iyafeti vermişlerdir. Ajans haberleri Bugünden itibaren radyoda rumca ve bulgarca da veştiyat yaplan Ankara 13 (AA. Anadolu ajans, iki yabancı dü ilç , Bu yabancı diller rüumea ve bulgarcadır. Bulgarca neşriyat her gün saat 14 - 1415 te, rumca da 18.30 — 18.45 te yapılacaktır. Rumca neşriyat her gün saat 1345 - 14 te ve akşam 18.48 - 19 da yapılacaktır. Bu suretle yabancı di ile yapılan heşri- yat beşe baliğ dimektedi. Bu sebeple ya- işecek olan neş- Bulgarca: 14 - 4 30-18 - 445,21: İzmirde ihüikâr yı yapan bir müessese kapatıldı İzmir 13 (A.A) — Vilâyet ihlikâr takibata de- ktedir. Bir müessesenin ih- tikâr yaptığı sabit olduğundan bu müessesenin on beş gün kapatılma- sına karar verilmiştir. Karar derhal nda Oraktepede Ça- ıma aid 19 nu- maralı bir Katlı p ev çıkân yan- gın neticesinde y mir hanede 3 tarafından Kumkapıda Çiftegtlinlerde 4 katlı Vasilin apartımanının bacası, NİL şantaş Emlâk caddesinde Derya apar- tımanının bacası tuluşuşsa da sön- dürülmüştür. Milletler cemiyeti âzasının hepsi Finlândiyaya yardıma davet ediliyor Hukuki komitenin verdiği karar bu gün toplanacak asamblenin reyine arzedilecek Cenevre 13 — Milletler Cemiyeti asamblesi bu sabah toplanmıştır. İp- tida Arjantin murahhası söz almış ve demiştir ki: «— Arjantin Milletler Cemiyetine, malüm olan prensiplerin müdafaası için girmiştir. Şimdi cemiyet azasın- dan olan bir devletin azadan olan di- ğer bir devlete taarruzunu görüyoruz. 'Bu hal taarruzun ehemmiyetini bir kat daha artırmaktadır. Asamble ekonomik, siyasi boykot yapacak va- ziyette değilse bile cemiyetin esas te- şekkülüne muhalif hareket eden Sovyet Rusyayı cemiyetten ihraç et- melidir. Sovyet taarruzu hiçbir veçhile ma- kul gösterilemez. Mütearrızın hayali bir Finlândiya hükümetile olan va- ziyetinden bahsetmesi doğru değii- 1 dir. Arjantin bu mülâhazalara bina- en Sovyetler, Milletler Cemiyelinde aza olarak kaldıkça Arjantinin cemi- yette kalamayacağını beyan eder.» Arjantin murahhasının bu teklifi Sovyet - Finlândiya ibtlâfım ted- kike memur olan üçler heyetine ha- vale edilmiştir. Cenevre 13 (A.A.) — Komite, Sov- yetlerin barış müzakeresi hakkındaki teklifi reddettiklerini kaydeyledikten sonra, raporunu ve asambleye teklif- lerini tesbit edecektir. Cenevre 13 (A.A.) — Hususi ko- mite, bugün öğleden sonra, karar metnini kati surette tasdik etmiştir. Bu metin, yarın asamblenin feyine arzedilecektir. Yalnız İsveç ve Norveç murahhasları, kararı hükümetleri- (Devamı 5 inci sahifede) Garp cephesinde mevzii topçu harekâtı oldu Alman tebliği, bir keşif kolunun Fransız arazi- sinde bir mevzii el3 ela Paris 13 (A.A.) — Dilime mimliri 5 ajansına göre, askeri vaziyet şöyledir: Dün Warnat ormanı İle Sarre ara- sında yapılan müsademeler, ehermi- yet bakımından, mevzii ufak taarruz- larla, büyük keşif kolları faaliyetin- den öteye geçmemiştir. Fakat cephe- nin heyeti umumiyesindeki faaliyet bunlardan ibaret değildir, Şafak sökünceye kadar cephenin heyeti umumiyesinde kalabalık Al man keşif kolları hareketleri devam etmiş ve bu faaliyet ezcümle, Mosci- lin ve Nie'in şarkında, Bitele'nin $i- | malindeki Vosgelerin ağaçlıklı yö- | maçlarında cereyan etmiştir. Bu faa- geçirdiğini bildiriyor saha üzerinde birçok ölü bırakarak ricat etmiştir. Öğleye doğru saat 11 sularında Almanlar yeniden taarruz teşebbüsü göstermişlerse de bundan farklı bir netice alamamışlardır. Dün öğleden sonra gece yansına kadar ayni mıntakada keşif kolları İ büyük faaliyetlerde bulunmuşlardır. Tayyarelerin pek az faaliyette bulun- dukları haber veriliyor, Bazı haberler hilâfina Lüxemburg'da (Almanlar, tahşidatı başka cepheye makletmiş değillerdi. Berlin 13 (A.A.) — Umumi karar. gâhın tebliği: Garpte mevzii keşif ve topçu harekâtı olmuştur: Sarrebürken cenubu şarkisinde, bir liyelin neticesinde, ulak müsademe- | subay ve 10 neferden mürekkep bir ler olmuştur. Fakat, bilhassa Warnat | ormanı İle Sarre ,arasında şiddetli muharebeler olmuştur. Birkaç saat devam etmek üzere el bombaları te- ati edilmiştir. Nihayet, Fransız top- çusunun ateşi altına alınan düşman, Amerikanın Fin- ç İlândiyaya ı yardımı 17 kânunuevvelde herkes iane ver Vaşington 13 — Amerika PFinlân- diyays geniş miktarda yardıma çalı. şiyor, 10 milyon dolarlık kredi, harp malzemesi satın almak için peşin pa- raya muadil addedilecektir. Nevyork valisi, 17 kânunuevvel pa- zar gününü Finlândiyaya yardım gü- nü ilân etmiştir. O gün her tarfata halk Pinlândiyaya yardım sahdığına cömertçe iştirake davet, edilmiştir. Türk - İngiliz dostluğu Londra sefirimiz şerefine bir ziyafet verildi Tondra 13 — Bu akşam haricle münasebaf cemiyeti tarafmdan Tür- kiye sefiri Dr. Tevfik Rüştü Arasın Lord Loyd'in riyaseti altın- bir ziyâfet verilmiştir. Ziyatette bir çok İngiliz ricali, Türki- ye selareti müsteşarı bulunmuştur. Lord Loyd, İngiliz Ticaret Namrı ta- rafından nutuklar söylenmiştir. Nu- tüklerda İngiltereye ne kadar çok si gönderilirse o kadar faydalı olacağından bahsedilmiştir. kiye sefiri az zaman zarfında öğrendiği İngilizce ile güzel bir nutuk Ts ai 3 saat e e keşif kolu, Fransız arazisinde bir düşman mevzii ele geçirmiştir. Düş- man beş ölü ve altı esir vermiştir. Alman keşif kolu efradı zayiat ver- meden hareket noktasına avdet et- mişlerdir. | Alman sahillerin. de devriye İngiliz tayyareleri gece gündüz uçuyorlar Londra 13 — Alman tayyareleri- nin Şimal denizine mayn dökmeleri- ne mani olmak için bütün Alman sahillerinde ve bilhassa bu tayyarele- rin üsleri olan Heligoland adasında daima İngiliz tayyareleri devriye gez- meğe başlamıştır. Hava Nezaretinin bir tebliğine göredün gece sâbaha kadar devriye gezilmiştir. Harp gelecek sene niha- yetine kadar bitecekmiş Alman askeri plânları bu fikri ri veriyormuş Londra 13 (AA (AA) — Daliy Herald gazetesinin diplomatik muharriri ya- zıyor: Alman askeri plânları tama» men harbin gelecek senenin nihaye- tinden evvel bilmesi icap edeceği fik- rine dayanmaktadır. Almanya için ilk ve hayati mesele ablokaya karşı koymaktır. Alman tedbirlerinin şunlardan ibaret oldu- ğu bildiriliyor. Harpte Almanyanın elindeki bü- tün ekonomik Ibtiyatların istimali, Avusturyada, Çekyada ve Alman iş- galindeki Polonyada bulunan bütün ihtiyat maden, makine ve kerestenin müsadetesi,