24 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

24 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sekiz memleket Finlândi- yaya yardım tasavvurlarını Milletler Cemiyetine bildirdiler Bene 22 — No, 7606 — PFiati her yerde 5 kuruş Finler, Mannerheim hattında ve merkezde de taarruza geçtiler © Leningrad Başkumandanı general Meredzof'un azledildiği söyleniyor Hollandalı ve isveçli gönüllüler yola çıktılar, bütün cephelerde Rus ricati devam ediyor Londra 33 — Helsinkiden gelen ha- berlere göre Finlândiya ordusu şimal cephesinden başka Mannerheim hat- tında ve merkezde de mukabil taar- ruza geçmiştir. Bu mukabil taarruz muvaffakiyetle inkişaf ediyor. Bütün cephelerde Rusların ricati devam et- mektedir, Helsinki 23.(A.A.) — Bugünkü Fin- lândiya tebliği: Kareli berzahında gün. düz nisbeten sükünetle geçmiştir. Bir Piniândiya mukabil taarruzu esna- sında, beş Sovyet tankı tahrip edilmiş, bir miktar mitralyöz ele geçirilmiş- tir. Ladoga gölünün şimalinde Rus taarruzu kolaylıkla defedilmiştir. Aglajervi bölgesinde üç gündür de- vam eden muharebe dün gece Sov- yet kıtaatının tam hezimetile nihayet bulmuştur. Bu bölgede muhasara edi- | len Sovyet kıtaatından büyük: “bir | kısmı imha edilmiştir, Ve Finlândiya | Reisicümhur Halkevinde | BAD Solda: Finlândiya Reisicümhuru B. kıtaatı ileri hareketlerine muzaffer bir surette devam etmektedirler. Şim- diye kadar âlınan ganimet arasında: 8 tank, 8 tank tahrib topu, bir miktar Milli Şefin Ankara Halkevindeki ziyar Ankara 23 (A.A.) — Cümhüurrelsi Ismet İnönü bugün de saat 11 de Ankara Halkevinde tekrar toplanan Halkevleri danışma komitesini buzurlarile şeref- İendirmişler ve müzakereye riyaset buyurmuşlardır. Milli Şef Halkevlerinin daha verimli ve şumullü surette çalışmalarını temin etmek için Parti umumi idare heyetince seçlimiş olan bu komitenin 3 aydanberi hazırladığı yeni çalış- ma esasları üzerindeki tedkiklerine devam buyurarak, neşriyat, folklor, tem- slı, müzik, sinema, kütüphane ve bilhassa köycülükle ve halk terbiyesi asasları Üzerinde direktifler vermişler ve her sınıf halkın ve memurların Halkevlerile ; daha siki ve devamlı ilgilendirilmeleri hususunda alınacak tedbirlere ald işaretlerde bulunmuşlardır. sağda Şimal kuvvetleri kumandanı general Vallenius Bitaraf limanlarda bulunan Alman gemileri Her ne bahasına olursa olsun AE yaya dönmek emrini aldılar Paris 23 (A.A) — İyi haber. alan bir menbâdan bi diğine göre, Al man amirallik makamı İngiliz - Fran- sız ablokası dolayısile halen af li- veyahud da hareket etmiş bulurnmak- tadırlar, Deniz makamları bu hususta lâ- zım gelen tedbirleri almakta ve bü- nün Alman vapurlarmın — inüttefik harp gemileri tarafından zaptedilemi- ceğini veya bu vapurların teslim ol. müktansa kendi kendilerini batıran | caklarını ümid etmektedirler. .. Harp başladığı zaman © ceman “bir milyon 100,000 ton hacminde 500 den fazla Alman vapuru, Alman liman- ları haricinde bulunmakta İdi, manlarda bulunan ticaret gemilerine bu ilmanları € sına olursa olsun Alımı leri için talimat vermiştir. derek her ne ba aya dönm Bir çok bitaraf limanlardan gelen haberlere göre Alman . vapurları Al manyâanm muhtaç olduğu malları ha- milen hareket etmeğe hazırlanmakta AKŞAM PAZAR 24 Kânunuevvel 1938 Bitaraf limanlarda bulunan Alman gemilerine geri dönme emri verildi Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 «- Müdürç 20497 Callis, Mannerheim hattında teftişte; | mütralyöz vardır. Agiajervi o muharebesinde Ruslar 3000 ölü ve 600 esir:vermişlerdir. (Devamı 5 inci sahifede) EDilrirm itler: ————- İstanbul nakliyatının tanzimi için Vali doktor Lütfi Kırdar, şehir nak» liyatını ıslah ederken kendisinden üç ricamız vardır: 1 — On kuruşa adolmüşu taksilerin yâlnız mahdud noktalara hasredil. memesi, Bunların Taksimden, Beya- altan ve diğer mühim merkezlerden de kalkmalarına müsaade olunması. Ayrıca istasyonlarının yapılması. Ge. rek taksilere, gerek duraklarına mus âyyen işaretler konulması, 2—5Son tramvay vatmanlarının biran evvel yerlerine kavuşmak güye- sile, Azrail kovalar gibi. gitmemeleri. Behemehal saatinde hereket etmeleri ve müşteriyi indirdiklen, bindirdikten sonra hareket etmeleri. 3 — Geceleyin çalışan. işçileri de koruyarak; gece yarısından sonra saat başlarında olsun, büyük merkez. ler arasında birer otobüs, tramvağ, yahut dolmuş taksiler tahrik ettiril. mesi. . Son dakika Isveçin bir kararı Finlândiyaya gidecek gönüllülerle silâh ve mühimmatın Isveçten geçmesine müsaade ediyor “Rusya, Finlândiya ile harp halinde olmadığını ilân ettiğinden bu hareket bitaraflığı muhil sayılamaz,, deniyor Paris 24 — Rusya şimdiye kadar her fırsatta Finlândiya İle harp halin- de olmadığım ilân etmiştir. Şu halde, ortada bir harp olmadığına göre, Fin. Jlândiyaya her hangi bir suretle askeri yardım bitaraflığı ilhlâl eder bir hare- ket değildir. İsveç bü mülâhaza ile Finlândiyaya gönderilecek mühimmat ve harp levazımının kendi topraklarından geçmesine mâni olmıyacaktır, Ay- ni zamanda Finlândiyaya gidecek gönüllülerin, Fin vizesi yolunda ise, tran- sit suretile İsveçten geçmelerine de mâni olmıyacaktır. Ispanya harbinde olduğu gibi Finlândiyada da bolşevik aleyhtarı cephe kurulacak Amsterdam 24 — Hollanda gazeteleri yazdıkları makalelerde Hollanda- nın, bir taarurza uğrarsa, sonuna kâdar mukavemet edeceğini bildiriyorlar. Gazeteler Finlândiyanın mükemmel bir misal teşkil ettiğini kaydederek Fin- lândiyaya yardım edilmesi lüzumünu kaydediyorlar. Handelsbiadet gazetesi diyor ki: «Finlândiyada harp harekâlı hafifledi. Kış dolayısile birkaç ay böy- le geçecek gibi görünüyor. Bu müddet zarfında iki taraf da hazırlanacaktır. İspanya harbinde olduğu gibi bir bolşevik aleyhinde cephe teşekkül edeceği tahmin olunuyor.» Iki Rus tayyaresi düşürüldü Helsinki 24 — Dünkü hava muharebeleri esnasında iki Rus tayyaresi dü- şürülmüştür. Rusya Almanyadan harp gemisi ve zabit istemiş Alm anya talebleri reddetmiş Londra 24 — Amsterdamdan gelen haberlere göre, Sovyetler Birliği Almanyadan yardım istemiştir, B. Stalin Finlândiyaya müessir bir abloka yapabilmek için dört Alman harp gemisinin derhal. Rus donanmasına ilti- hakını talep etmişse de Alman amirallığı bu talebi reddetmiştir. . Sovyetler Birliği: Fin cephesinde vazife -aimak üzere Alman zabitleri de istemiştir. Bu taleb de Alman Başkumandanlığı tarafından reddedilmiştir. Londra 24 — Haber verildiğine göre, Rus - Fin harbi Moskova ve Lenin- grad halkı arasında büyük bir hoşnutsuzluk uyandırmağa başlamıştır. Bir Alman askeri öldürülürse 100 Polonyalı kursuna dizilecekmiş Londra 24 — Polonyadan şu malümat alınmıştır: Almanlar, katledilen bir sivil Almana mukabil 10 Poloğyalıyı, | Alman askerine karşı da 100 Po- lonyalıyı kurşuna dizeceklerini ilân etmişlerdir. Pölonyalıların her hangi bir köyde pallatacakları bir kurşun, o köyün yakılmasını intaç edecektir. Graf von Spee hâlâ yanıyor Löndra 24 — Riyo de Janeriodan bildirildiğine göre, Graf von Spes Almâtt zırhlısı hâlâ yanmaktadır. Ticaret gemilerinin, zırhlıya sokulmaları yasak ödilmiştir. Buna sebep, Graf von Speede bulunan mühimmatın patla- ması ihtimalidir. i ...0400EEAENYAAAAEAEAREEEEEEANENA BAE EAA ENNE GESABEAEASENEAEEBEANENE NASA AGARALU0A000000000000000000010000001 5900000008000 BADEN Satıcı ile alıcı; Topçuoğlunun beyanatından evveli...