25 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Fransız Başvekili Noel münasebetile radyoda bir nutuk #söyledi Sene 22 — No, 7807 — ge her yerde 5 kuruş PAZARTESİ 25 Kânunuevvel 1939 AKŞAM Dün iki İsveç ve iki ingiliz vapuru battı di Yan işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20407 Telefon; Başmuharrir: 20565 — Amerika Papalıkla birlikte sulh teşebbüsünde bulunacak B. Roosevelt bunun için Papalık nezdine bir mümessil gönderiyor Papa, Noel münasebetile söylediği nutukta alâkadar hükümetleri sulh şartlarını tasrihe davet etti Vaşington mahafiline göre ilkbahara kadar durdurulmazsa harp bütün Avtüğa kıtasını altüst edecek Vaşington 24 — Amerika Cümhur- reisi B, Roosevelt Papalık nezdine yarı resmi bir mümessil gönderme ğe karar vermiştir. Bu mümessil A- merika çelik sendikası reisi B, Myron Taylordur. Reisicümhur bu hususta» ki kararını Nevyork başpiskoposuna gönderdiği bir mektupta bildirmiştir. Amerika ile Papalık arasındaki münasebetler 1878 senesindenberi kesilmiştir. Şimdi “yeniden siyasi münasebet tesis edilmemekle beraber bugünkü şerait içinde yarı resmi bir mümessil o gönderilmesine büyük ehemmiyet verilmektedir. ) 3 Nevyork Timesin haber verdiğine göre, Taylorun Pa. palık nezdine yarı resmi mümessil olarak tayini Vaşingtonda, Roosevel- tin şuh lehinde yeni bir teşebbüs ya- pacığına delil sayılmaktadır. Bu ga zete; Vaşingtondaki diplomatlardan pek çoğunum, İlkbahara kadar har- bi durdurmak imkânı bulunmazsa, harp âfetinin bütün Avrupa kıtasını altüst edeceği mütalâasında - bulun. duklarını kaydediyor, Muharip - memleketler, bir sulh konferansı akdetmek hususunda sa- mimi arzu besliyorlarsa, B. Taylorun tayinini sevinçle kaişılamaları ikti- za edeceği de ilâve olunmaktadır. Fiihakika, Röosevelt ile “Taylor arasındaki mesai birliği ve bu İki büyük şefin gayreti, muharipleri, Amikikanen Papalık yeniği göndereceği Myron Taylor | harbe nihayet vermek fikrine yaklaş- tıracak mahiyeti haiz olmak baki mundan, diğer şeflerin hepsinin faa liyetinden çok daha müessirdir, Papanın nutku | Vatikan 24 (A A) — Papa Roma- | da bulunan kardinallerin ve kilise erkânının Noel tebriklerini kabul et- miştir. Papa bu münasebetle söylediği bir nutukta Avrupa harbinden ve bu har- bin içtimai ve iktisadi sahadaki mek huz tesirlerinden bahsederek bilhas- sa harbe mâni olmak için papalığın semeresiz kalan teşebbüslerini halım latmış ve alâkadar hükümetleri bü “tün milletler için şerefli bir sulh yap- mak hususundaki şartlarını tasrihe davet eylemiştir. Papa, Amerika Reisicümhure B. * Roosevelt'in “şâhsi mümessil : olarak Tayloru Vatikana tayin ettiğini Kar- dinallere bildirmiş ve sulh eserine bir ©. hizmet olan bu hareketinden dolayı B. Roosevelt teşekkür etmiştir. ©. B. Rooseveltin üç mektubu Yaşhington 24 (A.A) -— Reisicüm- bur B. Roosevelt biri Amerika protes- tan kilisesi reisine, diğeri Amerika başhahamına ve üçüncüsü de Papa'ya olmak üzere Noel arifesinde üç mek- tup göndermiştir. Relsicümhur münasip bir zamanda dünyaya devamlı bir sulhün temele. rini temin elmek üzere bu üç büyük dinin bütün manevi kuvvetlerini bir« leştirmelerini rica eylemektedir. B. Gaydanın bir makalesi Pariş 24 — Virgino Gayda, yanı resmi Giornale dİtalia gazetesinde İtalyanın 914 de neden Almanya ve (Devamı 10 uncu sahifede) Miklkkn tile: Seyyar satıcı seyyar gerek! Sıramra manifafura, yahud gıda maddesi dükkânları... Bunların önün de ayni mahiyette mal satan seyyar satıcılar... Sokak ortasında koca iş- portaları kurmuşlar; bağır bağır büği rıyorlar; hem geçenlere mani oluyor, hem de vergisini ödemiş, kirasını ver» miş tilccara engel oluyorlar. İsmi üstünde: «Seyyar satıcin.. Seyyar gerek... Bu gezgincilere katiyen mani ol mamalı; çünkü birçok naçar vatan- daşlar geçimlerini böylelikle temin &- diyorlar; fakat gezginci hususiyetin- de kalmalarını kati şekilde temin et- meli, Fransız Başvekili Noel münasebetile radyoda bir nutuk söyledi “Kuvvetliyiz, zafer için, vatanın selâmeti için harbediyoruz, muvaffak olacağız, Paris 24 — Başvekil B, Daladier Noel münasebetile radyoda Fransız milletine hitap eden bir nutuk söyle- miştir. Başvekil bü nutkunda ezcüm- le demiştir ki; «Fransızlar, bu Noel akşamında sizleri düşünüyorum. (o Kalblerinize hitap ediyorum, Büyük bir mücadele- ye giriştik. Kuvvetiiyiz, zafer için, vatanın selâmeti için - harbediyoruz. Bütün kudretimizle bunu temin ede- ceğimize emin bulunuyoruz. Bu gayeyi elde etmeğe - çalışırken gözönünde tuttuğumuz şey askerleri. mizin kanını boş yere akıtmamaktır. Bugüne kadar zayiatımız pek azdır. Bununla beraber harp birçok felâket. lere sebep olmuştur. . Babaları için ağluyan çocuklar, - oğulları için göt yaşı döken babalar, kardeşlerini dü- şünen hemşireler var. Fakat Fransa (Devamı 10 uncu sahifede) Son dakika Papa 12 nci Pie'nin devamlı sulh şartları Papa, devamlı ve raf bir sulh için muhariplere beş şart ileri sürdü Paris 25 — Papa dün Noel münasebetile kardinailere hitaben irad ettiği mühim nutukta beynelmilel hukuka v Finlândiyâya vaki olan tecavüzü şiddet“ le tenkid ettikten sonra devamlı ve şerefli bir sulh akdi için şu beş şartı ileri sürmüştür: 1 — Büyük Küçük, kuvvetli zayıf bütün milletlere hayat ve mevcudiyeb haklarının tanınması. 2 — Milletlerin silâhlanma yükünden kurtarılması. Ter. kiteslihat yalnız maddi değil, manevi de olmak İAzımdir, $ — Tecavüzlere kar. şi koyacak. devamlı ve esâslı bir garanti sisteminin ihdası, 4 — Hakka ve mua hedelere rlayet ettirecek ve bugünkü kargaşalığa nihayet verecek müesseseler” teşkili, 5 — Devletlerin ve milli ekalliyetlerin haklı ve maşru taleblerinin teğ- kik ve isafı, öamelin “galip geleceğiz,, diyor Paris 25 — Mütlefikin orduları başkumadanı general Gamelin, ordulara bir emri yevmisinde Noel yorluları münasebetile en hararetli temennilerini bi- tirdikten ve harp cephesinde bugüne kadar başarılan işlerin zaferi bir zıman olduğunu kaydettikten sonra: «Düşmanın kuvveti ne olursa olsun ona karı koyacağız ve galip geleceğiz» diyor. Finler, Sovyet ricatının hezimet şeklini aldığını söylüyorlar Sovyet tebliği mühim hiç bir hadise olmadığını kaydetmektedir veç hududundan . çekilerek şimal Helsinki 24 (A.A) — Şiddetli kar fırtınaları, Pinlândiyanın şimal step- lerinden karma karışık bir halde ri- cat etmekte olan Sovyet kıtaatının hezimetini büsbütün . vahimleştir. mektedir. Fırtınalar, her türlü vesalt ve iaşe maddelerinden mahrum olan bu kıtaatın şark hududu tarikile ken- dilerine lüzumlu mevadı almaları imkânını ortadan kaldırmaktadır. Finlândiyalılar, Finlândiya . Nor- buz Okyanusuna yüz kilometre me- safede kâin Kojenjervi okasabasıns vasıl olan Sovyet kıtaatını takip et mektedirler, Aelajarvi meydan muharebesi Helsinki 24 (A A.) — Pinlândiya resmi tebliği; (Devamı 10 uncu sahifede) Belçikanın tedbirleri Balıkçı gemilerinden birço- ğuna top ven mitralyöz kondu Brüksel 24 (A.A.) — Belçika balıkçı gemilerinden bir çoğuna hafif toplar ve tayyare dafii mitralyözler konul- muştur. Bu teslihat, serseri maynleri tahrib etmeğe, .bu gemilerin balıkçı kayıklarına refakat etmesine ve kara sularında Belçikanın hukukuna ria- yet edilmesine medar olacaktır. satışlari ) — Gazetelere nazaran tütün satışları yekünü 17 milyon kiloyu bulmuştur, Satışlar, piyasanın ilk günler- deki kadar hararetli olmamakla beraber kesilmeden devam etmektedir. Fransanın hir çemilesi B. Numan n Mönâmencioğle ve heyet erkânı operada Reisicümhur locasından bir temsil seyrettiler Paris 24 MA) — Bir kaç günden. beri Pariste bulunan Türkiye Harici ye Vekâleti umumi kâtibi, büyük elçi Numan Menemeneloğlu riyasetindeki 'Türk heyeti, dün akşam Paris opera sında, Devlet reisi tarafından bir çe- mile olmak üzere emrine tahsis olu nan Riyasetlcümhur locaşında, Sam- son ve Dalila temsilinde hazır bulun« muştur. Londrada!... Parist Noel. ağaçları: vw ? © z $ ğ x