26 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

26 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Maarif Vekili Gaziantepten Maraşa geçti — dün Sene 22 — No, 7608 — Fiati her verde 5 kuruş AKŞAM SALI 26 Künunuevvel 1939 Noel gecesi, garp cephesinde tam bir sükünet içinde geçti “Merkezde Finlerin mukabil | taarruzu devam ediyor . | Fin tebliğine göre harp harekâtı Rus topraklarına intikal etti Dün Sovyet tayyareleri birçok Finlândiya şehirlerini bombardıman ettiler * Moskövd 25 (A.A) — Leningrad askeri mntakası erkânıharbiyesi teb- Miği: 22 kânunuevvelde, Kareli ber- zahında keşif kolları arasında cere- yan eden ciddi müsademeler mÜs- tesna, ehemmiyetli bir hâdise olma- mıştır. Bu müsademeler neticesinde Finlândiya kıtaatı, harp sahasında 971 ölü bırakmıştır. Dördü subay olmak üzere 35 esir alınmıştır, Fin tebliği Helsinki 25 (A.A) — Finlândiya resmi tebliği: Gündüz Karelide nisbeten sakin geçmiştir. Talpale nehri üzerinde küçük bir hücum püskürtülmüş ve Ruslar bir tank kaybetmişlerdir. Muooljarivi ile Ykjarvi arasında topçunun hazırlık ateşini müteakib yapılan diğer bir Rus hücumu üzeri- ne muharebe vukubulmaktadır. Isiksaa'da Finlândiyallar harekât sahâsıni Rus topraklarına intikal öf tirmişlerdir. Kuhmo bölgesinde, düşman tekrar faaliyet göstermiştir, Denizde faaliyet az olmuştur. Helsinki 25 (A.A) — Harekât te- şebbüsünü şimdi Finlândiyalılar almıştır. Ruslar, ricat etmekte ve Finlândiyalılar ber tarafta mukabil taarruzda bulunmaktadır. Mannerheim O müdafileri Kareli berzahında kuvvetli bir -çıkış-yaparak Karadenizde bir facia Kızılırmak vapuru Sinop civarmda kayalara çarparak battı Vapurun mürettebatından hiç kimsenin kurtulama- dığı haber veriliyor. Şimdiye Kadar 2 çesed bulundu Sinop 25 (A.A) — 'Tuz yüklü ola- rak Trabzona gitmekte olan Kızılır- mak vapuru evvelki akşamki fırlına- da Sinop yarımadasının Çukurbağı civarındaki kayalara çarparak par- çalanmıştır. Mürettebatından hiç biri kurtulamamıştır. Sinop 25 (A.A.) — Fırtınanın şid- detinden adanın Feryat burnu civa- rındaki dik kayalıklarla muhât sahi- le çarparak batan Kızılırmak vapu- runun mürettebalından iki tayfa adanın Fenere giden patika yolu ke- narmda ölü olarak bulunmuştur. Deniz biraz sükünet bulduğundan motörlerle kaza mahalline gidilerek taharriyata başlanmıştır. Sinop 25 (A.A.) — Kızılırmak v&- puru mürettebatından iki kişi ölü olarak bulunmuş ve cescdleri hasta» neye kaldırılmışlır. Çok feci bir su- rette kazaya kurban giden denizelle. re bütün bir memleket halkırın işti- râkile büyük bir cenaze alayı yapıla” caktır. ... Öğrendiğimize göre, batan Kızılır. mak vapuru Kırzadelere âiddir ve 4500 tondur. Vapurun birinci kapta nı Hasan Şakir, ikinci kaptanı Yusuf Mehmed, . birinci çarkçısı İbrahim, (Devamı 5 inci sahifede) ingiliz Kralının Noel münasebetile mesajı “Eğer yeni sene bize sulh getirirse min- nettar olacağız. Fakat yine harp getirirse hiç bir şey bizi zaptedemiyecektir,, Londra 25 (A.A) — Reuter bildi: riyor: İngiltere Krah altırici Jorj, millei& hitaben radyoda söylediği bir hitabede demiştir ki; «Noel bayramı; bütün sulh bayram- larının en büyüğüdür. Hür milletler. de şulh, aşkı derindir. Çünkü, ancak Sul aşkıdır ki, bir memleketin em- niyetini temin eder. Ancak hakiki sulh insanların kalbinde olen sulh- tur... Bugün geçirmekte olduğumuz facianın sebebi bülün siyasetlerini taarruza ve beşeriyet için . aziz olan şeylerin ortadan kaldırılmasına isti- nal ettiren devletlerin mevdut olma» sıdır. Bundan evvelki harplerin hiç birinde görülmedik bir birlikle mille- timizi süüha sarılmağa sevkeden de işte büdeğil midir? Yüreklerimizde duyuyoruz ki; zulme karşı çarpişıyo- ruz ve bu iman bize nihal zafere ka- dar mukavemet için her gün biraz daha fazla kuvvet veriyor. Bunu, bizi bekliyen acı günlerde daima hatırla yalım ve bilhassa bütün insanların içten diledikleri sulh, yeniden teessüs ettiği zaman katiyen aklımızdan çi- karmayalım. Önümüzde yeni bir sene var. Bize neler gizlediğini bilmiyoruz. Eğer bi- ze sulhu getirirse, ne kadar minnet tar olacağız. Fakat yine hârp getirir- se hiçbir şey bizi zaptedemiyecektir.» ele | Rusları zayi ettikleri mevzileri tekrat ele geçirmek için mukubil taarruza meebur etmişlerdir. Aksayi şimaide, Rus kıtaatı ricata devam etmekte ve Finlândiya öncü- leri tarafından şıkıştırılmaktadtr. Dünkü gün 14 Sovyet tayyaresi düşürülmüştür. Roma 25 — Helsinkiden bildirildi- ğine göre bütün cephede şiddetli | muharebeler devam etmektedir. Ba- zı Finlândiya kilaatı OKızılordü as- kerierini Ladogâ gölü civarında çe- virmeğe muvaffak olmuşlardir, Finler Rus hududuna geçirmişlerdir. Şimdiki ! halde Rus topraklarında çok şiddetli (Devamı 5 inci sahifede) / Alman - Sovyet dostluğu Stalinin, Alman Hariciye Nazırının telgrafına cevabi | o Zondra 25 — Stalinin 60 ıncı yıl İ dönümü münasebetile, Hitler ve Al- man Hariciye Nazırı von Ribbentrop | tarafından telgraflar çekilmişti, B. İ Stalin bu telgraflara cevap vermiş- | İ tir. Von Ribbentropun telgrafına ver» | diği cevapta Stalin, ezcümle şöyle demektedir: «Almanya - Sovyetler arasındaki dostluk Kanla yuğrulmuştur. Pâyidar olacaktır.» I Hariciye Vekilimizin telgrafı İ ve Stalin'in cevabı Ankara 25 (A.A) — Stalinin doğu- munun 60 ıncı yildökümü münâss. betile Hariciye Vekili Şükrü Saraçoğlu ile mummileyh arasinda eşağıdaki telgraflar teati olunmuştur” Ekselâns B, Stalin Moskova Ekselânsınızın doğumunun 60 ıncı yıldönümü münasebetile şahsi saa- delleri bususundaki hararetli dilek- lerimi ârzetmekle bilhassa bahtiyarım. Şükrü Saraçoğlu Türkiye Hariciye Vekili B, Sarağoğluna B. Vekil tebrikâlınızdan dolayı te- şekkür ederim. Stalin Ticaret Vekili yarın Mecliste beyanatta bulunacak Ankara 25 (Telefonla) — "Ticaret Vekili R. Nazmi Topçuoğlu, Meclisin çarşamba günkü içtimamda hükü. metin ihtikârla mücadeleyi önlemek için aldığı ve alâcağı tedbirler hak- , kında beyânatta bulunacaktır. mMmikkantler: Hain bulamamışlar Almânlar eskiden kendilerine tabi bir Polonya kurmak istiyorlardı. Son- ra bundan vazgeçtiler. Sebebi Şöyle isah ediliyor: Lehliler arasında böyle tabi bir hükümet teş- kil edecek kadar hain bulunamamış. Finlândiyallar askeri meharet ve : şecaat göslermekle bu harbin tarihine | geçtikleri gibi, Polonyalılar da istilâ. İ Ya uğradıktan sonra siyasi seciyeleri. j le temayüz etmiş oluyorlar. İstiklâli hakkeden mületler için, birinci vasj kadar ikinci hususiyet de lr. ve Disi EE Telefon: Başmuh . Reisicümhur dün gece Diyarbakıra hareket etti Vekiller Heyetinin dünkü içtimaına Milli Şef riyaset buyurdular Arıkan, Sıhhiye Vekâleti müsteşarı B. Asım Arar, Denizli mebusu B. Necip Ali, Malatya mebusu B. Nasu- hi- Bâydar, Riyaseticümhur umumi kâtibi. B. Kemal Gedeleç, hususi - kalem müdürü Süreyya ve yaverleri refakat etmektedirler. Ankara 25 (A.A.) —İcra Vekil Ankara 25 (Telefonla) — Reisi: cümhur İnönü bu akşam saat 22,30 da Diyarbakıra müteveceihen şeh- rimizden hareket buyurmuşlar Ye Ankara garında Büyük Millet Mec. lisi Reisi, Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak, - Başvekil, Vekiller, mebuslar, generaller An- kara valisi, vilâyet erkânı ve daha birçok vevat tarafımdan hararetle | leri heyeti bugün saat 1130 da uğurlanmışlardir, Başvekâlet dairesinde Reisicümhur Reisicümhurüumuza bu sehayat- | Ismet İnönünün riyaselinde topla- lerinde eski Maarif Vekili B. Saffet | narak müzâkerede bulunmuştur. Son dakika Romanya Kralının nutku “ Sulh isteriz. Fakat erazimizi müdafaaya azmetmişizdir. ,, Bükreş 20 — Romanya kfalı Karol, Macar hududu yakınında Gradeamare- de bir nutuk söylemiştir. Kial nulkunda demiştir ki: «Romanya sulh fikri- me kuvvetle bağlıdır. Bize ald olmıyan şeylerde gözümüz yoktur. Fakat arazi. mizi müdafaaya azmetmişizdir.» Kral bütün Rumerleri memleketi müdafaa için ittihada davet etmiştir. Rumen Bâşvekili de Noeli Rus hududunda Celatea'daki askerlerin arasın- | da geçirmiştir. : s Alman - Rumen ticari münasebatı Bükreş 26 — Bükreşte almanca çıkan Bucarester Tageblat gazetesi diyor ki: «Almanya ile Romanya arasındaki yeni anlaşma mucibince bir mark 49,5 ley olarak kabul edilmiştir. Fakat Almanya buna rağmen, Romanya İngiliz ve dolar kıymetini indirmezse markın kıymetinin yeniden tayinini istiyeceklir.» Hitler Garp cephesinde Londra 26 — Hitler Noel yortusu nu Garp cephesinde geçirmiştir. Hitler dün de cephedeki avcı tayyarelerini ve eskiden mensup olduğu pi yade âlâyını ziyuret etmiştir. Komünist tahrikâtı isveçte polis 2 kişiyi tevkif etti Stokholm 28 — İsveç polisi, komünist garbi Avrupa komitesi hesabına ça- lışan iki kişiyi tevkif etmiştir. Bunların üzerinde almanca yazılmış komünist beyannameleri bulunmuştur. Polonya Başvekilinin bir nutku Paris 26 — Polonya başvekili ve başkumandanı general Sikorski Noel mü- nasebetile vatandaşlarına ve askere hitaben bir nutük irad etmiştir, Bu nutuk- ta Polonyanın geçirdiği müşkül zamanlardan bâhsedildikten sonra Polonyahın harpten büyümüş ve kuvvetli çıkacağını, Almanyanın sebep olduğu harbin cezasını çekeceğini söylemiştir.