26 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Ç ği k n i i i ; Sanüniğiği 5 Km a m e ni Dün Geceki ve Bu Sabahki Son dakika Reisicümhur Kayseride Kısa bir istirahattan sonra tedkikleri- ne başladı, tayyare fabrikasını gezdi Kayseri 26 (Telefonla) — Reisledmhur İsmet İnönü bu sabahı dokuzu Des geçe hususi trenle Kayseriye vasıl oldu. İstasyonda vali, kumandan, vi- Yâyet erkânı, parti erkânı, memurlar, kalabalık halk tarafından karşılandı. Havanın soğuk olmasına rağmen halk yollara dökülmüştü. Reisicümhur, vali konağında kısa bir istirahattan sonra tedkiklerine baş- ladı. Şimdi tayyare fabrikasını ziyaret ediyor. Finlândiyada 10 günlük harbin bilânçosu Finler, Ağlaj. yervi ve Salla muvaffa- kıyetlerile tehlikenin önüne geçtiler Paris 26 -— Helsinkiden bildiriliyor: Finlândiyada son günler zarfında c0- reyan eden muharebeler harbin gidişini tamamen değiştirmiştir. Fin başku- mandanı mareşal Mannerheim, aldığı tedbirlerle bütün tehlikeleri izale etmiş- tir. Bu münasebetle san 10 günlük muharebelerin bilânçosunu yapmak kabildir. Ruslar 10 birinci kânunda mühim kuvvetlerle ileri hareketine başlamışlar- dı, 10-15 birinci kânun arasında vaziyet çok endişeli idi, Pinler Kareli berza- bırda şiddetli bir mukavemet göstermekle beraber Lâdoga gölünden şimal buzlu denizine kadar olan 800 kilometrelik cephöde müşkül vaziyette idiler. Bir ta- raftan Ruslar şimalde ileriiyerek İsveç hududuna yaklaşıyorlar, diğer taraftan mrkezde Botni körfezine doğru ileri hareketi ile Finlândiyayı ikiye ayırmak telllikesini gösteriyorlardı. Bu ilerleyişler Finlândiya cephesinin gerisini teh- did ediyordu. Fin başkumandanı vaziyeti anlıyarak kuvvetlerini topladı ve iptida en müşkül olan yere koşlu. Merkezde Ağlajervi muharebesinde Rus ileri hareketi- ni durdurdu. 12 birce: kânunda başlıyan ve üç gün süren bu muharebe neti- cesinde Ruslan tardederek binlerce esir, yüzlerce top, mitralyöz, birçok tank Ruslar 30 kilometre çekildiler. Bu suretle harp bitti. Buradaki Fin kuv r iay Palyela generalliğe terfi edildi. Fin başkumandanlığı 18 birinci kânunda gene bütün kuvvetlerile biraz da- hâ şimalde dokuzuncu Rus ordusile harbe tutuştu. Ruslar 17 bin kişi ve mühim. malzeme aldı ke de isale edilince Fin başkumandanı L a döndü. i kânunda Sallada olan muharebede Ruslar mağlüp edildiler ve mu- vasala yolları kesildiğinden perişan bir halde çekilmeğe başladılar. Şimdi Rus- lar Petsamoya çekilmektedirler. Salla ve Ağlajervi muharebeleri Rus tanrruzu- nu durdurmuştur, Afgan - Rus hududunda tedbir alındığı doğru deği! Roma 26 — Kâbilden bildirildiğine göre Afganistanın seferberlik yaptığı hakkındaki haberler tekzib ediliyor, Afgan - Rus hududunda hiç bir tedbir alınmamıştır. Esasen böyle bir tedbire ihtiyaç gösterecek bir vaziyet de yoktur. Noel gecesi Nevyorkta 400 kişi öldü Nevyork 26 — Noel gecesi Nevyorkta 400 kişi ölmüştür. Bunun 224 ü oto- mobil kazası neticesidir, Yukarı Adijdeki Almanların yarısı Almanyaya gitmek istemiyor Paris 26 — İtalyada yukarı Adijdeki Almanların Almanyaya nakli için Al- manya İle İtalya arasında bir anlaşma yapılmıştı. Bu Almanlardan yarısının İtalyada kalmâğa karar verdiği bildirilmektedir. Zelzele İapinritada | buza « evlerin duvarları çatladı Isviçre hududunda Alman tahkimatı Almanların. bir tepe tepeyi tahkim Ankara 25 (AA) Alman ha- | berlere göre, bu sabah saat 3.25 de ettikleri teeyyüd etti Büle 25 (A.A) — Bâle hududu ya» | Ispartada gürültü İle karışık şiddetli bir zelzele olmuş, bazı binaların du- | kınında Dullingen tepesinde Alman- lar tarafından istihkâmat inşa edil. | varları çatlamıştır. diği teeyyüd etmektedir. Bu sabah saat 8.40 da Çanakkale- de, 8.45 de Küçükkuyuda ve 835de 'Taarruzlardan masun kalacak bir İzmirde oldukça kuvvetli bir zelzele | münakale vasıtası olmak üzere Al kaydolunmuştur. | manlar tarafından inşa edilmiş olan Ayvalık 25 (A.A) — Bu sabah se- | bir tünelde bir toprak çökmesi vukua | ki tuz beş geçe 7 saniye süren kuv- vetli bir zelzele olmuştur. Dün gece de iki defa hafif zelzele duyulmuştur. Babahki zelzele neticesi iki fabrika bacası kismen yıkılmış ve bazı evle- rin çatıları da oldukça hasara uğra- mıştır. İnsanca zayiat yoktur. İzmir 25 (A.A.) — Dikili merkezin- de İnşa edilmekle olan hükümet bi- nası ile on İkişer odalı 24 paviyonun inşaatı ikmâl edilmiştir. Halen çadır- Jarda bulunan felâketzedeler bu pa- viyonlara nakledilecektir. Gaziantebin kurtuluşunun 18 inci yıldönümü Antep 25 — Gaziantep kurtuluşu- nun 18 inci yüdönümü bugün saat 10 da Şehitler Abidesi önünde coşkun tezahüratla kutlandı. geldiği haber verilmektedir. 8 amele ölmüştür. Bu amelenin ekserisi Po- Tonyalı harp esirleri ile Çek muhacir. leridir, Garp cephesinde vaziyet Paris 25 (A.A.) — Moselle'in doğu bölgesinde düşman devriyeleri püs- kürtülmüştür. Paris 25 (A.A) — Havas ajansı askeri vaziyet hakkında diyor ki: Noel gecesi bütün cephede tam bir sükünet içinde geçmiştir. Devriye kollarının dolaşmaları bile pek ender kaydolunmuştur. Bütün muntakayı kaplayan kalın sis tabakası yüzünden hava faaliyeti pek mahdut olmuştur. Alman tahşidat mıntakalarında yeni hiçbir hareket kaydedilmemiştir. Maarif Vekili Dün Antepte muallimlerle görüştükten sonra Maraşa giti Antep 25 (A.A.) — Şehrimizde bu- lunan Maarif Vekili Hasan - Âli Yü- cel bugün saat 12 de Maraşa hareket etmiştir, Vekilimizi Vali, Parti müfettişi, Be- Jediye, Parti, Halkevi ve maarif ileri gelenleri Narhda uğurlamış ve Halk- evi önünde kalabalık bir halk kütlesi selâmlamıştır. Mecliste dün müzakere ve kabul edilen lâyihalar Ankara 25 (A.A) — Büyük Milet Mec- Bel bugün Dr, Mazhar Germen'in başkan» kığında toplansrak muamele vergisi ka- nununun İkinci maddesinin «e» fıkrasın- daki tasirhaneler ve tasir” fabrikalari kay- Gının hudud ve şümulü haklcındaki ikti- sad encümeni mazbalasile Belediye vergi ve resimleri kanununa ek kanun lâyiha- sını müzakere ederek kabul eylemiştir. Milleti Meclisi, damga resmi kanununun bazı hükümlerinin değiştirilmesine ve bu kanuna bazı hükümler eklenmesine dair Jâyihanın birinci müzakeresini yaptıktan sonra çarşamba günü toplanmak üzere içtima nihayet vermiştir. M. Turhan Tan Müuharrir arkadaşımızın cenazesi bugün Edirnekapı şehitliğine defnedilecektir Tanınmış tarihçi muharrirlerimiz- den Turhan Tan dün saat 13,45 de €bedi olarak aramızdan ayrıldı. Vefatı ile bizleri derin teessüre garkeden bu değerli arkadaşımızın bayalı hakkındaki malümatı Ansik- lopedi sütunumuzda bulâcaksınız Kederli ailesine beyanı taziyet ede- TİZ. çi Basın arkadaşlarına, Türk Busın Birliği İstanbul relsliğinden? Türk matbustanın değerli erkânından ve birliğimiz âzalarından güzide muharrir M. Turhan Tan (Samih Fethi) dün aramızdan ebedi © mmtsikast maibua i ir BEP kütüp- hane hediye eden değerli arkadaşımızın bu vakitsiz ziyaı karşısında bütün irfan âleminin teessür duyduğundan eminiz Cenazesi bugün saat 12 de Kadıköyünde, Cevizlikte oturdukları maliye müfettişi B. İbrahimin evinden kaldırılarak 13 de Ka- dıköy iskelesinden motörle Sirkeciye geti- rilecek; ve maalesef son defa etnazesini tegyi edecek olan Ankara caddesinden ge- girilerek Beyand camisine götürülecektir. Orada namazı kılındıktan sonra Kdirme- Kapıdaki Şehidiiğe nakil ve defnedilecektir. Büsün arkadaşlarımızdan cenaze mera- siminde bulunmalarını rica ederiz. İzmirde tifodan bir lise talebesi öldü İzmir 25 (Telefonla) — Reisicüm- hur İnönünün kardeşi mütekaid yar- bay doktor Ahmed Temellinin oğlu, lise son sınıf talebesinden 18 yaşında Reşid Temelli tifo hastalığından do- layı Memleket hastanesinde yatıyor- gu. Zavallı genç bügün vefat etti ve merasimle asri mezarlığa defnolun- du. Merasimde Vali, Kumandan, Be- lediye reisi ve doktorlar bulundular, Kabre İnönü namına bir çelenk kondu. Karısını tekme ile öldürdü İzmir 25 (Telefonla) — Ödemişten ne göre, Yeniköyde oturan Mehmed Korkmaz karısı Cennet ile kavga etmiştir. Mehmed Korkmaz karısının karnına tekme ile vurmuş ve kadıncağız derhal olduğu yerde ölmüştür. Mehmed Korkmaz yaka- lanmıştır. Tahkikata devam ediliyor. Çorba tenceresi üzerine düşen bir çocuk aldığı yaralardan öldü Karagümrükte oturan bayan Firdevsin üç yaşındaki çocuğu Beyhan bundan on gün evvel, odada oynamakta iken, man- gal üzerinde kaynamakta olan bir çorba tenceresinin üzerine düşerek tencereyi devirmiş ve karnı ile bacaklarından yan- mıştır. O zaman çocuğun ana ve babası polise baş vurmıyarak, Beyhanı kendi kendilerine tedavi etmeğe çalışmışlar, fa» kat aradan bir hafta geçtiği halde, çocu- gun yaraları kapanmadığı gibi yavrucak #cel iztıraplar içinde kıvranmağa başla- mıştır. Nihayet kendi kendilerine bu işi beceremiyeceklerini anlıyan ebeveyn ço- cuğu doğru Etfal hastanesine götürüp ya- tırmışlarsa da ilk tedavi ihmal edilmiş ol- duğu cihetle çocuk dün hastanede ölmüş- tür, Hastane idaresi kevityetten zabıtayı ha- berdar etmiş, İşe el koyan polis ve adliye, çocuğun ebeveyni hakkında kanuni tah- kikat ve takibata başlamışlardır. 26 Kânunuevvel 1939 Elaherler Taksi içinde işlenmiş müthiş bir cinayet Cinayetin sebebi henüz anlaşılamadı; ortada iki ö İzmir 25 (Telefonla) — Burada €8- İ rarengiz bir cinayet işlendi Cinaye- | tin ilk göze çarpan sahnesi şudur: | Gazi bulvarında bir taksi,.. Taksinin | içinde tabanca ile öldürülmüş iki in- san... Yerde bir tabanca... Olomobi- lim numarası 35 dir. Zabıta derhal tahkikata başladı ve öldürülenlerden birinin şoför Konya- | Mi İbrahim, diğerinin de Foça kazası nın Yeniköy halkından Ali Cantürk olduğu anlaşıldı. Maktullerin hüviyetleri tesbit edil. miş İse de cinayeti örten esrar per- desi henüz kidırılamamıştır. Ortada iki ihtimal var: Ya, otomobilin içinde bir boğuşma oldu ve birbirlerini öldürdüler. Ya- hut da meçhul bir adam bu cinayeti işleyip sıvıştı. Adliye bu iki ihtimal üzerinden 3lü ile bir tabancadan başka bir şey yok tahkikata devam etmektedir. Söylen diğine göre maktul Ali Cantürk, son günlerde «Beni öldürecekler» diyerek Foçadan Menemene gelmiş, Mene menden de İzmire" geçmiş, Bir riva- yete görede son günlerde müthiş bir sinir buhranı geçirmekte İmiş, İkinci ihlimali ortaya koyan vazi- yet de şudur: Bir şahidin, otomobil Gazi bulvarında durunca, siyah pal- tolu, uzun boylu bir adamın otomobi- Je girdiğini, ve birkaç el atılan silâh- tan sonra bu meçhul adamın otomo- bilden çıkarak kaçtığını söylemesidir. Bu cinayetin meçhul bir adam ta- rafından paraya tamahan işlenmiş ok masına ihtimal verilmiyor, çünkü, maktullerden Alinin cebinde 35 lira para vardır. Belki de cinayette bir kadın meselesi vardır. Tahkikata de- vam ediliyor. Noel münasebetile mesajlar Pariste lokantalar, kahvehaneler ikiye kadar açık kaldı Paris 25 (A.A.) — Harp halinde bu- | lunulması ve pasif müdafaa ihtiyaç- ları dolayısile Pariste yapılan noel şenlikleri eskisi kadar parlak olma- Bununla beraber birçok Paris- | imkân etinde ananeleri mü- hafaza ederek bu günü tesid etmek istemişlerdir. Paris ve civarmdaki küçük ve bü- yük kiliselerin büyük bir kısmı noel yortusunu mutad ananelere göre tes id etmişlerdir. Hükümet, lokantaların istisnai bir surette saat 2 ye kadar açık kalmasına müsaade etmiş oldu- gu için halk, kahveleri ve birahanele. Ti doldurmuştur. Lokantalarda Fran- | sız ve ecnebi üniformasile birçok 48- kerlere tesadüf edilmekte idi. Hükümet merkezi eskisi gibi ka- ranlıkta bırakılmış olduğu için, eğlen- celer ihtimamla kapanmış perdelerin arkasında cereyan etmiştir. Yalnız pek kalabalık olan sokaklardan zahiren bir şenlik akşamında bulunulduğu anlaşılmakta idi, Bununla beraber Parislilerin büyük bir kısmı ve bilhassa izinli gelen âs- kerlerin mensup olduğu aileler noeli evlerinde tesid etmeği tercih etmişler. dir. Papanın mesajı Roma 25 (A.A) — Papa, noel mü. nasebetile, cihan milletlerine hitaben söylediği mesajda, sulhü tesis etmek maksadile sarfettiği asil ve âlicenap gayretlerden dolayı Roosevelt”e teşek- kür etmiştir. Papa, isimlerini ifşa etmek isteme- diği daha başka yüksek şahsiyetlerin, keza sulhü tesis maksadile sarfettik- leri mesaiden kendisini malümattar ettiklerini söylemiştir, Brauchitsh ve Hess'in mesajları Berlin 25 (A.A.) — B. Hitler tara- fından noel mesajı söylemeğe memut edilen B. Hess, bir muhripten, radyo ile neşrettiği noel mesajında, bütün dünyadaki Almanlara hitab ederek, Alman milletinin, Führerine karşi beslediği sevgiden bahsettikten sonra müttefiklerin, Almanyayı parçalamak ve küçük, zayıf devletler haline getir- mek maksadile harbettiklerini söyle- miş, «hulâsa, bunlar, Alman ırkını imba etmek İstiyorlar» demiştir. Alman ordusu başkumandanı ge- neral Brauchitch de Slegfried hattın- daki askerlere hemen hemen ayni mealde bir hitabe irad etmiş ve de- miştir ki: #Düşman hükümetlerinin Alman milletini imha etmek ve Alman fikir kültürünü ortadan kaldırmak gaye- sile hareket ettiklerinin, bu hükümet merkezlerinde söylendiğini ahiren işittim. Bilhassa bu akşam, noel gece- sini, cephede, askerleri arasında ge- çiren Führeri hep beraber düşünüyo- ruz, Bu saatte onu, başkumandanı- mız, baş asker ve büyük Almanyanın yaratıcı sıfatile selâmlıyoruz» — ( Londrada Noel Londra 25 (A.A.) — Ahval ve şerai- te rağmen noel yortusu ananevi şe- killerile kutlanmıştır, Kral ve krali- çe çocuklarile birlikte Sandringham- dan avdet etmişler, bütün askerlere ve bahriyelilere kartlar göndermişler. dir. Denizde bulunan bahriyeliler ve denizaşırı yerlerdeki askerler yurtta kalanlar tarafından unutulmadıkla- rını isbat eden hediye paketleri almış- lardır, Kiliseler dua edenlerle dolu- dur. Fakat âyin yapılmamıştır. Zonguldak Halkevinde köylü günü Zonguldak 25 (A.A.) — Dün Halke- vinde köylü günü toplantılarının be- şincisi yapılmıştır. Kadın erkek 600 köylünün iştirak etmiş olduğu bu toplantıda samimi görüşmeler yapıl mış ve Halkevi tarafından. bir öğle yemeği verilmiştir. Maden havzamız- da tetkikatta bulunmak üzere Zon- guldağa gelmiş olan mebuslarımız da valimizle birlikte bu toplantıya işti- Tak etmişlerdir. Bir İtalyan tayyaresi düşerek parçalandı Rabat 25 (A.A.) — İspanyada Ka- narya adalarına giden bir İtalyan tayyaresi Mogâdor mintakasında dü- şüp parçalanmıştır. Tayyarenin mü- rettebatı yanmıştır. Çin - Japon harbi Çungking 25 (A.A.) — Reuter ajan- sı bildiriyor: Çin kuvvetleri şimdi Hanning sınırlarına gelmişler ve Çin umumi karargâhının bir tebliğine göre, bu şehre hücum için takviye beklemekte bulunmuşlardır. Nankin mıntakasında sükünet var. dır. Buna mukabil Piğyang yolu Üze- rinde şiddetli muharebe cereyan et- mektedir. Hinisi 25 (A.A.) — Çekyey ajansı bildiriyor: Çlâng Nying'in istirdadın- dan sonra Çinliler U-Çengi ile Bu“ Haieni de zaptetmişlerdir. Mebuslarımızın tedkikleri Zonguldak 25 (AA) — Havzada tetkikatta bulunmak üzere buraya gelmiş olan mebuslar demir ve çelik sanayii üzerinde de tetkikatta bulun- mak için Karabüke gitmişlerdir,