2 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ana 2 Kânunusan! 1940 - Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Son dakika Norveç veliahdinin bir hitabesi Norveç, hürriyetini korumak için her türlü fedakârlığı ihtiyara hazırdır Oslo 2 — Norveç veliahdı prens Olaf, yeni sene münasebetile memleket haricindeki Norveçlilere hitaben radyoda bir nutuk söylmiştir. Amerika rad- yoları tarafından neşredilen bu nutukta deniliyor ki: Norveç ciddi ve nazik bir vaziyette bulunuyor. Tahtelbahirler hergün Norveç vapurlarını batırıyorlar. Buna rağmen bahriyelilerimiz büyük fede- kâlıkla vazifelerine devam ediyorlar. Bunların fedakârlığı bütün millete misal olmalıdır. Norveç milleti, hürriyeti için her türlü fedakârlığı ihtiyara hazır- dır, Milletler biribirini anlamış olsalar yeryüzünde herkese yer vardır.» Rumen Başvekilinin mühim bir nutku Rumenlerin Besarabyayı müdafaa için silâha sarılmaktan çekinmiyeceklerini söyledi ın Köstencede irad ettiği bir nutukta Ro- marnyanın Besarabyayı müdafaa için icabında silâha sanlmaktan çekinmiye- ceğini söylemiş, «Topraklarımızı korumak için son neferimize kadar çarpışdca- ğiz...x sözlerini ilâve etmiştir. Başvekil bu sözleri söylerken kral Karol da hazır bulunuyordu, Finlerin son muvaffakiyeti Ruslar merkezde Fin topraklarını tahliye ederek acele çekiliyorlar Rusların çekildikleri ln gezen Ajans Havas muhabirinin gördükleri Paris 2 — Finlândiyada son muharebeler hakkında gelen haberler Finle- rin mühim bir muvaffakıyet kazandıklarını bildiriyor. Ruslar Kareli berze- hında bir ay mütemadi taarruzlarda bulunmuş fakat hiç bir muvaffakıyet elde eğdememişlerdir. Finlândiyayı ikiye ayırmak teşebbüsü de akim kalmış- tır, Ajans havas muhabiri Dolmâjervi harp sahasını gezmiştir. Ruslar bura- da 30 kilometre çekilmişlerdir. Muhabir yolda tahrip edilmiş 30 tank saymış- tır. Birçok Rus Askerleri mitralyözle biçilmiştir Pinler donmuş bir gölün buzlarını güllelerle tahrip edeğek Rusların ile- Ti hareketini durdurmuşlardır. Ruslar, askerlerinin ilerlemek istemediklerini zannederek arkadan mitralyözle “ea açmışlar ve kendi askerlerinden birço- gunu öldürmüşlerdir. Ingilterenin kuvveti artıyor Kral 19 ile 28 yaş "arasındaki bütün efradı silâh altına çağırdı Londra 2 — Bugün Kral Jorj bir beyanname neşrederek 19 ile 28 yaş arasındaki bütün efradı askere davet etmiştir. İlk olarak 23 yaşında olanlar çağnlacaktır, Bunların celbi marttan evvel olmıyacaktır. 19 yaşında olan. Jar 20 yaşıma girdikten sonra orduya iltihak edeceklerdir. Bu davet İngiltere- nin kuvvetini 2,750,000 kişiye çıkaracaktır. Felâketzedelere yardım için Mısır ve Filistinde komiteler teşkil edildi Kahire 2 — Mısırda, Anadoludaki zelzele felâketzedelerine yardım için büyük bir tehalük vardır. Mısır hükümeti 10 bin Mısır lirası teberrü etmiştir. Halk inne veriyor. Filistinde müslüman, hıristiyan ve yahudiler müteaddid komiteler teşkil etmişlerdir. Rusya ile Japonya arasında iki mukavele imzalandı Roma 2 — B. Molotof İle Japon büyük elçisi 'Togo arasında iki anlaş- ma İmza edilmiştir. Bunlardan biri Mançukodaki Ruslara sit şimendifer hattının satın alınmasına dair tediye şartları mukavelesidir, Tediyat 4 kâ- munüsanide yapılacaktır. İkine* ( yikçılık mukavelesinin bir sene uzatılmasına dairdir. O vakte r pnidertazeteler, Rusya ile Japonya arâsındaki son anlaşmalardan bahisi yam “n,' Taponyanın Amerika İle anlaşmasına meydan vermemek için fedakarlığa katlandığını beyan ediyorlar. Hollânda üzerinde yabancı tayyareler Paris — Amsterdamdan bildiriliyor: Bir çok yabancı tayyareler (Frig üzerinde ve Hollandanın şimal şarkında uçmuşlardır. Müdafaa bataryaları ateş açmışlardır. Tayyareler şimah şarka doğru kaybolmuşlardır. General Franconun bir nutku Madrid 2 — General Franco yeni sene münasebetile bir nutuk söylemiş- General Franco nutkunda İspanyada bir askeri diktatörlük kurulacağı sım tekzip ile: «Kimse bizi tuttuğumuz yoldan döndüremez. Kinleri ve nek lâzım. Bitirdiğimiz harp bir kurtuluş harbi olmalıdır.» de- General bundan sonra bugünkü harpten bahisle demiştir ki; «Harp uza- dıkça mânasız bir şekil alıyor. 3 sene müddetle bolşevizme karşı harp etmiş olan İspanya papalık İtalya gibi düşünmektedir. Yabancı memleketlerden yardımlar Yunan! anda ve Marsilyada iane toplanıyor Atina 1 (A A.) — Gazeteler, Ana dolu zelzelesi münasebetile kardeş ve müttefik Türk milleti hakkında ha- raretli makaleler yazmakta devam ediyor ve harap olan o güzel yerlerin resimlerini basıyorlar, Eleftron Vima gazetesi öâlyor Kİ; Yardım işlerinin fevkalâde müşkül şartlara rağmen büyük bir süratle temin edilebilmiş olması, Türk devlet teşkilâtının ne kadar mükemmel ol- duğunu isbat eder. Felâkete uğrayan- lar İçin zaruri ihtiyaç maddelerinin mübayaası için Yunanistanca verilen on bin Türk lirasından manada Yunan halkı ârasında bunlar için iane top- lanacaktır. Yunan Kızılhaçı, hizmetle: arzeylemiştir. Marsilya 1 (A.A.) — Anadolu zelze- le felâketzedelerine yardımda bulun- mak üzere bir iane komitesi açılmış- | tır, Marsilya komitesinde toplanacak olan ianel 'ürk baş konsolosluğuna teslim edilec Türkân vapurundan haber yok Bir limana sığındığı tahmin ediliyor Dün, Türkân vapurunun batlığı hak- Kında bir şayla çıkmışsa da geç vakte ka- dar alâkadarlara bu haberi teyld edecek malümat gelmemiştir. Gemi, kibrit şirketi için kereste taşımakta idi. Karadenizdeki fırtana yüzünden bir ilmana sığındığı tah- min olunmaktadır. Almanya - Finlândiya ticaret müzakeresi Stokholm 1 (AA.) — Finlândiya menabiinden öğrenildiğine göre, Al manya, Pinlândiya ile bir ticaret mu- ahedesi akdi için tekrar müzakerelere başlamağa karar vermiştir. Finlândi- ya ile Rusya arasında harp çıktığı an- larda, Almanya Finlândiya ile ticaret müzakerelerini kestiği gibi, ihracatı durdurmuş ve Finlândiyadan getirt- mekte olduğu malların bedellerini de | öedemez olmuştu. Önümüzdeki hafta, iki memleket arasında iktisadi münasebetlerin tek- rar başlıyacağı haber alınmaktadır. Kanada askerleri İkinci kafile de İngiltereye vasıl oldu Londra | (A.A.) — Kanada kıtaa- tanın tam techizatlı olarak ikinci ka- filesi dün İngilterenin garb sahiline gelmiştir. Kafileye bilhassa bir Fran- siz harb gemisi refakat ediyordu. Dominlonlar nazırı Eden bu kafile» yi karşılamış ve Kanada kuvvetleri kumandanı general Mac Nâughtan ile bu münasebetle nutuklar testi eylemiştir. Amerika Norveçe vapur satıyor Bu vapurlar İngiltere ile Amerika arasında işliyecek Vaşington 1 (A.A.) — Deniz encüme- ni sekiz Amerikan gemisinin North Atlantic Transport Company isminde» ki Norveç kumpanyasına satılmasına muvafakat etmiştir. Bunların arasın» da President Hard American Ship. per, American 'Traw: İmporter gemileri bulur vapurlar Boston'a da uğramak şarti- Je Nevyork - Londra - Liverpul hattı- na tahsis edilecektir. Encümen bu vapurların Norveç bayrağı altında sefere devam edeceği- ni ve tamamile Norveç kanun ve ni- zamnamelerine tabi olacağını ilâve etmiştir. Kızlaya | Almanya Danimarkadan hava üsleri istiyecekmiş Bu suretle Rusyanın Baltık deni- zinde elinden aldığı kontrolü kıs- men istirdad edeceği bildiriliyor Paris 1 — İyi malümat alan mah- ; fillerde dolaşan rivayetlere göre, Al- manya, yakında Danimarkadan, Sov- yet Rusyanın Baltık memleketlerile akdettiği muahedelere benzer bir mu- ahedeyi kendisile akdetmesini istiye- cektir. Bu suretle Almanya, Dani- marka topraklarında hava üslerine malik olacak ve Rusyanın kendisin- den Baltık denizi üzerinde elinden aldığı kontrolü kısmen istirdad ede- cektir, Maamafih müşahidler, Almanya- ın İsveçe ve demir madenlerine kar- ücumda Rusyadan daha evvel anmak ve yahut Rusyanın tale- bi üzerine Finlândiyaya beynelmi yardımı menetmek için İskandinav- yada müdahaleye karar vermedikçe, böyle bir talepte bulunmasını muhte- mel görmüyorlar. Bu son nokta hak- kında Almanyanın vaziyeti müp- hemdir. Finler bütün cephede mukabil taarruza geçtiler Ruslar yalnız iki noktada mukavemet ediyorla”, diğer mıntakalarda Fin hududlarından çıkarıldılar Roma 2 — Kopenhagdan bildirildi- ğine göre, Finlândiyalıların ihraz et- Londra | İngiltere, Finlândiya- tikleri büyük muzafferiyet bütün | ya yardım edilmesi için Milletler ce- cephede kuvvel maneviyeyi yükseli- | miyeti umumi kâtibi tarafından i İ derilen tebliğe cevap vermiştir tere bu cevabında, vaziyetinin | saadesi nisbetinde her yardımı yi cağını ve Fransa ile arasında sıkı bir teşriki- mesai bulunduğunu bildir. mektedir. Londra mahefili Finlândi- yaya ordu göndermek mevzuubahs olmadığım ilâve ediyor. Almanyanın silâh sevkiyatına mü- saade etmiyeceğine dair vaki olan bir. çok beyanattan sonra bugün İskan- dinavya memleketleri, İngiliz - Fran- sız menfaatlerine hizmet etmemek şartile teransite müsaade edileceği beyan olunmaktadır. Bu şart, İngil tere ile Fransanın diğer memleket rin hareketi hilâfına olarak İskandi- navya memleketleri vasıtasile, transit sevkıyat yapmamaları mânasını ia- zammun eder. Öyle görünüyor ki, müdahalesi, alacağı inkiş mafih Danimarka h nın mütereddid davranmas ktisadidir. Zira Danim anın imal edemiyeceği bir kısım leri ve İngiltereden tedarik et- tiği samanları Al manyaya verecekt Almanya, Danimarkaya el atarsa bunlar kesilecektir. Almanyanın İngilterenin yardımı Finlândiyalılar şimdi umumi bir mukabil taarruza geçmişler ve bir çok noktalarda Rusları Fin hudutla- rından çıkarmaya muvaffak olmuş- lardır. Bütün cephe boyunda, Petsa- mo“limaniından Kareli berzahına ka- dar Ruslar gayri muntazam bir su- rette çekilerek binlerce ölü bırakmak- tadırlar, Finlândiyalıların zaptettikleri top- lar arasında 200 milimetre çapında olanlar da vardır. Ruslar bazı nokta- larda henüz mukavemet etmektedir- ler. Fakat Finlândiyalıların ski müf- rezeleri bunları hirpalamaktadır. Ruslar yalnız Karelide iki noktada mukavemet ediyorlar. Bu vaziyette Rusların faaliyeti hava taarruzlarına inhisar etmektedir. Zannedildiğine göre, Finlândiyanın yüksek kuman- danlığı kıtanta biraz İstirahat vermek Ayni zamanda eskimiş olan malzeme- yi yenilemek fırsatını elde edecektir. Turku şehri yanıyor Londra 2 — Helsinkiden bildiriliyor: Turku şehrinin orta kısmı alevler içindedir. Yangın Rus hava kuvvetle» rinin oyaptıkları bombardımandan sonra çıkmıştar. Sovyet tebliği Moskova 1 (A.A.) — Urnumi ka- rargâhım tebliği: 31 ilkkânunda ehem miyetli bir hâdise kaydedilmemiştir. Sovyet hava kuvvetleri birkaç mın- takayı muvaffakiyetle bombardıman etmişlerdir. Bir nezaket ziyareti Ajax kruvazörü Montevi- deoya gidecek Londra 1 (A.A.) — Resmi mahfil, lerde söylendiğine göre Ajax kruva- örü yakında bir nezaket ziyaretinde bulunmak üzere Montevideoya gide- cektir. Bu hususta yapılan istimzaca Uruguay hükümeti muvafık bir cevap vermiştir. Ajax'ın Graf von Spee ile mücadelesi neticesinde aldığı yarala- rın Montevideo'da tamir edileceğine dair dolaşan haberler ayni mahfiller. de tekzip edilmektedir. Rus tayyareleri şehirler üze- rine bombalar attılar Helsinki 1 (A.A) — Rus tayyarele! dün hemen hemen bütün Finlâni şehirleri üzerinde uçmuşlar ve be bardıman etmişleri Harptenberi hiçbir vakit sivi d- detli bir taarruza maruz na tır. Ruslar Tampere, Abo, Riihim Luvisa, Porvoe, Lâhti, Tamm Vipuri ve Livinkila şehirlerine yü Jerce bomba atmışlardır. Bu son $6- hirde bir hastaneye bomba düşmüş ve iki kişi ölmüştür. Birçok evler mühim hasara uğramıştır ri, Gepeu, Leningrad ve Mour- mansk mıntakasına memur- lar göndermiş Kopenhag 1 (A.A.) — Politiken ga- zetesinin Tallinden aldığı bir habere göre Alman seyyahı olduklarını iddia eden birkaç ecnebi Moskovada tevkif edilmiştir. Ayni gazeteye göre Gepeu, teşkilâtı Finlândiya harbinin eldıği şekil üzerine memnüniyetsizlik teza- hürlerine sahne olan Leningrad ve Mourmansk mıntakalarına birçok memurlar göndermiştir. Romada bir yangın Papalık Başvekâlet dairesini» de ikinci defa yangın çıkti Roma 1 (A.A.) — Birkaç gün için de Papalık makamının Başvekület dak iresinde ikinci defa olarak yangın çıkmıştır. Bu daire, Romada Papalık maâkamına ait binaların en mühimlex rinden biridir, İtfaiyenin bütün gay» retlerine rağmen, binanın $ol kısmi hâlâ yanmaktadır. Hasarat büyüktüf, Binadaki kilisenin tezyinatı ve Kiy- metli tablolar yanmıştır,