2 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

2 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

na kadar yapılan teberrü yekünu 133 bin lira . On binlerce parça eşya toplandı soba teberrü edenler bile var Yardım komitesi bugün de toplanarak büyük müesseselerin, zenginlerin ve tacirlerin © © hamiyetlerine müracaat edecek Vali ve Belediye Relsi Dr. LOtfI Kır- darın reisliği altındaki Mili yardım mitesi dün de öğleden sonra vilâyet- -te toplanmıştır. Dün yılbaşı olmak © münasebetile bütün daire ve müesse- geler kapalı olduğu için hamiyetleri. ne müracaat edilecek zevat dün ko- miteye davet edilmemişlerdir, Komi- te, yardım #aaliyetini arttırmak için , bazı kararlar ittihaz etmiştir. ; Merkez komitesine gelen malüma- göre, geçen pazar gününe kadar kaza merkezlerindeki komitelerle Kı- 'nlay şubelerinde biriken oteberrüat iyekünü 133 bin liraya baliğ olmuştur. Avncag, da mahallelerde evlerden bir. —“ çojya toplanmıştır. Bu eşyanın ye- kt henüz tesbit edilmemekle bera- ben binlerce parçaya baliğ olduğu Aşılıyor. Bu eşya içinde çâmaşır, ele, battaniye, yorgan, palto vesal- Peer nevi eşya vardır. Hattâ bazı Kiseler soba bile teberrü oetmekte- dier. Yukarıdaki paraya taahhüdat, |, Se ve Çatalca kazalarında yapılan © teberriilerin yekünu dahil değildir. ” © Vilâyet Yardım komitesi, şimdiye kadarki faaliyet neticesini Büyük illet Meclisi Reisi B. Abdülhalik .endanın reisliği altındaki merkez omitesine bildirmiş ve yeni talimat #temiştir. Bu tallmat, felâket mınta- kasına sevkedilecek eşya ve sairenin nevi ve cinsi etrafındadır. ç Vali Dr. Lütfi Kırdar,dün şehri- 'nizdeki Kızılay cemiyeti şubelerini gözmiş, faaliyetlerini tedkik etmiştir, Merkez komitesinden gelecek talima- «ta intizaren teberrü edilen eşya Kr zılay şubelerindeki depolara konmuş- tur. Bu eşya, gelecek talimat üzerine peyderpey sevkedilecektir. . Mrkez komitesi bugün de toplana- "cak ve henüz teberrüntita bulunma. “mış şehrimizdeki banka, şirket ve mü- “essese mümnessillerini ve âlğer tacir. lerle zenginlerimizi davet ederek ha- i miyetlerine müracaat edecektir. © Üniversitelilerin mesaisi © Üniversitede teşekkül eden zelzele felâketzedelerine yardım komitesi, dün de, tatil günü olmasına rağmen, faa Jiyette bulunmuş ve gençlik, gerek kendi aralarında, gerek diğer şahıslar nezdinde eşya ve para cem'ine devam etmiştir, Bu eşya, Üniversitede Ayni- yat deposunda toplanmaktadır. Kr gılaya teslim edilen ilk partiden baş- ka bugün de ikinci parti teslim edile- çektir. Gençliğin felâketzedelere top- - ladığı para yekünu da-beş bin liraya aşmıştır. YAŞA Baş Rollerde: Zelzele felâketzedelerine yapılan yardımlar arasında, B. Sadık isminde bir eczacı da «Yol arkadaşı» isimli ve &cil tedavilerde kullanılan her şeyi câmi bulunan kutularından üç yüz aded Kızılaya vermeyi taahhüd et- miştir, Gerek Kızılay, gerek okul teş- kilâtı tarafından yardım cem'ine dün de devam edilmiştir. Kasapların teberrüü İstanbu! kasapları T, A. şirketi 2000 lira, Meclisi idare reisi; Ahmed Kara 750 lira, Meclisi idare R. vekili: Rıdvan Sorak 500 Hira, murahhas Aza: Ali Uzunköprü 500 lira, murahhas Aza: Mehmed Levent 500 Tira, meclisi idare âzasından: Nazif Gün- altay 300 Ilra, meclisi idare âzasından: Ha- san Yaşar 500 Jirm, meclisi idare Âzasın- dan: Mehmed Ergenç 300 itra, meclisi ida- re âzasından: Ahmed Balcıoğlu 300 lira, meclisi idare Azasından: İhsan Cebeci 300 lira, meclisi idare âzasindan: Hüsnü Pirat 300 Ira, meclisi idare Arasından: Sabri Ertümer 300 Ilra, Kasaplar cemiyeti 1500 Ura, Mezbahadn (toptancı (OKasaplar; Kâmil Peker 200 lira, Süleyman Ta- tar 150 lira, Behçet Sönmezer 250 ira, Ligor Vrayko 260 lira, Hüseyin Avni Çe- viköz 200 lira, Rıfat Canayakın 200 lira, Hurilaos Lavenis 200 lira, Mordo Eskina- ri 200 lira, Hasip Kayacık ve Ruben Ba- ranga 300 lira, Hiristo Praşko 150 Mira, Yor- &i Papa 109 lira, Mevlüd Külâhi 100'lira, Hasan Türel 100 lira, Lambo Koçoveli 100 lira, İbrahim Celep 100 lira, Mihal 50s0ğ- lu 100 lira, Halid Sırmabıyık 100 lira, Mehmed Ali Balcı 100 lira, Rim Luş 100 lira, Artin Altunyan 100 lira, Kemal Göçü 100 lira, Kâmil Güngör 109 lira, Yaşar Uslu 100 lira, Bünyamin 100 lira, Halit Korçan 190 lira, Remzi Göksip 100 lira, Hanri Bür- Jon 100 lira, İbrahim Zıpkın 100 lira, Şük- rü Olgun 50 Zira, Bayram Sren 50 lira, Ar- tin Eginli 50 Ilra, Ali Riza Akyüz 50 lira, Cabir Eryürük 30 lira, Hall Sezer 50 llra, Ganim Zenginer 50 lira, İsmali Alacaha- mam 50 lira, Bekir Dizdarlı 25 Ilra, Neşet Luş 10 lira, Ömer 10 lira, Kemal Mişolam 15 lira, Roman Feldman 500 lira, Ahmed Kocacıklı 25 lira, Hasan Kartal 25 lira Yekün: 12460 Beşiktaş Kızılay şubesine teberrüler Beşiktaş Kizlayına zelzele felâkcizedeleri için yapılan yardım listesi: Beşiktaş 52 nel okul talebesi Beşiktaş 19 uncu okul telebesi Beşiktaş 19 uncu okul öğretmenleri 42 00 Beşiktaş 20 nci okul talebeleri s2 65 Beşiktaş 20 nel okul öğretmenleri 20-00 Beşiktaş Gaziosmanpaşa orta okulu 41 Bayan Nedime 100 Birine Yatı okulu 5 Antranik Hayik “ İdris Gençoğlu 10 Beşiktaş Çelik fab. 80 Ostro - Türk Tütün ŞiL 26 Okullar Güneşi 10 Bayan Edibe 10 540 İskenderunda toplantı İskenderun 31 — Bugün parli müfetdişi Hasan Reşid Tankutun başkanlığı altında parti salonunda bir topantı yapılarak felâ- ketzedelere yardım komitesi seçilmiş, faali- yete geçilmiştir. Bugünkü yardım 1114 Hra- dır. 21233838388 Büyük bir filmi parlatan iki hissi kelime... we SEV ROBERT MONTGOMMERY ve ROSALINDE RUSSELİ Önümüzdeki Perşembe akşamından itibaren Ss ARAY sinemasında alkışlamağa hazırlanınız. Yeni sene yeni zaferler taşıyor Fransız sinema dünyasının en parlak yıldızını Avrupanın zerafet Kraliçesi EDWİGE FEUİLLERE'in ve sevimli artişi, GEORGES RIGAUD ile yarattıkları en büyük Aşk filmi İ YIKILAN MABET |, Önümüzdeki Perşembe Akşamı LÂL E sinemasında (Baş tarafı 1 nci sahifede) Zalalıl tav assul ÇUCMILII 5 içindeki nüfusile birlikte birkaç kö. yün kâmlilen sulara kapıldığı yolun- daki haberler çok şükür tahakkuk etmemiştir. Meselâ sekenesile birlik- te kâmilen kaybolduğu yazılan Azadlı köyü hakkında bugün o civarda bu- lunan vali muavininin verdiği tele- fon baberine göre bu köyde yalnız beş evin yıkıldığı öğrenilmiştir. Hasarat yekününün pek fazla tah- min edilmesine mukabil insan zayla- tırın 20 ilâ 30 arasında olduğu bildi- rilmektedir. Vali henüz felâket saha- sındadır. Şimdiye kadar çadır, çama- şır vesaireden başka Bursadan bu mıntakaya 10 bin ekmek gönderi miştir. Son istenilen yardımın mikdarca daha az olması da bu korkunç felâ- ket hakkındaki haberlerin zannedil- dlğinden daha hafif olduğunu gös- terecek mahiyettedir. Bununla bera- ber zaylatın hakiki miktarı bu saate kadar tamamile unlaşılamamıştır. Bursada zelzele felâketze- | deleri için 12 bin lira toplandı Bursa | (Akşam) ,— Erzincan zel- ra toplanmış, ayrıca tütün zürraı da vam ediyor. Şimdiye kadar 12 bin li- | ra toplanmış, ayrıca tütün zirada 6 bin liralık tütün teberrii etmişler. | dir. Dün yekünü binlere varan çama- | şır ve eşya da toplanmıştır. BUGÜN Matinelerden itibaren ALEKAZAR Sinemasında 1940 senesinin en büyük Aşk ve Macera Mevzulu emsalsiz bir eseri... GOŞOLAR Meksikada çevrilmiş baştanbaşa Heyecan, Takip, Hareketler dolu Büyük kahramanlık filmi... 20 Century Fox filmidir. Eminönü Halkevinden: Zelwele felâketine uğrıyan kardeşlerimi- zin yardımına koşmak İsteyen hamiyetli yurttaşlara bir kolaylık olmak üzere Evi- mizin Cağaloğlundaki merkez binasında bir (Eşya tesellim bürosu) açılmıştır. Her türlü eşya makbuz mukabili teslim alına- caktır. (23340) a telefon edildiği takdirde bizzat adam gönderilmek #wretile eşyalar evlerden de aldırılır. DÜNYANIN EN “ Muvakkat bir anlaşma için değil, ancak devamlı sulh için tavassut edebiliriz. ,, diyorlar N gaz: memiş ise de medeniyete musallat olân buhrandan kendini kurtaramaz. Bir köşede kalabilir miyiz? Askeri, si- yasi ve bir dereceye kadar iktisadi ba- kımdan buna muvaffak olabilirsek de mânen uzakta kalmanıza imkân yok- tur. Avrupa ve Asya kadar bizim de bu dünya ile alAkamız vardır. Dünya- da cereyan eden hâdiselerin mesuliye- tinden bize isabet eden hisseyi üzeri- mize almalıyız. Başka yerlerde mede- niyet bir şimal gecesi, bir zulüm veyâ bir anarşi manzarası arzeddeek olursa bizim de bu badireden sağ ve salim olarak kurtulmaklığımıza Oimkân yoktur.» Nevyork Times gazetesi Amerika- nın belki muhariplerden daha hayırlı bir rol oynayabileciğini ve bu rolün ya- Zafer hangi tarafındır ? (Baş tarafı 1 nci sahifede) doktrinlerin beynelmilel hayata ver- mek istedikleri yeni nizam süyesinde Avrupanın vaziyeti tıpkı bu olacaktır. Böyle bir zihniyeti bir an için hak- ka, adalete uygun farzetmek, yirmi asırdır beşeriyetin en çetin mücade- lelerle adım adım fethettiği yüksek ahlâk prensiplerinin bâtıl olduğuna inanmaktır. Demek ki insanlığın bunca zamandır hak, adalet, hürri- yet, ahlâk diye inandığı, peşinde koş- tuğu, uğrunda kurbanlar verdiği prensipler hep yalan, hep yanlışmış! İnsanlık, bu boş mefhumlar etrafın- da oyalanmış, kendini aldatmış! Buna imkân var mıdır? O halde ri 1 (A.A.) — Nevyork Times | arzın, güneşin etrafında döndüğü de yalandır. Beşeriyetin, ayni mücahe- delerle elde ettiği, âyni ahlâki mede- niyetin malı olan ilmi hakikatler de yanlıştır, Bu prensiplerin bir gün yer yüzün. de hakikaten galebe çalacağına inan- mak insan için o kadar imkânsızdır ki böyle bir hâlin marazi, geçici bir devre olmayıp da yaşamaya, yer €t- meye namzet kaideler olabileceğini düşünmek kâinatın eşya nizamına mugayir görünüyer. Bir harbin neticeleri hakkında €v- velden hüküm vermek kehanet sayi- | hır. Zafer, nihayet kuvvet, biraz da talih meselesi addedilir. Fakat bu harb öyle bir mücadeledir ki onda | maddi unsurlardan ziyade manevi kıymetler dövüşüyor. Ne kadar kuv- vetli olursa olsun, sayılı ve mahdut olan maddenin, kudreti bilmeyen ruhu ve ahlâkı mağlüp et- tiği asla görülmüş sey değildir. Bu- nun İçindir ki zaferin nerede oldu. ğunda şüphe ve tereddüd edilemez. 1940 senesi, bu bakımdan, dünya medeniyet' tarihine bir başlangıç ola- bilecektir, Necmeddin Sadak MEŞHUR POLİS HAFİYESİ tükenmek | pıcı bir mutavasst rolü olduğunu tesi yazıyor: «Amerika harbe gir- | kaydettikten sonra şöyle devam et- mektedir: «Demokrasilerle şimdiki nazi hü- kümeti arasında bir tavassutta bulu- nabileceğimizi ileri sürmek bize ha- karet etmek olur. Biz ancak hiçbir millete müteveccih olmıyan ve ekono. mik serbesliği, milletlerin serbesliği ve insanların serbesliği oprensipinde müsamaha kabul etmiyen bir progrü- mın tatbiki için tavassutta bulunabi- Yiriz. Biz "tecrübelerimizi diğer milletlerle paylaşmak suretile tavassutta bulu- nabiliriz, Biz gurur ve heyecanı ter- kederek muvakkat bir anlaşma ves başka bir yatışma programının tatbi- ki için değil, devamlı bir sulhün tees- süsü için tavassutta bulunabiliriz.» Profesör “nW1- - S- sseddin A ti Gülhane Askeri hastanesi sabık fizyo- terapi profesörü emekli doktor Yarbey Şemseddin Ateş, bir müddettenberi müp- telâ olduğu hastalıktan kurtulamıyarak dün irtihal etmiştir. Merhum Dr. Şemseddin Ateş, arkada- şımız İstanbul mebusu Abidin Daverin bacanağı, emekli Amiral Hasan Alinin kayınbiraderi, Toprak ofisi ikinci müdürü Şakir Turalının kayınpederi ve Belediye Tebhirhanesi müdürü Dr, Faik Çepinin dayısı idi. Ctnazesi bugün saat 11 de Gülhanö has- tanesinden kaldırılarak namazı öğleyin Beyazıd camlinde kılınacak, Edimekapı sehidliğine defnedilecektir. Merhum, uzun seneler ordu tababetin- de ve Gülhane profesörlüğünde çalışmış kıymetli, dürüst ve namuslu bir insanı Ölümü Türk tababet âleminde ve ke sini tanıyanlar arasında büyük (tese uyandırmıştır. Ailesi erkânına samimi ta- giyetlerimizi sunarız. Merhum general Ziya'nın cenaze merasimi Osmanlı devletinin son Harbiye Nazırı general Ziya Kutnak'ın vefat ettiğini teessürle haber vermiştik Merhumun canazesi bugün 11 buçukta Şehzadebaşında Mahi diye Çeşmesinde 20 No. lı hanesinden askeri merasimle kaldırılarak nama 2 Beyazıd camisinde kılındıktan sonra Üsküdarda Karacaahmedde aile makberesine defnedilecektir. saat Mevsimin büyük senfonisi; VERDİ we AŞKLARI ŞEHİR TİYATROSU Tepebaşı Dram kısmı Gece saat 2090 da HAYAT BİR RÜYADIR ŞERLOK HOLMES'in Perşembe gününden itibaren YARIN AKŞAM MELEK Sinemasında en meraklı, ( BASKER VİLLER'in KÖPEĞİ ) Türkçe Sözlü olarak heyecanlı ve müthiş macerasi IPEK Sinemasında alkışlıyacaksınız. Bizi kahkahalarla güldürecek güzelliği ve ihtişamı ile mestedecek nefis bir Flim Zorla Güzellik ( Fransızca sözlü) OLMAZ Baş Rollerde: LORETTA YOUNG WARNER BAXTER İlâve olarak: GRAF Fon SPEE Alman zırhlısının MONTEVİDEO limanına yaralı olarak gelmesi ve kumandanın. da hazır buulnduğu cenaze töreni ve saire Numaralı koltukların bugünden aldırılması rica olunur.