5 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 şubatta kçtimna davet etmiştir. mi mikyasta artlırmak niyetindedir, rar vermiştir. &rolü altında bulunacaktır. Polonya ordusu Babık Amerika cümhurrelsi B. Hoover, oyunları hazırlığına sarfettiği paraları toplıyarak kendisine iade etmek için Amerikada maruf Fin atletjerinin iştirakile atletizm eğlenceleri tertibine ka» toplanıyor M Roma 5 — Balkan antantı konseyi 8 şubatta Belgradda toplanacaktır. Romanya Hariciye Nazım B. Gafenko konseyin reisi sıfatile konsey azalarını İngiltere, Finlândiyaya geniş ölçüde silâh sevkiyatına başladı Paris 5 — İngiltere hükümeti, Finlândiyaya silâh ve mühimmat gönder meğe başlamışlır. İngütere Finlândiyaya bu yardımı imkân dairesinde aza- 1940 olimpiyad İngiltere hükümeti, bütün hususi vapurları idaresi altına aldı Lendra 5 — İngiliz hükümeti, bütün İngiltere ve müstemleke limanlarında bulunan ,, Bususi vapurları idaresi altına almıştır. Bu vapurlar gene mensup oldukları kumpan- yalar için çalışacaklar, fakat alacakları hamuleler ve yolcu tarifesi hükümetin kon- ilkbaharda müca- deleye hazır vaziyete girecek ndra 5 — B. Daladler ile Polonya Başveklli bası anlaşmalar imza et- “ mişlerdir. Bu anlaşmalar Fransada Polonya ordusu tayyare kuvvetleri teşkili “etrafındadır. ”5 & Londradaki Lehistan sefiri bugün beyanatta bulunarak de- aş ki “hinlan ordusu gelecek ilkbahara kadar mücâdeleye hazır bulu “den evvel neşredilmiyecektir. Kitapta meli Sovyet Rusyanın Finlândiyâada dan bildiriliyor. sek idaresini eline almıştır. rini tanzim edecektir. tadır. Havas ajansı, 85 AAA) akm gün Gm ederi keşif ket cephenin Rhiu bütün mınta- , isa olmuştur. a i inde, bir Fransız keşif Kolu, Aman hatlarının 23 kilometre içerisine-kadar sokulmuştur. Bu hs- “reket, Alman cephe tertibatının, Fran- © «sız tertibatı gibi derinliğine olarak si- v ralandığını ve inkıtasız bir mahiyet © © taşımadığını teyid etmiştir. © © İMihtakada, diğer bir müfreze, Al- manlardan esir almıştır. Vosgeslerde, bir Fransız müfreze. si büyük bir Alman müfrezesine tesa- düf etmiştir. Otomatik silâhların atc- şi altına alnan bu müfereze ağır 7n- yiat vererek çekilmeğe mecbur kal- mıştır. Hava faaliyetlerine gelince, Frarsıx tayyareleri, Almanyanın 300 - “99 kilometre dahiline kadar s0) bir keşif uçusu yapmışlardır. İ İ towttan Alınan tayyareleri de, şark şu malümatı ve-| e. Beyaz kitap, 15 gün sonra neşredilecek Paris 5 — 1939 senesinde İngiltere - - Fransa ve Bovyet Rusya arasında ce- ozeyan etmiş olan müzakerelerin akametine aid İngiliz beyaz kitabı 15 gün- neşredilen vesikalar, müzakerelerin aka- ve Baltık memleketlerind istediği ser. bestii hareket vermemelerinden ileri geldiğini isbat edecektir. Danimarka mayn tarlaları vücude getiriyor Roma 5 — Danimarka hükümetinin bitaraflığını korumak için bazı Mmanlarında mayn tarlaları vücuda getirmeğe karar verdiği Kopenhag. Almanya, ingiliz ablokasına karşı cephe alıyor Londra 5 — Mareşal Göring bugün Almanya harp iktısadiyatının yük. Mareşal memleketin bütün iktısadi faaliyetle. Bu suretle harbin uzun sürmesi temin olunacaktır, Bu, İngiliz ablokasına karşı alınmış bir cephe suretinde telâkki olunmak, > Fransızlarla Almanlar arasında çarpışma oldu Almanlardan esir alındı. Hava muharebesinde e iki Alman tayyaresi düşürüldü ı müntekasında oldukça uzsklara gide- yek uçuşlar yapmışlır. Alman tayya- vİ releri şimali şarki mıntakâsı üzerinde de uçmuşlar ve Belçika üstünden ge- çerek Almanyaya dönmüşlerdir, Cephede Fransız ve Alman avcı tay» yareleri çarpışmışlar ve iki Alman tayyaresi düşürmüşlerdir. Brüksel 4 (A.A.) — Mili Müdafaa Nezaretinin bildirdiğine göre, bugün Alman tayyareleri çok yüksekten Limburg ve Anvers vilâyetleri üzerin- den uçmuştur. Havadafi toplan ateş açmışlardır. İngiliz gemilerinin yakala- dıkları kaçak eşya Londra 3 (A.A.) — Resmen bildiril miştir: Kaçak eşya kontrolüne me- mür İngiliz harp gemileri hafta tatili | esnasında 20.800 ton eşya yakalamış- lardır, Bunların Almanyaya aid ol- duğu zannedilmektedir. Yakalanan eşya arasmda 17.500 ton petrol müştekatı, 1.450 ton madeni ve kin. yevi madde ve kereste mevcuttur, Harbin balangıcındanberi yakalı- nan kaçak eşya 537.600tona baliğ oimaktadır. Parti grupu Milli iktisadı koruma proje- sini bir komisyon tedkik edecek Ankara 4 (AA) — Cümhuriyet Halk partisi meclis grupu bugün (4/1/940) saat 15 de reis vekili Hi mi Uranın riyasetinde toplandı. Buna takaddiim eden celsede mü- zakeresi ikmal edilmemiş olan mili Aktısadı koruma kanunu projesi üze- rinde cereyan eden müzakere sonun» da projenin, grup idare heyetince yeniden teşkil edilecek 30 kişilik bir parti komisyonunda tetkiki kararlaş- tarılarak saat 19,30 da celseye nihayet verildi, Mersin vapuru Kemalin yolcularını Çanakkaleye çıkardı İzmir 4 (Tüleforla) — Dört gün- den beri beklenen Mersin vapuru bü- gün Ayvalık hattından Hmanımıza gelmiştir. Vapurun dürt gün tenh- hürle gelmesine sebep şudur: Yolda Kemal vâpuruna raslamış, Kemal vapuru Makinesi sakatlandığı için yoluna devâm edemiyeceğini bildir miş ve Mersin bunun üzerine Kema- Mn yolcularını alarak Çanakkaleye bırakmıştır. İbtikâr suçundan İzmirde bir mağaza daha kapatıldı İzmir 4 (Telefonla) — Mimar Ke- maleddin caddesinde Mehmed Ali Ak- manın tuhafiye deposu ihtikâr su- çundan 7 gün müddetle kapatılmıştır. Bursa ovasında ' seylâp bitti Nüfusça zayiat vukubulmadı Bursa 4 — Vali, seylâp mıntaka- sından dönmüştür. Vali, köylere gön- derilen imdad Kollarından alınan malömata göre insan ve hayvanca zayiat bulunmadığını beyan etmiş, seylâpzedelerin iskân ve iaşesi için Jâzımgelen tedbirlerin alındığını, su- ların ovadan çekilmekte bulunduğu- nu ilâve etmiştir. Dicle kabardı Bismil kasabasının bir ma- hallesi su altında kaldı Diyarbakır 4 — Yağan şiddetli yağ- murların tesirile Dicle nehri, &lta metre yükselerek Bismil kasabasının bir mahallesini sular basmıştır, Ma- halle halkı başka bir yere nakledil. miştir. Batman köprüsünün inşasın- da çaşşan işçiler bir ada üzerinde mahsur kalmışlardır. Kendilerine sal- lar ile yiyecek ve öteberi gönderilme- sine, kurtarılmalarına başlanmıştır. Rumen - Macar münasebatı Macar Hariciye Nazırının Romayı ziyaretinde görüşü- lecek mevzu Roma 4 (A.A) — Politika gazete- sinin muhabirine göre, Macar Hari. ciye Nazırı Kont Ozaki Romayı ziya- reti esnasında İtalya Hariciye Nazı- rı Kont Cliano ile mülâkatta buluna- cak ve bu mülükatta Rumen - Macar münasebetleri bilhassa mevzuubahis olacaktır. Gerek İtalyadâ gerek Macaristan- da Rumen - Macar münasebetlerinde mutavassıt bir hal sureti bulunabil mesi ihtimallerine büyük bir ehem- miyet verilmektedir. Böyle bir vazi- yet cenubu şarki Avrupası vaziyetini tarsin eyliyecektir. Yunan, ticaret heyeti Ankaraya gitti Türk - Yunan ticareş muahedesinin tec didi Için dört kişilik bir Yunan murahhas heyeti gelmiş ve dün akşamki trenle An- karaya, gitmiştir. Kostarika, Gava, Anadolu zelzeleleri arasında münasebet var mi? ilim mahafili bu hususta tetkikler yapmağa başladı Berlin 4 (A.A.) — D.N.B, kânunuey- velin son günlerinde arzın muhtelif noktalarında hissedilen ve Türkiyede hâlâ hissedilmekte olan zelgelelerin hepsi Potsdam zelzele enstitüsü tara- fından kaydedilmiştir. İlim mahfille- rinde, bu hadiselerin aynı sebepten ileri gelip gelmediği meselesi tetkik edilmektedir. Filhakika esas itibarile zölzeleye maruz olan dört mıntakada birbirini takiben şiddetli bareketler kaydedilmiştir. Hadiseler 22 kânunusvvelde Kosta- rikada baş göstermiş ve yalnız Iki kişi ölmüş olmakla beraber çok mühim | i hasarata sebep olmuştur. Aynı gün Molük adalarında kuvvetli zelzele ol. muştur, 23 ve 24 kânunuevvelde sıra Cava adalarına gelmiş, çöküntülerle müterafik yer sarsıntıları yuku bul. muştur, i Nihayet 27 birincikânunda Anado- lu felâketi vuku bulmuş, aynı gün Kaliforniyada Long Beach'da 1933 denberi en şiddetli zelzele kaydedil. miştir. Bütün bu hadiselerin birbirile münasebettar sebeplerden ileri gele. MA gibi, tamamen tesadüfi de Amerika Finlândiyaya 25 milyonluk kredi açıyor Fin tayyareleri Leningrad ve Kareli üzerinde uçarak beyannameler attı Hududu geçen 17000 neferlik bir Sovyet fırkasının Fin- lândiyalılar tarafından tamamen imha edildiği bildiriliyor Helsinki 4 (A.A.) — Finlündiys tayyareleri, uzak şimalde, Sovyet kı- taatı gerisinde müessir surette faali. yet sarfetmektedirler, Düşürülen 150 Sovyet ta; en az 50 sini Pinlândiya hava kuvvetleri düşür. müştür. Sovyet esirlerinin ifadeleri Suomo- salmi muzafferiyetinin şümul Ye ehemmiyeti hakkında bir fikir vere- bilmektedir. Esir edilen bir Sovyet alayının ko. miseri, Rusların, hududu bir fırka ile yani 17,000 neferle geçtiklerini söyle- miştir. Rus kılaatı, nihayet nokta- sında Suomosalmi bulunan, 40 ki- lometre uzunluğundaki Kiantajervi gölünün iki tarafından, iki grup ha- linde ilerlemeğe teşebbüs etmişlerdir. Kasaba Sövyet kıtaatı tarafından zaptedildikten sonra Finlândiyalılar Sovyet iaşe kollarını ve geri hatların yırımağa başlamışlar sonra şimal grubu yolunu kesmişlerdir. Bunu müteakip kiliseyi zapteden Finlândi. yalılar, Rusları bir çıkmaz içinde bi. rakmışlar ve taarruza geçerek adım adım ilerlemişler ve Sovyet fırkasımı kâmilen imha etmişlerdir. Londra 4 — Vaşingtondan gelen haberlere göre, Amerika hükümeti Finlândiyaya geniş mikyasta yar- dımda bulunmağa karar vermiştir. Amerika, Finlândiyaya 25 milyon İn- giliz liralık kredi açacaktır. Bundan maada Finlerin eski borç taksitleri de glınmayacaktır, Amerika tayyare de veriyor Kopenhag 4 (A.A) — Birleşik A. merikanın Riga elçiliği erkânmdan biri, Finlândiyaya, kânunusani ni hayetine doğru kırk tayyare ile, ayni miktarda Amerikalı pilot verileceğini söylemiştir. > Londra 4 — Finlândiyada bir İtal. yan gönüllü pilotun idare ettiği İtal yan mamulâtından bir tayyare Le ningrâd civarındaki bir adayı mücs- sir surette bombardıman etmiştir. Rus tebliği Moskova 4 (AA) Leningrad askeri mıntakası erkânıharbiyesinin tebliği: 3 ikincikânunda mühim hiç bir hâdise olmamıştır. Norveçten doktor ve hasta- bakıcı gidiyor » Oslo 4 (A.A) — 20 Norveç dokto- ru Finlândiya ordusuna yazılmıştır. Norveçin, 100 hastabakıcı gönderi. mesi hakkında Finlindiya tarafın- dan yapılan talebi pek yakında isaf edeceği ümid edilmektedir. Oslo 4 (A.A.) — Norveç gönüllüle- rinden mürekkep ilk kafile yarın © Finlândiyaya hareket edecektir. Bir Fin yaralı trenine bomba atıldı Helsinki 4 (A.A.) — Fin yaralıla- rını taşıyan bir sıhhiye treni beş gün köylerde yaldıktan sonra bir cephe gerisi şehrine muvasalat etmiştir. Tren yolda Sovyet tayyareleri tara- fından iki defa bombardıman edir miştir. Amerika - Rusya| Çin - Japon harbi Diplomasi münasebetlerin kesilmesi isteniyor New - York 4 A.A.) — Mümessiller meclisi Azasından Cümhuriyetçilerin lideri Martin, arkadaşlarının Ameri- kanın halihazırdaki ihtilâfın haricin. de kalmasını arzu etmekte olduğunu ne kadar fazla söyleseler doğru ola- cağını beyan etmiştir. Bu mümessiller meclisi Aâzasından B. Dolles, Rusya ile diplomasi müna- sebetlerinin kesilmesini ve Moskova. da bir sefaret, bulundurulması yüzün- den ihtiyar edilmekte olan masarifin ilgasını teklif etmiştir. İhtikâr mücadelesi Sofya 4 (A.A.) — Sofya tacirlerin den 16 kişi, spekülâsyon aleyhindeki kanun ahkâmını ihlâl etmiş oldukla- rından dolayı vilâyetlere sürülmüş. lerdir, Kantonun bütün civarı Çinlilerin elinde bulunuyor Hong - Kong 4 (A.A.) — Kanton şehri civarında Hsiafing ve Şetsin mahallerinde bulunan Japon kuv- vetleri birkaç defa Çin kıtaatının taarruzuna uğramaktadır. Çinliler, tayyare kuvvetlerinin de müzahereti- le Japon hatlarına bile girmeğe mu- vaffak olmuşlardır. Düşmana çok ağır zayiat verdirmişlerdir. Kanton şehrinin bütün civarı şimdi Çinlile- rin elinde bulunmaktadır, Kucülia 4 (AA) — Çin kuvvetleri © muhtelif İstikametlerde Tongkang ve Şaosen de bulunan Japon kıtanlına taarruz eylemektedir. Çinliler Tong- kang mınlakasında çok mühim bir askeri mevki olan İşezeyi işgal etmiş- ler ve birçok barp levazımı ele geçir- mişlerdir,