5 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

5 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

ama Ecnebidevletlerin yardımı Çin, Fransa, Yugoslavya ve Kanadadan da para Ankara 4 (A.A.) — Chünkingden bildi- rildiğine göre, Çin yardım komlayonu ha- yeketiar; felâketeedelerine bir yardım oi- mak üzere elli bin Çin doları teberrü et- mliştir. Ankara 4 (AA) — Parisle bulunmakta ölün B. Gülbenkyan, hareketları feliket- zedelerine yardım olmak Üzere Adliye Ve- kili Fethi Okyar delâletiie 1009 İngiliz 1i- ras göndermiştir. Bundan başka mister Emest Oriyer, mister Ellermann OVilson Lina, mister Papayani Lina, mister Wes- tsat Lina tarafından gene Adliye Vekili Fethi Okyar delâletile beş yüz onar Türk Mrası teberrü edilmiştir. Ankarı 4 (ASA) — Kanada Kızihaçı feliketzedelere beş bin dolar teberrü eyle- miştir. Diğer taraftan Avustralya hükü- meti, fşlâkşizedelere yardım için ne gidi şeylere ihtiyaç bulunduğu hususunda alâ- kadar makamlar nezdinde istimzaçta bu- Munmuş ve verilen cevapta çadır bezi ve yu renkli köylü elbise kumaşı gönderilmesi Tica edilmiştir. ç Müsir hükümeti taraf vaki müracaata da yün ba rilmesi arzusu izhar edi Ankara 4 (AA) — Ha zedelerine bir yardım hükümeti 50 bin dinar Ankara 4 (AA) a gelen ma mata göre, La Haye ve ; Brükselde hareketi- ars felâketzedelerine tel kabul et- mek üzere birer yardım komitesi teşekkül etmiştir. Ankara 4 (AA) — Bize verilen malü- mala nazaran lam hül ayal suretle aniye gönde- Üzere heyetle birlikte göndermek arzusunu izhar eyler dost memleketin bu güzel jestind teşekkür edilmiş ve şimdilik buna lüzum olmadığı bildirilmiştir. | Lübnan gönderildi Sovyetler Birliği 10 bin do- lar teberrü etti Moskova 4 (A.A.) — Sovyetler Bir- liği halk komiserleri meclisi, Türki- yedeki zelzele felâketzedeleri için on bin dolar yardımda bulunmuştur. Afganistan Kralının teberrüü Ankara 4 (A A.) — Afganistan kra- lı haşmetlü Zahir han hareketiârz felâketzedeleri için 2000 İngiliz lirası teberrü buyurmuşlardır. Afganistan Kızılmihrap cemiyeti de 3000 İngiliz Birası teberrü eylemiştir. | Beyruttan 300 çadır 5000 battaniye geliyor Beyrut 4 (A.A) — Anadolu felâ- ketzedelerine yardım için Türk hü- ve 5000 battaniye hususi vasıtalarla gönderilecektir Fransız fevkalâde komiseri Puaux, ve Suriye hükümetle rile mutabık olarak müşterek para- dan iki yüz bin frank ayırarak kamp levazımı tedarikine tahsis etmiştir. Bu levazım imal olunur olunmaz Türkiyeye sevkolunacaktır, Ankaradaki Fransız büyük elçisi Massigii 'Türk hükümetinin hara- retli teşekkürlerini Puaux'ya bildir. miştir, Tokat ve Samsunda zelzele (Baş tarafı 1 nci sahifede) Amasyadan bir kıta asker gelmiş- tir. Askerler ve halk hummalı bir fs aiyetle çalışmaktadır. Kımlay yar- dım kolu kamyon, araba ve develerle felâket mmlakasına eczayı tıbbiye, çadır, battaniye, don, gömlek ve her nevi erzak İle ekmek sevk etmektedir. Civar vilâyetlerden de felâket mın- takalarına kamyonlarla imdad he- yetleri ve her nevi malzeme, yiyecek vesâire gönderilmektedir. Yaralılar en seri vasıtalarla hastaneye sevke- di'mektedir. Tokat halkının Kızılay yardım koluna bir gün zarfında yap- tığı nakdi yardım miktarı 1157 Mra olup bunun daha beş misli de ayni- yattır. "Tevfik Demirel Tokat 4 (A-A.) — Enkaz kaldırma smeliyesine devam olunmaktadır. Gökdere nahiyesinde 168 ölü, 9 ya- ralı vardır. Bir mektep ve 192 bina yıkılmıştır, Tokât . Niksar yolu açıl mıştır. İspanyada nehirler taştı Nüfusça zayiat yok, fakat zarar mühim Madrid 4 (A.A) — Son günlerde yağmış olan yağmurlar, birçok İspan- yol nehirlerinin bilhassa Guadalgul- vir nehrinin taşmasını intaç etmiş- tir. Bunların taşması, kıyılarındaki birçok kasabaların ve hattâ Serille'in birçok mahallelerinin su altında kal. masına sebebiyet vermiştir. Seville ie | Huelva arasındaki münakalât inkıtaa uğramıştır. Mülki ve askeri makamlar seylâb felâketinden müteessir olanlara im- dad için derhal bazı tedbirler almış- lardır. Şimdiye kadar nüfusça telefat vukubulmuş olduğuna dair hiç bir haber yoktur, fakat hasarat mühim- dir, Ve birçok hayvanatı sular alıp götürmüştür. Belçikada fevkalâde temet- | tüler hakkında hususi vergi Brüksel 4 (A.A.) — Mebusan mec- Msi, âyan meclisi tarafından yapılmış | olan tadilâtı kabul etmek suretile fev« kalâde temetlülere aid hususi bir vergi vazetmiştir, tahribatı Samsun merkez ve köylerin- de zayiat Samsun 4 (A.A) — 30/17 öğleye kadur olan vaziyet şöyledir Samsun merkezile köylerinde bir dört yaralı vardır. Hayvanca saylat yok- tur. 69 ev tamamen, 93 evde esaslı tamire muhtaç vaziyette harap olmuştur. Çarşamba merkez köylerinde 43 öl ağır olmak üzere 129 yarslı vardır. ve dükkân ve hükümet konağı, Emniyet dairesi, posta, telgraf, mezbaha tamam yıkılmış, 909 bina ile iki mektep kısmen ha Mara uğramışl Terme merkez ve köylerinde bir ölü, beş yaralı vardır. Beş hayvan da telef olmuş- tur, 147 ev, dükkün, ambar tamamen yı kılmış, muhtelif binalar hasara uğramış- tar. fus ve hayvan zayiatı yöktur. Beş ev, Üç samanlık yıkılmıştır. Vezir ve köylerinde nüfusça zayia: kümet konağı, Jandarma dairesi, Beledi binası ve bir mektebin tar. Lâdik mn yiat olmamıştır. Hükümet konağı tehlikeli bir surette hasara uğramış, bazı binaların da duvarları çatlamıştır. Bafra merkez ve köylerinde bir yaralı vardır. Üç ev tamamen yıkılmış, iki ev de yanmıştır. Bundan başka M ev hasara uğ- ramıştır. Hükümet konağı, dispanser, ve üç mektebin duvarları çatlamıştır. Polonya Başvekilinin bir nutku Eski Polonya ricaline şiddetle hücum etti Paris 4 (A.A.) — Stefani ajansm- dan: Polonya Başvekili genersi Si korski, Pilsudski rejiminin adamları ve sistemleri aleyhinde şiddetli bir nutuk söylemiştir. Mumaileyh, Polon- yanın uğradığı hezimetin bu rejim taraftarlarının ehliyetsizliğinden ne- şet etmiş olduğunu beyan etmiştir. İ oGeneral, bu adamların yalnız tarih tarafından değil, aynı zamanda Po. | lonya milleti tarafından muhakeme edilerek haklarında icab eden hük- mün verileceğini ilâve etmiştir, Fransız parlâmentosunun içtimaı Paris 4 (A.A) — Fransız parlâ- | mentosu 9 Kânunusanide alelâde İ içtima devresini akdedecektir. Ana | yasa mucibince bu içtima devresi | beş ay devam eyliyecektir. Mili Müdafaaya müstacel mesele- ler için hükümete fevkalâde salf- hiyetler verilmiş olduğundan pariâ- mento mezkür içtima devresinde pek âz kanun çıkaracaktır. kümetinin emrine verilen 300 çadır | | Linyit 89 cumartesi ölü, | Havza, Kavak merkez ve köylerinde nü- | Adapazarı, İzmit ve Manisa ovalarından sular çekilmeğe başladı İzmir 4 (Telefonia) — Seylâp hak- kında gelen en son malümata göre, sular çekilmeğe başlamıştır. Mani- sadan gelen yolcular anlatıyor: Su baskını esnasında herkes ağaçlara mıştır. Bu sırada çakal, tilki ve tavşanların da ağaçlara tırmandık- ları görülmüştür. Değirmenderede üç köprü yıkılmış- tır. Bulgurca köyünde 1000 dönüm arazide mezruat görmüştür. Vilâyetin birçok yerlerinde şoseler bozulmuş, köprüler sakatlanmıştır. zarar Adapazarı 4 (AA) — Sakaryanın suları düşmekte devam ediyor, Sular dündenberi on santim daha düşmüş- tür, Şehrimiz için tehlike zall olmuş- tur. Su altında ka Ileterden üçünün suları ç On mahal. le ve 15 köy sular altında raber endişeyi mucib bir hai Imişti, Devami kadar umulmaktadır. yolu üzerinde ar olmaz: Sul n tamamen Adapazarı in yakının- atı aktar- prüle- değe gittiler Ankara # (AA) etmiş olan sular ç ist Kütahyada kömür buhranı Kütahya 4 (AAJ Değirmisazda, kömürlerinin — üzerlerinden nakledildiği büyük köprüyü seller aldığından Etibankın istasyona kö- mür getirmesi imkânsız bir hale gek burada kömür İranın Kahire büyük elçisi Hicaza gidiyor Kahire 4 (A.A) — (Havas): sırla Japonya arasında bir muahede. nin tetkik edilmekte olduğu resmi | Kahire mahfillerinde teyid edilmek- ihtiva yakında tedir, Hususi hiçbir maddeyi bu munhede imza edilecektir Keza öğrenlidiğine göre, İranın Kahiredeki büyük elçisi Hac vesilesile gelecek hafta H a hareket ede- cektir. Siyasi m ki hâdiseler dol büyük bir ehemmiyet dirler, atfetmekte- Açık teşekkür Sevgili kızımız VİCDAN'ın vefatı dolayısile uğradığımız elem ve ıztıra ba candan alâka gösteren bizzat ve ya bil ta taziyede bulunan sayın İ dostlarımıza karşı duyduğumuz şük- | Tanı ayrı ayrı ifaya teessürümüz im- kân bırakmadığından bu vazifemizi ifaya, gazetenizi tavsiye eyleriz. M. Zekâi Ülker ve ailesi Zelzele felâketzedeleri menfaatine Münir Nurettin konseri 9 Kânunusani salı akşamı Sa ray sineması salonlarında zengin bir programla verilecektir, Konserin bütün hasılatı felâkelm- delere yardım teşkilâtına verilecektir. Bilet tedariki için sinema kişesine ŞEHİR TİYATROSU Tepebaşı Dram kısmı Gece mat 2030 da HAYAT BİR RÜYADIR İstiklâ! Gece saat 2030 da cad. Komedi kısmı SÖZÜN KISASI Apartıman sahipleri Boş dairelerinize hemen iyi kiracı bulmak için «Akşamı ın KÜÇÜK İLÂNLARI'ndan isti- fade ediniz. tarmanmak suretile canlarını kurtar- | $ Kânunusani 1940 Şarki Karahisarda kar (Baş tarafı 1 nci i sahifede) Halk kurtarabildiği yatak, yorgan veya kilimlerile Karlar üzerinde yat- mağa çalışıyof. Şiddetli bir kar fırtı. nası hüküm sürüyor ve bu yüzden her tarafla irtibatımız kesilmiş bir vaziyettedir. Hiçbir yerden yardım göremiyoruz Şarki Karahisar 4 (AA) — İki gündenberi yağmurla karısık olarak yağan kar dün sabah altıdan itiba ren şiddetli bir kar fırtınasına çevril- miştir. Açıkta bulunan halkın yerleştiril. mesine çalışılmaktadır. Felâketzede- İere ilk yardım olarak Giresundan ekmek, un, sabun ve para gönderi. miştir. Şarki Karahisar 4 (A.A.) — Bu sa- bah saat 3 de burada hafif bir zelzele olmuştur. Dünkü kar fırtınası neti. cesi her taraf 75 santim karla örtülü bulunu bu yüzden Eğribel dağı kapanmıştır. Felâketzedeler için Kimsesiz kalan 110 çocuk kalardaki çocuk esirgeme Kurum merkezleri yavruların muvakkat yer- leşme işlerile meşgul olmaktadırlar, Dün de Malatya 80, Yozgad 67 kız ve 33 erkek minimini için yer hazırladı- ğını bildirmiştir. Felâketzede yavruları evlât edin. mek için çocuk esirgeme kurumuna müracaatlar devam etmektedir. İs. tanbuldan kimyager Cemil Tuns ve eczacı Hikmet Güney birer çocuğun üniversiteyi ikmal edinceye kadar yetişmelerini üzerlerine alacaklarını çocuk esirgeme kurumuna temin et- mişlerdir. Giresundan gönderilen iaşe ve gixs- cek levazımı yolda kalmıştır. Sıhhiye Vekili Erbaada Samsun 4 (A.A.) — Sıhhat Vekili Dr. Hulüsi Alataş ve refakatindeki zevat dün akşam 21 de Samsuna gel- mişlerdir. Sıhhiye Vekilimiz Erbaa daki felâketzedelere yapılan yardım- ları mahallinde tedkik etmek üzere bugün Erbaaya gitmiştir. Hulüsi Alataş Erbandan Lâdik tarikile Sıva- sa dönecektir. Bergama ve Dikilide zelzele İzmir 4 (A.A) — Evvelki gün saat 16 da Bergamada ve dün sabah saat 3,30 da Dikilide yeniden birer zelzele daha olmuştur. Nüfus zayiatı yoktur, Ankara ve Boluda kar Ankara 4 (A.A.) — Boluda dün ge- cedenberi yağmakta devam eden ka- rın kalınlığı bu sabah 153 santi: reyi bulmuştur. Bolu dağında kar daha fazla olduğundan otobüs sefer- leri durmuş ve bu yüzden İstanbul postası gelmemişti (Baş tarafı 1 nci sahifede) | bina yıkılmış, 173 binada hasara uğramıştır. ii Amasya 4 (A.A) — Vilâyet mer ve mülhakatta 629 ölü, 136 vardır. 10 resmi bina yıkılmış, 53 bina da hasara uğramıştır. 936 ev tamamen, 960 ev de en yıkılmış- tar. Felâketzede çocuklar Ankara 4 Erzincandan ilk kafi. le olarak 110 çocukluk bir felâketzede grup Ankaraya hareket etmek üzere- dir. Zelzele olan yerlere yakın mınta- Büyük Edibimiz Reşat Nuri Güntekin”in en güzel eseri, Türkiyede çevrilen Filimlerin en mükemmeli REJİSÖR FARUK KENÇ'in ilk zaferi İLİ gördüğü büyük rağbet üzerine Maksim Sinemasın'da daha bir hafta gösterilecektir. Bu fırsattan istifade ediniz. İlâveten: EKLER JURNAL son dünya haberleri ve GRAF Von SPEE ile İngiliz Kravözörleri arasında deniz muharebesi safahatı, FERAH SİNEMA sinen mere Gandan Tağbetini Son sistem makinelerle ber hafla göste senenin en büyük filimlerine me Dün ve bugünkü görülmemiş seyirci akını bunun en büyük delilidir. 1 — PASTIRMAÇIYAN ve ŞÜREKÂSI 3 Hafta evvel Taksiın snemasında gösterilen hakiki MARX BROS Kardeşlerin Türkçe söslü ve takliti komedileri. 2 — RİO GRANDE GÜLÜ: Bü sene Alkazar sinemasında gösterilen Murikal Aşk. Macera ve Kahramanlık Filmi 3 — RONTKEN ŞUAL: Mektep talebelerile, Yüksek tahslı gençliği Üniversite, Tıp ve Fen fakülteleri müdavimleri için ilâve ettiği bu fenni ve Ilmi filmi İstanbulda ilk göswrmekle s#İnemamiz kıvanç duy 4 — MALEK PEHLİVANtS hafta evvei ALKAZAR'da katilticı komedi İşte bu Silimlet sinemamız İle müşter. arasında miknalis vazife görmektedir. Devamlı seanslar her gün İl den itibaren, suareler tam BİS te Gelecek program ÇENBERLİTAŞ Sinemasile beraber SAMİMİ ANLAŞMA Bu hafta SAKARYA sinemasında Sahhar ve Dehâkâ; e $ Büyük Pali Td, Pola Negri nın muvaffakıyeti KARAR GECESİ ve ilâveten: CANAVARLAR ÇETESİ Büyük ve görülmemiş yeni bir zabıta ve macera filmi 2 büyük filim birden Şahzadebaşında TURA N Sinemasında 4 Büyük Filim birden: 1-PASTIRMAĞIYAN ve Şürekâsı MAX Biraderler tarafından Türkçe sözlü şarkılı ve taklitli 2-DENİZ KIZI MOVİTA Aşk, Facia ve Heyecan filmi 3-96No. MAHKÜM Komik FULLER Kahkaha filmi 4-MİKİ BAHRİYELİ Matineler ll den itibaren başlar.