13 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Son dakika Bulgar kralı B. Mene- mencioğlunu kabul etti Sofya İngiliz sefiri B. Numanın şerefine bir akşam ziyafeti verdi Paris 13 — Solyadan gelen telgrafnamelere göre Bulgar kralı Boris, dün öğleden sonra Türkiye Hariciye Vekâleti umumi kâtibi B. Numan Menemen- Goğlunu huzuruna kabul etmiştir. B. Numan Menemencioğlu, Bulgar Baş- vekili B, Köseivanofla uzun bir mülâkat yapmıştır. Sofyadaki İngiliz getiri B. Numan şerefine bir akşam ziyafeti vermiştir. Amerika Finlândiyaya nasıl yardım edecek Londra 13 — Amerika Reisicümhuru B, Roösevelt bugün cümhuriyet- çi ve demokrat liderleri kabul ederek Finlândiyaya ne suretle yardım edile- ceği meselesi etrafından görüşmüştür. Liderler bu hususta tetkikat yapa: caklar ve neticeyi B, Roosevelte bildireceklerdir. B. Roosevelt gazetecilere vaki beyanatında: — Finlândiya meselesini bir parti demiştir, meselesi yapmaktan içtinap edelim, Zannedildiğine göre, Finlândiyaya yapılacak yardım arasında Garand sis- temindeki otomatik silâhlar maliyet fliatine Finlândiyaya (gönderilecektir. Bu silâhlar Finlerin kullandığı silâhlara çok benzemektedir. Rusların bombardımanı Tondra 1$ — Rus tayyareleri bugün Finlândiyanın muhtelif yerlerine bomba atmışlardır. Bir Rus tayyaresi düşürülmüştür. Bu bombardıman ne- ticesinde Pinlândiya ile İsveç ve Danimarka arasında telefon muhaveresi kesilmiştir. Sovyet Rusya ile Almanya arasındaki iktisadi meseleler Berlinde halledilecek Paris 13 — Belga ajansının Berlinden vuku bulan istihbaratina göre ba gı iktisadi meselelerin hal ve müzakeresi için Moskovaya gitmesi mükerrer manya arasındaki iktisadi meseleler, Berlinde mahrukat fikdanı var Pa 3 — rinin işaratına göre Almanya, Silezya ve sal döviz ledariki için Danimarka ve İskandinavya memleketlerine ihraç et- için Berlinde şiddetli bir mahrukat buhranı hissedilmekte leri, tiği balk Dahiliye Vekâleti taşra teşkilmda değişiklik Nahiye müdürleri ile nufus ve tahrirat hâtiplerinin maaşları artırılıyor Ankara 12 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti tâşra teşkilâtında değişik. Yik yapılması hakkındaki kanun pr0- Jesi Büyük Millet Meclisine verilmiş. tr, Bu proje ile nüfus Kâtiplerinin 10 liradan başlayan maaşları 15 M- Taya, tahrirat kâtiplerinin 15 den 20, nahiye müdürlerininki de 20 den 5 Hraya çıkarılmaktadır Bugünkü nüfus teşkilâtımızda her 10 bin nüfusa bir memur isabet et- mektedir. Projeye bağlı kadro cedve- Mile nüfu n adedi her ön beş bin nü abet ede- cek nisbette genişletitmektedir Yıkılan Tokat Halkevi | binasının inşaatına hile karışmış 2 (Telefo büyük bir ıztırap çekmektedir, Tokata bir heyeti kararlaştırılmıştır. decek olan bu he; Sını tadkik ne . sureti edecektir. Binanın İnşaatına nezaret eden mühen- dizin Macâr olduğu anlaş yapıldığını da ayrica tesbit Deniz ganimetleri kanunu Ankara 12 (Tel ? Vekâleti deniz gan ni bir kanun Km hi urlamıştar. Projede harp halinde düşman gemi- lerinin ve ticaret eşyasının ne suretle müsadere edileceğini tayin eden hü- kümler vardır, Felemenkte çıkan Waterland gazetesinin Berlindeki muhabi- yerlerden istihsal ettiği kömür- ve bundan Milli iktısadı koruma kanunu Hükümet, Tüzumlu göreceği maddeleri inhisar altına alabilecek Ankara 12 (Telefonla) — Mili ik- tasadı koruma kanunu projesinin bugünlerde Meclise verileceği ve Mec- Misin kış tatilinden evvel kanunlaştı- rılacağı anlaşılmaktadır. Cümhuriyet Halk Partisi umumi heyetince teşkil edilen 30 Kişilik Ko- misyon yaptığı tetkikler neticesinde bu projenin ceza ve salâhiyetlere ait ri üzerinde esaslı tadiller yapmıştır. Komis; le gör inhisar altına al Projenin hükümete 25,000,000 liraya kadar obllgasyon ihracı salâhiyetini veren maddesi kom kabul edilmiştir. nca & Dün Mecliste “müzakere ve kabul edilen kanımlar e aid mutabakat beyanname: beylemiş ve Sul kaüdi için rüt mülüt, İnhi, tiyacı içi Yarının tasdiki hakk ettikten sonra pazartesi günü içtima ey- lemek üzere dağılmıştır. Alman murahhası B; Rilerin hareketi tehir edilmiştir. Sövyet Rusya ile Al | Haddehaneye aid malzeme- Berlinde hâlledilecektir. Sümerbank müdürlüğü B. Nurullah Esad çekildi, müdürlüğe B. Burhan Zihni tayin edildi Sümerbank umum müdürü Nurul- lah Esad Sümer, vazifesinden ayrılmış, yüksek murakabe heyetine aza ola- rak tayin edilmiştir. Nurullah Esad Sümer, Sümerbank kurulduğu gün- denberi umum müdü; vazifesini ifa etmişti. Son zamanlarda beş sene- Uk plânın zamanında tahakkuk edip etmediği meselesi, y mu- rTakabe heyeti tarafından tetkik edil mekte idi, Sümerbank umum Ticaret Vekâleti dış ticaret müdürü Burhan Zihni tayin edilmiştir. Bur- han Zihni İsviçrede tahsilini bitir. dikten sonra 934 senesinde Ankarada yeni teşekkül eden Tü şavir olmuştur. Vazif: laşmaları müzakerelerinde bulun- mak Üzere İtalya, Yugoslavya, Ro- manya, Yunanistan, Almanyaya se- yahatler yapmıştır. Dış ticaret an- laşmaları müzakerelerinde muvaffa- kiyeti üzerine TTürkofis relsi olmuş, bilâhare Ticaret Vekâleti teşkilât ka- nunu değiştikten sonra dış ticaret umum müdürlüğüne tayin edilmişti, Kendisi son defa olarak, Paris ve Londra müzakerelerine iştirak etmek üzere, Hariciye Vekâleti umumi kâti- bi Numan Menemencioğluna refakat etmekteydi. Şimdiye kadar dış ticaret işlerin de büyük bir muvaffakiyeti görülen, Burhan Zihninin, bu yeni vazifesin- de muvaffak olmasını temenni ede- müdürlüğüne Çelik imaline başlandı nin son kısmı da Londradan yola çıktı Ankara 12 (Telefonla) — Karabük Demir ve çelik fabrikalarmın çelik- hane kısmında yapılan tecrübeler muvaffakiyetle neticelenmiş ve kül çe halinde çelik imeline başlanmış- tır. Önümüzdeki Marta kadar faali. yete geçirilmesi mukarrer olan had. dehaneye aid malzemenin son kış mımin yola çıkarıldığı Londradan âlâ» | kadar makamlara | bildirilmişti ir, Ankarada soğuk tahtessıfır 20 derece Bazı kurtlar Telsiz mahalle- si civarına kadar inmişler Ankara 12 — Ankarada şiddetli's0- ğuklar hüküm sürüyor. Hararet &i- fırdan aşağı 20 dereceye kadar düş- iş Ankara ve civarı karla örtü- lüdür. Dağlarda aç kalan bazı kurt- Yarın Telsiz mahallesi civarına kadar indikleri görülmüştür. İstanbul itiraz komisyonu âzalığı Ankara 12 (Telefonla) — | hukukcularımızdan B. Kerim | ğin İstanbul İtiraz komisyonu ya tayini Vekiller Heyetinin vibine iktiran etmiştir Yunan ticaret heyeti şerefin ziyafet Ankara 12 (Telefonla) — Hariciye umumi kâtip muavini B. Cevad Açık- alın şehrimizde bulunan Yunan tica- Palasta fette Yunan Hariciye ve | kez bankası badan sıçrayan kıvılcımlar döşeme taştarmuş, ikl katın döşemeleri yandıktan sonra İtfaiye ateşi söndürmüştür. Eaberler Ege ve Karadenizde fırtına devam ediyor İzmir ve Şarki Karahisarda taham- mül edilemiyecek şiddetli soğuk var Karadenizde fırtına devam ediyor. Bu yüzden dün 46 hiç bir vapur Karadenize bil Peyk, Şule kömür yüklü olarak Zonguldaktan lerdir. İzmir vapuru Sinoptan Samsuna harekst etmiştir. Karadeniz, Güneysu Pulathaneda, Ülgen Amasrada beklemektedir. Kadeş .a- Puru dün İzmirden gelmiştir. Vapur yol- da fırtınaya yakalanmış, güçlükle Çanak- Fakat tipi yö- ayyar vapuru heniz rilamamıştır kurtarılması ki delikler çi müsaade edi Hava vaziyeti Dün hava yurdun Karaf Trakya ve Ege kıyı! garp kısımlarında yağış larda bulutlu geçmiştir. Denizlerdeki $i- mal fırtınası devam etmiştir. Dün İstan- bulda hava çok bulutlu geçmiş, rüzgür şarktan saniyede T ilâ 9 metre hızla es- miştir. Sıcaklık en fazla $ en az sifir san- tigrad idi. Karaya oturan vapurlar İmrozda pervanesi bozularak karaya oturun Romanya bandıralı Bukaresti ile Geliboludan ay» Karaya oturan Tirhan'n Akbaşta karaya düşen İtalyan balıkçı ge- mizi, Kepezde karaya Giren İtalyın gağ gemisi Petsamo hâlâ kurtarılamamışlara dır. Petsamanun kurtarılmasına Sarog tahlisiye gemisi çalışmaktadır. Rumen 24 puruna hâlâ imdad gönderilememiştir. Çünkü vapur oturduğu Yeri kati sürettd bildirmemiştir. İzmir ve İneboluda İzmir 12 (Telefonla) — Bu sabah Jimsn« dan kalkan vapurlar Exe denizinde fırbı- nadan geri döndüler. Bir Yunan vapuru Foçe iskelesine ütlen etti. Açık denizde müthiş fırtıri İnebeln 12 (AA) — Beş gündür fa sız hüküm süren kuvveti gin yüzünden hiç bir vapur İne mamaktadır, Yağan kar mikdar şehir içinde ve ci- varında elli öantimetreyi bulduğundan Kastamonu srası kara nakliyatı da müş- külâtia yapılabilmektedir. Şiddetli soğuklar İzmir 12 (Telefonla) — Burada taham- mâl edilemiyecek dertecde şiddetli soğuk hüküm sürüyor. Kar yağıyor. Samsun ve Manisa dağlarile Yamanlar dağı bembe- yazdır. Şarkikarahisar 12 (AA) — İki gündür kasabamızda tahammül edilmiyecek dere- cede giddetii bir soğuk devam etmektedir. Her tarafta kara kış Venedik kanalları kısmen dondu soğuktan ölenler var Şu sırada yaz mevsiminde olan Arjan- tinde ise sıcaktan 21 kişi 'Milâno 12 (A.A.) — Üç gündenberi atik sahillerinde soğukla beraber hüküm sürmekte olan fırtınalar per | şembe günü çok şiddetlenmiştir. Tri- estede hararet sıfırın altında ona düş- e sahillerde seyrisefain ta nuştur. Tr lesteye giden vapur. Atla Bu vapurların bir çö ğu başka limanlara sığınmıştır. Villâ de Nosti civârında bir eşya | treni tem köprü üzerinden geçerken kasırgaya tutulmuş ve lokomotife hir şey olmamışsa da 7 vagon demir yo- lundan bir kaç metre aşağıda bulunan şoseye yuvarlanmıştır. Trieste kızık haçı kazâya uğrayan yüzden fazla in- sana yardım etmiştir. Fırtınalar Venedikte de hüküm sürmektedir. Venedik kanalları kıs- men donmuştur. Yugoslav hududun- da Drovonada bir Yugoslav hudud muhafızı soğuktan donmuştur. Görz- de de bir çok kişi soğuklardan ölmüş- tür. Floransade şiddetli kar fırtınnları esmektedir. Amsterdam 12 (A.A.) — Soğuk dal- gAsı yüzünden Hollandada Rhin neh- ri üzerinde seyrisefain durmuştur. Nehir hemen hemen kâmilen buzla ör- İ tülüdür. Gemilerin büyük bir kısmı mmışlardır. Berlinde soğuklar Paris 12 — Berlinde 12 senedenbe- ri görülmemiş müdhiş soğuklar hü- küm sürmektedir, Erzak azlığından sonra kömürsüzlük de başgöstermiş- mücadele | öldü tir. Şehrin mühtaç olduğu kömürün birisi nehirler ve kanallar vamtasila geliyordu, Bunlar buz tuttuğundan sevkiyat yapılmamaktadır, Şimendi- ferler de başka işlerle dan kapatılmıştır. Yugoslavyada ölenler Belgrad 12 Kar fırtınaları bü. tün demiryolu münakalâtını felce uğratmaktadır. P: - Atina treni Kâbanoscide sekiz saat karlar ara- sında mahsur kalmıştır. Cenupta da bazı yollar kardan tıkanmşıtır, Jandarma ve kıtast yolculara yar- dım için çalışmakta iseler de muhte- İf noktalarda karı temizlemeye mu- vaffak olamamışlardır. Ölenlerin sa- yısı henüz meçhuldür. Yunanistanda Atina 12 (A.A.) — Bütün Yunanis- tanda kar fırtınaları ve şiddetli bir soğuk hüküm sürmektedir, Muhtelif yerlerde tren münakalâtı durmuş» tur. Atina - Berlin ekspresi kalkama- mıştır. Deniz çok dalgahdır ve bir çok vapurlar hareket edememişlerdir. Arjantinde sıcaktan ölenler Buenos - Aires 12 (A.A.) — Arjanti. ni 30 senedenberi: görülmedik bir s- cak dalgası bastırmıştır. 21 kişi si- caktan ölmüş ve 121 kişi de hastalan- mıştır, Tarlalar kavrulmuştur, EKlr lerin tamamile kavrulmasından kor. kuluyor. Halkın tecavüzüne uğrayan buz fabrikalarını polis muhafaza etmektedir. Erzincanda kırk Polatlıda yangın portatif ev Hükümet daireleri için 40 portatif ev yapılacak Erzincandaki h met daireleri- rilmesi için dörder odalı şasına karar verilmiştir. Bu evlerin İlk nümunesi B. Nuri Demir- ağ'ın Beşiktaştaki fabrikasında inşa edilmiştir. Bu portatif evle, parça parça Erzincana nakledilecek, orada kurulacak ve hükümet daireleri, bu evlere yerleştirilecektir. nin yeri 40 evin Belediye dairesi ile 22 dükkân yandı Ankara 12 YAA) — Dün akşam saat 8 de Polatlıda çıkan bir yangın neticesi belediye dairesi ile 22 dük. kân yanmıştır. Yangının çıktığı ha ber verilir verilmez Ankaradan hu. susi bir trenle vilâyet jandarma ku» miandanı ile başlarında itfaiye kus mandanı olduğu halde bir itfaiye ta- kımı Polatlıya gönderilmiş, gerek An karadan giden itfaiyenin müdahalesi ve gerek orada bulunmakta olan a$- keri kuvvetlerin müessir yardımı ile Polatlıyı tehdit eden yangının önü. ne geçilmiştir.