13 Ocak 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

13 Ocak 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

İstanbul, TELGRAF: TELEFON: YIL — No. 1600 SONKANUN BEŞİNCİ 940 5 Ankara Caddesi 103 TAN. İSTANBUL 24310. 24318. 24319 KURUŞ KRAL CAROL Sovyet - Fin Harbinin Âkıbetleri Yazan: Lloyd George Eski İngiliz Başvekii (Türkiyede yalnız Tanda neşreditmek ?e telif hakkı salın alınmıştır.) inlerin Sovyet taarruzuna karşı kahramanca mukabeleleri ve Parlak mukavemetleri, bütün Avru- demokrasilerinin dikkat ve heye. ha In! uyandırdı. Bu harp, mücade. Sahasının azami! derecede genişle- i tehlikesini arttırmıştır. İngilte. » Fransa, İtalya ve İsveç, Finlan. Ya açıktan açığa yardım etmekte veç yoluyla harp malzemesi ermektedirler. a“ arada tayyareler, tayyare da- toplar ve mühimmat gönderild'k- da ka İsveçler Fin ordusuna yar. tey, SR yığın yığın gönüllüler de ketmektedirler. Sovyetler tarafım. bitaraf sayılan devletlerin bu ahaleleri Moskovayı hiddetlen- ektedir. Sovyetlerle diğer Avru- Müd, GÜNLÜK SİYASİ MÜHİM BİR MÜLAKAT Yugoslavya Saltanat Naibi ile Romanya Kralı Dün Görüştüler PRENS PAUL iBu Görüşme Esnasında Venedik Mülâkatı Için Fikir Mübadele Edildi Sovyetler Besarabyaya Tecavüz Ederlerse Macaristanın Taarruz Etmiyeceği ve Balkan Mukavemetini Kırmıyacağı Haber Veriliyor Londra, 12 (Hususi) — Alınan haberlere göre, Kral Karol ile Yugoslavya Saltanat Naibi Prens Pol, iki memleket hududu üzerinde görüşmüşlerdir. Görüşmenin Venedik mülâkatı' hak- kında fikir mübadelesi in vuku bulduğu haber verilmektedir. Bu münasebetle İtalya ve Macaristanın Sovyet hulülüne karşı birlikte mukavemete geçecekler ri meselesi tazelenmiş ve Roman- yanın Sovyetlere karşı Besarabyayı müdafaaya geçti Macaristanın Transilvanyayı almak için, teşebbüs edip etmiye- ceği meselesi de ileri sürülmüştür. Rivayete göre, Sovyetler | 25.000,000 Sterlinlik |) devletleri arasındaki münasebet. | TİR gittikçe fenalaştığım gösteren taya sefirlerinin o Moskovadan ay- Ain #larıdır. Diğer fena bir nokta da, di) matbuatının İsveçe karşı al- | r1 tehdit vaziyetidir. Biltere ve Fransada, İngiliz do- Masile, Fransız ordusunun Fin. ha, aya daha tesirli yardımda bu. ları istenmektedir. Fakat sa- ig Yetli mahafil, henüz bu cereyanı eklerin Sovyetlerle muharip ir Vâziyete girmey sirekette bulunmıyacakları zan. ie yemektedir. Müttefikler, Alman. | © harp ettikleri bu sırada teşki ie İakat bununla beraber büyük devlet olan Sovyetler Birliği ile *be girmekten çekinirler. Sovyetler de, müttefiklerin Pin Ya harp malzemesi gönderme- bir harp sebebi saymıya henüz Yletmemektedir. Fakat Avrupa, ma buzlu ovalarında yeni ;? büyük bir harbe girmek gibi va. lerini wn bir tehlike geçirmektedir. Va-|| Set, sürekli uyanıklık, muhakeme, Ve i li idareye muhtaçtır. alâmet te İngiltere, Fransa ve || €den bir vaziyet almamıştır. || icap ettirecek || Yeni Kredi Sike vi İngiliz - Fransız Bürosu | Memleketimizden | Mübayaata Başlıyor İngiltere ve Fransa müsterek İİ ekonomi merkezi memleketi. | mizden alınacak mallar için fa. aliyete geçmiştir. Almanyanın | Macaristan, Slovakya, Roman- ya, Yugoslavya ve Bulgaristan kanallariyle © memleketimizde! edilmesi için hazırlık. K iştir, Piyasamıza gelen haberlere göre, son anlaşma (netieesinde Türkiyeye 25 milyon sterlinlik bir kredi acıldığı gibi muhtelif mallarımızın mübaynası icin de on beş milyon sterlin tahsis o. lanmuştur. Pransız ve İngiliz müşterek ekonomi bürosunun İl İzmirden yirmi bin ton üzüm ve | ineir almak üzere yeni bi fiş verdiği Pari l İ| mektedir. İ Gene; Sa & Sü: 9 İm Besarabyaya karşı bir harekette bu- lundukları o takdirde & Macaristan, Transilvanya hakkındaki taleplerin. den feragat etmemekle beraber, Ro. manyaya karşı bir harekette bulun- mamak ve Balkan mukavemetini kırmamak niyetindedir. *. Budapeşte, 12 (A.A) — Bugün Ha- riciye Nazırı Csaky, Clano İle yaptı- # görüşmeler hakkında Nazırlar Meclisinde izahat vermistir. Nazirın izahatı dört saat sürmüştür. Balkan Konseyi toplantısı Belgrat, 12 (A.A) — Avala Ajan- İ| sı bildiriyor: Bu sabahkı bütün gi- zeteler Balkan antantı daimi konse. yinin 2,3 ve 4 şubat tarihlerinde Belgratta toplanacağı haberini bü. yük başlıklarla neşretmektedirler. Vreme gazetesi diyor ki: “Balkan milletleri için, dört Ha» riciye Nazırımn bu toplantısı bü, bir ehemmiyet almaktadır Harp Av İ rupayı tahrip ederken, Balkan dev- || etleri, Balkanları harp fırtmasın. vaziyeti | dan uzak tutmak arzusile tetkik etmek üzere toplanıyorlar. İ Her halde Balkan antantı konseyi, Malkan devletleri hariciye nazırları. na Âvrupa harbinin ihdas ettiği va- ziyeti tetkik ve bugünkü şartlar al. tmda Avrupanın bu kısmında sulbü muhafaza etmek imkânlarım derpiş eylemek fırsatını verecektir. . Londra, 12 (A.A) — Romandan bu raya gelen bir telgrafa göre, Balkan Sonu Sa: 6, Si: 6) HALK GAZETESİ Arjantinde de Sıcak Dalgası Var | Sıcaklar Yüzünden 15 | Kişi Öldü, Yüzlerce Kişi Hastalandı Balkanlarda ve Avrupanın bazı ki. sımlarında uzun senelerdenberi gö. rülmemiş çok şiddetli bir kış hükü sürüyor. Devamlı kar ve tipi yüzü, İden Yugaslavyada, Romanyada, Yu- nanistanın bazı mıntakalarında ve İ. talyada bir çok münakals yolları ka- panmış, yüzlerce kaza kaydedilmiş, soğuktan ölenlerin sayısı, tahminlere göre, bir kaç yüzü bulmuştur. İ Fırtınanın şiddetinden açık deniz. deki bütün vapı caya mecbur-kalmışlar ve seyrüse. fer durmuştur. Bütün bunlara mukabil Cenul Amerikada, şimdiye kadar bu mev. simde görülmemiş bir sıcak dalgası hüküm sürmektedir. O kadar ki tafsi- lâtını aşağıda okuyacağınız veçhile, İboğucu sıcaklar yüzünden bir çok kimseler ölmüş, bır çokları hastaha neye kaldırılmış ve yüzlerce kişi hastalanmıştır. | Memleketimizde kar ve soğuk Şiddetli soğuklar, memleketimizde | İde kendini hissettirmektedir. Izmir. den gelen haberlere göre, dün s ma doğru sulu kar halinde dü: başlıyan yağmur ve esen şiddetli şi. mal rüzgiri bütün gece hızr- nı arttırarak devam etmiştir. Mene. men, Manisa ve Bergamı havalisin. de şiddetli kar yağdığı anlaşılmak! dır. İzmir için nadiren kaydedilebi- | len bir soğuk hüküm sürdüğü bildi. | riliyor. Şarki Karah'sardan gelen bir telgrafta da, o havallde “tahammül edilemiyecek derecede siddetli soğuk (Sonu Sa: 7, Sü: 3) İSMET YAZAN: YUSUF Kafkas cephesinde, ikinei ordu er- kanıharbiye Reisi İsmet Bey... Filis- tin cephesinde İsmet Bey... Alman Generali Guhr, zaferi nihaiyi düşü. nürken, felâket yüklü istikbali ha. ber veren İsmet Rey... Mustafa Ke- malin hayran olduğu İsmet Bey.. Başkumandan ve Erkânıharbiyei u- mumiye Relsi Enver Paşanın vasi. eti: İN. ğer başıma bir kaza gelirse, derhal, Başkumandanlığa Mustafa Kemali, Erkâmharbiyci o umumiye reisliğine İsmet Beyi getirirsiniz!,, Bu elli beş yıllık büyük hayat des- nı, yalnız Kuru vesikalarla değil, İ sanatkâr bir kalemin çizdiği güzel bir dekor içinde, bütün canlılığile, heyecanlı bir roman gibi geçmekte. dir... Ve Büyük Sefimizin hareket dolu hayatı, heyecanla olduğu kadar, ibretle okunacak bir ders, milli bir ibret, ve fazilet dersidir... YAKINDA TANda rlar limanlara ilti- iye BU KUPONU SAKLAYINIZ “TAN” in yeni kitap serilerini almak icin bu kunonu saklayınız. On beş küponlu ancak bir ser kitap alahilirsiniz. 15 kupon getirene bir «eri kitan İstanbulda 250. Posta İle 300 Kurusa Verilir Kış Pek Şiddetli Balkanlarda Soğuk Yüzünden 200 Kişi öldü, Yollar Kapalı Karlara saplanan bir lokomotifin kurtarılmasına çalışılıyor Felâketzedelerimiz İçin Belçikada da Kralın Himayesinde Yardım Komitesi Teşkil Edildi İki İngiliz Kruvazörü de Dün İskenderuna 25,000 Sterlinlik İlâç ve Malzeme Getirdiler Ankara, 12 (TAN Muhabirinden) — İngiltere hükümeti, zelzeleden zarar gören vatandaşlarımız için 25,000 İngiliz lira- lık levazım ve ilâç teberrü etmiştir. Bu yardım, geçenlerde İn- giliz hükümetinin nakit olarak gönlerdiği 25,000 İngiliz lira- İNÖNÜ Öğrendiğime göre, bu ilâclarla Ji- ZIYA ORTAÇ ger malzemeyi hâmil bulunan Gola. tea İngiliz kruvazörü ile Antemor is. mindeki müavin kruvazör bugün V- samiral Tovey'in kumandasında İs. kenderun limanma gelmişlerdir Bu gemilerin getirdikleri sıhhi mal zeme ile giyecek vesaire miktarı 650 tondur. Kssvazörler limana vasıl o- Jur olmaz hamulelerini kendi vasıta. İları ile karaya çıkarınıslardır. Belçikada teşkil edilen komite Yurdumuzdaki zelzele ielâketinin bütün insanlık âleminde ve tahsisen memlekttimize karşı takdir ve mü * habbet hislerini taşıyan o milletlerde yüksek bir alâka uyandırdığı ve fe. lâketzedelerin tstırabım karsılayacak âcil yardımlara tevessüi edildiği şük- İranla görülmektedir. Bu meyanda Belçikada dahi #yan İve mebusan meclisleri Hariciye na Banu ân Sn 4 aaaaanananasesaz O VE KIZI Yazan: Muazzez Tahsin Pazartesi günkü nüshamızdan itibaren tefrikaya — haslevermz. .......... N