15 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

15 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Kızılay umumi merkezinin listesi Teberrüat yekünu 1,772,705 liraya baliğ oldu Ankara 14 — Zelzele felâketzade- Jeri için 13/1/1940 günü Kızılay umumi merkezi Veznesine memleke- timizin muhtelif yerlerindeki Kızılay | Şubeleri, resmi, hususi ve yardım s8 ven zevat tarafından 252,841 lira 86 kuruş yatırılmıştır. Bu suretle şim- | diye kadar Kızılay umumi merkezi veznesine yatırılan paranm umumi yekünu 1,772,705 lira 6 kuruşa baliğ olmaktadır. Yurdun diğer köşelerinden yapılan Yy: ar Ankara 14 (A. A.) — Hareketlarş felâketzedeleri için yurdun her köşe- sinde yapılmakta olan para, eşya ve yiyecek teberrüatı bütün hararetile devam etmektedir. Dün akşama ka- dar İzmirde yapılmış olan para teber- rünti 108,959 liraya varmıştır. Sivasta yeniden 5000 parça muh- telif giyecek eşyası toplanmıştır. Bu gon miktar ile Sivasta olan eşya miktarı 10 bin parçayı bulmuş- tur. ispartada yapılan para teberrüata yekünu dün 16 bin 436 Irayı bulmuş- tu. Bu miktardan yine dün akşama kadar Kızılay umumi merkezine ya- pılmış olan irsalât ise 11 bin 639 Wi. radır. Kızilay deposuna 29 bin 506 kilo er- zak, 1932 parça oşya ve 233 çift kun- dura gönderilmiştir. Merzifonda 5697 lira ile 5288 pap ça eşya teberrü edilmiştir. Bunlar fe- lâketzedelere tevzi edilmek üzere Ar masya vilâyetine gönderilmiştir. Adapazarından düne kadar Kızılay umumi merkezine yönderilen pare 5782 liradır, Bundan başka Sivas Kr lay merkezine 6200 parça eşya ile bir kısım yiyecek maddesi gönderi mistir, Akhisarda da 6805 Ilra teberri ka- bul edilmiştir. Boludan da Sivas merkezine 1120 parça muhtelif giyecek ve örtünecek eşya gönderilmiştir. İngiltere 200 çadır gönderdi İskenderun (Akşam) — Dost inek Yunan konsolosluğunun teberrüü Şehrimizdeki Yunan baş konsolos- luğu, zelzele felâketzedeleri için bin Türk lirası teberrü etmiştir. Finlândiyada yalnız keşif kolları çarpışmasi oldu (Baş taraj: 1 inci sahifede) Bombalar Amerika elçisinin köşküne isabet etti Helsinki 14 (A.A.) — (Reuter): Bu- gün Sovyet tayyareleri tarafından Helsinki üzerine yapılan hücumda, şehirden 12 kilometre mesafede bulu- nân Espoo civarında kâin Amerika orta elçisinin köşkü bombardıman ve tamamile tahrip edilmiştir. Orta elçi bir kaç gün evvel bu köşk- ten ayrılmıştı. Tass ajansının bir tebliği Moskova 14 (AA) — Tass ajansı bildi- riyor: Leningrad askeri mıntakası erkânı- harbiyesinin tekzibi: Finlândiyadaki askeri harekâtın ikinci üç haftalık devresinde, cephede ehemmi- yetli hiç bir değişiklik olmamıştır. İlk üç hafta zarfında ciddi harekât yapılmış ve bu harekât Sovyet kıtaları için Pinlândiya arazisinde müstahkem mevkiler ihdasına müncer olmuş ise de, üç haftalık ikinel devrede, harekât ekser ahvalde, keşif kol- ları ve küçük piyade kuvvetleri tarafın- dan yapılan alelâde baskınları inhisar ete miştir. Birdenbire gelen şiddetli soğuklar, Fin kıtalarının vaziyetini ehemmiyetli su- rette hafifletmişse de, bu hatlar bu müsaid vaziyetten istifade edememişlerdir. Buna mukabil, ecnebi ve bilhassa Fran- sx matbuatı ve hepsinden önce Havas ajansi, bu müddet zarfında, Sovyet kıtaları aleyhinde iftiralarin dolu büyük harekât : gerim vermişlerdir. ikarbiyenin ecnebi Ajanslar mü- sekileri tarafından verilen haberleri her gün tekzib etmekle upraşarak vakti yok- tur. Pazat erkânıhardiye, art sıra bu kim- selerin iftiralarının bir bilânçosunu yap- manın hakiki çehrelerini meydana çıkur- manın faydası olmiyacağı kanaatindedir. Evvelâ, ecnebi ajansiar, Cenevrenin, Hel- sinkinin ve Riginın mevhum «kaynakları» nas atlen Finlândiya kıtalarının, cepheyi bütün istikamette yardıklarını, Sovyet hu- dudunu geçtiklerini ve Sovyetler Birliği arazisinde harekâta devam ettiklerini söy- Tüyorlar. -Hayır söylemiyorlar, sesleri kı- sılmeiya kadar haykirıyorlar. Bu serapa yalandır. Fazla olarak , beceriksiz- ce ve gülünç bir yalandır.» Hakikatte Fin Kıtaları, hiç bir istikamette, Seryet hudud- Janna ulaşmış değillerdir. Esasen böyle bir maksad takib etmiş olmaları ihtimali de azdır. Finlândiya kıtaları, Sovyet hududuna Viboy istikametinde 70 kilometre, Serdobal istikametinde 80 kilometre, Petsamo İsti- kametinde ve Petsamonun cenubunda 134 kilometre, Ulaaborg istikametinde Reva- nlemi tarafında 120 kilometre ve Suomo- salmi tarafında 10 - 15 kilometre mesafe. | de bulunuyorlar. | Saniyen, eçnebi ajanslar, bilhassa Havas ajansı uynı kaynaklara atfen Suomosalmi civarında cereyan eden muharebelerde big Sovyet fırkasının 14,000 nefer zaylat ver. | diğini iddia ediyorlar. Bu iddia, onu tasni eden beceriksizlerin yahimelerinden ibaretiir. 4 üncü fırkanın cephede bulundurduğu kuvvet ancak 10,009 | kişiden ibarettir. 14000 nefer zayiat nasl | vermiş olabilir. Hakikatte Sovyet kıtaları- nın bu cephedeki zayiatı 900 nelerden Iba- ret olup bu da, Fin kıtalarının harekâtın. yet kıtaları elinde esir bırakmamak mak» sadile kendi yaralı askerlerini nasi vab- şiyane bir surette öldürdüklerini sükütle geçiştirmektedir. Ecnebi ajanslar, Fin kuvvetlerinin Mur- mansk demiryolunu kesdiklerini ve bu hat- tın şimdi tamamen muattal bulunduğunu yine aynı menbalara izafe ile iddia etmek da söylendiği” ai, Sarya Muğuduna, hiç bir noktada ulaşamamış i- ması, Sovyet hududlarından onlarca kilo- metre ve Murmansk demiryolundan yüz- lerce kilometre uzakta bulunmasile sabit- tir. Hakikatte, Murmansk demiryolu mü- nakalesi bir dakika bile durmamışlır. Aynı ecnebi ajanslar hep aynı meçhul ve muhayyel kaynaklardan haber alara «Rusların o Petsamoyu nis «20 yahud 40 Alman askeri mürebbi- nin daha, Sovyet kıtalarını tensik etmek üzere, Sovyetler Birliğine geldiğini. iddia etmişlerdir. Bu mesele zörüşülmemiş zulan dediko- dunun, bu yabancı âlatıs imümessilleri ba rafından yapılan bütün öteki dedikoduları geride bıraktığını söylemeği lüzumlu bulu. yoruz. Petsamo bir kinunuevyoldenbezi Sovyet kıtalarının elindedir. Söryet kılar ları, ahiren Petsamoya gelen Finlândiya halk hükümetinin ilk kuvvetlerile müştare- ken, Polsamoyu sadece İşgal etmekle kak mamış, Petsamo cenubunda 130 kilometre ileri bile gitmişlerdir. «Sovyet kıtalarını tensik için» sözde Sov- yetler Birliğine gelen «Alman askeri müs rebbilere» gelince bu manâsz tasnileri tek- zib etmeği bile yersiz buluruz. Bize kalır. sa, Almanya ile Sovyetler Birliği arasında, askeri bi? blok yaj ihtimali karşi sında duyulan korku, Fransiz ajansı mö- mesşillerine, bu emanlsiz ve beceriksiz ya» Janı söyletmiştir. Ecnedi ajansların, pat Tonlarından, Sovyet kıtaatı sleyhinde pro- Paganda yapmak emri almış olmalarım akla yakin buluyoruz. Bu itibarla onlar kendi mevcudiyetlerini isbat için yığınla Ja yalanlar uydurmak suretile bu propa- gandaya devam ediyorlar. Fakat, vakınla- ra değil yalanlara istinad eden propağan- dünın ne kiymeti otur, Medeniyet müda- filerinin propagandası sistematik şekilde aldatmaktan ibaret de gil mi? Ecnebi matbunt mümessillerinin bu kadar düşebileceklerini tahmin etmes- dik. İngiliz muhalefet partisi reisi bolşeviklere hücum ediyor Londra 14 (A.A) — İngiliz muha lefet işçi partisi reisi Attlee, Black- Did verdiği konferansta demiş- ki: «Biz iulh istiyoruz. Fakat istediği- | miz sulh, yeni harplere mâni olacak prensiplere müstenid bir sulhtür.s Nasyonal sosyalistliğin kuvvet esg- sına dayandığını söyliyen Attlee, bol- İ şeviklere hücum etmiş ve bunların kendilerine sosyalist ve hattâ komü. nist demeğe hakları olmadığını söyle miştir, AKŞAM Almanya Skandinav dev- letlerine teminat vermek için heyet göndermiş (Baş tarafı 1 inci sahifede) Londra 14 — Sunday Dispatch gör getesinin yazdığına göre Sovyetlerin Londra sefiri Maiski, İngiliz gazetele- rinin neşrettikleri haberlerden dola» yı Hariciye Nazırı nezdinde protesio- da bulunmak üzere talimat almıştır. Bu gazete diyor ki: «Hitler, Sovyetleri, Besarabyayı el» geçirmek üzere bir teşebbüse geçmek- ten menetmek üzere hiç bir şey yâp- mıyacağını, Mussoliniye bildirmiştir. Almanyayı bir Balkan bloku teşkiline razi etmek üzere, İtalya, Macaristana Burgenland'ın bir kısmını eski Avus- turyaya iade etmesi tavsiyesinde bu- lunmuştur.» Yine ayni muhabire göre, Hitler, Sovyetler Birliğini, Orta Şarkta müt- tefikler aleyhine harekete getirmek is- tiyen bazı nazi şeflerinin projelerine muarızdır, Filhakika, Hitlerin erkânı harbiyesi, Sovyetlerin böyle bir ta- arruzda muvaffakıyet kazanabilmesi için önceden Alman askeri mütehas- sıslarının, Kızılorduyu 6 ay sıkı bir talime tabi tutmaları icab ettiğini Hitlere bildirmiştir. Halbuki Hitlerin asıl istemediği şey de, Şark hududun- da bir tehdid teşkil edebilecek olan böyle bir Kımlordunun mevcudiyeti. dir. Almanya henüz sinbar ği kaldırmadı Londra 14 — İsveçte çıkan Afton Bladet gazetesi, Almanyanın İtalya dan Finlândiyaya gönderilmekte olan harp levazımı üzerine koyduğu amr- bargoyu kaldırdığını haber vermişti. Bu haber şimdiye kadar teeyyüd et- memiştir, Edirnede yeni spor klübü Yeni spor klübü binasımın maketi ve Edirne bölge başkanı vali B. Ferid Nomer Edirne (Akşam) — Şehrimizde yapılaca- ğını evvelce haber verdiğim ekapalı jim» nastikhanelis spor klübü binasının keşifla» Tİ ikmal edilmiş ve bu muazzam gençlik eserinin 50 bin liraya çıkacağı anlaşılmış- tar. Trakya umumi müfettişi general Küzum Dirikle Edirne bölgesi başkanı Vall B. Fe- rid Nomerin devamlı takip ve teşebbüsleri ve Beden terbiyesi genel direktörlüğünün. desi 600 metre murabial bir saha üzerinde kurulacaktır. Klübün yalnız kapalı jimnastikhane Kıp- munın mesaham 350 metre kare olacaktır. Burada bütün spor malzeme ve Aletleri bu- Tunacağı gibi, kapal jimnastikhane tenla, basketbol, voleybol ve güreş sahalarını ih» tiva edetektir. Genel direktörlüğün para yardımila be- raber 940 yılı mahalli Belediye ve Hususi muhasebe bütçelerinden ayrılacak para ile 3ö bin küsur liraya baliğ olacak tahslsatla işe başlanacak ve yeni yıl içerisinde gendi direktorlüğün yüksek yardımları istenecek- tir, Üzere şehrimize gelmiş olan şehireilik tehasıs B, Eğil dün bölge başkanı Vali B, Yerld Nomer, Belediye Relsi, ve daha bam Uglü sevatla birlikte spor klübünün kurulan piri görerek yerini beğenmişlerdin, Arsanın Iki yanındaki 45 metreden 9 met- relik yolda akan tarafından klübe terkedilmiştir. Genel direktörlükçe keşltname man 4 taki yanık binanın da ora gençliği için zü- zel bir klüp haline getirilmesi kararlaştırğ. miş ve gereken plân hazırlanıp genel direk. börlüğe, daha evvel verilmişti. Bugünlerde plânın ve şartnamelerin gelmesi beklen. mektedir. Bir kadın denize düştü Defterdadda oturan 50 yaşında 15 Kânunusani 1940 Li&ge'deki kıtaat silâh başı etti (Baş tarafı 1 inci sahifede) Brliksel 14 (AA) — (Reuter)! Sokaklara askere davet İlânları ye pıştırılmıştar. Gazetelerin yazdığına göre, bu gece 1919, 1920 ve 1021 İhti- yatları ve bir çok feneiler seferber edilmiştir. berlerden uzun uzadıya bahsediyor lar, Excelslor gazetesi diyor ki; «Hitlerin nazi rüesası ve kuman- danlarla görüştükten sonra gârp cep» hesinde bir taarruza karar verdiği söyleniyor, Bunun başlıca sebebi de- nizierde ve havalardaki muvaffakıyet- sizlikler üzerine Almanyanın sarsılan prestijini arttırmak ve mahrumiyet içinde bulunan sivil halkın memnu- niyetsizliğini durdurmak imiş. Bir taarruz olursa bunu karşılamağa ha» zırız. Hududda hertürlü tedbirler alınmış, hatlarımız da tahkim edil miştir.» Victoire gazetesi de şu mütalâada bulunuyor: «Almanların Balkanlara doğru taarruzundan bahsediliyordu. İ Böyle bir taarruz, hele Rusya ile bo- raber olursa, İtalyanın hiç hoşuna gitmiyecektir. Pakat asıl taarruzun garp cephesinde yapılacağı söyleni- yor. Almaayanın 914 de olduğu gibi Belçika ve Lüksemburg tarikile har rekete geçmek istemesi muhtemelmiş. Böyle bir hareket hiç bir netice ver- miyecektir. Dört âydanberi Lüksem- burg ve Belçika ile olan hududları- İ mız da çok tahkim edilmiştir.» i Erzincan felâketzedeleri İ (Baştarafı 6 mcı sahifede) İ | Brüksel 14 (A.A) — 13 kânunusür nide bâzı ecnebi tayyâreleri öğleden #onra birkaç kere müstahkem mevki Üzerinde uçmuşlardır. Her defasında hava müdafaa bataryaları harekete geçmiş ve tayyareler neticede şark İs- tikametinde uzaklaşmışlardır. Diğer cihetten bildirildiğine göre üç motör- lü bir Alman tayyaresi Vervietois mın- takası üzerinde uçmuştur. Pek alçaktan uçan bu tayyare Ver vlers üzerinden geçtikten sonra ©v- velâ Hevay sonrâ Polleur istikametin- de uzaklaşmıştır. Tayyare Polleur üze rinden 300 metre yükseklikte uçtuğu İçin gâmalı haç saraheten tefrik edil. miştir, Tayyare Fognes üzerinden uç- tuktan sonra Elenbom civarında hu- dudu geçerek Almanyaya dönmüştür. Hollanda da tedbir alıyor La Hüyelâ (AA) — (Havas): Enternasyonal vaziyetin gayri müsait bâzı alâmetleri karşısında Hollanda hükümeti, her ihtimale karşı koymak için, bütün mezuniyetleri kaldırmağa karar vermiştir. Belçikanın aldığı tedbirleri takib eden bu tedbirler iki memleket ara sındaki sıkı el birliğini gösterir. En ziyade tehlikeye Hollandanın maruz bulunmasına rağmen ilk önce Belçi- ka harekete geçmiştir. Amsterdam 14 (A A.) — Kabine bu akşam fevkalâde bir toplantı yaparak enternasyonal vaziyeti tedkik eylemiş ve bir resmi tebliğ neşrederek alınan ihtiyat tedbirlerini bildirmiştir. Al man hududuna mücavir mıntakalar- da endişe hüküm sürmektedir, Amsterdam 14 (A.A) — Gazeteler, Soğuğun, nehir ve kanalları dondur- makla memleket müdafaasının kuv- vetini azaltmamış olduğunu yazıyor- Jar, Geçen teşrinisani başında vahim boşluklar yösteren bu müdafaa o 7a- mandanberi mühim surette kuvvet. lendirilmiştir. Bir Hollanda tayyaresi Al- man hududunu ihlâl etmiş Berlin 14 — Alman ordusu başkumandanlığının tebliğine göre, öğleye doğru bir Hollanda tayyaresi Nordform yakınında Alman hududu üzerinde uçmuş ve bu suretle Alman toprağını ihlâl etmiştir. Amsterd&m 14 — Hollanda siyasi mahafili - bu haberi katiyetle tekzib İ Erzurumdan ekmek yetişti, felâket- İ zedelere dağıtıldı, iki gün sonra da un geldi. Erzincanda ilk sıhhi yardım, ölüm- den kurtulan sihhiye müdürü, hükü- met, belediye tabipleri ve ciheti as- ği keriyedeki hekimler tarafından y&- | pıldı, Askeri hastane yıkılmamış ol- duğundan yaralıların pansımanlarır/ nı yapacak derecede kâfi ilâç ve sıh- hi malzeme vardı, Ancak, zelzelenin tesirile şehrin bütün çeşmelerinde i sular kesildiği için susuzluk baş gös- İ termişti. Bir müddet sonra ilk sıhhi i imdat heyetleri geldi. Mebus doktor | larmmışdan bayan Fatma Mimik ile i mebus eczacı B. Salih Başotacın yp İ ralıları tedavl hususunda gösterdik- İ leri fevkalâde şefkat ve insaniyetper- ği verliği ömrümün sonuna kadar min- netle hatırlayacağım. ğ Bize Erzincandan buraya gelirken de yolda çok iyi baktılar; hele Div. riklilere pek minnettarız. Divrikliler istasyonlarına gelen felâketzedelere i sicak yemek, ekmek, sıgara verdiler, gönlümüzü almak Için ellerinden ge- len ne mümkünse hepsini yaptılar, i Sonra Ankarada da büyük lütuflar ğ ve yardımlar gördük; yaralarımız t6- j davi edildi, elbise, çamaşır verdiler, süt çocuklarına süt dağitıldı. i İstanbula geldiğimiz zamanda var Mi doktor Lütfi Kırdarın, muavini B. Halükun gece, gündüz bizimle meş- gul olarak istirahatimizi temin etmek hususundaki lütuflarını da burada şükranla anmak isterim.» etmektedir. Alman taarruzu şayiaları Paris 14 — Gazeteler, Alman ordu. sunun İlkbaharda büyük bir taarru- za hazırlandığı hakkında çikân ha- Belgrat devlet orman işletmesi revir âmirliğinden: 1 — İstanbul, Belgrad devlet ormanının Kürtkemeri deposunda istif edilmiş (210) iki yüz on sekiz adet meşe İrmversi ve (68) altmış sekiz metre mikâp (069) desimetee mikâp mamul meşe kerestesi açik arttırma İle satılacaktır. 3 — Travers ve keresteleri görmek için ormanın Kurtkemeri deposuna, şarinameyi görmek için de tatli günlerinden maada her gün İstanbul Orman müdürlüğüne ve Bel- end Revir âmirliğine müracaat edilmesi. 3 — Meşs. traverslerinin beher adedinin #lati (170) kuruş, mamul meşe kerestesinin beher metre-mikâbı (17) on yedi Jira tahmin edilmiştir. 4 — isteklilerin X 75 muvakkat pey akçelerile 26/1/940 günü saat (11) de Büyür- dere Bahçeköy Orman faktlltesi binasındaki çevir merkezine müracaatları ilân olunur, | (256) i i Devlet Demiryolları ve Limanları İşletme Umum idaresi ilânları Muharımen bedeli 1009 lira olan bir adet Hidrolik Karo presi 24/1/9040 çarşamba ! günü sant (1030) on buçukta Haydarpaşada gar binası dahilindeki komisyon tarafından açık eksiltme usulile satın alınacaktır. imi işe girmek İsteyenlerin 76 liralık muvakkat teminat ve kanunun tayin ettiği veşaikla birilikte eksiltme günü saatine kadar komisyona müracaatları lâzımdır. Bu İşe sit Şartnameler komlsyondan siz olarak dağıtılmaktadır. Ziraat Vekâletinden Orak makinesi, Harman makinesi, Traktör ve Bileği makinesi alınacak 1 — Ziral kombinalar kurumu ihtiyacı için orak makinesi, harman makinesi, bileği makinesi ile traktör alınacaktır. 3 — Bu makinelere alt fehni şartnameler zirai kombinalar kurumu müdürlüğünden paramız olarak verilir. 3 — İsteklilerin şartname almak Üzere Ankara ziral kombinalar kurumu müdürlğ- güne müracaatları. (6051). (10022) İstanbul Defter darlığından: Üsküdarda Paşakapısında birinci orta okul binası bahçesinde maili inhidam tonos bina ankazı 20 ira muhammen kiymet üzerinden açık artlırma ile satılacaktır. Batış bedeli nakden ve peşindir. Müzayede 18/1/0940 perşembe günü saat lde Mill emlâk komisyonunda yapılacaktır. Muvakkat teminat bir buçuk Uradır, (40006) 30)