19 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

19 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 AKŞAM Başvekil dün Mecliste mühim bir nutuk söyledi (Baş tarafı 1 inci sahifede) geref ve haysiyellerinden ve bilcümle haklarından emin ve müsterih yaşü- maktadırlar. İdaremizi tamamen asli hukuk prensiplerine tevfik etmiş bulunuyo- ruz; hürriyetlere hürmet ve riayet ediyoruz ve bu şart altında memleket içinde nizamı mahfuz tutuyoruz. Matbuat hürriyeti Büyük Meelisin kıymetli irşatların- dan ve feyizli mürakabesinden dai- ma istifade ettiğimiz gibi, tam bir içinde çalışan matbuatımızın neşriyalından da faydalanmağa dik- kât ediyoruz. Zamammızda dünya. nın bir çok memleketlerinde, dahili nizam ile kabili telif görülmeyen mat. buat hürriyetini, biz o nizamın yar- dımcısı sayıyoruz. Ve öyle olmasını temenni ediyoruz. Herkesi, tenkidsiz ve mürakabesiz idareye imkân veren her hangi bir sistemi bütün zahiri kolaylıklarına rağmen biz, iltifata lâ- yık görmüyoruz. Çünkü, hedefimiz mesuliyet mevkiinde sualsiz, cevap- siz hükümran olmak değil memleketi en emin yoldan refah ve terakkiye ulaştırmaktır. Bu yol, kanaatimizce, mürükabeli ve mesuliy demokra- tik yoldur Bugüne kâdar takib ettiğimiz bu hatt: hareketten müşteki deği bil. âkis politikamızın temin ettiği iyi neticelerden memnunuz, Matbuatın haklı tenkidlerine alışkınız. Haklı ve haksiz tenkidlerin temyizini ve bun- lar hakkında lâyik oldukları hük leri vermeyi de milletin daima İyiyi, doğruyu bulan selim hissine terkedi- yoruz. Umumi ve hususi menfaatle. rin ihlâl ihtimaline karşı kanunları- mızın ve makhemelerimizin kâfi te- minat olduğuna kimsenin şüphesi yöktür. Zelzele felâketi Arkadaşlarım, Son zamanlarda hepimizi, bütün milletimizi müteessir eden zelzele ve seylâp felâketlerinin onulmaz acisı- ni, yâni can zayiatını unutamayız. Fakat ne çareki olmuştur. Felâketten kurtulan kardeşlerimizin yardımına ve tesellisine bütün vasıtalarımızla koşuyoruz, mümkün olan her şeyi yapıyoruz ve yapacağız. Bu felâket karşısında milletin ve hükümetin gayret ve hassasiyeti müvazi ve biri- birini temamlar bir halde tecelli etti. Ve böyle devam ediyor. Hükümet ken- disine düşen vazifeyi takdirdeki dik- katini, milletimiz de aramızdaki mili tesanüdün samimiyet ve azametini gösterdi ve gösteriyor. Büyük Mecli- simizin, çok -asil bir kararile teşekkül eden milli yardım komitesinin dave. tine, bütün vatan evlâdları seve se- ve İştirak ediyor. Teberrü yekünu 2,156,956 lira oldu Dün de bir vesile ile arzettiğim gi- bi, tek vatan yüksek mefhumunun en heyecan verici manzarasına şahi- diz. İli işe başladığı günden dün ak- şama kadar milli yardım komitesine gelen para te ü yek Hira mamen Lasnif eğilememekle berâber yarım milyon parçayı. çoktan aşmış ve hâlen devam etmekte olan iaşe mevaddı yekünu da yüz binlerce ki- Joya varmıştır. Bu, müşterek vatan hissinin en bariz delili olduğu gibi felâketli vatandaşa yardım hissinin de en yüksek şahididir. Memleket havasını ifsada çalışan güruh Fakat arkadaşlarım, derin bir teeş- sür içinde bize teslli ve hattâ iftihar : | raradan hoşlanmayan- | fakat onlar utanmak niyetinde de- lar da maalesef yok değildir. Bunu si- ze arz mecburiyetindeyim. Hükümetin ieyakkuz ve hassasi- yetini millet ferdleri arasındaki sa- mimi tesanüdü, kendi emellerinin ta- Mhakkukuna mâni görenler ve bundan memnun olmıyanlar da vardır, Büir- siniz ki her memlekette, her devirde millet zararına intifa ve memleket menabiini istismar etmek isteyen, bunda bâzan kendi menfaalelerine mağlüb, bazan da memleket dışı kuv- vetlere âlet olanlar bulunur. Bu yâdi. girlardan bizde de yok değildir. Ba- ra varmış, ayni teberrünt da ta- | zan vatansever bir ferd gibi saf halkı iğfale, çok defa hüvviyetlerini gizli- yerek memleket havasını ifsada çalı- şırlar. Lâkin derhal arzedeyim ki, bu güruh için en az müsald olan mu- hit Türkiyedir, Hiç yer bulamıyacak- | ları da saf Türk kalbidir. Bunlar her vakit türlü türlü rivayetler ve iflira- | lar çıkarırlar, fakat Türklük muhiti içinde istedikleri neticeyi bulamazlar, Şimdi de yeni sermayeler buldular, diyorlar ki: «Hükümet mına vaktinde yetişemedi, verdiği yardımlar muhtaçlara yetiş- tirilemedi, zelzele mıntakasında Asa- yiş temin edilemedi» Yardım faaliyeti Arkadaşlarım, Bunların nasıl çirkin bir iftira ol- duğunu siz bilirsiniz. Felâket hübe- rile beraber alâkadarlara verdiğim emirle kendilerini mümkün olan her yardımı ifa edecek derecede bütün salâhiyetlerie teçhiz ettim. Ve derhal lüzumu kadar para gönderdim. İki Vekil arkadaşım felâketin ertesi günü zelzele mıntakasına hareket ettiler. On gün mütemadiyen dolaştılar. Bü- tün salâhiyetlerini kullanarak müm- küm olan herseyi yaptılar, Me kendilerinin lüzum gösterdiği her sey yaptı, Hiç bir yere para ve tahsisat sıkıntısı çektirilmedi. Kızıl felâketzedelerin yardı- r bülün vesâitile çalıştı. Teda- rik edilebilen çadır, erzak, eşya, ilâç | ve inşaat malzemesi ve sıhhi ekipler gönderildi, Milletin, Kızılayın yardımları en &eri surette felâketzedelere yetiştirilmeğe çalışıl- di ve çalışılıyor. Muhtelif yerlerde seyyar ve sâbit hastaneler kuruldu. Bunların tafsilâtını alâkalı Vekil arkadaşlarım size arzettiler. Biz, fe- lâket gören kardeşlerimize gönlümü- zün istediği kadar geniş ve seri yar- dım yapamadığımızdan müteessiriz. Bü hizmeti daha seri ve daha geniş | felâketin mikyasta yapmak, yani anında her yere ve her kese yetiş isterdik. Buna muvaffak olamadıksa sebeb bizim kusurumuz değil, imkâ- nın darlığı, tabiatin zorluklarıdır. İçinde bulunduğumuz şartların ve elimizdeki vasıtaların verdiği imkân içinde azami hizmet ettiğimize ve tmekte olduğumuza kanilz. Zaten Büyük heyetiniz gibi yüksek bir mü- râkâbe kuvveti karşısında çalışan bir idare bundan başkasını yapamazdı. Onun için kalblerimiz felâket yüzün- den ne kadâr muztarip ise, vledanla- rımız da mümkün olanı yapmış ok mak kanaatile müsterihtir. Âmiyane rivayetler Felâket mıntakasında asayişin mü- hafaza edilmediği, bir bilezik veya küpe için kollar, kulaklar kesildiği, | umumi müfettişin çapulu meniçin kendi elile yüz adam öldürdüğü yo- Tundaki âmiyane rivayetler bu mâr- lekete zarar vermek istiyenlerin ne kadar adi vasıtalara tenezzül edebil- | diklerini gösteren delillerdir, RAN Bunların hepsi “yalandır ve İftira. dır. Böyle şeyler vaki olmamıştır ve olamaz, Zaten zelzele haberi üzerine ilk aldığımız tedbirlerden birideo mıntakanın inzibat kuvvetini artlır- mak olmuştur. Onun için oralara der- hal asker ve jandarma gönderdik. Arkadaşlar, Fena propaganda bu kadarla kal- mıyor, diyorlar ki felâket bundan ibaret, değildir. Tekrar zelzele olacak, | seylâp olacak, başka felâketler gele. İ cçk; hatta bunlara tarih de gösteri- yorlar. Fakat onların gösterdikleri tarihler çoktan geçmiş bulunuyor; güdirler, Tabii hadiseler tabii kanun- lara tâbidir Arkadaşlarım, Yirminci asırda zelzele gibi, seylâp İ gibi tabi hâdiselerle teşe'üm etmek ancak gayri meşri emellerini istih- sal için her yolun kapandığını gören bedbahtların, şüphesiz ki kendileri de inanmıyarak, yapabilecekleri ha- rekettir. Herkes bilir ki tabii hâdise ler tabil kanunlara tâbidir. Onları durdurmak kimsenin elinde değildir, milletin | Hükümet ve ! hükümetin ve | Olgun milletlerin kârı bunlara karşi teşe'üm değil mukavemeti artırmak- tır. Bizim de tuttuğumuz yol bu yol- dur. Bu propagandaların hedefi ev- velâ milletin hükümete stimadını sarsmak, sonra felâketler vahimesile milleti telâşa ve vesveseye düşürmek- tir. İftihar ile arzedeyim ki millet muhitinde bedhah propagandalar te- sir yapamıyor. Herkes, tarihi doldu- Tan ve süsleyen büyük hizmetleri da- ima şükranla anılan Milli Şefin etra- fında yekpare bir vücut gibi müte- sanid bir halde çalışmak lüzumuna kanidir, Millet, kendi Büyük Mecli- sinde gördüğü azim ve tesanüdle müftehirdir. Hükümetin, sizin de tas- vibinize mazhar olan politikasındaki isabete inanıyor ve onu kendine mal ediyor, Bununla iftihar edebiliriz. Harici siyasetimiz Aziz arkadaşlar, Harici siyasetimiz muhtelif vesile- lerle yüksek huzurunuz arzetmiş ol- duğum esaslar ve tasvibinize iktiran eden direktifler dairesinde tabii sey- rini takip etmektedir. İngiltere ve Fransa hükümetlerile malümunuz olan kredi ve istikrazla- rın müzakeresine memur etmiş oldu- ğgumuz heyet gerek Londra gerek Pa- riste dostane bir hava içinde mesai- sini ikmal ederek buna mütedair mu- kaveleleri hükümet namına aksi ve imza eyledi. Türk - Bulgar dostluğu Heyet reisinin Sofyada tevakkuf ederek Bulgaristanın muhterem Baş- vekili B Köselvano! ile vaki olan gö- rüşmeleri iki komşu memleket ara- sındaki itimadkâr dostluğun tezahü- rTüne ve Balkanlarda sulh ve emniye-. tin istikrarma matuf mesaimizde şa- yanı memnuniyet bir görüş birliği kaydedilmesine vesile olmuştur. Arkadaşlar, İnsaniyet, feci bir harbin iztırap- Jari devam ederken, Türkiyemizin mâruz kalmış olduğu büyük felâket karşısında çok ruhu okşayıcı bir te- sanüt manzarası gösterdi, Dost devletlere ve yüksek ruhlu insanlara teşekkür Resmi ve hususi ellerden bize yâ- pilmış olan veelânda yapılmakta bulunan yardımlar memleketimize İ karşı umumi bir sempatinin ve bize her tarafta verilen kıymetin bir ifa- desi olmak itibarile bu insani tesa- i nüd bir de hususi alâka mahiyetini haiz bulunuyor. Bu dost devletlere, bu yüksek ruhlu insanlara, müsaadenizle, bu kürsü den Türkiyenin derin teşekkürlerini ifade edeyim. Milli korunma kanununun gayesi Aziz arkadaşlarım, Haftalardanberi üzerinde el birliği- le çalıştığımız ve bugün kabul buyur- duğunuz milli korunma kanununa da lemas etmek İsterim. Kanunuh gayesi yalnız, Türk va- tandaşının sıkıntı oçekmemesine ve Türk müdafaa kuvvetlerinin fevkalâde | hallerde ve seferberlikte en iyi şekil de tarzimine ve idaresine matuftur. Hükümetinize verdiğiniz bu vazifeler yapılırken, bunların yine en iyi şe- kilde görülmesi için, verdiğiniz salâ- hiyetlerin de en dikkatli bir surette kullanılmasının lüzumuna kani bu- Tunuyoruz. Hükümetiniz bu vazife ve salâhi. yetler kendisine verilirken, Büyük Meclis tarafından gösterilen ihti. mamdan ne kadar memnun İse, ken- disine gösterilen itimada da müte- şekkirdir; ve o itimada lâyık olmağa İ çalışacaktır. Dünyanın arzettiği buhranın, mem- İ leketimize vaki iktisadi ve ticari akislerini zamanında karşılamak bi- | zim için ne kadar hayati bir mesele ise, bu buhranlardun istifade etmek istiyecek olanların fena fikir ve ha- reketlerine karşı koymak da o kadar Tüzumlu bir harekettir, Biz, hayatta bu halleri görmüş ve acılarını çekmiş bir nesiliz. Tabiatla- rımız da ona tekrar müsaade edecek kabiliyette değildir. Huzurunuzda bu kanunun tatbiki kendilerin: tevdi Gdilecek her sinif memura ve yine bu İLÂNLAR l KÜÇÜK İLÂNLAR Pevkalüde ahvalin devamı müdde- tnce gayri muayyen günlerde hafta- da Iki veya üç defa neşredilöcektir. 1 — IŞ ARIYANLAR ORTA YAŞLI BİR BAYAN İŞ ARIYOR — ii, yeni yazar okur. Az daktilo bilir, Avu- kat, doktar, hastane ve buna müma- #il müesseselerde uz ücretle çalışmak İsti- yor. Akşam (8) rümuzuna mektupla mü- Taöaa$,, TECRÜBE GÖRMÜŞ İSVİÇRELİ FRAN- SIZ — Bir bayan çocuklu aile nezâinde münasip iş ariyor. Lüzumunda yalnız bir Kadına refakat edebilir ve birlikte seyaha- te çıkar. Akşam'da L, D, rimuzuna mek- tupla müracaat, İNGİLİZCE VE FRANSIZCAYI — Güyet ii bilen uzun seneler Avrupada staj gör- müş ciddi ve Iş bilir birisi otel, bahusus has- tane müdürlüğü ve yahut hususi emlâk Jeransliği için teliptir, İdarehanemizde 5. M. rümuzuna yazılması. —ı 12 SENEDENBERİ — Bankalarda, çalış- | makta olan genç bir memur Türkiye dahi- | linde Iş aramaktadır. Akşam gazetesinde U.N. M. rümuzuna mektupla müracaat, —4| MÜTERCİM ve MUHABERE MEMURU — iş, fevkalâde İ fransızca bilen tec- İ relm ve muhabere memuru Öğ- | leden sonraları çalışmak Üzere İş ariyor. Akşam gazetesine Eti rümuzu altında müz | racaat 4 2 — IŞÇI ARIYANLAR MÜKEBBİYE ARANIYOR — — Üç bir erkek bakmak için İngilisee veya Fransızca ve Almanca bile bir mürebbiye aranıyor, İsteyenlerin Gala- ta postâ kutusu 101$ nu ya mektupla, müracaatları İSTANKULDA BİR İNŞAAT MÜTEAHHİ- Di — Hesap işleri için bir bayan aramak- tadır. Ticari defter tulabilecek kabiliyette bir bayana ihtiyaç vardır. Daktilo bilen- ler edilir. Göstereceği kabiliyete gö- re ücret verilecektir. İsteklilerin birer fo- *oğraflarımı, tahsil derecelerini gösterir kendi” el yazılarile yazacakları inektuba bağlıyarak Akşam'da İ. Z. 7. adresine mü- rTacaatları. — 3 — SATILIK EŞYA SATILIK KAMYON — Opel marka mü- esdded 939 model, Hakiki 4 tonluk kara- yon satılıktır. Görmek üzere Şişhane ka- rakol Rus gürajı 40 numaraya götüşmek Üzere sant 14 de mürncaat. SATILIK PİYANO — Stüdgari markalı meşhür Alman piyanosu içi demir ve çap- raz telli olarak satılıktır. Taksim Tarlaba- Sı Yağbane sokak No. 80. —ı SATILIK ? KASA MAKİNASI — Pek az kullahılmış son model #NATİONAL« marka biri küçük, bizi büyük iki adet kasa maki- Das satışa çıkarılmıştır. Görmek ve almak isteyenlerin Galata Bankalar caddesi An- kara han 4 üncü kat D. Z. İşletmeleri kü- rumu İstanbul Bürosuna müracaatı. AZ KULLANILMIŞ —. 38 veya 39 modeli kilçük tip spor bir otomobil almak istiyo- rum. Kumkapı Lâtif sokak 9 adresine mel tupla müracaat. 4 — KİRALIK - SATILIK SATILIK ve ALIK APARTIMAN — Maçka Teşvikiye caddesi 20-31 numaralı $ katlı 25 odalı geyet manzara müceddet apartıman hem satılık ve hem kiralıktır taliplerin 3 üncü kala müracaatları —8 KİRALIK APARTIMAN — Lâlelide Val- de apartımanında 2 numara kiralıktır. İçindekilere müracast —2 SATILIK ARSA — Nişantaşında Teğviki- ye mahallesi; Bostan ve mektep sokak- larına Bazır iki eepheli ve Veli konağı cad- desire (25) metre mesafede, apartıman, garaj ve evler inşasma elverişli bir arsa toplan veya Hrazen satılıktır. (Galatada Çanakçılı hanında 3 No, ya müracaat) MOBİLYALI ODA — Temiz bir nile ya- nında mobliyalı bir oda kiraya verilecektir. Taksim Talimhane Topçular caddesi 4/1 No, Berber Kirkora müracaat. —3 BÜYÜKADADA — İskeleye 15 dakikadan uzak olmıyan. deniz kenarında arsa veya bahçeli ev satın alınacaktır. Ankara endde- si (Babıali) 80 numaraya müracna$. — 4 SATILIK — Kadıköyünde Câferağa ma- hallesinde Leylek sokağında 11 ve 13 nu- maral eyler. Altışar oda, buhçe, terkos, elektrik, havagam. Müracaat Şişli Osman- bey Kirağı sokak 14 numar: İ 5. MUTEFERRİK DANS DERSLERİ — ! en son danslardan rot hususi ve münferit olarak her gün ders veriliyor. Müracaat saatleri 13 - 13, 17 « 21 e kadar Büyükparmakkapı tramvay durağı 117 No. profesör Panosyan 10 Ik rağbet bu- hakiki (Sulnk) n yeni usuli ecnebi » Müracaat: ere de Ak- 1 AYDA 400 DEN 400 LİRA KAZANDI- İ RAN — Türkiyede bir tek olup, hiç rakibi olmayan bir imalât sahibinin - gitmesi dolayısiyle ne Asatiyle birlizte 4090 liraya Ne . Eminönü, 'Tramvay caddesi, 7 numaraya müracaat. —i İNGİLİZCE ve ALMANCA DERSLERİ — (Bahnsus ticaret şubeleri İngiliz Oxford ve Berlin ü mezun bir profesör tarafından en seri ve asri metodla verilir. — Fransızcayı mükem- mel konuşur. — Esasli ve en seri usul — Ücret mutedil — (Prof, H.) rümuzuna mek» tupla müracut. —5 DANS DERSLERİ — Hususi ve münferid dersler asri dansları #on yeniliklerile Sulng yi öğrenmek için en iyi en ça- buk ve akademik metodlarin öğreten pro- fesör Hanımyan'i müracaat, Ders saatleri 14 21. Beyoğlu Parmakkapı Mis sokak 13 numaraya —5 DERS İSTİYENLERE — Yüksek tahsile devam &ğiyorum. Bilhassa ortaokul okur- larına istenilen dersi ucuzca veririm, Ak- şamda (A. B.) rümuzuna müracaat. —2 MEKTUPLARINIZI ALDIRINIZ Gazetemiz idarehanesini adres ola- rak göstermiş olan karilerimizden ÖK—R.S.K, —F, Tuna — Teşebbüs — İZ'T. — FSŞ. namlarına gelen mektupları idareha- nemizxlen aldırmaları mereudur. Rus kıtaatı büyük bir hezimete uğradı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Haparanda 18 (A.A.) — (Finlândi- ya hududu): Ruslar, Ladoğa gölünün şimal sahilinde rlcat etmektedirler. Laponya'da Salla'nın zaptı için giri- şilmiş olan muharebe devam etmekte dir. Sovyet kıtaatı, Finlândiya müt- rezelerinin çemberini kırmağa çalış- makta olup üç istikamette taarruza geçmişleridr. Bütün muharebeler, ek- seriya sıfırın altında 40 dereceye dü- şen şiddetli soğuğa rağmen yapılmak- tadır, Finlândiyahlar, mukabil taarruza geçmişlerdir ve Salla istikametinde ilerlemektedirler. Ladoga gölü şima- linde ve Jeanis gölü ile Ladoga gölü arasındaki! Jeanisoki nehri kenarında Finlândiyalıların başlıca mukavemet mevzileri önünde Sövyet kıtaatı, sür- atle ricat etmekte, mühim miktarda malzeme ve bilhassa birçok top ve tank bırakmaktadırlar, Ruslarin ricat etmelerinin sebebi, erzak ve mühim- mat fikdanıdır. kanunla kendi hakları müdafaa edi- lecek olan her vatandaşa, ayni zâ& manda, hiç gevşemiyen bir szim ve dikkatle vazifelerini yapmalarını ve haklarını aramalarını hatirlatırım. Ancak bu karşılıklı mürakabe ve dik- kat sayesindedir ki, kanunun (ayin ettiği iyi hedefe vasıl olabiliriz, Arkadaşlarım, İntibap dairelerinizin ihliyaç ve durumlarını sıhhatle ve neş'e ile ge- tirmenizi en samimi hislerimle dile- rim. Sin mn a aöl al 52 ne 25 Ğİ hamle Rus ve Fin tebliğleri Stokholm 18 — Rus tebliğinde helerde keşif kolları faaliyeti, 11 lândiya tayyaresinin düşürüldüğü bil- diriliyor, Finlândiya tebliğinde Lado- ga gölünün şmâlinde bir Rus bölüğü- nün hezimete uğratıldığı, 2 tank tah- rip edildiği, düşmanın 70 ölü, 100 tü- fek bıraktığı, Salla istikametinde Fin kuvvetlerinin muvaffakıyetle harbet- tiği bildirilmektedir. Fin tayyareleri mütcaddid düşman kollarını bombar- dıman etmiş, bir Sovyet tayyaresi dü- şürülmüştür. Yangınlar çıktı Helsinki 18 (A.A.) — Sovyet tayya- releri dün Abo ve Lappeenranta'yı bombardıman etmişlerdir. rkaç yangın çıkmıştır. Finlândiyanın 150 tayyaresi Londra 18 (A.A.) — Finlândive elçilik erkânından biri dün burada yaptığı beyanatta, Rusyanın son za- manlarda her gün Finlândiyaya 300, 400 tayyare ile taarruzlarda bulundu. ğunu ve muhasamat başladıktan son- ra gelenler de dahil olmak üzere Fİ lândiyanın bu taarruzlara karşı koy- mak için elinde ancak 150 tayyare bu- lunduğunu söylemiştir. Amerika 2 subay gönderdi Vaşington 18 (A.A.) Birleşik Ame. rika devleti, biri Riga'dan ve diğeri sep | Vaşingtondan olmak üzere, ataşemili- ter sıfatile Helsinkiye iki subay gön- dermiştir. Bunlar Finlândiyadaki ka- ra ve hava harekâtı hakkında Ameri» kaya malümat vereceklerdir. İL Ekilen Gl