23 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

23 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Amerikada, komünist aleyh- tarı Beyaz Ruslardan mürekkep bir ordu teşkili teklif edildi Sene 22 — No. 7633 — Fiati her yerde 5 kuruş ELLiYE KARŞI BİR Mareşal Mannerheim “Son ferdimize kadar harbedeceğiz,, diyor “İcab ederse evlerimizi, ormanlarımızı yakacağız, hiç birşey bırakmıyacağız,, Fin tayyareleri Kronştadı ve Baltıktaki Rus üssünü bombardıman etti. Balkan Birliği toplantısı münasebetile Gelecek ayın ikisinde Belgrad'da Balkan andlaşması Konseyi toplanıyor. Bu içtima her sene usuldendir. Her defasında mühim bir siyasi hâdise teşkil etmez. Fakat bu yıl, abval do- layısile fazla bir ehemmiyet küzan- mıştır. Bu da tabijdir. Balkanlara ta- arruz ihtimallerinden #ık sık beahseği- liyor. Zaman zaman şu veya bu şekil. Ğâe bir Balkan Bloku teşkili lüzumu ileri sürüldü. Bü vaziyette Balkan devletlerinin toplanıp: konuşmaları elbette sâkin devirlerden fazla dikka ti celbeden bir hâdise olur. Fakat Bâlkanlı müttefikler ari $ında esasen temaslar, fikir ve malü- mat teatisi hiç eksik olmadığı için bü içtimalârın kıymeti, Hariciye Na- zırlarının bizzat konuşmak fırsatını elde etmeleridir, Bu seneki tolantının mühim bir hu- süsiyeti Balkan Birliğinin devamını tesbit etmek olacaktır. Balkan Antan- tı 9 subat 1934 te, yedi sene için im- zalanmıştı. İmza edenlerden biri al tımcı senenin sonunda, muahedenin feshini bildirmezse, ittifak, kendili- ğinden yedi sene daha uzar. Şu hak de, muahecde önümüzdeki 9 şubatta sona eriyor. Fakat hiçbir devlet, şim- diye kadar aksini ifade etmediği için, Balkan Birliği 1947 senesine . kadar uzatılmış olacaktır. Müşterek tehlike karşısında hiç şüphe yok KI bu karı- şık devirde Balkan devletlerinin sü- rekli bir iş birliğine doğru gitmeleri en esaslı menfaatleri icabıdır. Bunun haricinde Balkan Birliğinin Şekli hakkında kararlar alınacağı, yahut bu içtimâa Bulgâristanın, hat- Macaristanın müşahi gönder- meye davet olu cağı gibi haberler doğru değildir. B Antantı bu- klini muhafaza edecektir. arı, bugünkü halinde Balkan un pe faydası olduğunu s0 Yüyorlâr, Hakikatte Balkan Birliği- min, kuruluşu itibarile sadece Balkan- lar içinde sulhu ve Balkanlar arası hudutları muhafazadan başka gayesi yoktur. Böyle omahdud bir anlaş- manın, Balkanlara hariçten gelecek bir tehlikeye kârşı ne tesiri olabilir? * Bazı vaziyetleri müsbet tarafından ziyade menfi delillerile müdafaa çt- leri anlamak için bazi devletlerin bu Birlik aleyhinde olduklarını görmek en kuvvetli ikna vasıtasıdır. Kurulduğu gündenberi; İngiltere İle Fransa bu Birliği teşvik ettiler, Sovyet Rusya, Türkiye ile dostluğuna, e gibi, politikasına emniyet etmesi lâzım gelen bir devletin içinde bulunmasına rağmen Balkan Antan. tını hiç iy ir. Alman- asetil ica- Necmeddin Sadak (Devamı 10 uncu sahifede) SALI 23 Kânunusani 1940 Kundura, lâstik, çizme ve şosonlarınızı dalma en son yeniliği takip eden Yeni Postane karşısındaki AXL-TAN-ZOP Kundura ve lâstik mağazasından en uygun fiatlarla Fin orduları Başkumandanı mare şal Mannerheim, Paris Soir güzetesi- nin bir muharririni kabul etmiş ve kendisine bazı beyanatta bulunmuş. tur. Mülâkat, Finlândiyanın bir kö- şesinde, küçük bir evde yapılmışlır. Mareşal demiştir ki: «Basiretkârlığımız, azmimiz ve Fin- lerin hududsuz cesareti ilk istilâdak gasını durdurmakla beraber kimse unutmamalıdır ki elliye karşı bir kişi olarak harb ediyoruz, Son ihtiyarımı- 7a, son çocuğumuza kadar harb ede- ceğiz. İcab ederse evlerimizi; orman- larımızı yakacağız, şehirlerimizi, sa- nayiimizi tahrib edeceğiz, mağlüb olursak kiç bir şey bırakmıyacağız. Kadınlarımız da erkeklerimiz gibi çalışıyor. Asırlık düşmanimizın me gallmi bunların kalblerinde derin iz- ler bırakmıştır. Yirmi senedenberi, Rus boyurduruğunu attığımız zaman» danberi kadınlar teşkilâtlanmıştır. Bunlar #skerlerimizle beraber manev« ralara gittikleri zaman gülenler ol muştu. Fakat o hazırlıkları sayesinde binlerce erkeğin s#ilâhlanarak cepheye (Devamı 10 uncu sahifede) Dün de Tokat ve Erbaada zelzele oldu Elen Kralı, felâketzedelere yardın için 500 lira verdi Tokat 22 (AA) — Bugün 'Tökukta saat 8,21 ve 16,20 de üç saniye devam eden ol- dukça şiddetli iki zelzele bissedilmiştir. Hasar yoktur, Bayburt 22 (AA) — Dün saat 245 de üç saniye devamlı oldukça şiddetli zarar. 82 bir gelzele hiasedilmiştir. Tokat 72 (A.A) Dün merkezde, süak | 4,25 de beş saniye devamlı ve oldükçu gid- | detli Artava kazasında d4 sani 223 ve 4 raddelerinde yararsız ve hafif üç sarsıntı | Balkan .. m a Dee ikisi de ban Yms Mareşal Mannerheim hissedilmiştir. Erbaa 72 (AA) -— Bugün 820'de ve 16,20 de beşer saniye süren şiddetli “ki gel- gele olmuştur. Hasar yoktur. Elen kralının yardımı Atina 22 (A.A,) — Atina ajansı bil- diriyor: Majeste ikinci Georges, Türki- ye büyük elçisini kabul ederek Anadolu zelzele ve seylâp Felâketleri karşısında- (Devamı 10 uncu sahifede) 1 Nümune GEMLİK ai ear temin edebilirsiniz. Tel: 23396 Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 Hariciye Vekilimiz mühim beyanatta bulundu «Bizler Balkan sulhü için çalışıyoruz. Fakat sulh işinde diğer devletlere yardım etmek üzere hiç bir fırsatı kaçırmıyacağız» «Bulgaristanın halihazırda Balkanlarda bir karışıklık unsuru teşkil etmediği kanaatindeyim.» Atina 22 — Türkiye Hariciye Vekili B. Şükrü Saracoğlu, - Atinada çıkan Prola gazetesinin muharririni kabul ederek kendisine beyanatta bulun. muştur. Türkiye Hariciye Vekili, Bel. gradda toplanacak Balkan antantı konseyinin, antant devletleri arasın- daki birliği bir kat daha arttıracağını | söylemiş ve Balkan antantının mu | harip devletlere karşı vaziyeti hak- kında sorulan bit suale cevaben de- miştir ki: — Bizler Balkan sulhu için çalışi- yoruz. Fakat sulh işinde diğer deylet- | çıkacak hiçbir fırsatı Okaçırmıyaca- » inik d de şu cevabı vermiştir: «— Bulgaristanın halihazırda Bal kanlarda bir karışıklık unsuru teşkil etmediği kanaatindeyim.? riciye Nazırı B. Köselvanofla görüş mesi muhtemel olduğu anlaşılmak- tadır, B. Saracoğlu, Türkiye ile Yuna- İ nistan arasındaki tam anlaşmadan bahsederek sözlerine nihayet vermiş- 4) lere yardım etmek üzere önümüze | tir, | “Romanya, Transilvanyaya muhtariyet verecekmiş Şarki Galiçyaya Alman askerleri sevkedildiği haberi teeyyüd etmedi , Almanya, harbin Balkanlara yayılmasını arzu etmediğini İtalyaya bildirdi Londra 22 (A.A.) — «News Chro- njeles gazetesi, Bükreşteki muhabiri. nin iyi bir menbadan aldığı malüma- ta göre Romanya Macaristanın ve Bulgaristanın arsusunu tatmin et mek için Transilyanyaya muhtariyet vermeğe mütemayil bulunmaktadır. Londra 22 — Times gazetesi son günler zarfında Almanya ile Sovyet Rusya arasında yeni bir anlaşma yâ- | pıldığını ve bu anlaşma hâberinin or- ta Avrupada ve Balkanlarda endişe uyandırdığını yazıyor. Anlaşmaya gö- re-Sovyet hükümeti, Polonyanın Şar- ki Galiçya petrol mıntakasını Alman» yaya terkedecek, buna mukabil Al- manya, Fin harbinde Sovyetlere yar- dım edecekmiş. Hattâ Şarki Galiçya- ya şimdiden Alman askerleri gelnieğe başlamış. Alınan haberlere göre Şarki Galiç. yaya Alman askerleri geldiği haberi doğru değildir. Yalnız şimendiler nak“ liyatını ve petrol kuyularını işletme işlerini tanzim için Alman feneileri gelmişlerdir. Londra 22 (AA) — News Chro- nicle gazetesinin Budapeşte muhabi- iği!.. ri bildiriyor; Alman kıtaatı, Almanya ile Ro- manya arasındaki demiryolunu Sov- yet topraklarında işgal etmiş bulunu- yor. Şarki Galiçyanın cenubundan Rus polisi çekilmiş ve yerine Alman polisi ikame olunmuştur, Alman muhafız- ları ve mütehassısları demiryolunu ele almışlardır, Bazı haberlere göre, mezkür de- miryolu boyunca 40 kilometre geniş- Miğinde bir koridor Alman idaresine tevdi olunacaktır. Paris 22 — Almanya, Meya kabil - olduğu kadar fazla. petrol ve benzin naklini temin etmek istiyor. Bu hususta Macar demiryollarından da istifade edilmesine çalışılacaktır. Moskovada komünist enternasyonali- nin gâzelesi bir makale neşretmiştir. Makaleden çıkan mâna şudur: Al manyanın levazım temini imkânları- ni muhafaza etmek istediği mıntakâ- larda Sovyet hükümeti sulhü bozmak niyetinde değildir. İtalyanın bir teşebbüsü Paris 22 — Amsterdamda çıkan Telegraph gâzetesinin Berlinden öğren- diğine göre İtalya, Almanyanın Bal- (Devamı 10 uncu sahifede) ED smtle x: Türk -Yunan dostluğu ve Almanlar Alman radyosu rumca neşriyat ya- parak Yunanlı dostlarımızı aklınca aleyhimize tahrik için elinden gelen himmeti ardına koymüyor!.. Gerçi beyhude zahmet... Yunan - Türk dostluğu şu son der- rin beynelmilel ahlâk ve muaşeret na mına en büyük münevi âbidesi oldu- Zuna göre, naziler bunu da bozmak bedhahlığını göstererek siyasetlerinin çirkin ruhunu bütün âleme, blihassa bize ve garp konışularımıza bir kere daha isbat ediyorlar, Onların kışlırtmaları bizi ikaz eder, Tetrikaya uğratıp hüküm süremi- yeceklerdir! ancak