23 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

23 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Shirley artık filim çevirmiyecek Şimdi mektebe girecek, dört sene kollej tahsili görecek Hollivuttan gelen Shirley Temple çekilmiştir. Şimdi bir mektebe gire- cek ve tahsil ile meşgul olacaktır. haberlere göre arasında tanımıyan yoktur. 933 senesinde, henüz beş yaşında İken filim çevirmeğe başlamış, yedi sene durmadan çalışarak birçok filim- ler çevirmiştir. Bu fi çok rağbet görmüştür. 5 raftan filim ç Shirley Fakat ailesi bu- nun kâfi artık çocuk rolleri yapmasına müsüğ” de edemediğini görerek geçen sene fim faaliyetile alâkasını kesmek 1s- G temişlerdir. Filim şirketleri buna bir türlü razı olmamışlardır. Bunun Üze- Ş rine 940 senesi iptidasına kadar ça- hışması şartile mukavele yapılmıştır. Mukavele müddeti odolduğundan 8hirley şimdi stüdyodan ayrılacaktır. Shirley bir Kolleje verilerek ve dört sene orada tahsil ile meşgul ola- caktır. Dört sene sonra mektepten bir genç bız olarak çıktığı zaman belki yeniden filim çevirmeğe baslı. yacaktır. Bu nokta ancak o zaman düşünülecektir. Ailesi, çocukken mu- vaffak olan Shirley'in genç kiz olarak muvaffakıyetsizliğe uğramasını isteme sinema hayatından gelmediğini ve yaşınm da ğ Shirley iki sene evvel çevirdiği bir filimde ği mektedir. Esasen küçük artistin bir | milyon dolardan fazla birikmiş para- sı vârdır. Kazanmak için çalışması- * na lüzum yoktur. Dört sene sonra ye- » ni tecrübeler yapılacak ve müuvaffa» kıyet ihtimali yüzde yüz görülürse Shirley tekrar fitim çevirmeğe başlı- yacaktır, Küçük artist, birçok büyük sipöma eri gibi sahneden stüdyoya gel- Shirley beş yaşında İken Los te çocukların oynadıkları bir baş rolü yapmıştır. Piyesi seyreden meşhur Atberika bestekârı 'Tay Gomey, küçük artistin zekâsma Ye oynayış tarzına hayran olmuş, Fox filim şirketinin nazarı dikkatini celbetmiştir. Fox şirketi küçük bir tecrübe yapmış ve bu tecrtibe muvaf. Takiyetle neticelendiğinden artiste bir ğ flimde baş rol verilmiştir. Shirley ilk olarak «Küçük Ehirley; filmini çevirmiştir. Bu film o kadar Tağbet görmüştür ki, füm şirketi der. senelik bir mukavele teklif et. Bu mukavele mucibince kü- çilk artist senede 40 hafta çalışacak ve haftada 2500 dolardan senede bin dolar alacaktı. Muk: ceri olmuştur. Miş, mütebaki Dina bankaya y &retistin ikinci fili Zeci» dir. Bunu ' Miteley» filmini çevirmiştir. i Ri i , Üç sene sonra Shirler'in * Kazancı Artmış, en büyük yıldızlar derecesine çıkmıştır. Amerikada en çok rağbet gören onun fimleri idi, Shirley bir- birini müteakip birçok filimler çevir. miştir. Küçük artist bütün muvafakiyeti. ni tabilliğine medyundur. Dâima ro- Tünü çok iyi anlıyarak pek tabii bir surette oynamıştır. Bunun bir misajli $udur: Küçük Shirley filimi çevrilir. ken çocuklarım bir eğlence sahnesi vardı. Bunun için birçok çocuklar toplanmıştı. Fakat ilk gün bu sahne tamamlanamamıştır. Ertesi gün st oya gelen mömur- lar yirmi kadar yeni çocuğun geldi- ğini görmüşlerdir. Bunlara niçin gel- dikleri sorulduğu zaman; «Shirley davet etti. Eğlence varmış, onun için geldik» cevabını vermişlerdir. Meğer Shirley cevrilen filimdeki eğlence sah- nesini ciddi zannetniiş ve hakikaten bu sahnede eğlenmiş... Stüdyo me- murları bunu anlayınca artiştin he- veri kırılmaması İçin asıl filim çevril- dikten sonra yeni gelenlere bir sofra hazırlamışlar, Shirley bunlarla birlik- te çay içmiş ve eğlenmiştir. Shirley'in en parlak devri bir sene evveline kadardı. On yaşından son- ra artık çocukluktan kurtulmağa başlamıştır. Bu sebeple 6 da yaşın- dan küçük görünmek için stüdyonun makiyaj mütehassıslarına müracaat etmek lüzumunu hissediyordu. Kanunun tatbikine Bahife 7 Rİ Lİ) iktisadı koruma aid kararnameler hazırlandı, bugünlerde tebliğ edilecek Kanunun başlıca ahkâmı Büyük Millet Meclisi tarafından kabul edilen Mill iktisadı koruma kanu- tatbikatına sit kararnameler bamırlanmıştır. Bugünlerde alâkadarlara tebliğ edilecektir. Kanun yanlış tefsiz edilmemelidir. Bu kanının gayesi memlekette her hangi bir şiddet rejimi tesis etmek değildir. Hükümetin ve Meclisin maksadı, içinde bulunduğumuz fevkalâde ahval İçinde memleket mü- dafaası bakımından her an lâzım olabilecek fevkalâde tedbirleri alabilmek ve bilhassa hükümetin muhtelif şubelerindeki faaliyeti ahenkli bir vaziyete koymak, nihayet ihtikârla mücadele etmektir. Hükümete verlen salâhiyet lerin mânası bundan ibarettir. Kanunun başlıca ahküimi şudur: Milli korunma kanununa göre, İera Vekilleri Heyeti, umumi veya kısmi se ferberlik, devletin harbe girmesi ibtima- M, Türkiyeyi alikalandıran yabancı der- letler aramdaki harp bali takdirlerinde bu kanunu tatbik etmek (salâhiyetine maliktir. Hükümet, kanunu tatbik eder ken ve tatbikından feragat eylerken bunu ilân ve Millet Meclisini da haber» dar edecektir. Kanunun hükümlerine tevfikan İcra Vekilleri Heyetince ittihaz edilecek ka- ran bazırlamak üzere Vekiller arasından bir koordinasyon heyeti teşkil edilecek” tr. İcra Velileri Fi Heyetine verilmekte olan salâhiyetlerin başlıcaları şunlardır: İstihsali artırmak bakımından, sanayi ve maadin müesseseleri hükümetçe kon- trol edilebilecek ve bunlara hükümetçe program verilebilecektir. Gerek bunlar rın ve gerek diğer iş yerlerinin işçi ve ihtisas elemanlarını da hükümet temin edecektir, Bu maksndia vatandaşlara öcretli iş mükellefiyeti tahmil olunabilecektir. Bö- tün buralardaki memurlar, mütehasme lar, ve müstahdemler, kabule şayan bir mazeretleri olmadan ve haber verme den işlerini terketmiyeceklerdir. Fakat çalışmaya mecbur tutulanlara sâyilerine #wukabil emsaline göre normal ücret ve- rilecektir, Hükümet, sanayi ve maadin müsase- selerinin mamullerini ve ihtisalâtını, nor- mal maliyetine yüzde muayyen bir kâr ilâvesile satın alnbilecektir. Bu malların | hükümete teslimi mesburi olacaktır. Hü- kümet de nakit ve ham madde bakımla rından kredi temin edecektir. | Maddelerin veya yardımcı malzeme nin bir elde toplanarak halk ve milli müdafaa ihtiyacının tazyika düşürülme- sine ineydani vermemek için hükümet, değer fiatile bunları alıp ihtiyacı olan müesseselere kârsiz verebilecektir. Hükümet, metrük veya natamara kal- mış iş yerlerini tayin edilecek bir taviz mukabilinde işler hale getirebilecektir. Sahiplerine kati lüzumu olmayan ma kine, alât, edevat, tesisat ve her nevi bstihas! vasıtalarını, sahiplerinin işlerini sekteye uğratmamak şartile ve ihtiyacı olan müesseselere vermek üzere, değer pahasile satın alabilecektir. Hükümetin istihsal bakımından emir. İerini yerine getirmiyen sanayi ve ma- adin müesseseleri, sahiplerine münasip tazminat verilecek, hükümetçe işletile- cektir. Bütün iş yerlerinde ihtiyaca gö- re günlük iş saatleri her gün için üç sa” ate kadar artırılabilecektir. Yine ica- bında, iş kanununun 50 nci maddesin- deki kadınlara ve küçüklere ait hüküm- İeri tatbik edilmiyecektir. Fakat işçinin haftada bir gün tatil hakkı mahfuz kala- caktır. Hükümet, hariçten gelecek maddele- rin miktar, cins ve nevilerini tayin veya menedebilecek, bütün maddelerin istih- lâk miktarlarını da tahdit eyliyebilecek- tir. Tensip ettiği tcaret mülesseselerini veya ticaret birliklerini, ithalâtta bulun- mak üzere kredi, döviz ve akreditif ile techiz ve bu müesseseleri memlekette stok yapmağa mecbur edebilecektir. Ancak bu müesseseler, hükümetin mü- rakabesine tabi olacaktır. Dahili ihtiyaş- tan fazla olan imal ve istihsal maddele- rinin ihracı için yapılacak satışların şe- kil ve şartları, hükümetçe, âmil ve müs- tahsillerin hak ve menfaatlerine zarar vermiyecek surette tanzim o olunacak- ör, Hükömet, dahilde stoklar yapılması» rı menedebilecek, memleket mahsulle- rini satın alabilecek, hariçten de mal mübayaa edebilecektir. İhracatın tahdit veya menolunmasın- dan dolayı memleket mahsullerinden İ birinin fiati düşerse, hükümet bu mah. sulü değer pabasile satın alacak veya bunun terhini mukabilinde müstahsille- re pars ikrazı temin eylivecektir. Hükü. metin tedbirlerinden dolayı bir malın dahili ve harici satış fiatleri arasında fazla kâr hami clursa, hükümet, bu faz- Ja kârdan Zirant bankasında fon tes sis edebilecektir. Fakat harici piyasada fazla kân münhasıran medyun siyon mallari (604 ihl bina hükümetçe, gümrük lecektir.. Trunsit mallar bundan ri nadır. Bu kanunun ğu müddet evkii tefbikta bulundu- kasaba, iskelr. i menku'le tatlığkana a olan Bu hükmün tatbik edileceği yerler, hü- kümetçe ilân olunacaktır. Hükümet, her nevi maddelerin aza mi fiatlerini tesbit edebilecek faturalar rın muayyen bir müdet için muhafaza edilmesi mecburiyetini koyabilecek! Yüz kuruştan fazla alış verişlerde mi terinin talebi üzerine antıcı fatura ver- meğe mecbur olacaktır. Suni fiat yükseltilmesi, malların sak- lanması, muvazaa suretile devri, zincir leme satışlar, fint birliği gibi müsteblik aleyhine olan geyri meştu ticari musme- heler yasaktır. Hükümet, her türlü hususi nakil vası- talarının seyrüselerini tanzim, tahdit edebileceği gibi, bu vasıtaların malze- melerini ve mutad Ücretlerini vererek. devletçe lüzum görülecek yerlerde ve hizmetlerde çalışmalarını mecburi yapa- bilecek bunları değer pahasile satın da alabilecektir. Ziraatte çalışabilir her vatandaş, ken di ziraat işi yüzüstü kalmamak şartile İkametgâhından en çok 15 kilometre mesafe dahilinde bulunan ziraat işlet melerinde münasip Geretle çalıştır lecektir. Bu hüküm kadınlar hakkı kendi köy, kasaba ve şehirleri hudutla- nna münbasırdır, Zeriyatın nevi hak- kında da hükdmetin vereceği emirler muta olacaktır, Ekilen her dört hektar arazi için bir çift öküz, milli müdafaa mükellefiyetinden istisna olunacaktır. Bu kanunun derpiş ettiği işlere lâzım olan tediyeler için hükümet emrine 23 milyon liraya kadar bir sermaye temin olunacaktır. Kanunun ihtiva edeceği cezalara gelin ce, hükümlerini dinlemiyenler için | 25 liradan beş bin liraya kadar nakdi ce- za, 7 günden altı aya kadar hapis ceza- — 2 seneden beş seneye kadar muvak- kat sürgün ve malların müsaderesi ce zaları konulmuştur ve bu cezalar tecil olunmayacaktır. Bu kanunun hükümleri dairesinde it tihaz edilecek karar ve muameleler hak- kında kazat mercilerden tehiri icra ve tedbiri ihtiyati kararları verilemiyecek- tir, KÜÇÜK HABERLER: ———— k Galata rıhtımında Kersdeniz vapuruna yük vermekte olan bir mavnada bulunan Mehmed, başına düşen bir balye le ağır başına dügen büyük bir maden kömürü ile tehlikeli mretie yaralandığından o da ay- ni hastaneye kaldırılmıştır. k Mustafa ve Halil isimlerinde iki şolö- rün idarelerinde bulunan iki otobüs İstin- ye srtlarında birbirlerile , her Iki. si de hasara uğramıştır. eki yol» cular bu müsademe esasında bir hayli heyecan da şoförler bir birle- rinden davacı olmadıkları cihetle takibat mindeki çocuk, mangal Üzerinde kayna makta olan et benceresile oynarken tence- ye devrilmiş ve vücudün'ün muhtelif verle- Tnden yanıklar aldığı cihetle polis tara fından Haseki bastanesine yatırılmıştır. * Feriköyünde oturan B. Yusufun dört yaşlarındaki kızı Nimet de odada oyna- makta iken pişmekte olan et tenceresi Üze- rine kapaklanarak devrilmiş ve bir kaş yerinden tehlikeli surette yanmışlır. İşe el koyan zabıta bu yavruyu da Etfal hastunesine # Eyüpte Halli isminde biri, evvelki gece son derece sarhoş bir haldo evine gelmiş, ana ve babasının kendisine kapıyı açma- malarına ellerile camları kırmış bu sırada bilek damarları kesildiğinden po- Us tarafından hastaneye kaldırılmıştır. * 1 eyiti 1939 tarihinden evvel Marma- raya girip te bir daha Akdenize çıkamıyan Alman bandıralı bir (ki vapurun İstanbul - Burgaz - Varna limanları arasında sefer- ler yapmaları hukuku düvel alıkâmına mu- halif olduğundan şikâyetleri davet etmişti. Keyfiyet Ankarada alâkadar makamlar ta- rafından tetkik ediliyor. Uzun samandan beri hasrlanmakta olan r kooperatifi nizamname si Ticaret Vekâletince tasdik edilmşitir. Ko- operatif teşkilâlina başlanmıştır. Koope- ratif, ağaç sanayli ila meşgul olanları Jâ- sım gelen malzemeyi ve krediyi temin ede- çektir. Apartıman sahipleri Boş deirelerinize hemen iyi kirici bulmak için «Akşams ın KÜÇÜK İLÂNLARI'ndan isti fade ediniz.