23 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Alman kıtaları Rumen hududunda Bükreşte bina sahiplerine pasif müdafaa tedbirle- rini tamamlamak İçin 40 gin mühlet verildi Londra 23 — Bükreşten alınan bir habere göre, bazı Alman kıtaları Ro- manya hududuna vasıl olmuşlardır. — Times gazetesinin Bükreş muhabiri bildiriyor: 50 Amerikalı dün gece Polonyadan Rumen hududuna gelmiştir. Bu Ame- rikalılar, Sovyetlerin elinde bulunan cenubi Polonyaya Alman kıtaatının girmiş olduğu haberlerini “teyid etaiişlerdir. Paris 23 — Bükreşten bildiriliyor: Bükreş kumandanı, neşrettiği bir be- yannamede bina sahiplerini, binalarının bodrum katlarını sığınağa çevirmek veya bazı müdafaa tedbirlerini tamamlamak üzere 40 gün mühlet vermiştir. Romanyada hâvayici zaruriye maddelerinin vesika ile tevzli için hazırlıklara başlanmıştır. Paris 23 — Cemautiden bildiriliyor: Mevsuk bir membadan öğrenildiğine göre Siegfried hattını inşa eden mühendis Fot cenubi Galiçyaya gelmiştir, 50- 'bebi meçhuldür. Almanya Sovyet Rusyaya yardım ediyor YTonâra 23 — Bazı rivayetlere göre Almanya Rusyaya yardım etmek tedir. İsviçre matbuatının yazdığına nazaran Rusyaya, Alman pilotları gön- derilmşitir. Diğer bir habere göre de yüz elli Alman mütehassisı, Moskovaya vasıl olmuştur. Bu yardıma mukabil Rusya Almanyayı Avrupanın şark cenubun- da serbes bırakmıştır. Londra 23 — Ruslar bugün ilk defa olmak üzere oparlör kullanmışlar. dır. Pinlândiya askerlerine karşi yapılan neşriyatta: « teslim olmazsa» Viborg şehrini tamamile imha edöceğiz. Almanlar bizimle beraberdir.» Vakit kaybetmeden teslim olunuz.» demektedirler, Bir günde 6700 tayyare mb atl Bu bombalardan yalnız 18 kişi öldü 109 kişi de yaralandı Stokholm 23 — Dün Finlândiyaya Sovyet tayyareleri tarafından yapılan akırilarda tahminen 6700 bomba atılmıştır. Buna rağmen bombalardan 18 ki- #i ölmüş, 109 kişi de yaralanmıştır. Sovyet tayyareleri, bombalarını atmak için yüksekten uçtukları ve hattâ bulutlar arkasına saklandıkları için hedefle- sezememektedir. Helsinki 23 — Sovyet harp limanı Kronştadın bombardımanı 80 Fin tayys- resi tarafından yapılmıştır. Hasaratın mühim olduğu ve bazı Sovyet gemileri- ne isabetler olduğu söyl MEN OZ Gin, Amerikadan 10 milyon dolar istikraz ediyor m me a 10 milyon dolarlık bir fetikraz akdi müzakeresine başlamıştır. Bu malzemesi mübayaası içindir. istikraz hasp B. Churchill'in nutku Londra, “Bu nutuk hükümetin siyaseti hakkında Avam Kamarasında yapılmış bir beyanat gibi telâkki edilemez, diyor Kopenhag 22— İngilş Bahriye Nazırı Churchill radyoda söylediği bir nutuk- ta, Avrupanın şimal ve cenuptaki dımda bulunmak gayesini takip ede- ceklerini beyan etmektedir. Belçika toprağını müdafaa edecek Brüksel 22 (A.A.) — Reuter: Chur- © ehilrin nutku hakkında, Nation Belge şöyle yazıyor: «Yabancının sesi ne kadar dostane ve ne kadar iyi niyetle meşbu olursa © Olsun Belçika kendi uhdesine düşen vazifesi hususunda bu sesi dinlemeğe muhtaç değlidir. Hayır B. Churchill, belçika tehdide kapılmıyacaktır. Tim- eder. Churchill'in ,buü nutuk, hükümetin siyaseti hakkın“ türlü istlâya karşı müdafaaya hazır- Londra 22 (A.A). — Revler ajansı bildiriyor: B. Churchill'in nutkunda bitaraf memleketlerin hattı hareketi- ne dair ileri sürülen mülâhaznlara at- fi icab eden ehemmiyet hakkında fi- kirlerine müracaat edilen Londranın selâhiyettar mahfilleri, bugün şu be. yanatta bulunmuşlardır: «Nazırların, şahsi fikirlerini izah için mutad olarak söyledikleri nutuk- lar serisine dahil olan bu nufku B.» Churchill'in hususi mahiyette söylemşi olduğunu nazarı itibara almak icab radyoda söylediği da Avam kamarasında yapılmış bir sahın avı olmıyacaktır, Toprağını her | beyanat gibi telâkki edilemez.» stanbula gelen Vekiller Dahiliye, Ticaret ve Nafia Vekilleri daha birkaç gün kalacaklar Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu, Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak, 'Tica» ret Vekili B. Nazmi Topçuoğlu, Mali» ye Vekili B. Fuad Ağralı, Nafla Vekili general Ali Fund Cebesoy bayram ta- ilini geçirmek Üzere cumartesi günü şehrimize gelmişlerdir. Vekillerden Hariciye Vekili B, Şük- TÜ Saraçoğlu ile kalemi mahsus mü- dürü Parkotelde, Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak Tokatlıyan otelinde kal- mış, Ticaret Vekili B. Nazmi TTopçuoğ- lu Taksimdeki, Nafig Vekili general Ali Fuad Cebesoy Kuzguncuktaki, Maliye Vekili B. Fuad Ağralı da Ka- dıköydeki evlerine inmişlerdir. Hariciye Ve Maliye Vekilleri bay- ramertesi Ankaraya avdet edecekler, Kış sporu Kayseri civarında Erciş dağında oteller yapılacak Bursada Uludağdaki kış sporlarının gör- rağbeti nazarı dikkate slan Kayseri de bu kış sporlarını te- vermiş ve Bursaya iki muallim » Bu sporlar, Kayserinin Er- dağında tatbik edilecektir, sky ile ve bundan giderek Dünü tatbika ir, Erciş dağının da yakin bir z8- Uludağ gibi seyyah celbedöcek ş6- otel veasire Nazi şefleri arasında ihtilaf Göringe göre, Balkanlarda ilk nüfuz merhalesi Roman- yaya taarruz olacakmış p $ karar l Mİ i nn Ruslar Almanların petrollini aşırmış Romanyadan Almanyaya sevkedilen diğer birçok mallar dn kaybolduğundan Almanların askeri bir nezaret komitesi teşkilinde israr etmelerinin sebebi şimdi anlaşılmaktadır... İngilterenin Amerikaya mü- himmat siparişi Nevyork 22 (A.A.) — Newyork Ti. mes gazetesinin Washington resmi mahaflilinden öğrendiğine göre, İngil- tere tarafından Amerikaya yapılmış olan tayyare ve diğer harb levazımı siparişleri 250 milyon İngiliz lirasına baliğ olmuştur. Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler d Yeni yapılan Italyan zırhlısında yangın çıktı Akdenizde büyük bir Italyan posta vapuru da yandı Roma 22 (A.A) — Littorio zırhlı sında bir yangın çıkmış olduğu haber veriliyor, Hükümet makamatı, bu hu- sus hakkında hiçbir malümat verm©- mektedir, 35,000 ton hacminde olan Littorlo, geçenlerde Cenova körfezin- de sürat tecrübelerini ikmal etmişti. Tulon 22 — İtalyadan Cenubi Ame- rikaya gitmekte olan 11 bin tonluk Orazio vapuru 'Tulon açıklarında iken vapurun makine dalresinde bir yan- gın çıkmıştır. Telsizle alınan haber- ler üzerine derhal iki torpido muhribi yardıma gönderilmiştir. Vapurda 300 yolcu ve 350 mürettebat vardı. Bunlar sandellara binmişlerdir. 3 sandal he- nüz bulunamamıştır. Bunlar 100 ki- şi vârdı. 107 kişi kayıp Roma 22 — Orazioda 412 yolcu ve 231 tayfa vardı. Şimdiye kadar 539 ki- şinin kurtarılmış olduğu anlaşılmıştır. 64 ü tayfa olan 107 kişinin kayböldu- ğu söylenmektedir. Fakat diğer vapurla- rın bunları da kurtarmış oldukları tah- min ediliyor. Zira imdada koşmuş olan gemilerin Orazio'nun yanından ayni masından evvel birçok sandık ve saire- nin geminin yanından uzaklaşmış olduk- İarı görülmüştür, İtalyan deniz tayyare- İeri sandalları ve kazazedeleri kurtar- mak için kaza mıntakasını teftiş etmek- tedir. Yangın devam etmekte olduğu halde Orazio henüz su üzerinde yiz mektedir. P Cenova 22 (A.A) — Orazio adım daki motörlü İtalyan vapurunun bir za“ biti evvelki gün sabahleyin müthiş bir infilâk vukua gelmiş olduğunu aöyle- miştir. İnfilâkm makine dairesinde vu- kua gelmiş ve oradan alevlerin süratle etrafa yayılmış olduğu tahmin edilmek4 tedir. OOrazio vapuru, İtalya ile Ame rika arasında seyriseferi temin eden en güzel vapurlardan biri idi Batan diğer vapurlar Londra 22 (A.A) — 1086 Lon hac“ mindeki ve Aberden limanına men- sup Perry Hill vapuru, İngüterenin şimal sahilleri açığında batımıştır. On iki kişiden ibaret olan mürette- batının telef olmuş olduğu tahmin. edilmektedir. Diğer taraftan 957 ton hacmindeki ve «Osterit» adındaki Norveç bayra- ğını hâmil vapur, İngilterenin garp sahillerinde bir mayne bat mıştır. Mürettebatındanı sağ kalan iki kişi meçhul bir gemi tarafından alır narak karaya çıkarılmıştır. Londra 22 (A.A) — 9577 tonluk İngiliz Protesilaus vapuru İngilterenin garp sahillerinde bir mayne çarparak dün batmıştır. 60 kişilik mürettebatı bir limana çıkarılmıştır. Ekserisi Çinli ol- mak üzere 13 denizci yaralanmıştır. muhribi battı Mürettebatından 8 kişi Bi 73 kişi kayıptır Londra 22 — İngiliz donanmasına mensup Grenville torpido muhribi - mayne çarparak, yahut bir tahtelba- hirin attığı torpil ile batımıştır. Muh- ribin mürettebatından 118 zabit ve nefer kurtarılmıştır. 8 ölü ve 73 kayıp vardır. Bu gemi, harbin #btidasındanberi kaybedilen üçüncü İngiliz torpido muhribidir. Harhin İptidasında İn- giterenin 173 torpldo muhribi vardı. 29 torpido muhribi de yapılmaktadır. Grenville destroyeri 1935 de denize indirilmişti. 1485 tonluk torpido muh- siplerinin başında geliyordu. Destroyer 4.7 pusluk 5, 2.1 pusluk 8 ve 4 torpido kovanı ile mücehhez idi. Bu destroyer 336,000 İngiliz lirasına çıkmıştı. B. Gafenko Romaya gitmiş? Almanya, Romanyadan petrol istiyor Londra 22 — | — Dolaşan bir şaylaya göre Romanya Hariciye Nazırı B. Ga fenko Romaya hareket etmiştir. Diğer taraftan gelen haberler, Ro- manya ile Almanya arasında ticaret muahedesini imza etmiş olan Alman rilmesini istemektedir. Almanya icab ederse bunun için harekete geçecek» miş. Dost Yunan kralının amcasi vefat etti Alina 22 (AA) — Atina ajansı bildiri. yor: Majeste kral ikinci Georges'ur amcasi Altes prens Christofores, dün gece, ciğerde mevcud bir abse neticesinde vefat etmiş- tir. Erzincanda yaralananların isimlerini öğrenmek istiyenler Erzincan 22 — Erzincan felâketze- delerinden mubtelif hastanelerde ya» tıp çıkanların ve hâlen yatanların künyeleri Erzincan Kızılay relsi dok- tor Fâzil Erciyaşta mevcuttur. Öğ- renmek istiyenlerin bu adrese mürâ- caat etmeleri lâzımdır. nik a. e e ER Bir İngiliz torpido! Isveçte komünist faaliyeti Geniş teşkilâtlı bir şebeke meydana ı çıkarıldı , Stokholm 21 — İsveç polisi bir ko- münist casus şebekesi meydana çıkar- muştur, Teşkilât memleketin ber tara» fında teşkilât kurmuştu. Gizli bir telsiz istasyonu da bulunmuştur. Garp cephesinde kayde değer hadise olmadı Paris 22 (A.A.) — 22 kânunusani sabah Fransız tebliği: Kaydedilecek . hiç bir şey yoktur. Berlin 22 (A.A.) — Alman Başku- mandanlığının tebliği: Kayda değer biç bir hadise yoktur. Paris 22 (A.A.) — İyi malâmat alan mahfiller, harekât sahasının tevsii hak- kında Fransa ile İngiltereye atfedilen tasavvurlara dair bilhassa Cenevreden yayılan ve Alman matbuatı tarafından istinsah edilen haberlerin asılsız olduğu- nu bildirmektedir. Leninin ölümünün yıldönümü Stalin, Fin işine karışacak- lara ihtarda bulundu Moskova 2 (AA) — Leninin ölü- münün yıldönümü bütün Sovyet Rus« yada merasimle yadedilmiştir. Londra 22 — Leninin ölümünün "yıldönümü münasebetile Stalin söy- lediği nutukta demiştir ki: «Finlân- diyayı zalim hükümetten kurtaraca- ğz. Buna müdahale etmek istiyen olursa ona Kızilordunun satvet vg İn ei İrak Maliye Naziri aldığı aralardan öldü Londra 22 (A A.) — Bağdaddan haber alındığına göre Irak Maliye Na» zır bay Rüstem dar, alınış olduğu yaraların tesirile Alman tayyareleri Yeniden Hollanda üzerinde uçtular Amsterdam 22 (A A.) — Hüküme- tin matbuat servisi bu cumartesi günü bir Alman tayyaresinin çok yüksek bir irtifaden Hollanda erazisi üzerinden uç- muş olduğunu bildirmektedir. Bu tay- yara Minegüe, Ouildu ve Utrecht üze rinde görülmüştür. Hollanda hükümeti bu hareketi Berlin hükümeti nezdinde protesto etmiştir,