19 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

19 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

LİN Du 1 G Bayram maçları Ankara - Istanbul karşılaşıyor Macar futbolcüleri bugün geliyor Kurban bayramı çok zengin spor Kaleci: Oad hareketleri içinde geçecek ve spor meraklıları mümtaz bir Avrupa tak» mının oyunundan başka Iki seneden beri dev adımlarile ileriiyen Ankara futbolcuları karşısında oyuncularımı mn bugünkü kuvvetlerini ölçmek im- kânını bulacaklardır. Futboldan baş- ka Ankara - İstanbul temsili takım. Yarı arasında da güreş müsabakaları yapılacaktır. Hungarya maçlarının uyandırdığı büyük alâka ve Ankara İle İstanbul arasındaki futbol rekabetinin bay- ram günleri Taksim stadını doldurup taşıracağı muhakkaktır, Evvelce bildirdiğimiz gibi içlerin- de çok kıymetli oyuncular bulunan Hungarya takımı bugün ekspresle şehrimize gelmiş olacaktır. Macarlar ilk maçlarını bayramın birinci cu martesi günü Galatasaraylaj ikinci maçlarını pazar günü Fenerbahçe ile yapacaklardır. Bayramdaki spor hareketlerinin en sengin günü üçüncü pazartesi günü olacaktır. O gün ayni stadda Macar. lar -lig lideri olan Beşiktaşla karş laşacak ve heri de Ankara - İsten- bul muhtelitleri temsili maçı yapıla caktır. Evvelce Ankara - İstanbul karşılaş- masının bayramın dördüncü salı gü- nü yapılması düşünülmüş ise de An- karalı sporcularm izin vaziyetleri gös önünde tutularak bundan vâzgeçii- miştir. görmeye sgm ma da görmediğimiz Beşiktaşın Hungar ya ile yapacağı maç başlı başına bir #por hâdisesi iken 1ki senedenberi İs- tanbula galebe çalan Ankaralıların son zamanlarda düzelâiklerineş kana- at getirdiğimiz & şehrimiz muhteit Me ayni günde karşılaşmasını bulun» maz bir fırsat olarak kabul etmek Mi Müdafi: Adnan, Faruk Haf: Esad, Enver, Musa Muhacim: Fikret, Budur, Güm karşı müsabakası olduğundan ve Şeref muhtelit takıma çağrılma muşlafdır, Manmafih son maçlar gös önünde tutularak yapılan muhtelif takım İstanbulun bugünkü en kuv- vetli on biridir. Futbol ajanlığının bayramda yapır lacak müsabakalar hakkında gönder- diği tebliğ şudur: Bayram günlerinde yapılacak An- - İstanbul muhtelit futbol ta- kımlarının revanş roüsabakası Tle Ma. caristanın Hungarya futbol takımı. nın Galatasaray, Fenerbahçe, Beşik. taş klüplerimzle yapacağı müsabaka Hungarya - Galatasaray saat 15 «Hakem: Sami Açıköney. Yan hakem Hungarya - Fenerbahçe saat 15 ha- kem: Basri Bütün. Yan hakem: Ad. nan Akın - Ahmed Adem. Şişli - Beyoğluspor saat 10 hakem Refik Osman Top. 22/1/0940 Pazartesi Hungarya - Beşiktaş sast 13 ha- kem: Halid Galip Ezgü. Yan hakem: Bami Açıköney - Necdet Gezen. Ankara - İstanbul saat 15 hakemi Şazi Tezcan. Yan hakem: Ahmed. Adem - Adnan Akın. İstanbul muhtelitini teşkil edecek aşağıda isimleri yazlı oyuncuların futbol ayakkapları ile birlikte saa M da Taksim stadında hamr bulun maları, N Galatasaraydan: Osman, Faruk, Adnan, Musa, Enver, Celâl, Gündüs, Alm latanbul temsili güreş müsabakaları Güreş milli takımının en Kıymelii Mustafanın güreşmesi icap etmekte iso de kilosu fazla olan bu eşsiz gü Teşçimizin müsabaka tarihine kadar kilosunu İndireceğine ihtimal verile- memektedir. & # İstanbul Anadolu yakamı AM spor kitinden: Kitbümüzün 90 künunyevvl ras wo MM kararlaştırılan. Bu seri 6 büyük ve resimli cilddir. Beher cildin fiati 80 kuruş. 6 Cildlik takımı birden alanlar için fiati: 4 liradır. KUÇUK HABERLER: lecidiyeköyünde yapılacak hastane dün Vali B. Lütfi! Kırdar tarafından edilmiştir. Hastanenin İnşasınş Yransıs mimarı B. Valtar neratet edso6- MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABIALİ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur. Tetrika No, 140 “Ğİ Beyoptanda aymahşeşmedeki karı | HİZİp meselesi İttihad ve Terakkiyl sarstı, Sadık bey Selâniğe gitti binasının istimlâki hakkındaki menafii umumiye kararı gelmiştir. Bina istimlâk edilerek yıktırıldıktan sonra Beyoğlundan Karsköye inen otobüs » ötobüserin gü- kışla yıktırılacaktır. 4k Demir ithajlt ilmited şirketi dün Ömen Abit hanma taşınmıştır. girin mama e üzere Toprak ofisi İstanbul için ayda 300 ton buğday gönderiyordu. Son ofis zelzele mıntakasına buğday İstanbul sır, Bu itibarla ogehrimizdeki un fabrikalarının mümessilleri Belediyeye mü- racast ederek Toprak ofisin, İstanbulun ihtiyacına kifayet edecek buğday vermek- te devam etmesini » Belediye, bu müracaati Vekâlete bildirecektir. Şişli Halâskârgazi caddesinde oturan yirmi beş yaşlarında Berç adında biri evla» de tabancasını temizlerken kazaen ataş al- mış, çıkan kurşun şakağına isabet ederek ölmüştür. 4 Mehmed adında birinin satmak üzere Beyazıt meydanından satın aldığı kurban. luk on koyundan birini alıp kaçarken ya» kalanan hamal Mehmed adında bir genş dün Sultanahmed sulh ceva mahkemesin- de 15 gün hapse mahküm olmuş ve derhal tevkif edilmiştir. 4 Adliyeye tahsis edilen eski Şürayı deş- le binasının tamir ve tağll işleri bitirii- miştir. Bir kısmı Tapu dâlresinin alt ka- tanda, bir kuamı da şimdiki Adliye binasın- da bulunan on iki asliye hukuk mahkeme- sl bayramertesi Şüray: deylet binasına tar şnarak burada toplu bir'halde faaliyete geçeceklerdir. # Kartalda oturan B, İhsanın evinin bahçesindeki eşki bir servi ağacının, yıkil- ma tehlikesi gösterdiği ve yakınından ge #dilmiştir. Ağaç kesilmediğinden kayma- kamlık dün, bir elektirik, bir Belediye mü- handizile kar ve kışları taşlarla memurların üze- rine hücum etmişlerdir. Çöpçü Badık aa- lan taşlarla Neden sonrm sabitanın müdahalesile mütecavizler yı ağacın da kesilmesi işi bii iz kalanımış, miştir. Suçlular hakkında lâzım gelen kas nun! takibat yapılmaktadır. 4 Beyamdda Şirranizade sokağında bir ere iskân edilen Erzincan felâketzedele- Finden, Mehmed, Yusuf, diğer Mehmed, karsı Behice ve Receb isimlerindeki şa- baslar, odalarına İyice yanmadan aldıkları Uk tedavileri yapılarak evlerine iade edil- mişlerdir. Yalnız Behice, vaziyeti tebilkeli görüldüğünden Haseki hastavesine vatan rlmaştar, A Eyüp Halkevinden: Zelzele feliketzede- Veri menfaatine Evimiz tertip edilen müsamere İçin bina tahsis etmek Hava Kurumuna $ık sik yardım edelim. Meşhur bir Fransız aktörü mahküm oldu Liyon 18 (A.A) — Mahkeme, bir yayayı ezmiş ve müteakiben kaçmağa teşebbüs etmiş olan maruf Fransız aktörü Ralmu'yu iki ay hapse ve mü- him miktarda zarar ve ziyan tediyesi- ne mahküm etmiştir. Ceza, tecil edik miştir. Roma sergisinde Fransız paviyonu Paris 18 (A.A.) — B. Lebrun,dün Roma dünya sergisi Fransız şubesinin relsi Ayandan Besnard ile uzun uzadı- ya görüşmüştür. Relsicümhur, B. Bep nand İle bu sergide vücude getirilecek müdafaa ihtiyacatı ile alâkadar işlerde Mtisası bulunan 16 ilâ 50 yaşındaki Hürriyet ve İtilâf fırkasında bir te- | sâvvuf tarikali esalarile islâmiyet siya» #eti gütmek istiyen Sadık bey partisi, münevverler partisi, irtica fikirleri besliyen sarıklılar partisi, lbrpansör- ler, mutediller, müfritler, milliyet perverler birbirlerile çarpışıyorlardı. Tesisinde namı bir bayrak vazife sini görmüş olmaktan başka suretle âmil olmadığı fırkayı benimsiyen Sa- dık bey bu kadar muhtelif cereyan- Yarı iyi idare edebilecek ve fırkayı in- hilâlden koruyabilecek istidad ve kudreti hiç batz değfidi. İttihad ve Terakkiye «galebe; İle meydana dökülen ihtiraslar <inhilâliş tesri ediyordu. Sadık bey (hizib) meselesinde ipti- da siyasi hayatının en büyük muvaf- fakıyetini görmüştü. Fakat bunun kendi hesabina semeresini iktitaf ede- bilecek bir kabiliyet gösterememişti. Sadık bey o vakit cemiyetin idare usullerine “itiraz ediyor, cemiyet er- kânından bazılarının çıkarılmasını, cemiyetin tensik ve ıslahını istiyordu. Cemiyet içinde muhtfazakâr ve gayri memnun unsurları kendisine taraf. tar bulmuştu. İttihadçı zabitlerden çoğu kendisine mun bulunuyordu. Bay Salih Fuad (Son Sultanın Cİ- nayetleri) tefrikasnda şehzade Vahi- deddin efendinin de İttihad ve Te- rakki fırkasında zuhur eden bu hizib meselesinde rolü olduğunu be- yan ile şu Izahatı veriyor: (Mebuslar arasında misli görülme miş bir karışıklık görülüyordu. Vahideddin ile damad Ferid tam faal olacak devrin yaklaştığına ercin olarak derhal harekete geçtiler. Si- nop mebusu Zeki bey - Vahideddinin kıynbiraderi - le damad Salih Hay- reddin paşayı ayrı, ayrı cephelerden tahrik ettiler. Zeki bey mebusan meclisinde çalı- şacaktı. Rum, Ermeni, Arap, Arma. vut mebuslarla temas ederek düşün- celerini yakından öğrenecek ve dö mad Ferid ile efendi hazretlerine bir plân tertibi için lâzımgelen malü- matı toplıyacak idi. Ferid paşa meclisteki muhtelif zümreleri, her ne fedakârlıkla olursa olsun kendilerince tayin edilecek he- dete doğru tevcih ettirmek, bunları İttibad ve Terakkiyi, sultan Reşadı, Yusuf İzaeddini bertaraf etmek için eli ve nüfusu altında toplamak isti- yordu! Damad Salih paşa bir gazete neş redecekti; muhalif gazeteleri de ken- di emellerine meylettirmeğe uğraşa caktı. Damad Salih paşa (Şehrah) gaze öy ğe Vahideddin onunla temas etmeği doğru bulmadı. Ferid paşa ile görüş tüğü arada Sadık bey uzun bir müd. dettenberi tesbit etmiş olduğu bam esaslı müsvvede halinde verdi. Bu program şehzade ile dnmad ta- rafından muvafık görüldü Yalnıs Osmanlı unsurlarına verilecek kıy» metin daha açık bir lisan ila tesvidi- ne lüzum gördüler, Bir hafta sonra İttihad ve Terskkiye yapılacak suk kasd hazırlarımışta.) 1911 kânunusani ve şubat ayların- da şuradan, buradan yavaş, yavaş du- yulan fısıltıların mahiyeti mart için- de anlaşılmıştı. Vahdeddin ile adamlarının rolü ns olursa olsun İttihad ve Terakki cemi, yeli ve fırkası arasında hükümeti tu- tan İttihadcılara muhalif bir hizbin mevcudiyeti tahakkuk etmişti. Fırka mebuslarından birçoğu teşkil olunan hizbe girmeği kabul ederek Sadık beyin evinde tahllf edilmişlerdi. Yeni hizip İttihad ve Terakki için büyük bir sarsıntı oldu. Hükümetin nüfuzu bu yüzden ziyadesile bozuldu. Avrupaya hükümetin 31 marttan müt- hiş bir irtica hareketi karşısında bu- Tunduğu haberleri uçuruluyordu. Bundan sonra hükümet kime isti- nad edecekti? Hizbi cedide mi? Hizbi Atika mı? Hükümetsizlik anarşi de ğurmıyacak mıydı? Sadık beyin gizli, gizli yeminler ile teşkil ettiği bu ihtilâf hizbine bir ta» kım maksadlar isnad ediliyordu; hiz- bin hakiki bir ihtilâl fırkası olduğu, kollar saldığı, maksadlarını elde et- mek için hareketler ihdası tasavvu- runda bulunduğu rivayet ediliyordu. Böyle bintürlü şayiâ karşısında vata- nı ızmiklâl tefrikası içine yuvarlanı- yor görenlerin kalbleri sızlıyordu. Yüzlerindeki maske ile ortaya atıl- mış fırıldakçılar vatanın saadet ve se lâmetini değil, şahsi ihtiraslarını dü- şünüyorlardı. Bizbin emelleri on maddede toplan- mışta: (Mevaddı aşere) İttihad ve Te- rakki cemiyeti genç etkânının nezâr retler deruhte elmemesi, cemiyetin hükümete müdahale etmemesi, firan masunlukla alâkasının ve münasebe- tinin kesilmesi, anasırın ittihadına ca» aşılması bu esaslar meyanında idi, Sadık bey saf kalbli müslüman va» tanperverleri celb için bu «Anasır it tihadı. meselesinin «Gizli cihetine yani müslüman unsurlar arasında it- tihad üzerine yemin etmeğe davet edi- yordu. Gayri müslim unsurlardan ge ride kalmış müslümanairın diğer un- surlara tercih edileceği yolunda tel kinlerde bulunuyordu. 'Bir takım münafıklara yaptırılan propagandalarda (İttihad ve Terakki cemiyetinin idareyi elde tutan erkânı #slâm hilâfetini kaldırarak cümhuri- yet yapmak istiyorlar.) deniliyordu. Bu propagandayı teyid için on madde arasına bir de (Hilâfet haklarının te- yidi) kaydı sokulmuştu. Miralay Sadık bey bu sırada kuvve- ti elinde tutuyordu. Hükümetçi ittihad- cılar ne yapacaklarını bilemiyorlardı; şaşırmış kalmışlardı. Sadık bey için vaziyete tamamen hü kim olmak kolaydı. Halbuki o karar ve icraatında çüret gösteremiyor, bati davranıyordu. Sadık bey henüz askerlikten istifa etmemiş olmasile Harbiye Nezaretin- den İstanbuldan başka tarafa tayin edilmiş, arimet hakkında emir alryış- ti; fakat emre itaat göstermiyecek de- recede serkeşlik ediyordu, Nihayet kendisine kati emir verilmek, hattâ cebir gösterilmek zaruri göründüğü sırada hükümetin istinadgâhı olan fır kada teşettü ve bu teşettünün bir se- bebi kendileri olduğu düşünen Mali ye Nazırı Cavid ve Maarif Nazırı Hak, kı beyler Kabineden istifaya karar ver diler; arkadaşlarının İsrarlarına rağ- men çekildiler, (© mayıs 1911) büyük telâş ve sıkıntı içinde kalar ittihad er. kânı Sadık bey ve hizbine karşı uysal davranmağı muvafık gördüler, (Arkası var)